Sógorom, a zugügyvéd

...and justice for all.

Ön is tud egy érdekes esetet? Írja meg a zugügyvédnek!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Linkblog

Friss topikok

Utazási ajánlatok

Törvény adta bigámia

2008. október 07. - zugügyvéd

Az alábbi probléma kissé abszurdnak tűnik, hiszen a hivatalosan lefordított házassági okirat megegyyezik az anyakönyv jogi hatályával, tehát a bíróságnak is be kell fogadni a keresetet a bontóperre. A Zugügyvéd mindenesetre kiváncsi a kollégák véleményére.

 

Tisztelt Zugügyvéd!

A sztori talán megeshet olyanokkal is a mai multikulti kozmopolita világban, akik nem is gondolnák, mibe lépnek. 2003-ban házasodtam az egyesült államokbeli Florida államban, Tampa városában. 2006 végén tértünk haza szintén magyar feleségemmel, akivel addigra viszonyunk megromlott, ellaposodott, így abszolút közös megegyezéssel a válás mellett döntöttünk.

 

Mindent átbeszéltünk, megrágtunk, és a közös múlt jó emlékeivel gondoltuk, hogy nem lesz gond a válás, hiszen sem közös vagyon, sem közös gyerek nincs, tehát elvileg probléma sem lehetne.


Elvileg.
Látszólag a magyar törvények nem ismerik a magyar állampolgárok külföldi házasságának felbontására vonatkozó részeket, és gyakorlatilag segítséget azóta sem kaptam. Ha legalább a feleségem külföldi állampolgár lenne, akkor (talán...) gond nélkül el tudnánk válni.


Azóta mindkettőnknek új, felelősségteljes kapcsolata van, (bár lehet, hogy a válás fényében ez nem tünik egyértelműnek) amiben kissé mindkettőnk számára terhes az érvényes házasság egy másik emberrel. Megoldást keresünk, de nem tudjuk merre induljunk, mert válási ügyvéd szerint ő nem kompetens, az USA konzulja szerint viszont az. Esetleges segítő választ, kommenteket előre is köszönöm.

K.Z.

30 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zugugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr33701305

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

myanita 2008.10.07. 16:36:29

Hát nem tolonganak a javaslatok.

Az én ötletem csak annyi, hogy ne hagyjátok abba. Tapasztalatom szerint sima bürokrata tologatás. Ha elég erőszakosak vagytok, foglalkozni fognak veletek.

Houritsukomon 2008.10.07. 17:00:34

1. joghatóság - "Magyar állampolgár személyi állapotát érintő eljárásban magyar bíróság vagy más hatóság minden esetben eljárhat. (kivéve ha a felek egyikének lakhelye/szokásos tart.hely külföldön van (pl. Tampa) és ott megindította a bontópert). - elvileg ez OK.

2. alkalmazandó jog - "A házasság felbontásának feltételeit annak a jognak az alapján kell elbírálni, amely a keresetlevélnek a bírósághoz történő benyújtása idején a házastársak közös személyes joga." - így a magyar jog lesz az alkalmazandó jog - ez is OK.

Lehet vannak még nem ismert részletek, de én beadnám a bontókeresetet itt Mo.-on.

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2008.10.07. 17:19:45

Külföldivel kötött házasságnál belföldön az önkormányzatnál bejelented / bejegyezteted a kalandot, így el lesz ismerve itthon is. Ezután nem tudod felbontani itthon???

optimum4 2008.10.07. 17:27:39

A fentiekhez bővebben:
"Magyar állampolgár külföldön kötött házasságát Magyarországon is anyakönyveztetni kell.

Az ehhez szükséges kérelmet a magyar állampolgár lakóhelye szerint illetékes anyakönyvvezetőnél személyesen, vagy meghatalmazott útján kell előterjeszteni, csatolva a hiteles magyar fordítással ellátott külföldi házassági anyakönyvi kivonatot is. A kérelmet az anyakönyvvezető a szükséges iratokkal együtt felterjeszti a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal Állampolgársági Igazgatóságának Hazai Anyakönyvi Osztályára, ahonnan anyakönyvezés után az ügyfél postai úton kapja meg a magyar házassági anyakönyvi kivonatot."

