Sógorom, a zugügyvéd

...and justice for all.

Ön is tud egy érdekes esetet? Írja meg a zugügyvédnek!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Linkblog

Friss topikok

Utazási ajánlatok

Ügyvédekről nemcsak ügyvédeknek

2007. október 01. - zugügyvéd
A Zugügyvéd minden ügyvédnek és nem ügyvédnek melegen ajánlja az CompLex kiadó által létrehozott Ügyvédvilág című újságot, főként, mert e blog szerkesztője is az újság egyik szerzője. Kedvcsinálásként az egyik cikk külön is elolvasható:



Online kényszer a cégeljárásban



Jövő júniustól csak elektronikus úton lehet cégbírósági eljárást kezdeményezni. Mi kell hozzá, hogy egyáltalán ügyvédként jogosultak legyünk erre, merre kell elindulni? Mivel a jogszabályokból igen nehezen lehet kihámozni a jogosultság megszerzésének kritériumait, és az eljárás konkrét folyamatát, ezért készítettünk egy rövid összefoglalót az elektronikus cégeljárás gyakorlati alkalmazásáról.




A minősített elektronikus aláírás igénylése:

Ahhoz, hogy egy ügyvéd a cégeljárásokat (bejegyzési- és változásbejegyzési eljárás, névfoglalás) elektronikus úton intézhesse rendelkeznie kell minősített elektronikus aláírással és időbélyeg-szolgáltatással.

A minősített elektronikus aláírás olyan fokozott biztonságú elektronikus aláírás, amelyet az aláíró biztonságos aláírás-létrehozó eszközzel alkotott, és amelyet minősített tanúsítvány hitelesít.

Az elektronikus aláírás elektronikus dokumentumok hitelesítésére alkalmas, egy elektronikusan aláírt dokumentumról bármikor bebizonyítható, hogy az aláíráshoz tartozó tanúsítvány birtokosa valóban aláírta a dokumentumot. Ha valaki elektronikusan aláír egy dokumentumot, az - a 2001. évi XXXV. törvény szerint - pontosan olyan jogi következményekkel jár, mintha a saját, kézzel írott aláírásával írta volna alá.

Magyarországon elektronikus aláírás ás időbélyegszolgáltatás jelenleg négy hitelesítés-szolgáltatótól szerezhető be: ezek a szolgáltatók a Magyar Telekom Nyrt., MÁV Infomatika Kft., Microsec Kft., NetLock Kft.

Az alábbiakban a Microsec Kft.-től való igénylési folyamatát mutatjuk be, amely nem sokban különbözik a másik három szolgáltató lehetőségeitől.

A tanúsítvány igényléséhez az ügyvédnek ki kell töltenie egy elektronikus igénylőlapot a www.e-szigno.hu oldalon (e-Szignó hitelesítés szolgáltatás főmenü / Minősített tanúsítványok menü/ Tanúsítvány igénylés almenü/ Ügyvédeknek menüpont alatt), majd ezt elküldeni. Jelenleg 4 előfizetési csomagból lehet választani (bronz, ezüst, arany és platina), amelyek között a havonta felhasználható időbélyegek számában van különbség. Mindegyik csomaghoz ingyenesen jár egy hitelesítő kártya illetve kártyaolvasó. Az elektronikus cégeljáráshoz szükséges e-Szignó program ingyenesen letölthető erről az oldalról is.

Az igénylőlap beérkezése után a Microsec Kft. szakemberei elküldik a szükséges szerződéseket és formanyomtatványokat a megadott e-mail címre, amelyeket aláírva vissza kell küldenünk részükre.

Egy elektronikus regisztráció után a Microsec Kft. igazolást állít ki a területileg illetékes Ügyvédi kamara felé arról, hogy az igénylő ügyvéd rendelkezik a szükséges számítástechnikai feltételekkel, és ezáltal a Kamara engedélyezi számára a részvételt az elektronikus cégeljárásban. A Microsec Kft. az engedélyezési folyamattal járó adminisztrációt elvégzi az igénylő helyett.

A szerződések beérkezését követő 2-3 héten belül a Microsec Kft. elkészíti az igénylő részére az Ügyvédi hitelesítő kártyát, amelyet személyesen kell átvenni előzetes egyeztetés után. A személyes azonosítással egyszerre az igénylő egy részletes tájékoztatást is kap az elektronikus cégeljárás menetéről és az aláírás illetve a kártya megfelelő használatáról.




Az elektronikus cégeljárás menete:

1) Elektronikus cégeljárás esetén a költségtérítést és az illetéket banki átutalással kell megfizetni az alábbi módon:

A www.e-cegjegyzek.hu oldalon kattintsunk az Illetékbefizetési-utalványminta pontra. A megnyíló ablakban válasszuk ki azt a cég székhelyének megfelelő megyei cégbíróságot, ahová a cégbejegyzési (vagy egyéb) kérelmet ba akarjuk nyújtani.

Ezek után jelöljük be a kérelmünk tárgyát képező pontot, adjuk meg az e-mail címünket, majd kattintsunk a befejezés gombra. Ekkor megnyílik egy információs ablak, amelyen az Illetékbefizetési-utalványminta főcím szerepel, és tartalmazza azt, hogy milyen számlaszámra mekkora összeget milyen közleménnyel (16 számjegyű ügyazonosító) kell befizetnünk. A befizetés megtörténte után kb. 2 nappal a Magyar Államkincstár e-mailben küldi el az illetékbefizetési igazolást. Hasonlóan kell eljárni a költségtérítési befizetési igazolással is.

A fentiek alapján az igazolások beszerzését, azaz a banki átutalásokat célszerű legalább 2 nappal a kérelem benyújtásának kívánt időpontja előtt megindítani.

2) A beadandó, aláírt dokumentációt előzetesen be kell szkennelni. A beszkennelt és elmentett dokumentumokat kell elektronikus aláírással hitelesíteni.

Az elektronikus úton benyújtani kívánt cégbejegyzési (vagy egyéb) kérelmet az e-Szignó program segítségével kell összeállítani:

A programban a legördülő menüből ki kell választani az e-Cégeljárás sémát. Válasszuk ki az új e-akta típusát (pl.: bejegyzési- vagy változásbejegyzési kérelem, névfoglalás, hiánypótlás), majd az így létrehozott aktához egyesével csatolnunk kell a törvény által előírt - és addigra már beszkennelt – mellékleteket. (az iratokat célszerű pdf. vagy tif. formátumba beszkennelni).

A csatoláskor ki kell választani az okirat e-Cégeljárás séma szerinti elnevezését, így az iratok nem a számítógépünkön tárolt elnevezéssel, hanem a cégtörvény mellékletében meghatározott elnevezéssel kerülnek be az aktába.

Ha az összes szükséges iratot csatoltuk, az aktát minősített elektronikus aláírással és időbélyeggel kell ellátni. Az így elektronikusan aláírt kész kérelmet mentsük el, majd utolsó lépésként küldjük el az illetékes cégbíróság e-mail címére. (a cégbíróságok e-mail címeinek listája a www.e-cegjegyzek.hu oldalon találhatók).

A Cégszolgálat rendszere automatikusan megvizsgálja a beérkezett aktát, majd küld egy elektronikus tértivevényt, ami tartalmazza a kérelem informatikai ellenőrzésének eredményét az adatok sértetlenségéről, az aláírás érvényességéről és az elektronikus akta formátumáról.


