Sógorom, a zugügyvéd

...and justice for all.

Ön is tud egy érdekes esetet? Írja meg a zugügyvédnek!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Linkblog

Friss topikok

Utazási ajánlatok

Törvényhozás vagy saláta

2007. november 14. - zugügyvéd
Az Index írása szerint az elmúlt hónapokban sajátos jelenségek kísérik a magyar törvényalkotási folyamatokat. Senki által nem támogatott törvények mennek át hajszál híján minden kapun, a kormány, a kormánypártok és az ellenzék - nehezen követhető logikával - parlamenti háborút vív a szavazásokon, a törvények kommunikációja pedig inkább emlékeztet agyonhallgatásra, mint nyílt párbeszédre. A probléma tényleg akkut, a  Zugügyvéd már korábban írt erről egy cikket  a Magyar Hírlapba, amit most itt is közzé tesz.
 
 
Módosító javaslat  
 
 
Decemberben, mint eddig minden évben, beindult a törvénygyártási hajrá, volt olyan nap, amikor ötvenkét jogszabályról szavazott a parlament. Ezek részben új törvények, részben módosítások. A törvényhozás versenyzőit doppingolja az a nem elhanyagolható körülmény is, hogy választási év következik, és ha a jelenlegi parlamenten valamilyen jogszabályt nem sikerül most keresztülverni, valószínűleg már csak a következő, választások utáni Országgyűlés fog törődni a javaslattal, persze összetételének megfelelő vérmérsékelttel.
 
 
 
A felületes szemlélőben felvetődik a kérdés: miként lehetséges ezt a jogszabálydömpinget felelősen áttekinteni, tudja-e egyáltalán a képviselők nagy része az ülésteremben, miről szavaz? Természetesen nem. És bevallottan nem. A közelmúltban jelent meg egy interjú az igazságügy-miniszterrel az egyik nagy internetes hírportálon, ahol ezt a kérdést konkrétan nekiszegezték mint a témakör legfőbb felelősének.
 
A miniszter a következőt válaszolta: "A parlament a jogalkotási munkát nemcsak a plenáris ülésen, hanem a bizottsági üléseken is végzi. Pontosabban, a törvényalkotás szakmai része a parlamentben a bizottságokon belül folyik. Tévedés, hogy egy képviselőnek minden törvényhez értenie kell. Ez illúzió. Ugyanolyan illúzió, mint a polgárnak az az elvárása, hogy minden képviselő ott üljön, és feszülten figyeljen. Ez melyik parlamentre jellemző? A diktatúrák látszatparlamentjére."
 
Érdemes ezt a megdöbbentően őszinte választ továbbgondolni. Az bizonyára nem kérdés, hogy a jog milyen hatással van a hétköznapi életünkre, hiszen törvények, rendeletek, rendelkezések, utasítások, irányelvek, iránymutatások, utazási feltételek, házirendek és társaik szigorúan felépített hierarchiájában egyensúlyozva vagy vergődve éljük mindennapjainkat. A bennünket körülvevő jogi környezet sokkal jobban meghatározza a létünket, mint ahogy ez tudatosul bennünk.
 
A jogot minden pillanatban alkalmazzuk, és akarva vagy akaratlanul elég gyakran megsértjük. Nézzünk erre néhány példát. Újságot veszünk az újságosnál: polgári törvénykönyv, adásvétel; felszállunk a villamosra: polgári törvénykönyv, szolgáltatási szerződés; két sör után ülünk be az autóba, vagy túllépjük a megengedett sebességet: KRESZ, büntető törvénykönyv; születünk, házasodunk, válunk: családjogi törvény; fizetést kapunk: szja-törvény; börtönben, fúrótoronyban, repülőgépen, hajón vagy netán turistabuszon játszunk le egy jogvédett filmet: szerzői jogi törvény, Btk.; kutyát sétáltatunk: ebrendelet. És a felsorolást a végtelenségig lehetne folytatni. A jogszabályok megsértése többnyire szankciót von maga után, ezek igencsak érzékenyen érintik a polgárt, tehát a kör bezárult. És arról nem is beszéltünk, hogy a politikai környezetet milyen mértékben befolyásolja a jogszabályi környezet.
  
 
Az állampolgár egyetlen esélye, hogy a jogalkotási munkába beleszóljon – és az őt körülvevő jogszabályi korlátokat tágítsa, átalakítsa, módosítsa –, az, hogy négyévente elmegy választani. Az általa választott képviselő vagy bekerül a parlamentbe, vagy nem. Ha bekerül is, onnantól kezdve az állampolgári ráhatás a képviselői munkájára igen csekély. A választásokon győztes párt, pártok kormányt alakítanak, onnantól kezdve a jogalkotás döntő része a kabinet kezében van, hiszen a kétharmados jogszabályok kivételével minden törvényt keresztül tud nyomni a parlamenti többségével, csak az Alkotmánybíróság képes ezt némiképp korlátozni. No meg vitatkoznak rajta valamennyit a parlamenti szakbizottságok is.
 