A bíróságot nem érdekli más csak, hogy az ítéletébe bele tudja foglalni, hogy a felek ...számon anyakönyvezett házasságát felbontja...

afk 2008.10.07. 17:27:54

Én is külföldön házasodtam, mondjuk mi utána rögtön anyakönyveztettük itt is a házasságot (illetékes önkormányzatnál kell, sima ügy). Pár év múlva csont nélkül elválasztottak.

hoel 2008.10.07. 17:33:06

Egyértelmü: keressél másik válóperes ügyvédet, aki ért is a szakmájához.

HgGina 2008.10.07. 17:42:34

Levente, fuss neki még egyszer. De l a s s a n olvass, hogy jobban megértsd! A floridai anyakönyvvezetőn kívül hol látsz külföldit az ügyben?

flea 2008.10.07. 17:54:11

azért a legjobb megoldás az mégiscsak az, ha az ember eleve olyannal házasodik, akitől aztán nem akar elválni (meg a másik se tőle).

bocsánat az empátia látszólagos hiányáért, igazából van bennem, de ez annyira kikívánkozott...

drfj 2008.10.07. 17:57:00

Houritsukomon, neked teljesen igazad van, a keresetlevelet be lehet adni Magyarországon, és a bíróság köteles eljárni. Nekem volt már olyan ügyem, amiben (egy vidéki) bíróság két magyar állampolgár Ukrajnában kötött házasságát bontotta föl, nem volt semmi probléma. Az igaz, hogy ott a felek honosíttatták a házasságukat, tehát volt magyar anyakönyvi bejegyzés. De szerintem ennek hiánya nem lehet akadály.

kartárskám 2008.10.07. 18:07:04

Beadtátok egyáltalán azt a keresetet?

Az előttem szólókkal egyetértve, nincs jogi akadálya a házasság felbontásának. Amúgy az ítéletbe azt is bele lehet fogalmazni, hogy a Hondurasban-ban kötött 98786szan anyakönyvezett házasságát febontja. Ha valami hiáynzik, azt a bíró is is megírja a hiánypótlásban.

Zis4 2008.10.07. 18:52:12

A legegyszerűbb, ha kinyírod a csajt. Vagy magadat.

ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.blog.hu 2008.10.07. 19:18:25

Kedves blogoló!

Öröm feszítette cordisom, mikor gülüjeim receptorai akceptálták írásod. Én is keveredtem hasonló szituációban: sztálingrádi kutatásaim során majdnem feleségül vettem Olga Fjodorovna adjunktusnőt! Mily jól tettem, hogy végül elálltam a násztól! Történt ugyanis, hogy a kiváló Szerjózsa szeme is megakadt a hölgy formás idomain, így jobbnak láttam kerülni a konfliktust.
Érdekes, úgy-e?
Üdv:
ifj. Farkas Gyula
a BME mérnök-fizikus szakának negyedéves hallgatója kondenzált anyagok fizikája szakirányon

marosy 2008.10.07. 19:20:14

Ja, anyakönyveztetni kellett volna a házasságot Magyarországon is.
Nem tetted meg idéjében, ezért lehet, hogy válás helyett először anyakönyveztetni kell. Legalábbis zerintem. Nem vagyok ügyvéd vagy ilyesmi.

marosy 2008.10.07. 19:26:10

Ifj. Farkas Gyula afféle gerillamarketing.
Csak azért ír ilyen idióta szövegeket, hogy felkeresd a honlapját.

firlefranc 2008.10.07. 20:43:28

K.Z. - gondolom - megoldást szeretne:
- a magyarországi eljárás tele van előre nem várt buktatókkal, az ügyvédi munkadíjat sem ússzátok meg fél milla alatt
- ezért ott kell elválni, ahol házasodtatok. Interneten előre letisztáztok mindent, novembertől vízum sem kell, 2 rep.jegyből, 3 napos kinntléttel megússzátok!
- ugyan ez is fél milla, de micsoda különbség minden tekintetben!!!