Az elektronikus cégeljárás előnyei és hátrányai:

1. Az elektronikus cégeljárás egyik legszembetűnőbb előnye a költséghatékonyságában mutatkozik. A hagyományos (papír alapú) cégeljárás esetében például egy kft. cégbejegyzésének költségtérítése 25.000,-Ft, a változásbejegyzési eljárás költségtérítése 15.000,-Ft. Ugyanez elektronikus cégeljárás során első esetben 5.000,-Ft, a második esetben 3.000,-Ft.

2. Elektronikus cégeljárás esetén a cégiratokat nem kell bevinni (vagy postán beküldeni) a cégbíróságra, mivel azokat e-mailen kell elküldeni, amit meg lehet tenni ügyfélfogadási időn kívül is.

3. Fontos előnye az elektronikus cégeljárásnak az ügyintézési határidők csökkenése. Például egyszerűsített cégeljárás esetén - ha a törvényben előírt feltételek fennállnak - a cégbejegyzési eljárás ügyintézési határideje 2 munkanap.

Hátrányok:

1. A cégtörvény szerint elektronikus cégeljárásban a változásbejegyző végzést a cégbíróság nem köteles megküldeni papír alapon, hanem csak elektronikusan. Habár a legtöbb cégbíróság ezt mégis megküldi postán, van olyan eset, amikor ez elmarad.

Mivel sok hivatal illetve bank még nincs felkészülve az elektronikus végzés elfogadásra, a gyakorlatban ebből nehészségek adódhatnak.

2. A cégbejegyzési kérelem benyújtása előtt – azaz amikor a cég még nem tud banki utalásokat indítani – a cégalapítási illetéket és költségtérítést csak egy idegen bankszámlaszámról lehet teljesíteni, így a cégalapítás költségeinek elszámolásakor - könyvelési szempontból - nehézségek adódhatnak.


66 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zugugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr1182566

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doki 2007.10.01. 16:58:46

Akikről irnak, azok olvasni is fogják, legalább is azt a számot. Viszonylag sokakról irnak, így aztán lesz is olvasóközönség egy darabig.
Ezzel talán a De Jure olvasóközönségét akarják elvinni, háááát nem tudom hogy tartósan menni fog -e.

Virág et. 2007.10.01. 17:07:47

Ez az elektronikus cégeljárás hatalmas vicc. Papíron persze jól mutat, meg XXI. századi, meg trendi. Gondolom itt is - informatiksuemberek túlsúlyban lévén - heves fejbólogatásokkal helyeslik az olvasók az egészet.

Csakhogy a valóság korántsem ennyire derűs. Olyan kollégáktól várják el, hogy hirtelen kezdjenek el elektronikusaláírni, akik még egy számítógépet is csak a titkárnővel tudnak bekapcsoltatni. Ez persze a kisebb baj, mert ugye a szakmai szociáldarwinizmus meg így jártak stb.

De a fogadó oldal, a cégbíróság is erősen kétséges, hogy fel tud készülni erre. Úgy emberileg (műszaki szakértelmileg), mint infrastrukturálisan (két irodára jutó egy 8 éves számítógép Win98-as operációs rendszerrel, lehet hogy nem lesz elég).

Erősen szkeptikus vagyok az egésszel szemben. Fehér papíron mindenesetre nagyon modernül meg jól mutat.

(Azt már csak zárójelben: az ügyvédek természetesen a minősítéssel kapcsolatos pluszköltségeket továbbszámlázzák majd az ügyfélre, tehát még drágul is az eljárás díja.)

Virág et. 2007.10.01. 17:11:08

Helyesbítek: drágulHAT is az eljárás díja.

2007.10.01. 18:43:25

Virág et. 2007.10.01. 17:07:47
"...Papíron persze jól mutat, meg XXI. századi, meg trendi..."

A megoldás műszakilag nem trendi, hanem szánalmas, és abszolút felesleges is. Erről azonban nem az informatikusok tehetnek, hanem a bürokraták. A közszolgáltatás élősködői (a felsorolt cégek) ezt csak kihasználják.

bloodhound v2.0 2007.10.01. 18:44:49

Virág et. 2007.10.01. 17:07:47

mondjuk ez nem csak a cégeljárásban hat viccesen, elég, ha megnézed a gyakorlatban az elektronikus közigazgatási hatósági eljárásokat, meg erre vonatkozóan mindkét oldal (ügyfelek, közig. hatóságok) felkészültségét, tisztelet a kivételnek.

sajna nagyon sok jogszabályunk olyan, hogy nagyon szépen mutat papíron, csak épp a valóság ennél időnként "kicsit" elkedvetlenítőbben hat, főleg itt, a "végeken"... :(

"izé" 2007.10.01. 18:54:40

Egyszerűen képtelen vagyok elhinni, hogy az egyébként irreális 10ezres ügyvédi kar el tud tartani ennyi röhejes elittudatú fos-sznob ügyvédlapot. Lesz majd jog, jó sok, meg interjú a prófétákkal, egy kis szivar, meg jó autók is biztos a wallis támogatásával. Dögöljek meg, még a Pesti Ügyvédet olvasom a legszívesebben, lehet azért, mert ingyé van, és nem érzem a fos-sznob szagot rajta, az összes többi ügyvédlap monnyon le!

OkoskaTo:rp 2007.10.01. 19:14:13

Virág et., hogy jajjdenagyon sajnáljalak! Hogy végre van egy téma, ahol nem ti fejtek meg mindenféle semmiségért valakit, hanem ezúttal a farok rosszabbik felén álltok az orális aktusban? Igen, bizony, meg lehet ám fizetni egy informatikus szaktudását is. Ő is legalább annyit tanult a diplomáért, mint te.

Elhiszem, hogy fingod sincs a számítástechnikához, de annyit higgy el nekem kisdobos becsszóra, hogy az elektronikusan hitelesített dokumentum még a közjegyzőnél is megbízhatóbb.

A Win98-ról és a 8 éves gépről meg annyit, hogy kapd a kezedbe az első kukatöltelék reklámlapot, és nézd meg, mennyiért adnak új gépet op.rendszerrel együtt! Majd vesd össze az irodában található fotel, mobiltelefon, öltöny/kosztüm stb. árával! De ettől függetlenül az elektronikus ügyintézéshez még ez a gép is bőven megfelelő. LENNE. Ha nem lenne szempont az ügyfeleid biztonsága. Hogy közérthető példát mondjak, egy internetre kötött Win98 kb. olyan, mintha az ügyfeleid bizalmas adatait egy nyitott polcon tárolnád a ház előtt.

andika25 2007.10.01. 21:46:55

Teljesen laikusként igazat adok annak, aki azt mondja, hogy felesleges ez az egész e-ügyintézés.

A cégbírósági eljárások (főleg Bp.-en) kb. 5 munkanap alatt lezajlanak, ezt valószínűleg egy elektronikus ügyintézés sem fog gyorsítani. De egyébként miért is kellene?