Az alsóbb szintű jogszabályokat úgyis a minisztériumok hozzák, ott a legfontosabb elvárás az, hogy ezek ne ütközzenek törvénybe, tehát a parlament ráhatása ezekre igencsak közvetett. Itt visszakanyarodva a miniszteri interjúra, a helyzet még ennél is szánalmasabb. A képviselők nagy részének – a miniszter által is bevallott – szerepe a kormány megalakulása után gyakorlatilag arra redukálódik, hogy a parlamenti bizottságokban már szakmailag elfogadott és elméletileg készre gyúrt törvényjavaslatokról automatikusan szavazzanak, politikai beállítottságuktól függően, vagyis jobbára pártutasítás szerint.
 
Régi közhely, hogy a parlamenti ülés a politikai csatározások egyik színpada, de hogy a törvényhozás színpada is, ilyen nyíltan még nem mondta ki senki. Ez azért szomorú, mert az egész négyévenkénti hajcihőnek, amit választásoknak hívnak, igazán ez kéne hogy a tétje legyen, a jogalkotás iránya, hiszen ez van a legnagyobb hatással ránk. A képviselők zömét tehát azért tartjuk el, hogy robot módjára gombokat nyomogasson, parlamenti üléstermet azért tartjuk fent, hogy teret biztosítsunk a gombnyomogatásnál többre képes képviselőknek politikai ellenfelük teátrális ócsárlására.
 
 
 
Ha ez így igaz, akkor miért nem nézünk szembe a valósággal? Miért nem tesszük költséghatékonyabbá a jogalkotási munkát? Lenne egy módosító javaslatom: miután megtörtént a kormányalakítás, és a parlamenti szakbizottságokat – persze szigorúan a választási arányoknak megfelelően – felállították, a képviselők többsége menjen szépen haza, kapjon valamiféle készenléti díjat, gombokat nyomogatni, szavazni interneten keresztül is lehet, de még erre sincs szükség. A törvényeket szavazzák meg a szakbizottságok, és kész. Az agilisabb képviselőknek pedig – pártonként maximum háromnak – rendezzünk be egy stúdiót, akár színpaddal, ahol szabadon anyázhatják egymást élő adásban. 

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zugugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr81229172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kila 2007.11.14. 20:24:29

Jó, de ugyanezen a képviselők ülnek a szakbizottságokban is, szal nem csak nyomkodnak. Tény hogy így sok értelme nincs a plenáris üléseknek, de amit Takács Albert mondott annak is van értelme. Nem várható el a képvislőktől hogy minden témában otthon legyenek. Persze ha nem tudják miről van szó akkor szavazniuk se kéne..

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.14. 20:35:21

Ez a gondolat már bennem is felvetődött. A Parlamentbe bekerülő pártokat elég lenne, ha a szavazásoknál egyetlen ember képviselné, a szavazati arányoknak megfelelő szorzóval... Semmi értelme a jelenlegi cirkusznak. A törvénytervezeteket meg a bizottságok által meghatározott irányelvek alapján készítsék el szakemberek. A hozzá nem értő farok képviselők meg ne dumálhassanak bele a kodifikálásba.

Frank Black (törölt) 2007.11.14. 21:16:50

Nekem meg az a fura, hogy nagyon kevesen vannak tisztában azzal, mit is jelent valójában az, amit frakciófegyelemnek hívunk.
Mert aki aláír/elfogad/támogat egy olyan szabályt, amiben kötelezi magát, hogy adott esetben nem képviseli az őt megválasztó közösséget, az takarodjon a picsába. Nem a Vegyépszer Zrt/akármi alapszabályára teszi az esküjét sem, és nem a cég választotta meg. Nem értem, miért nem kérjük számon mi birkák...
Ja persze, visszahívás, elszámoltatás, és egyéb olyan törvény/szabály esetében, aminek a segítségével számolniuk kéne a tetteik következményeivel, csont nélküli egyetértés volt a szavazásoknál...
Nem jó ez így, csak jön egy George Tuttle...

0xFFFF 2007.11.14. 21:37:37

A képviselőket előbb egy alapos golyózáporba kéne vezetni. Az utánuk jövő képviselőkre pedig nyomást gyakorolni, hogy nyomás, dolgozz !

Adblock_júzer · http://addons.mozilla.org/hu/firefox/addon/adblock-plus/ 2007.11.14. 21:42:35

Mi ez a hányadék kép a Parlamentről? Kilóg a képből az egyik oldalon. A színei meg teljesen valószerűtlenek, nyilván digitális kamerával csinálták, és el van rontva a fehéregyensúly. Nincs szépérzéke aki ezt csinálta, el kéne kobozni a kameráját. Annyi jó kép van róla, miért nem lehet azokból idetenni???

Adblock_júzer · http://addons.mozilla.org/hu/firefox/addon/adblock-plus/ 2007.11.14. 22:00:47

"A Parlamentbe bekerülő pártokat elég lenne, ha a szavazásoknál egyetlen ember képviselné, a szavazati arányoknak megfelelő szorzóval..."

