Az alábbbi szakértői vélemény -amelyet Szagértő néven posztoló olvasónk küldött be - azt taglalja, hogyan élhetnek vissza a mobiltelefon szolgáltatók a számlázással. Egy próbapert nagyon megérne a dolog.
A blog jogvégzett olvasói bizonyára találkoztak már olyan esettel, amikor egy mobilszolgáltató polgári perben követelte a számla (és kamatai) megfizetését a felhasználótól.
Az ilyen esetekben a mobilszolgáltató a részletes híváslistával bizonyítja a hívások (SMS küldés, mobilszolgáltatás) megtörténtét.
A napokba az indexen megjelent, „Használat nélkül is számláz a Telenor” (http://index.hu/tech/cellanaplo/2010/11/16/hasznalat_nelkul_is_szamlaz_a_telenor/) című cikkben olvasottak, és az eddigi munkám során tapasztaltak alapján ehhez a jelenséghez hozzátennék pár gondolatot.
A mobilszolgáltatók rendszerei tanúsított rendszerek, amelyeket egy tanúsító cég vizsgál. A nevét (és egyetlen mobilszolgáltató nevét) sem fogom leírni, de könnyen kitalálhatóak. A tanúsító cég – többek között – azt tanúsítja, hogy a vizsgált rendszerben
• csak hívás (SMS, internethasználat, stb.) keletkezik hívásrekord. A hívásrekord a nem informatikai képzettségűek kedvéért: a forgalom elszámolását naplózó adatbázisban egy adatsor, amely a hívás lényeges adatait tartalmazza.
• ez a hívásrekord nem sérülhet, nem változtatható.
• a hívásrekord tartalma a számlázási rendszerbe történő továbbítás során sem változhat és nem sérülhet.
Ez a három feltétel biztosítja azt, hogy csakis a valóban megtörtént hívásokat számlázza a szolgáltató. A tanúsítványok minden mobilszolgáltató oldalán megtekinthetőek, és félévente vagy évente vizsgálják felül, ha jól tudom.
A munkám során találkoztam pár érdekes esettel ezzel kapcsolatban. Az egyik szolgáltatónál az ügyféllel kapcsolatos behajtási eljárás során több alkalommal kiküldték ugyanazon időszakra a számlát, összesen három alkalommal (ügyfél nem találta), és mindhárom számla más összegű volt.
Ebben az esetben lehetett hivatkozni arra, hogy mivel a hívásadatok időközben megváltoztak (több éves ügyről volt szó, az nem lehetett a változás oka, hogy időközben roaming hívás adatok érkeztek be, amelyek szoktak azért késni) a rendszer nyilvánvaló módon nem a tanúsítás szerint működött, ezért a tanúsítvány nem tekinthető érvényesnek, ebből következően a részletes híváslistát nem tanúsított rendszerrel állították elő ergo nem minősül bizonyítéknak.
Egy másik szolgáltatónál egy hasonló polgári perben a részletes híváslista tartalmazott pár száz roaming SMS-t, amelynél a címzett száma a szolgáltató egy belső üzemi száma volt a listában. Itt is hasonló volt az érvelés, amely szerint ha a szolgáltató a híváslistában található üzemi számra továbbította az SMS-t, akkor nem továbbította a felhasználó által megadott számra, ebből következően nincs fizetési kötelezettség, mert nem szolgáltatott. Ha pedig továbbította volna, akkor a fenti érvelés lép életbe, azaz a rendszer nem a tanúsításnak megfelelően működött, a tanúsítványt érvénytelennek kell tekinteni, így a részletes híváslista nem tekinthető bizonyítéknak.
Az egyik cég etikai eljárást akart ellenem indítani, a másik meg is tette ezt, ebből látszik, hogy érzékenyen érintette őket az érvelés. Ugyanis, ha egy adott időszakra, ami nyilvánvalóan annak a hívásnak az időpontjától kezdődik, amikor a rendellenes működés történt, és addig az időpontig tart, amikor a féléves vagy éves vizsgálat során a tanúsítványt meghosszabbítják semmiféle részletes híváslista nem fogadható el bizonyítékként semmilyen perben, hiszen bizonyítható, hogy a rendszer nem a tanúsítványnak megfelelően működik.
És egyszer csak megindult az agyam.
Előre bocsátom, hogy a következőkben leírtak csupán gondolatkísérletek vagy egy fantasztikus regény tervezete , és mint ilyenek, semmiképpen nem tényállításnak szánom őket. A gondolatkísérletemet az inspirálta, hogy igen sok esetben hallottam a mobiltelefonokkal kapcsolatban olyan történetet, hogy valaki – álláskeresés, betegség, bármi miatt – az előfizetéses telefonján az egyik hónapban a szokásosnál jelentősen nagyobb forgalmat produkált, és amikor ez az ok megszűnt, visszaállt a normál életmódra, a számlája mégsem csökkent az eredeti szintre.
Ebből – szigorúan irodalmi szinten – eszembe jutott, hogy mivel a részletes híváslisták, amelyek tanúsított rendszerrel készülnek bizonyítéknak számítanak, valamint senki sem emlékszik egy-másfél hónap távltából arra, hogy mondjuk az édesanyját egy adott napon kétszer vagy háromszor hívta-e, és hány másodpercig beszéltek, ha esetleg a mobilszolgáltatók az előző hónap vagy hónapok forgalmát elemezve (programmal, nyilván), „kipótolnák” a telefonszámlát olyan tételekkel, amelyek a számla végösszegét emelik (perc alapú elszámolásnál elég lenne megtolni pár másodperccel az időtartamot, máris jóval többet fizet a user), és mivel a felhasználónak semmiféle bizonyíték nem áll rendelkezésére, a mobilszolgáltatónak meg ott van a részletes híváslista, amelyet bármely bíróság elfogad bizonyítéknak, semmi más lehetősége nem lenne a felhasználónak, mint hogy befizesse az összeget.
Ugyanez igaz lehet a cikkben említett percdíjas internetnél is, ahol akár szándékosan (fel sem tételezem!!!!) akár hiba folytán többet számláz a rendszer, arról egy tanúsított rendszer készít bizonyítéknak minősülő részletes híváslistát, amely ellen semmit nem lehet tenni.
Számoljunk csak: ha a Magyarországon működő 10 millió SIM kártya esetén (kicsit több, de ez szép kerek szám) átlagosan (cégeknél jóval többet, magánszemélyeknél jóval kevesebbet) túlszámláznának a mobilszolgáltatók mondjuk havi 1000 (egyezer) forintot, az havi tíz milliárd forint extra bevétel, amely egyrészt bizonyíthatatlan, másrészt a felhasználók 99%-ának nem éri meg foglalkozni a dologgal. De ha ez igaz lenne, akkor csalás lenne, amelyre a különös kegyetlenségen kívül gyakorlatilag minden minősítő körülmény ráaggatható lenne, különösen nagy kárt okozó, folytatólagosan, bűnszervezetben elkövetve… van még valami?
Érdekelne az urak véleménye a dologról. A tisztelt távközlési cégeknél dolgozók anyázására nem vagyok kíváncsi, de ha értelmes érveik vannak (azonkívül, hogy ez nem lenne megvalósítható, ugyanis informatikailag könnyen megvalósítható lenne), érdeklődéssel várom azt is.
Utolsó kommentek