Röpke "kitérő": emlékezzünk vissza az ügyfélkapura. Rengeteg olyan embert (pl könyvelőt) ismerek, aki a mai napig nem tudja megfelelően használni. Ezt tetézi az APEH hiányos, hibás tájékoztatása. Egyik fél sincs tisztában a rendszer használatának alapvető feltételeivel, annak kezelésével. Ez a szomorú magyar valóság.
Egy cégbírósági eljárás során miért lenne másképp???

nikii 2007.10.02. 00:20:58

A számítógépesek a hibásak. Miért kell az ügyvédnek olyat tanulni, aminek semmi köze a szakmájához??? Megírja vördben, ráteszi az ügyfél elektronikus aláírását, aztán a sajátját, és beküldi, jónapot. Pár kattintás és kész. (Na jó, ha az ügyfélnek nincs elektronikus aláírása, akkor még egy nyomtatás, szkennelés is kell hozzá.) Az, hogy gagyi szoftverek és túlzó bürokratizmus ezt használhatatlanul bonyolulttá teszi, az elfogadhatatlan.

Egyébként az egész cégeljárás egy vicc (volt mostanáig). Ahelyett, hogy egy weboldalon bekattintaná a változásokat, kinyomtatja, beküldi, és ott nyálazgatják. Ezer helyen el lehet rontani, és el is rontják gyakran. A weboldalon csak jól lehetne csinálni.

Virág et. 2007.10.02. 08:40:26

OkoskaTo:rp

Fuss neki mégegyszer annak amit írtam, hátha másodjára sikerül megérteni. Különös tekintettel a 8 éves gépekre.

Dezsőjóska 2007.10.02. 08:59:19

A világnak haladni köll!
Az hogy most nem alkalmas az apparátus, az nem azt jelenti, hogy ne lehessen elvárni tőle. Tanulja meg!!! 1 hét alatt meg lehet.
Nem tudom ti vártatok-e már órákat ügyintézésre, amikor 100 fontosabb dolgotok lett volna? Itt nem csak a cégalapításról van szó! Az egész e-kormányzatról. A balfaszokat ki kell rúgni, úgy mint minden rendes profitorientált cégnél, és felvenni olyat aki ért is valamihez!

Dezsőjóska 2007.10.02. 09:02:53

A másik dolog, hogy ha már reklámot csinálsz a négy közül egy cégnek, akkor a minimum, hogy összehasonlításképp megadod mindegyik cég árait!
Csak a pártatlanság jegyében...

Virág et. 2007.10.02. 09:11:41

"A balfaszokat ki kell rúgni, úgy mint minden rendes profitorientált cégnél, és felvenni olyat aki ért is valamihez!"

A közigazgatásban az ügykezelők (azaz akik a számítógéppel érdemben dolgozni fognak) kb. havi 60-70 e-ért dolgoznak. Ennyiért felvenni szakképzett munkaerőt az nem megy.

Egy profitorientált cég fizet is az olyan alkalmazottaknak, akiktől speciális szaktudást vár el. Az állam olcsójános. Na nem Zuschlag szinten, hanem a végeken, azokkal akik a kulimunkát végzik.

vernarancs 2007.10.02. 10:51:58

Teljesen felesleges az e-ugyintezes. Sokkal jobb sorbanallni, parkolot keresni, buntetest fizetni, novelni a forgalmat. Ezek a rohadt szamitogepek csak bonyolitjak az egyszeru emberek eletet. andika, dobd ki a bankkartyadat is, hiszen biztosabb, ha a fizudat kp-ben megkapod es a zoknik koze rejtheted :)

Virág et. 2007.10.02. 10:55:16

A cégeljárás úgyis nagyrészt ügyvédet igényel. A megbízási díj magában foglalja az ügyvéd (vagy inkább a jelölt) sorbanállását és parkolását is.

Nem az e-ügyintézésről szólt a kritikám (bár azért az is megérne egy misét), hanem az e-cégeljárásról. Ami a jövőben nem csupán lehetőség, hanem az egyetlen járható cégbejegyzési út lesz.

nikii 2007.10.02. 11:02:43

V.elvtárs! Mi a baj a 8éves gépekkel? Nem megy rajta a vörd?

Egy 17" monitor 5e, egy P3/600 8e. Nem a vas az akadály.

nikii 2007.10.02. 11:07:35

Egy nagy szolgáltató cégnél volt kiírva:
Elnézésüket kérjük a hosszú várakozásért, számítógépes ügyintézésre álltunk át.

VIC20 2007.10.02. 11:09:55

Nyilván nem az irodában álló nyolcéves, win98-as gép fogja ezt bonyolítani, hanem drága, nagyteljesítményű szervergépek a "pincében".

Virág et. 2007.10.02. 11:19:20

Emberek, a cégbíróságokról beszélek, nem az ügyvédekről. Egy ügyvéd meg tudja majd venni a jó eszközöket, de aki járt már cégbíróságon (vagy akár rendes bíróságon is), az tudja, hogy ott bizony megállt az idő. Épphogy lecserélték az írógépeket nyomtatókra, erre most mindjárt elektronikusaláírjanak. Ez vicces. Előbb esetleg ki kellene festetni, meg vakolni, esetleg a telefont bevezetni minden irodába, mielőtt egy tudományos-fantasztikus filmet kezdünk el forgatni.

Ez éppen olyan, mint a digitális iskolatáblák az olyan vidéki iskolákban, ahol melegvíz sincs a zuhanyzóban.

Dreman 2007.10.02. 12:22:48

„Ez éppen olyan, mint a digitális iskolatáblák az olyan vidéki iskolákban, ahol melegvíz sincs a zuhanyzóban.”

Na nem teljesen. Az iskolában a legfontosabb az oktatás színvonala: megfelelő tanárok, eszközök, könyvek stb. Fürdeni otthon is tud, ha már az iskolában nem, de a termodinamikát senki nem tanítja meg otthon.

Erről a számítástechnikai fejlesztésről annyit, hogy volt szerencsém menedzselni egy középvállalat informatikai rendszercseréjét. A régi DOS-os vacakról egy integrált Oracle alapúra. A munka legnehezebb része a dolgozók ellenállásának leküzdése volt. A fele csak a hibákat kajtatta a rendszerben, és a kifogásokat támasztotta, bizonyítandó, hogy szar az egész. A tanácsadók azt mondták, hogy kb 2 év, amíg megszeretik az új rendszert. Így is lett.

Én az SZJA bevallást is géppel készítem, mert gyors és nehezebb hibázni. A cégek is elektronikusan nyújtjanak mindent be az APEH-nek. Ha az megy, a cégeljárás miért ne menne? A géppark csere a Cégbíróságon pedig 100-200 millió kérdése.

derelyegrádi szellem 2007.10.02. 12:25:11

Sajnos Virág et.- hszeiben sok igazság van. Tudom nem illi,k de saját tapasztalattal kell érveljek.

2007 január óta kötelező az e-bevallás. Tehát iterneten, nem papíralapon. Ehhez persze kell rendelkeznem internettel, géppel, meg kell tanulni kezelni, meg minden, de nem az lényeg, mert "haladni kell korral", és mindezekkel egy irodának rendelkeznie kell, és jogi szakvizsgával rendelkezőktől is elvárható szükséges ismeretek elsajátítása.

A probléma ott követekzik, amikor egy ügyhöz kellet egy o-ás igazolás az apehtől. Először is küldözgettek egyik helyről a másikra (2 nap), igazolás nuku. Majd megállapodtunk a Petneházy utcában, ott neki is álltak elkészíteni. (bevallom azt hittem hogy az e bevallásokat a folyószámlával egybeveti gép, enter, kész van. Ugye milyen naiv vagyok.) Mit látok? Hát azt, hogy az ügyintéző nyomatja ki egyesével a bevallásaimat, majd a folyószámlát, és kezdi kézzel papíron kézi számológép segítségével összevetni az adatokat.Egy olyan két óra múlva kérdeztem, hogy ez miért van így, mert ennyi erővel papír alapon is beadhattam volna. Válasz: Nincsenek meg a technikai feltételek az számítógépes feldolgozáshoz. NYár elején, miközben januártól e bevallást kell tenni. (a kért iratot csak másnap délután kaptam meg, mert aznap nem is végzett vele az ember)

Ez esetben is ugyanez lesz, lagalábbis alaposan feltehető.

OkoskaTo:rp 2007.10.02. 14:16:00

"A cégeljárás úgyis nagyrészt ügyvédet igényel. A megbízási díj magában foglalja az ügyvéd (vagy inkább a jelölt) sorbanállását és parkolását is."

Ja, hogy nekem kötelező legyen eltartani az ügyvédbojtárt és a parkolási társaságot? Köszönöm szépen, de akkor én már inkább számítógépre és internet-előfizetésre költöm ezt a pénzt. Azokat másra is tudom használni. Vagy az ügyvédjelölt kishölgy nyújt egyéb szolgáltatásokat is a cégbejegyzés díjáért? :-P

Különben meg miért ne lenne ellenállás a cégbírósági dolgozókban az elektronikus bevallással szemben, amikor az egész arról szól, hogy őket le lehessen építeni? Könnyű a munkaiszonyt és az átállás szabotálását ráfogni a számítógépre.

Virág et. 2007.10.02. 15:02:45

Az ügyvédi munkadíj ettől nem lesz kevesebb. Sőt, ha speciális szaktudást vársz el az ügyvédtől, illetve az elektronikus aláírás minősítése miatt neki szerződnie kell, mint ahogy az fentebb olvasható, akkor még többet is fog kiszámlázni.

Az eljárás díja csökken. Az, hogy a cégbírósági dolgozók örülnek neki, vagy sem, azt én nem tudom. De emiatt nem lesz leépítés, mert így is csigalassúsággal dolgoznak. Inkább ha már olajozotta működik a rendszer (ha fog egyáltalán), akkor elvileg az várható tőle, hogy gyorsul az ügyintézés.

Mondom, elvileg. Mert megintcsak papírt sikerült írni, a feltételeket nem látom sehol és nagyon közel már 2008 nyara.

vernarancs 2007.10.02. 15:42:11

Akkor az ugyved azert is kulon fog szamlazni ha elvarom, hogy tudjon irni meg olvasni? Netan az is extra koltseg, ha tud jarni? Azert ez nem olyan nagy extra tudomany, hogy "szamitogepkezeloi illeteket" kelljen kitalalni ra. Legalabb lehet majd menozni az ugyvedi szaklapokban az aranyszegelyes laptoppal meg hasonlokkal.

Virág et. 2007.10.02. 15:49:03

vernarancs

Nincs "illeték" meg egyéb hülye kifejezés. Van ügyvédi munkadíj és kész. Amíg ez annyi volt, hogy elküldte a kész iratokkal a jelöltet a cégbíróságra és ez így ment évtizedekig, addig ez volt X összeg.

Most őt kötelezi a kamara arra, hogy scannelje be az iratot, lássa el elektronikus aláírással (ezért előbb le kell szerződnie egy ilyen szolgáltatóval, ami megintcsak pénzbe kerül) és mindezt egy online felületen töltse fel. Ez speciális tudást igényel, ehhez speciális munkaerő (képzett titkárnő) kell, akinek emiatt magasabb bért kell várhatóan fizetni. Te ezt úgy veszed majd észre, hogy az ügyvédi munkadíj X+n lesz a korábbi X helyett.

Az ügyvéd is a piacból él. Ha valami neki is több pénzbe kerül, akkor azt ő szépen tovább fogja számlázni az ügyfélre, mint az ő egyetlen bevételi forrására. Ő sem karítatív intézmény. A kenyér is drágább lesz, ha pl. nő a liszt vagy a benzin ára. A pékek sem engednek szívesen a saját profitjukból, az ügyvédek már miért tennék? Még az sem igaz, hogy "mert ők megtehetik", mert sok pék jobban megél ma, mint az ügyvédek igen nagy része.

De a jogászt divatosabb dolog gyűlölni, mint a péket. Ez mindig is így volt, ebben sincs új a nap alatt.

2007.10.02. 15:59:19

Az elektronikus ügyintézés nagyon is helyénvaló. A leírt eljárás egyébként nem igényel új szuper PC-ket és win98-on is müködik. (Valójában a kártya meg az olvasó sem kellene, sőt digitális aláírás sem, de gondolom valakinek az ismerőse ilyeneket árul.)

A baj az, hogy először az eljárást kellene egyszerűsíteni, elsősorban a felesleges, értelmetlen pénznyelő dolgok elhagyásával (pl. ügyvédi közreműködés, min. törzstőke, 200 kitöltendő adat, 300 igazolás stb.) és azután azt kellene elektronikusan elérhetővé tenni bárki számára.

Virág: Az ügyvédi díjban sajnos többnyire nem csak a parkolás van benne, vagy a sorbanállás (amit a bojtár ingyen végez), hanem az 5-ös bmw részletei, meg a maldívi nyaralás is.

Emellett tegnap este mutattak a tévében egy 16 Mrd ft-os áfa csalást szabályos cégalapításokkal (52 db), ügyvédi közreműködéssel.

Az is rejtély, hogy ha a bíróság a legelmaradottabb, leglassúbb, (valszeg legdrágább) szervezet Mo-on, akkor a százezernyi cég mindenféle adminisztrációját miért rá bízták. Ettől rosszabb talán csak a MÁV, vagy a BKV lett volna.

Virág et. 2007.10.02. 16:09:01

zsir

Abban nem értek egyet veled, hogy lazítani kell a cégeljárás szabályain. A kormány egyetért veled, én nem.
Azt látni kell, hogy Mo-n így is nagyon sok a fiktív cég, amelyek tényleges tevékenységet soha nem végeznek. Minél inkább egyszerűsítjük a cégeljárást, annál több kiskaput nyitunk a visszaélni szándékozókkal.

Az ügyvéd és a közjegyző kiiktatása pontosan erre hatna. Mondod, hogy az ÁFA csalásos ügyben is volt ügyvédi közreműködés. Képzeld el, ha nem lett volna? Hogyan tudná a rendőrség ügyvédi szárazbélyegző nélkül felderíteni az ügyet? A cég tisztségviselői pillanatok alatt felszívódnak (ha nem pl. hajléktalanok voltak eleve), semmi nyom nem maradna. Egy ügyvéd, ha ellenjegyez, felelősséget vállal és 100%-osan beazonosítható. Soha nem értettem meg az ilyesmiben utazó kollégákat. Pár millióért mindent elveszíthetnek, mert elsőnek ilyen ügyekben az ellenjegyző ügyvéd borul.

A cégbíróság nem igazi bíróság, inkább olyan mint egy sima közig hatóság (okmányiroda pl.) csak bíróságnak hívják.

vernarancs 2007.10.02. 16:12:24

Ugyanakkor nem kell lotifuti ember aki elszaladjon es oraberben sorban alljon. A digitalis alairas regebben ingyen is elerheto volt. Nekem is volt, de mar regen hasznaltam. Szerintem azert tobb penzt fizetni egy titkarnonek mert tud scannelni (a mai all-in-one keszulekeken 1 gomb megnyomasa) es a word-on kivul meg egy program ismereteert az nem tulzas egy kicsit? Persze en megertem es jogos is, ha van tobbletkoltseg akkor az ugyis a piramis legaljan landol. A pekekkel (hamar felhoztad) is az a baj, hogy amikor emelik a benzin arat akkor ok is emelnek, de amikor csokkentik akkor mar elfelejtenek csokkenteni. Gyanitom, hogy a bojtar fiu oraberebol megsporolt penz ellenere is emelni kell majd az ugyvedi koltseget.

2007.10.02. 16:32:16

Virág et.

"...A cégbíróság nem igazi bíróság..."
Az az Alkotmány X. fejezete szerint, de nem ez a baj, hanem, hogy lassú, béna, és feltételezem, hogy drága is. Egy adatkezelésre szakosodott (100% állami)cég, megfelelő szakértőkkel hatékonyabb lenne.

Azzal meg pont ellentétes az álláspontom, hogy minél bonyolultabb, átláthatatlanabb egy rendszer annál biztonségosabb. Ellenkezőleg, a szélhámosoknak annál inkább aranybánya, mert hosszabb ideig lehet benne leplezni a csalást. Azt azért ne felejtsd el, hogy a komplikált szabályos utat, csak a becsületeseknek kell végigjárni. Egy szélhámos használhat hajléktalanokat (az említett esetben ez történt), kiadhatja magát ügyvédnek, hamisíthat papírokat. Az ügyvéd pedig nem nyomozó, meggyőződhet mondjuk egy hajléktalan személyazonosságáról, de azt nem nyomozhatja ki, hogy van -e pénze, mennyi, megbízta -e valaki. Ugyanígy más módokon is megtéveszthetik. Azokról nem beszélve akiket nem is kell nagyon megtéveszteni. És akkor még nem is jutottunk el a románoknak, szerbeknek, törököknek eladott cégekről (Kaya Ibrahim). Itt még a törvénytelenség sem áll fenn minden esetben, legalább is nem bizonyítható.
Eredményesebb lenne a cégek tevékenységét ellenőrizni, mint a papírok, pecsétek, aláírások gyártásában hinni. Aki eddig adócsalással lebukott, az nem az ügyvédnél bukott le, meg nem is a cégbíróságon.

Virág et. 2007.10.02. 16:36:04

Az ügyvédjelölt ma Magyarországon ingyen dolgozik. Jó helyen minimálbért megkap, rossz helyen még ő fizet, hogy dolgozhasson.

vernarancs 2007.10.02. 16:55:54

Barcsak nekem is lenne free of charge beosztottam :)

Virág et. 2007.10.02. 17:15:59

Elvileg az ügyvéd átadja a nagy tudományt a jelöltnek. Valójában kihasználás és lenyúlás megy, de a gyakorlati idő nagy úr és muszáj letölteni valahol.

Meg azért nem árt, ha elveszíti az ember a tárgyalótermi szüzességét. Plusz ha ügyvédkedni akar, így lehet ügyfeleket szerezni. Akit a kutya se ismer, ahhoz a kutya se fog becsöngetni, hiába teszi ki a táblát, hogy Ügyvédi Iroda.

Mondom ezt úgy, hogy én hál' Istennek úgy töltöttem le a gyakorlati időmet, hogy egyetlen percig nem voltam ügyvédjelölt.

Lángharcos 2007.10.02. 18:28:43

Engem kívülállóként az érdekel, hogy az egész hercehurcához milyen számítógépes háttérrel kell rendelkezni?

Mindenáron MS termékek, vagy ingyenes oprendszer és programállomány mellett is működhet egy ügyvédi iroda?

andika25 2007.10.02. 19:26:38

vernarancs: nincs bankkártyám sem :)

De enyhén szólva optimista gondolat az, hogy a rendszer bevezetése után nem kell órákig sorban álln, parkolni stb. Illetve, persze, nem kell, lehet helyette órákig görnyedni a gép előtt, és átkozni a csigalassú, időnként lefagyó rendszert. Plusz értelmezni a hibaüzeneteket, vagy hónapokig keresni egy neten "eltűnt" beadványt. Melyik a jobb?


igazad van, ha egyszer lesz egy stabil rendszer, amit minden felhasználó ismer, akkor jobb lesz, mint a hagyományos ügyintézés. Addig meg türelem...

andika25 2007.10.02. 19:38:06

Dreman:

"Én az SZJA bevallást is géppel készítem, mert gyors és nehezebb hibázni"

Azért vigyázz az ilyen kijelentésekkel. Keress kicsit a neten (pölö index), minden évben feltesznek egy hibalistát, az SZJA-bevallást kitöltő programra kihegyezve.
ha beleszaladsz egy ilyen hibába, és úgy küldöd be a bevallást, simán megbüntetnek majd. Pedig nem akartál csalni, csakhát a program úgy töltötte ki...

Dániel Zoltán 2007.10.02. 20:06:36

Nem szoktam hozzászólni, inkább csak olvasgatok, de most kivételt teszek.

Magam nemrég kaptam kézhez a digitális aláírásomat, használom, és röviden leírnám a tapasztalataimat.
1. Virág et.! A rendszer működik. (Nem szeretnék most az imperialisták helyében lenni!:))
A cégbíróság (legalábbis a fővárosi) teljes mértékben tartja a Ctv-ben meghatározott eljárási határidőket, sőt a legutóbbi cégbejegyzés két nap helyett kevesebb mint egy nap alatt megtörtént. (Ugyanez a papíralapú cégeljárásban nem feltétlenül szokott igaz lenni.)
2. Egy bejegyzési kérelem digitalizálása mellékletekkel együtt, rutin nélkül sem tart tovább fél óránál.
3. A rendszer nem fagy, mert nincs minek fagynia. A digitalizált iratokat e-mail útján kell beküldeni a cégbíróságnak, amiről azonnal érkezik egy visszaigazolás, szintén e-mail-ben. Majd a végzések szintén ugyanígy.
4. A technikai feltételek megteremtése (szkenner, elektronikus aláírás, kártyaolvasó, stb.) összesen nem került 30.000,-Ft-ba, plusz havi 2-3000,-Ft az előfizetés. (Ez lenne az a súlyos teher, amit majd jól áthárítok a szegény ügyfélre...) Szerintem nem kell hozzá MS programcsomag sem, mivel az iratokat TIFF, vagy PDF formátumban kell beküldeni.
5. A T. Ügyfél egy kft. bejegyzés esetén 100.000,-Ft helyett 15.000,-FT illetéket fizet és 25.000,-Ft közétételi költségtérítés helyett max. 5.000,-Ft-ot (egyszerűsített cégeljárásban semmit). Azaz spórolt 105.000,-Ft-ot, de ha a felét megtartom a "költségeimre" (nem teszem) még akkor is mindketten jól jártunk... Enyit arról, hogy mennyivel megdrágítja az e-cégeljárás az ügyintézést.
6. Ja, nincs 5-ös BMW-m, és "maldívra" se gyakran járok.

Amikor elkezdtem intézni a dolgot én is meglehetősen szkeptikus voltam, de úgy tűnik ezúttal sikerült egy működő rendszert létrehozni. Hangsúlyozom vidéki tapasztalataim nincsenek...

Bocs, ha kicsit hosszú voltam.

Dreman 2007.10.02. 21:10:03

andika25 2007.10.02. 19:38:06

„simán megbüntetnek majd.”

Nem tartom valószínűnek. Az e-adóbevallás az Apehnek legalább annyira kényelmes, mint nekem. Ha a saját hibája miatt az adózót kezdi büntetni, akkor aláássa az egészbe vetett bizalmat. Mivel szja esetén ez egy választható rendszer, az adózók elkezdenek visszaállni nem e-bevallásra és mindenki rosszul jár. Az rendben, hogy a hiba miatti különbözetet rendezni kell, nade bírság?????
Én egyébként a 90-es években, még a kézzel kitöltős időszakban, egyszer rosszul számoltam ki az adójóváírást és több adót igényeltem vissza. Ők kijavították a hibát de egyáltalán nem büntettek meg.

De ha mégis büntetnének, ahogy írtad, akkor bíróság. Mielőtt elkezdesz okoskodni, keress nekem egy ítéletet a gyakorlatból, melyben az apehnek adtak volna igazat egy ilyen esetben.

vernarancs 2007.10.03. 08:47:06

Dániel Zoltán 2007.10.02. 20:06:36

Nu, innen is latszik, hogy a legtobb valtozast zsigerbol elutasitjak az emberek. Minden jo ugy ahogy van, az uj biztosan csak nyug lesz, a baj van vele es meg dragabb is. Biztosan. Maskeppen elkepzelni sem lehet mert ez itt magyarisztan. Aztan szepen kiderul, hogy az embereknek meg alapveto fogalmaik sincsenek arrol amirol itelkeznek.

andiak25: ha Neked bankkartyad sincs akkor tokeletesen megertem az allaspontodat. Azon csodalkozom, hogy villanyt hasznalsz (mert ugye a szamgepnek kell) es nem petroleummal vilagitasz.

andika25 2007.10.03. 09:24:02

vernarancs:
Több, mint egy éve elektronikusan küldjük be a bevallásokat. És hidd el, eleinte rengeteg hátránya volt az egésznek. Soroljam? Hibás bevallások (pedig nem hibás), elveszett bevallások (hogyan???), értelmezhetetlen és sokszor hibás hibaüzenetek, több hónapos levelezés, bevallási időszakban lelassult, lefagyott Ügyfélkapu... Kb. egy év alatt sikerült nekik egy jól működő rendszert kialakítani. Viszont az egy év alatt nekünk igen sok túlórát jelentett az e-bevallás.
A lényeg az, hogy egy jól működő rendszer csak hasznára válik az ügyfélnek, ellenben egy rosszul működő...

andika25 2007.10.03. 09:54:20

Dreman: részben igazad van. Ha csak és kizárólag a program hibájából adódóan keletkezett adóhiány, akkor bírság kiszabásának nincs helye.
Ilyen hiba viszont ritkán van, olyan már annál inkább, hogy pl. egy adókedvezmény érvényesítésének a jogszabályban meghatározott korlátaira nem figyelmeztet a program. Te kitöltöd, igénybe veszed a kedvezményt (mert az ellenőrzés hibátlannak találta a nyomtatványt), aztán egy ellenőrzés során kiderül, hogy nem voltál rá jogosult. Ebben az esetben a program hibájának tekinthető, hogy engedte a kedvezmény érvényesítését, viszont neked kötelességed lett volna - legalább - a kitöltési útmutatót átolvasni. Ezt általában elfelejti a felhasználó, mert bízik a programban.

Abban is igazad van, hogy az ABEV programmal gyorsabban lehet dolgozni, én is évek óta használom. Csak annyit szerettem volna jelezni, hogy ne bízzunk 100%-ig a szoftverben.

2007.10.03. 10:27:22

Amit Dániel elvtárs ír az mindenképpen örömteli. Elektronikus megoldásokra már régóta nagy szükség lett volna, és jó, legalább néhányan végre felébredtek.

Ami szomorú az a bonyolult értelmetlen technológiák alkalmazása, és az hogy nem egy új jól működő, könnyen kezelhető rendszert alakítanak ki, hanem a régi papíros-pecsétes bürokráciát fordítják le egy az egyben elektronikusra. A szkenelés különösen fájdalmas, az így készült anyag később is csak kézzel dolgozható fel. Ugyanígy a kártya, kártyaolvasó, egyedi fejlesztésű szoftverek, mind mind a gyors elavulást és a minden irányú inkompatibilitáshoz járulnak hozzá.

Aki még mindig nem érti, az gondoljon bele, hogy a különbözö online banking, B2B, helyfoglalási és tőzsdei rendszerek naponta bonyolult, milliárdos tranzakciókat bonyolítanak szkenelés, kártya, vagy kártyaolvasó nélkül.

Ajánlom még a www.companieshouse.co.uk linket akit érdekel, hogy hogyan tud Angliában bárki 20 fontért 2 hét alatt otthonról céget alapítani.

Dániel Zoltán 2007.10.03. 11:09:29

zsir,

nem vagyok informatikus, még csak power-user-nek sem nevezném magam, úgyhogy a dolog informatikai hátteréhez nem tudok hozzászólni. Egészen biztos, hogy ki lehetne ennél sokkal fejlettebb és egyszerűbb rendszert is alakítani, viszont az általad írt elképzelések már komoly koncepcionális változásokat igényelnének az egész cégnyilvántartás, cégeljárás tekintetében, amikkel - itt nem részletezendő okokból ld. Virág et. korábbi hozzászólásai - nem feltétlenül értek egyet. (pl. a kötelező jogi képviselet megszüntetésével egyáltalán nem értek egyet :))

Mindenesetre a jelenlegi rendszer a korábbiakhoz képest, mindenképpen előrelépésnek tekinthető, bár lehet, hgy lehetett volna nagyobbat is lépni...

A szekennelés oka pedig valószínűleg az, hogy az okiratok tartalma utólag ne legyen manipulálható. Ennek fő oka pedig a cégnyilvántartás közhitelessége. Aminek fő oka pedig... Na jó befejezem.

OkoskaTo:rp 2007.10.03. 11:23:05

andika25! Erre van egy idézet, laikusok számára: "A számítógép nem óhajaid, hanem utasításaid szerint működik." A program nem okos, hogy kitalálja helyetted, viszont legalább következetes - ellentétben a különböző ügyfélszolgálatosokkal.

zsir! A szkennelés valóban totálgáz a XXI. században, amikor jó esetben a kiindulási anyag úgyis elektronikus formában ("Word") létezik.

Dániel Zoltán 2007.10.03. 11:34:41

OkoskaTo:rp,
egy papíron aláírt szerződést (esetünkben pl. a társasági szerződést, amely alapján a cég létrejön, és amely alapján a cégbejegyzés megtörténik) hogyan teszel vissza word formátumba?