Igen. Az ehhez vezető első lépés lehetne, hogy a felére csökken a létszám, de et sem lehet keresztülverni rajtuk.

"Persze ha nem tudják miről van szó akkor szavazniuk se kéne.."

Hát igen.

Szóval a szavazók sem képviselőkre szavaznak, hanem pátokra, és a Parlamentben sem képviselők szavaznak, hanem pártok. Ez összhangban van.

A távközlési törvényt megtárgyalták a szakmai szervezetek, aztán a végén egy matávos pár helyen átírta a saját szájíze szerint, és ment a Parlamentbe. Senki nem piszkálhatta már azokat a pontokat, a képviselőket meg végképp nem érdekelte.

MeggyesBukta · http://www.meggyesbukta.tk 2007.11.14. 22:55:25

Az önkormányzatoknál is szavazógépek működnek CSAK. Dúl a frakciófegyelem. Jó példa erre pl. Esztergom.
Mindegy mekkora a marhaság amire rá KELL bólintani. A bólintók bólintanak.

fzoltan 2007.11.15. 01:12:27

Azért azt se felejtsük el a nagy politikusutálat közepette, hogy a frakciófegyelem nem utolsósorban a kormányozhatóságot célozza. Fontos a demokratikus döntéshozatal, de arra ott vannak a munkacsoporti és bizottsági ülések, a százezer szakvélemény, amit kikérnek, a minden törvénytervezet benyújtását megelőző úgynevezett társadalmi párbeszéd stb. Arról nem is beszélve, hogy a képviselők többségét a modern demokráciák alapjellemzőjeként pártok juttatják be, hiszen önerőből csak nagyon kevesen képesek erre (jelenleg 386 képviselőből 1)- így a párt talán joggal várhatja el, hogy képviselői ezt az ülésteremben se felejtsék el.
A bizottsági üléseket pedig tényleg nem érdemes így lebecsülni. Pártok között és pártokon belül is itt zajlanak az igazi harcok, és általában közel sem olyan meddőek, mint a parlamenti közvetítésben, amelynek már tényleg inkább csak az ellenzéki véleményeknek és az ezekre adott reagálásoknak a nyilvánossággal való megismertetése a célja.

fzoltan 2007.11.15. 01:15:26

Egyébként a törvényjavaslatok meghatározott körében szavazáskor sem köti a képviselőt a frakciófegyelem. Arról nem is beszélve, hogy a frakcióülésen mindenki bátran hangot adhat ellenvéleményének, és a szavazástól való távolmaradásra is engedélyt kérhet, erre az elmúlt 17 évben számtalan példa volt.
Tudom én, hogy a politikusokat illik utálni, mert (doktor House-t parafrazálva) mindenki politikus, de szerintem azért nem érdemes túlzottan leegyszerűsíteni a dolgokat...

wittmanboy 2007.11.15. 07:42:44

Szép dolog a frakciófegyelem, mert legalább nem kell gondolkozni. Azért azt te sem gondolod komolyan, hogy Magyarországon de facto szabad mandátuma van a parlamenti képviselőknek. Még annak idején a most regnáló igazságügyminiszter mesélte egy órán, hogy minden pártnál a frakciótagok a ciklus elején aláírnak egy lemondó nyilatkozatot dátum nélkül, arra az esetre, ha komolyan akarnák venni a szabad mandátumot.
Mondjuk azt is felháborítónak tartom, hogy a törvényjavaslatokat közig egyeztetés nélkül terjesztik be a szavazógép elé.
Ilyen jogcímen vajon megállna egy alkotmányossági aggály az AB előtt?

szuburito 2007.11.15. 09:34:40

Időnként az emberek egy része rájön arra, hogy ez csak olyan látszatdemokrácia, amolyan demokrácia is, meg nem is.
Meglepő, hogy a népben ez tudatosul időnként (ilyen volt pl. 2006 ősze is), és bámulatos, ahogy gyorsan elfelejti, és minden marad a régiben.
Trágya politikusaink legnagyobb örömére.

Adblock_júzer · http://addons.mozilla.org/hu/firefox/addon/adblock-plus/ 2007.11.15. 10:13:54

szuburito!

Igen. M.o.-n a civil kurázsinak nincs nagy múltja. Illetve jelene. Sáros ebben a birka nép, mégjobban a birka értelmisége.

OkoskaTo:rp 2007.11.15. 10:13:57

wittmanboy: Listáról bejutott képviselőnél még akár rendben is lehet az aláiratott papír. (Bár ott tényleg sokkal egyszerűbb lenne egyetlen, X szavazati joggal szereplő gombnyomkodó.) Node egy egyéni képviselőnél? Kit is képvisel az a megválasztott budapesti egyéni képviselő, aki megszavazza a fővárosi költségvetés csökkentését?
süti beállítások módosítása