BB922 2008.10.07. 21:16:42

"holtomiglan, holtáiglan"... van ilyen, hehe :-)

malacful 2008.10.07. 22:18:16

a magyar hivatalnok nem megoldasokat keres hanem kifogast arra, hogy o miert nem illetekes. Jartam hasonlo cipoben es sok konyorges, uvoltozes es okmanybelyeg utan sikerrel is. Szerintem a fenti tanacs, hogy vezettessetek be a hazassagot itt is, jarhatonak tunik. A masik: ha Magyarorszagon nem vagytok hazasok, akkor elvileg kothettek uj hazassagot?
Ezzel meg lehet fogni a hivatalt, hogy ok ha osszeadnak vkivel, buncselekmenyt(?) kovetnek el, mivel tudjak, hogy hazas vagy, amit fel akarsz bontani. Viszont ha megtagadjak azt, hogy osszeadjanak, akkor elismerik, hogy hazas vagy, es akkor meg az o dolguk hogy a valast megoldjak.

Isocrates 2008.10.07. 23:30:35

Hmm... Amerikában tehát primer házasság, utána itthon szekunder házasság, és mindez legális.

Nem is rossz ötlet. Már csak duplázni kell, hogy utolérjük a muszlim férfiakat. :-)

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2008.10.08. 08:02:13

HgGina!

Jujj, ez elég kekec hozzászólásra sikeredett.

Igen, rosszul fogalmaztam, a hozzászólásom elejét olvasd úgy, hogy "külföldön kötött házasságnál".

Brumibaby 2008.10.08. 09:22:56

Mi vaaaan?

Megmondja valaki végre, mi a probléma?

(Azon kívül, hogy a szegény házasoknak senki nem segít és csak a lóvét nyúlják le róluk, és satöbbi.)

Esetleg huszadikként megkérdezném a posztírót, mi a baja. Ki nem segített rajta és hol és miben.

Külföldön kötött házasság érvényességével, felbontásával kapcsolatban pedig tisztelettel ajánlom a figyelmébe a nemzetközi magánjogról szóló 1979. évi 13. tvr. alábbi rendelkezéseit:

37. § (1) A házasság érvényességének anyagi jogi feltételeit a házasulandóknak a házasságkötés idején fennálló közös személyes joga szerint kell elbírálni. Ha a házasulók személyes joga a házasságkötés idején különböző, a házasság csak akkor érvényes, ha ennek anyagi jogi feltételei mindkét házasuló személyes joga szerint megvannak.
(2) A házasságkötés érvényességének alaki kellékeire a házasságkötés helyén és idején hatályos jog irányadó.
(3)
(4) A házasságkötésre és érvényességére vonatkozó rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell a házasság létezése vagy nemlétezése megállapításának kérdésében is.
..........
(3) Ha magyar állampolgár vagy Magyarországon lakó hontalan külföldön kíván házasságot kötni, a közigazgatási hivatal tanúsítja, hogy a házasságkötésnek a magyar jog szerint nincs akadálya.
(4) Ha magyar állampolgár lakóhelye külföldön van, a tanúsítványt a magyar külképviseleti hatóság állítja ki.

A házastársak személyi és vagyoni viszonyai

39. § (1) A házastársak személyi és vagyoni jogviszonyaira - ideértve a házastársi névviselést, tartást, valamint a házassági vagyonjogi megállapodást is - az a jog az irányadó, amely az elbírálás idején a házastársak közös személyes joga.
(2) Ha a házastársak személyes joga az elbírálás idején különböző, utolsó közös személyes jogukat, ennek hiányában annak az államnak a jogát kell alkalmazni, amelynek területén a házastársaknak utoljára közös lakóhelyük volt.
(3) Ha a házastársaknak nem volt közös lakóhelyük, az eljárás bíróság, illetőleg más hatóság államának jogát kell alkalmazni.
(4) A házastársak személyes jogának megváltozása nem érinti a korábbi jog alapján megállapított névviselést, továbbá az érvényesen létrejött vagyonjogi hatásokat, ideértve a tartást és a házassági vagyonjogi megállapodást is.

A házasság felbontása

40. § (1) A házasság felbontásának feltételeit annak a jognak az alapján kell elbírálni, amely a keresetlevélnek a bírósághoz történő benyújtása idején a házastársak közös személyes joga.
(2) Ha a házastársak személyes joga a keresetlevél benyújtása idején különböző, utolsó közös személyes jogukat, ennek hiányában ha valamelyik házasfél magyar állampolgár a magyar jogot, ellenkező esetben pedig annak az államnak a jogát kell alkalmazni, amelynek területén a házastársaknak utoljára közös lakóhelyük volt.
(3) Ha a házastársaknak nem volt közös lakóhelyük, az eljáró bíróság, illetőleg más hatóság államának jogát kell alkalmazni.

Ha a házasfelek mindketten magyar állampolgárok, közös személyes joguk a magyar jog.

Na igen, minimum a keresetlevelet azért a posztírónak vagy a házastársának be kell adni, mert a magyar bíróságon is csupa elvadult bürokrata ül, aki intuitíve nem jön rá, hogy a házasságotok megromlott, ezért eljött az ideje felbontani...

SzigMa 2008.10.08. 10:31:28

Szegeden mesélték, hogy a bírósági panasznapra bejött egy bácsika meg egy néni, hogy ők bizony 40 éve együtt vannak, de már nagyon megromlott a dolog, és úgy döntöttek, el kell válniuk. Mondta a titkár, hogy oké, de egy házassági anyakönyvi kivonatot minimum be kell mutatniuk, enélkül nem megy. Pár hónap múlva a panasznapon megjelent újra a pár és bemutatták a vadonat új okiratukat. Mivel nem voltak összeházasodva, a hivatal nem adott nekik kivonatot, amin úgy segítettek, hogy gyorsan kimondták az igent, és az új papírral rohantak a bíróságra elválni.

Ez ugyan UL, de jelen esetben is valami hasonlót érzek...

kartárskám 2008.10.09. 18:18:25

Szépek is ezek a városi legendák!

kartárskám 2008.10.09. 18:20:47

Brumibaby, ezzel kezdtem!
Mint a viccben, mikor az Úr leszól a lottó nyereményért évek óta imádkozó rabbinak, hogy b.. meg vegyél már végre egy szelvényt!

füredi (törölt) 2008.10.10. 10:46:42

Add be nyugodtan itt Mo-n.
NEM KELL ÜGYVÉD!!!

Én vagyok 2008.10.10. 14:47:05

Kicsit más, bár témába vágó kérdésem lenne.

Mi van akkor, ha külföldön egy külföldi állampolgárral házasságot kötök. Olyat, amilyet a magyar törvények nem ismernek el, azaz Magyarországon nem köthettünk volna házasságot. Akkor anyakönyvezni fogják a házasságomat Magyarországon? Vagy úgy járok, hogy Spanyolországban házas leszek, Magyarországon nőtlen, félúton pedig csodabogár?

füredi (törölt) 2008.10.10. 17:16:50

Én vagyok!
Lehet, hogy félreértem, de jól értem, hogy itt egy, khm, speciális esetről van szó?
Merthogy Spanyolországban a házassági törvények azonosak nagyjából a miénkkel, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy nálunk csak, ugye, két különböző nemű, ott meg már pár éve szabad azonosoknak is...

ha ez a kérdés, akkor Magyarországon nem érvényes a házasság. Hogy ebből mi következik - tehát megházasodhatsz-e "még egyszer", azt nem tudom.

Én vagyok 2008.10.13. 08:53:18

Persze, hogy azonos neműek házasságáról van szó. De mit kell ehhez köhécselni? Én se krákogok, ha heteroszexuálisokról van szó. Egyébként a magyarországi ingatlan öröklése a kérdés, nem az, hogy nővel házasságot akarnék kötni.

füredi (törölt) 2008.10.13. 15:06:09

Én viszont ha krágognál nem kapnám fel azonnal a vizet.
Nem érvényes a házasságod a magyar jog szerint, magyar hagyatéki eljárásban - márpedig ha magyar állampolgár vagy, akkor itt lesz majd 70-80 év múlva a hagyatéki tárgyalásod - nem örököl utánad törvény szerint a házastársad. Írj végrendeletet, ha ez a helyzet. Ha spanyol állampolgár vagy, meg ráadásul az ingatlan is odavaló, akkor rendben vagy.

füredi (törölt) 2008.10.13. 15:07:01

Viszont, ha a társad spanyol állampolgár, akkor te örökölsz.
süti beállítások módosítása