+ egy word formátumú dokumentumba bárki, bármikor azt ír bele utólag, amit akar (ha nem így van, akkor majd magyarázza el valaki, hogy ez miként védhető ki).

nikii 2007.10.03. 11:56:28

Dániel Zoltán! Zsírnak igaza van. (Újabban zsinórban írja a jó hozzászólásokat.) A dokumentum szkennelés csak a tinta-aláírás miatt kell. Az elektronikus dokumentum utólagos megváltoztathatatlanságát a digitális aláírás biztosítja. Nem kell nyomtatni vagy szkennelni.

Dániel Zoltán 2007.10.03. 12:01:14

Adblock júzer,

dejszen én is ezt mondom. Az ügyfél (polgár) ugyanis nincs kötelezve rá, hogy legyen digitális aláírása, a társasági szerződést meg mégicsak alá kell írnia valahogy. Így hát marad a papír, az meg eletronikus formában csak szekennelés útján tud bejutni a cégbíróságra.

nikii 2007.10.03. 12:29:40

Vegyél egy elektronikus dokumentumot. Ez lehet egy bináris vörd dokumantum, egy E-mail, egy beszkennelt A4-es lap, egy MP3 zenefájl, stb. Ráteszel egy digitális aláírást. Ez két dolgot bizonyít. Egyrészt, hogy te írtad alá, másrészt, hogy mióta aláírtad, nem változtatta meg senki. Tőled független helyen - nem tudod megváltoztatni - két adatot kell tárolni: az egyik az aláírásodat ellenőrzi, a másik a dokuemntum integritását. Az elsőt előre el lehet készíteni, többször felhasználható, a másodikat a dokumentum aláírásakor kell elhelyezni, másra nem jó. Ezek az elvek voltak, a konkrét technikai megoldásra rengeteg változat létezhet.

A dokumentum integritásának megőrzésére triviális megoldás pl., ha magát a dokumentumot őrizteted meg. Persze ez felesleges, elég egy ellenőrző összeget elhelyezni. Minimális annak az esélye, hogy egy másik dokumentumnak is ugyazaz legyen az ellenőrző összege.

nikii 2007.10.03. 12:35:19

A tinta-aláírás nem bizonyít semmit. (A hamisítást most zárjuk ki.) A tinta-aláírás azt bizonyítja, hogy azt az A4-es lapot a megfelelő ember aláírta. Pl. aláírhatott egy üres oldalt is. Bárki bármit ráírhatott utólag.

Digitális aláírás esetén nem a fizikai adathordozót írja alá, hanem a TARTALMAT.

Dániel Zoltán 2007.10.03. 12:47:14

Adblock júzer,
szerintem továbbra is ugyanarról beszélünk, csak te értesz hozzá informatikai oldalról.
Azért nem lehet eleve eletronikus okiratot készíteni, mert a cégeket alapító személyeknek az esetek döntő többségében nincs elektronikus aláírása. (A félreértések elkerülése végett a digitális aláírás csak a cégeljárásban részt vevő ügyvédek részére lesz kötelező jövőre.) A cégeljárás meg úgy van kitalálva, hogy be kell nyújtani a cégbíróságnak egy az ügyfél által aláírt szerződést. (Bár sok kötelező melléklet meglétéről most már elég az ügyvédnek nyilatkozni a cégbíróság felé, úgy látszik azt nem merték meglépni, hogy a társasági szerződés tényleges meglétének igazolását is az ügyvédekre bízzák. Ezért ezt továbbra is be kell adni a bíróságnak.)

Dániel Zoltán 2007.10.03. 12:58:33

A te logikád szerint kidobhatjuk a teljes jelenlegi ingatlan-nyilvántartási rendszerünket, hiszen az csupa tinta-aláírással készült szerződésen alapul, amik serinted nem bizonyítanak semmit.
Értem én, hogy biztonságosabb a digitális aláírás, de azért itt még nem tartunk...

2007.10.03. 13:18:13

Dániel elvtárs: Szívesen belemegyek a digitális aláírás technikai részleteibe, mert ehez véletlenül értek.

Mielőtt azonban ezt tenném, el kell mondanom, hogy szerintem digitális aláírásra sincsen szükség, szerveroldalon, tehát a cégbíróság rendszerében megoldható minden biztonsági probléma.

Az ügyvédnek elég lenne egy felhasználónév/jelszó, meg egy akármilyen web browser (firefox, ie.explorer stb.). Így eleve a cégbírósági rendszerbe lépne be https-en ami a titkosítást biztosítaná. Ott egy űrlapon kitöltené az adatokat, amik egy adatbázisba kerülnének. A weboldalon lenne egy véletlen kódszám amit elmentene A cégbíróság, az általa előre személyesen regisztrált e-mail címre visszaküldené a megszerkesztett dokumentumokat a cégbíróság digitális aláírásával, amin szintén lenne egy véletlen kódszám. Az ügyvéd a cégbíróság weboldalára bejelentkezve a két kód egyidejű megadásával élesítené a bejegyzést. A nem élesített bejegyzéseket egyszerűen törölnék.

A fenti csak egy példa, és lehet, hogy nem tökéletes, de talán rávilágít, hogy mire gondoltam.

Ja, az ügyvéd kinyomtathatná a papírokat, amiket aztán számtalan pecséttel aláírással látna el a közjegyző meg szintén boldogan gyárthatná a hitelesített papírokat akinek kell a cégbírósági nyilvántartásból. Legjobb azonban az lenne, ha a legtöbb helyen a cégbírósági adatbázisból dolgoznának papírok nélkül, pl APEH, V-mosok stb.

2007.10.03. 13:31:58

Ja, hogy az ügyfél hogy írná alá. Nos ennyi erővel akár maga megcsinálhatná az egészet, ha regisztrálna egy e-mail címet a cégbíróságon. Aztán, ha papír kell neki akkor a közjegyző csinál neki a nyilvántartásból. Hát az ügyvédeknek ez nem nagy biznisz, azt megértem, de talán nem is az adminisztráció bonyolultságából kell, hogy megéljenek. Az ügyvédekkel amúgy nincs bajom, de nekik is jobb, ha haladnak a korral, mint ha majd tíz év múlva egyszer csak kiszalad a talaj a lábuk alól.

A meglévő nyilvántartásokat nem kell kidobni, de érdemes elkezdeni átállítani őket digitálisra, mert nincs más út, és jobb hozzáfogni most, mert időbe telik.
Mit fognak csinálni a papírosgyártó hivatalokban dolgozók? Amit az orosztanárok, a szénbányászok vagy a diósgyőri vasmunkások.

