Az alábbbi szakértői vélemény -amelyet Szagértő néven posztoló olvasónk küldött be - azt taglalja, hogyan élhetnek vissza a mobiltelefon szolgáltatók a számlázással. Egy próbapert nagyon megérne a dolog.
A blog jogvégzett olvasói bizonyára találkoztak már olyan esettel, amikor egy mobilszolgáltató polgári perben követelte a számla (és kamatai) megfizetését a felhasználótól.
Az ilyen esetekben a mobilszolgáltató a részletes híváslistával bizonyítja a hívások (SMS küldés, mobilszolgáltatás) megtörténtét.
A napokba az indexen megjelent, „Használat nélkül is számláz a Telenor” (http://index.hu/tech/cellanaplo/2010/11/16/hasznalat_nelkul_is_szamlaz_a_telenor/) című cikkben olvasottak, és az eddigi munkám során tapasztaltak alapján ehhez a jelenséghez hozzátennék pár gondolatot.
A mobilszolgáltatók rendszerei tanúsított rendszerek, amelyeket egy tanúsító cég vizsgál. A nevét (és egyetlen mobilszolgáltató nevét) sem fogom leírni, de könnyen kitalálhatóak. A tanúsító cég – többek között – azt tanúsítja, hogy a vizsgált rendszerben
• csak hívás (SMS, internethasználat, stb.) keletkezik hívásrekord. A hívásrekord a nem informatikai képzettségűek kedvéért: a forgalom elszámolását naplózó adatbázisban egy adatsor, amely a hívás lényeges adatait tartalmazza.
• ez a hívásrekord nem sérülhet, nem változtatható.
• a hívásrekord tartalma a számlázási rendszerbe történő továbbítás során sem változhat és nem sérülhet.
Ez a három feltétel biztosítja azt, hogy csakis a valóban megtörtént hívásokat számlázza a szolgáltató. A tanúsítványok minden mobilszolgáltató oldalán megtekinthetőek, és félévente vagy évente vizsgálják felül, ha jól tudom.
A munkám során találkoztam pár érdekes esettel ezzel kapcsolatban. Az egyik szolgáltatónál az ügyféllel kapcsolatos behajtási eljárás során több alkalommal kiküldték ugyanazon időszakra a számlát, összesen három alkalommal (ügyfél nem találta), és mindhárom számla más összegű volt.
Ebben az esetben lehetett hivatkozni arra, hogy mivel a hívásadatok időközben megváltoztak (több éves ügyről volt szó, az nem lehetett a változás oka, hogy időközben roaming hívás adatok érkeztek be, amelyek szoktak azért késni) a rendszer nyilvánvaló módon nem a tanúsítás szerint működött, ezért a tanúsítvány nem tekinthető érvényesnek, ebből következően a részletes híváslistát nem tanúsított rendszerrel állították elő ergo nem minősül bizonyítéknak.
Egy másik szolgáltatónál egy hasonló polgári perben a részletes híváslista tartalmazott pár száz roaming SMS-t, amelynél a címzett száma a szolgáltató egy belső üzemi száma volt a listában. Itt is hasonló volt az érvelés, amely szerint ha a szolgáltató a híváslistában található üzemi számra továbbította az SMS-t, akkor nem továbbította a felhasználó által megadott számra, ebből következően nincs fizetési kötelezettség, mert nem szolgáltatott. Ha pedig továbbította volna, akkor a fenti érvelés lép életbe, azaz a rendszer nem a tanúsításnak megfelelően működött, a tanúsítványt érvénytelennek kell tekinteni, így a részletes híváslista nem tekinthető bizonyítéknak.
Az egyik cég etikai eljárást akart ellenem indítani, a másik meg is tette ezt, ebből látszik, hogy érzékenyen érintette őket az érvelés. Ugyanis, ha egy adott időszakra, ami nyilvánvalóan annak a hívásnak az időpontjától kezdődik, amikor a rendellenes működés történt, és addig az időpontig tart, amikor a féléves vagy éves vizsgálat során a tanúsítványt meghosszabbítják semmiféle részletes híváslista nem fogadható el bizonyítékként semmilyen perben, hiszen bizonyítható, hogy a rendszer nem a tanúsítványnak megfelelően működik.
És egyszer csak megindult az agyam.
Előre bocsátom, hogy a következőkben leírtak csupán gondolatkísérletek vagy egy fantasztikus regény tervezete , és mint ilyenek, semmiképpen nem tényállításnak szánom őket. A gondolatkísérletemet az inspirálta, hogy igen sok esetben hallottam a mobiltelefonokkal kapcsolatban olyan történetet, hogy valaki – álláskeresés, betegség, bármi miatt – az előfizetéses telefonján az egyik hónapban a szokásosnál jelentősen nagyobb forgalmat produkált, és amikor ez az ok megszűnt, visszaállt a normál életmódra, a számlája mégsem csökkent az eredeti szintre.
Ebből – szigorúan irodalmi szinten – eszembe jutott, hogy mivel a részletes híváslisták, amelyek tanúsított rendszerrel készülnek bizonyítéknak számítanak, valamint senki sem emlékszik egy-másfél hónap távltából arra, hogy mondjuk az édesanyját egy adott napon kétszer vagy háromszor hívta-e, és hány másodpercig beszéltek, ha esetleg a mobilszolgáltatók az előző hónap vagy hónapok forgalmát elemezve (programmal, nyilván), „kipótolnák” a telefonszámlát olyan tételekkel, amelyek a számla végösszegét emelik (perc alapú elszámolásnál elég lenne megtolni pár másodperccel az időtartamot, máris jóval többet fizet a user), és mivel a felhasználónak semmiféle bizonyíték nem áll rendelkezésére, a mobilszolgáltatónak meg ott van a részletes híváslista, amelyet bármely bíróság elfogad bizonyítéknak, semmi más lehetősége nem lenne a felhasználónak, mint hogy befizesse az összeget.
Ugyanez igaz lehet a cikkben említett percdíjas internetnél is, ahol akár szándékosan (fel sem tételezem!!!!) akár hiba folytán többet számláz a rendszer, arról egy tanúsított rendszer készít bizonyítéknak minősülő részletes híváslistát, amely ellen semmit nem lehet tenni.
Számoljunk csak: ha a Magyarországon működő 10 millió SIM kártya esetén (kicsit több, de ez szép kerek szám) átlagosan (cégeknél jóval többet, magánszemélyeknél jóval kevesebbet) túlszámláznának a mobilszolgáltatók mondjuk havi 1000 (egyezer) forintot, az havi tíz milliárd forint extra bevétel, amely egyrészt bizonyíthatatlan, másrészt a felhasználók 99%-ának nem éri meg foglalkozni a dologgal. De ha ez igaz lenne, akkor csalás lenne, amelyre a különös kegyetlenségen kívül gyakorlatilag minden minősítő körülmény ráaggatható lenne, különösen nagy kárt okozó, folytatólagosan, bűnszervezetben elkövetve… van még valami?
Érdekelne az urak véleménye a dologról. A tisztelt távközlési cégeknél dolgozók anyázására nem vagyok kíváncsi, de ha értelmes érveik vannak (azonkívül, hogy ez nem lenne megvalósítható, ugyanis informatikailag könnyen megvalósítható lenne), érdeklődéssel várom azt is.
Az utolsó 100 komment: