Elég szerencsétlen helyzet, ha a garanciát nyújtó gazdasági társaság felszámolás alá kerül. Az alábbi levél egy ilyen esetről szól.
Kedves Zugügyvéd,
2008. márciusában vettem egy LCD tévét egy nagy forgalmú Kft-től. Az üzletnek látványos üzlethelysége is van a belvárosban, ugyanakkor rendelésem interneten keresztül adtam fel. A készüléket még aznap kiszállították, ami június elején sajnos elromlott. Elvitték, megjavították, és június 30-án, 28 nap múlva (!) kiszállították.
Mikor átvettük nem volt baja, viszont az ezt követő első bekapcsoláskor - még aznap - mindenféle pixelhiba (zöld pontok, bordó csíkok) voltak a képernyőn, ami minden bekapcsoláskor nőtt. Másnap szóltam az eladó cégnek, és július 8-án ismét elvitték. Pontosabban megint mindenféle csomagolás nélkül cipelte ki a furgonba és szállította el egy ember. Itt jön a galiba:
A cég augusztus 26-án ( 49 nap telt el!!) beszerzett egy szakvéleményt, ami azt mondja, hogy ez a hiba a "készülék leborulásának, kijelzőre esésének következtében jön létre". Erre hivatkozva az eladó cég megtagadja a garanciát, és csak pénzért volna hajlandó megjavítani a készüléket. Azonban én már a július 8-i elszállításkor jeleztem, majd ezt írásban is -tértivevénnyel- háromszor is megismételtem, hogy nem kérem a készülék javítását, hanem a szerződéstől elállva a vételárat kérem vissza. Nálunk - tanúkkal igazolhatóan - nem szenvedett mechanikai hibát a készülék, a szakvéleményből pedig a "következtében" szó számomra nem jelenti azt, hogy azonnal be kell következnie a hibának, mint amire az eladó cég hivatkozva megtagadja a garanciát. Az fel sem merül a cégben, hogy a szakszerűtlen szállítás okozhatta a hibát, mely a beüzemelést követően pár órára már jelentkezett.
Az a helyzet, ha perre vinnénk a dolgot, véleményünk szerint megnyernénk kb. 1-2 év után, hiszen a bizonyítási kényszer az eladó cégen van. Azonban időközben az derült ki a kft-ről, hogy éppen felszámolják, egy apeh végrehajtás miatt, mely már a cégbíróságon is be van jegyezve. Telefonon is felhívtam a céget, az ügyvezető azt mondta, ez van, nem tehetek semmit. De visszadja a pénzt, ha viszek egy szakvéleményt arról, hogy a készülék nem mechanikai hibás. De mi nem ezt vitatjuk, hanem azt az állítást, hogy ez nálunk következett be.
Írtam a fogyasztóvédelmi hivatalnak is, mert semmiféle jegyzőkönyvet, vagy átvételi elismervényt nem adtak az elszállításkor, csak az én kérésemre írta rá a szállító ember a számlámra, hogy elviszi a tévét.
Ami még furcsaság: a cég székhelyén másik két cég is be van jelentve, amelyből az egyik 2008. áprilisában alakult. A weboldalukon lévő üzletszabályzatban is már csak ez a két cég szerepel eladóként, az eladó kft. már nem. Viszont jótállást vállalóként már ebből a kettőből is csak az egyik Kft. Az itt szereplő jótállási feltételek furcsaságaira itt most nem térnék ki, majd csodálkozik nagyokat a Fogyasztóvédelem.
Sajnos az az érzésem, hogy aki az üzletbe bemegy vagy a neten rendel, fogalma se lehet róla, hogy ki fogja a készüléket eladni neki, melyik cégre állítják majd ki a számlát. Az eladó céget hamarosan felszámolják ( persze még most működik!!), de hát ugye az "üzletnek mennie kell". S lám mi történt? 2008. áprilisában ugyanerre a címre bejegyezve, a korábbi honlapra feltéve megjelent az új cég, egy újabb Kft. Minden megy tovább, ahogy eddig... (?)A korábbi vevők, meg csak csodálkozhatnak, ha elromlik a készülékük.
És vajon miért tart ilyen sokáig a szerviz? Mert ami sehonnan sem derül ki, a készülékeket nem magyarországról szerzik be, mellyel elveszti a hazai garanciáját, ezért viszik ki a készüléket Ausztriába javítani.
De most én mit tegyek? Megvettem a televíziót, melyre a család majdnem egy évet gyűjtögetett, s most vagy elhozom az üzletből hibásan, s költhetem rá a készülék vételárának 80%-át javításként, vagy futhatok a pénzem után? Nincs felelőssége itt senkinek?
Lehet olyat, hogy valaki felhalmozza az adósságot a cégben, majd más tulajdonosokkal alakít egy másikat, s minden megy tovább, mint eddig?Azt sem értem, hogy ha apeh végrehajtás van a cég ellen, akkor ki szállította el a készülékemet, hiszen a kft-nek már szállítóeszköze sem lehet, nem?
S mivel sehol nincs feltüntetve a készülékem gyári száma, ki igazolja, hogy az elvitt készülékről készített szakvélemény az én készülékem? A gyári szám se a számlán, se máshol nem szerepel. Ha elhozok egy készüléket az üzletből, honnan tudom, hogy az én készülékemet hozom el?A készülék július 08-án lévő elszállításkor azt írták rá a számlára: " a készüléket javításra átvettük: ........hu", nem a cég neve szerepel rajta, hanem a weboldal. De akkor ki vette át??? Az eladó cég ezen a weboldalon már nem szerepel, csak a fenti két cég. S ha ezen az oldalon az szerepel, hogy a jótállást a másik Kft. végzi, akkor kinek kell jótállást vállalnia?
Kérem szíves tanácsukat, hogy Önök mit tennének a helyemben.
Köszönöm: mkata
Utolsó kommentek