Dániel Zoltán 2007.10.03. 13:45:20

zsir, most legalább már értem, hol beszélünk el egymás mellett. Azt nem veszitek figyelembe, hogy az egész cégeljárás alapdokumentuma egy társasági szerződés, amit Kis Pista meg Nagy Józsi írnak alá és arról szól, hogy milyen céget és milyen feltételekkel fognak egymással közösen működtetni. Ezt az okiratot a felek igényei alapján én szerkesztem meg, kinyomtatom, aláíratom, és a felek aláírását én mint ügyvéd hitelesítem. Ennek a szerződésnek kell bejutni a cégbíróságra (papíralapon v. digitalizálva), mert a jelenlegi rendszeren nekem bemondásra nem hiszik el, hogy Kis Pista és Nagy Józsi tényleg céget alapítottak egymással, és tényleg olyan tartalommal, mint amit én az űrlapra beírtam. Azaz nem elég, hogy adatokat töltsek ki egy weblapon, mert a cég bejegyzéséhez jelenleg feltétlenül szükséges, hogy az az okirat, amely a felek cégalapításra vonatkozó megállapodását tartalmazza, eljusson a cégbírósághoz. Ennek az okiratnak a sértetlenségét és eredetiségét igazolja az ügyvéd a digitális aláírásával.

A cégnyilvántartás meg legyen teljeskörűen és főleg ingyenesen hozzáférhető az interneten. (Ha már a nyilvánosságát törvény garantálja.)

Dániel Zoltán 2007.10.03. 13:51:48

Zsir. Kerültük egymást.
A cégnyilvántartás adatait tudomásom szerint már jelenleg is teljeskörűen digitálisan tartják nyilván.

A kötelező jogi képvislet (ügyvédkényszer) szükségességéről továbbra sem nyitnék vitát, de ismét utalnék Virág et. korábbi hozzászólásaira.

nikii 2007.10.03. 14:58:04

DZ! Figyeld amit zsir ír, mert mindent jól mond.

Ugynazt mondjuk, nem beszélünk el egymás mellett.

A tinta-aláírás az A4-es papír aláírását igazolja, ezt elismered. Üres lapot értelmes ember ritkán ír alá, utána már nehéz hozzáírni, ezt elismerem. A digitális aláírás - a szükséges feltételek mellett - a tartartalmat bizonyítja, ezt elismered.

A tintás és digitális aláírás mindkettő használható egymás után, vagy egymással egyidőben. Folyamatos átállás az egyikről a másikra lehetséges. Nincs miről vitáznunk.

Nem használok digitális aláírást, mert csak nehezíteném vele az életem. A jogszabályok tegyék először lehetővé, utána legyen valóban is használható mondjuk az államigazgatásban...

Az önkormányzat kiírta a honlapjára a lomtalanítás tényét. Az időpontokat tessék ezen-és-ezen a telefonszámon megkérdezni! Mondjam még?

2007.10.03. 15:20:08

Dániel Zoltán: Amiket írsz azzal egyetértek a szkenelést meg a kártyás azonosítást leszámítva ami technikailag rossz megoldás.

A probléma szerintem a kiindulási pontnál van. Én magát az eljárást is lényegesen megváltoztattam volna, úgy hogy az gyorsabb és elektronikusan egyszerűen kezelhető legyen és a cégbíróság szervezete és munkája is csökkenthető és egyszerűsíthető legyen.

A jelenlegi megoldás kicsit ahoz hasonlónak tűnik, mintha valaki úgy költözne sátorból modern lakásba, hogy a sátrat felállítaná a nappaliban, és továbbra is abban lakna, mert mi van ha beázik a plafon. Jobb mint kinn az erdőn, meg van központi fűtés minden, de azért valahol mégis furcsa.

Persze azzal is egyetértek, hogy amit te írtál annak gyakorlati értelme is van míg én egyelőre csak fantáziálok. Lehetett volna stb.

Virág et. 2007.10.03. 16:59:39

Visszaolvasva a kommenteket tényleg úgy tűnik, mintha én lennék a provincializmus megszemélyesítője a Zugügyvéden. Pedig nem. Én nagyon örülök minden új technikai fejlesztésnek és örömmel hallom, hogy a főváros már ilyen remekül és olajozottan át is állt az e-cégeljárásra.

Tényleg én lennék a legboldogabb, ha ennyire jól és szépen működne majd országosan is jövő nyártól. A korábbi modernizálós javaslatok tanulságaiból kiindulva viszont - azt hiszem - jogos a szkepticizmusom.

2007.10.03. 17:38:56

Én olyan adminisztrációt szeretnék, ahol egy pék, vagy egy garázsboltos maga is könnyen eligazodik, nem olyat, ahol még az ügyvédeket is továbbképzésre kell küldeni. Ebben feltétlen egyetértek a kormány igyekezetével, még ha a megvalósítás egy kicsit gagyira sikerült is.

Dániel Zoltán 2007.10.03. 18:02:42

zsir: mondom, hogy nincs köztünk vita. Én csak arról írtam, hogy a kitalált rendszer működik. Azt nem állítottam, hogy ez a rendszer a léterző rendszerek legjobbika.

Virág et.: nem gondolom, hogy a provincializmus szólt volna belőled, inkább csak nem volt információd a dologról (ezért ragadtam billentyűzetet). A szkepticizmusodat egyébként megértem.

2007.10.03. 18:19:26

Hát, kicsit savanyú, kicsit zöld, de legalább a miénk.

Blobov 2007.10.04. 16:09:59

"A tinta-aláírás nem bizonyít semmit. (A hamisítást most zárjuk ki.) A tinta-aláírás azt bizonyítja, hogy azt az A4-es lapot a megfelelő ember aláírta. Pl. aláírhatott egy üres oldalt is."

Még két éve voltam egy írásszakértői konferencián, ahol igen szépen mutatták be, hogyan lehet analizálni azt, hogy egy adott lapon az aláírás nyomtatás előtt vagy után került fel...

nikii 2007.10.04. 19:11:11

Analizálni szépen lehet. Viszont eldönteni csak akkor, ha olyan seggfej az illető, hogy rányomtat az aláírásra.

Egyébként már láttam kézzel írt szerződést.

Blobov 2007.10.05. 10:39:20

"Analizálni szépen lehet. Viszont eldönteni csak akkor, ha olyan seggfej az illető, hogy rányomtat az aláírásra.
"

Ellenkezőleg: a nyomtató az egész papíron nyomot hagy, nem csak ott, ahová tintát is tesz. Ergo ha az adott személy előbb írt alá, mint ahogy a szerződést a papírra nyomtatták volna, akkor ez észlelhető.

nikii 2007.10.05. 11:00:03

"a nyomtató az egész papíron nyomot hagy"

Lézeprinterre gondolsz. Tintasugarasra, mátrixra, stb. ez nem igaz.

2007.10.05. 11:38:39

Blobov: Az adminisztrációban mindegy, hogy mit lehet szakértői vizsgálattal megállapítani, mert úgysincs ilyen, meg nem is lesz, mert nem lehet minden beadott iratot szakértői vizsgálatnak alávetni.

Egy vizsgálat legfeljebb utólag segíthet megállapítani a csalást, úgy, hogy tisztázza nem XY írt alá, vagy a már meglévő gyanúsított esetében bizonyíthat. Ez utóbbi legtöbbször zsákutca, mert az elkövetők sem hülyék, hogy maguk írkáljanak, különösen a csalók nem.

Liberté_73 2007.11.08. 13:22:00

Egy -félig off- emlék a nem_is_olyan_rég_múltból: véleményezésre megkaptam anno a digitális aláírásról szóló törvény tervezetét, amiben szó szerint szerepelt ez a mondat: "Digitális pecsét az, amely tartalmazza a Magyar Köztársaság címerét." sic! Utána lehet nézni.
süti beállítások módosítása