Az alábbi probléma sok ügyfelet érinthet még, aki az ominózus biztosítóban bízva autókáztak. A MÁV ÁBE szelleme kísérteni fog még egy darabig.
Tisztelt Zugügyvéd !Sajnos én is az áldott emlékű MÁV Biztosítónál kötöttem kötelezőt
(mint még legalább kétszázezren), az esedékes díjakat mindig időben
befizettem. Ennek ellenére tavaly októberben bíróságra kellett mennem,
mert az egyik biztosító társaság beperelte a MÁV ABÉ-t mint 1. rendű és
engem, mint 2. rendű (a károkozó) alperest kártérítés megfizetése iránt.
Egy 2005-ben történt baleset (kár:300000ft) után a MÁV azóta sem
fizetett (különböző okokra hivatkozva) a felperesnek A közvetlen
károsult ezt az összeget a casco-ja alapján megkapta a felperes
biztosítótól. Az esetem nem egyedi, a birónő szerint nagyon sok ilyen
per van folyamatban (azon a tárgyalási napon csak tíz ilyet láttam
kifüggesztve). Miután a MÁV ABE-t a PSZÁF megszüntette, a folyó ügyek
intézésére a Hitelintézeti Felszámoló Kht-t jelölte ki, a perlő
biztosító azonban nem látja, hogy marad fedezet az általa kifizetett
összegre.A jogi helyzetet dr..Fazekas Katalin ügyvéd
(www.jogiforum.hu-publikációk-közlekedés) alaposan körbejárja. A lényeg:
ugyan a vonatkozó törvények kimondják, hogy a biztosító KÖTELES a
károkozó helyett helytállni, azt azonban már nem, hogy közvetlenül a
károkozót (PTK 339§) lehessen perelni. Ez bizony egy régóta fennálló
joghézag.A tárgyaláson egyébként azt a jóindulatu tanácsot kaptam, próbáljam
meg a MÁV-nál elérni, hogy fizessen, ha pedig nem tud már.... arra
gondolni sem akarok.Az ügy súlyára egy lehetséges példa: szüleinél élő,
átlagos keresetű totálkárosra tör egy 15 milliós autót, maradandó
személyi sérülést okozva. ha akar sem tud fizetni (erre van a KÖTELEZŐ),
a károsult(ak)-nak pedig semmi reménye a kártérítésre.Az bizonyos, hogy a helyzetért az állam a felelős (joghézag -i
lletve egy olyan tipusú alap, mint Országos Betétbiztosítási Alap,
Befektetővédelmi Alap, Munkaerő-piaci Alap hiánya ), nemkülönben a
felelős állami szerv, a PSZÁF ez ügyben kifejtett ténykedése. Erre
vonatkozóan néhány vélemény:-"a károsultak perelhetik a Pénzügyi Szervezetek Állami
Felügyeletét (PSZÁF), és abban a polgári perben vizsgálható majd a
felügyelet esetleges felelőssége" (Kolláth Gy.),
-" A piac egyöntetű véleménye szerint ugyanis komoly
felügyeleti hiányosságok is közrejátszottak abban, hogy a MÁV története
ide jutott - mert jórészt nem a sikkasztás miatt lett a
tartalékállomány akkora, amekkora. A felügyeletnek is fel kellett volna,
hogy tűnjön: több mint két évig egyetlen aktuárius (kockázatbecslő) sem
húzta 3 hónapnál hosszabb ideig az egyesületnél - vélekedett az egyik
biztosítói képviselő. "
Ráadásul hosszabb ideje felügyeleti biztos volt a MÁV ABE élén,
aki szintén nem intézkedett a tartalékállomány feltöltéséről.
Kérdésem a következő: milyen módon lehet az államot vagy a PSZÁF-t
perbe vonni, hogy ne én legyek a 2. rendű alperes, esetleg milyen
jogvédő szervezet segítségét lehet kérni, fogjanak össze a károsultak
(akik nem kaptak kártérítést, ill. akiket fizetésre köteleznének), mit
tegyek a jövő hét végén a tárgyaláson (az elsőfokú előtt szállhat be más
a perbe ?)....na szóval SEGÍTSÉG!
Annál is inkább mert az édes Binder úr (PSZÁF elnök) FELELŐSEN azt
nyilatkozta: "Abban az esetben, ha az egyesületnek nem áll megfelelő
pénzeszköz a rendelkezésére, belép a tagok közvetlen kárfelelőssége, ez
azt jelenti, hogy a károsult polgári peres eljárásban követelheti a
kárának a megtérítését"
Utolsó kommentek