A következő jogesetre a Zugügyvéd is kiváncsian várja a választ. Polgálbarát megoldás, ha egy jogszabály nem egyértelmű, akkor a hatóság helyből a legkedvezőtlenebb értelmezést alkalmazza.
Tisztelt Zugügyvéd!
Lehet, hogy az alábbi ügy bagatellnek tűnik, mégis érdekelne a kedves kommentelők véleménye:
Cégünk egyik tehergépkocsi-vezetőjét a helyi rendőrkapitányság közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése szabálysértés elkövetése miatt X forint pénzbírsággal sújtotta. Indoklásuk: "Irataikból egyértelműen megállapítható, hogy az általa vezetett tehergépkocsival és a hozzá kapcsolt pótkocsiból álló járműszerelvénnyel úgy vett részt a közúti forgalomban, hogya tehergépjármű forgalmi engedélyének vontatási rovatában tett bejegyzés szerint a vontató maximum 32.600 kg össztömegű pótkocsit vontathatott volna. A közúti ellenőrzéskor megállapítást nyert, hogy a pótkocsi össztömege 33.000 kg volt. (...) ezáltal megszegte a KRESZ 48. §. (11) bekezdésébe ütköző és a 218/1999. Korm. rendelet 54. §. (1) bekezdés szerint minősülő közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértésének szabálysértését..."
Eddig rendben volnánk, halasztó hatályú kifogásunkat a rk-ra 8 napos határidőn belül benyújtottuk az alábbi indoklással:
"Az XXX-XXX frsz-ú pótkocsi forgalmi engedélyének F1 (együttes tömeg) rovatába a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiadott X számú jármű műszaki adatlapján bejegyzett megengedett legnagyobb össztömeg rovatában szerepelő adat kerül az okmányiroda által bejegyzésre, ez a pótkocsinak nem az együttes tömege, a tényleges össztömeget a forgalmi engedély nem tartalmazza, hiszen az függ a rakomány tömegétől. Az XXX-XXX frsz-ú vontató hatósági engedélyének O 0.1 és O 0.1 (2) rovata is a megengedett legnagyobb össztömegű vontatmány tömegét tartalmazza az X számú jármű műszaki adatlapra hivatkozva.
A KRESZ -II. A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak v.) pont-szerint:
Megengedett legnagyobb össztömeg: az illetékes hatóság által meghatározott az a tömeg, amelyet a jármű össztömege nem haladhat meg, vagyis a vontatott pótkocsi össztömege nem lehet nagyobb a megengedett legnagyobb össztömegű vontatmánynál.
A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (továbbiakban MR) a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről 21. §-a szabályozza a vontatásra vonatkozó üzemeltetési feltételeket.
Az MR 21. § (1) bekezdés szerint: „Arra nézve, hogy a jármű vontathat-e és ha igen, hány darab és milyen pótkocsit, a hatósági engedélyben foglaltak az irányadók."
Az MR 21. § (3), (4) bekezdés az alábbiak szerint rendelkezik:
(3) Üzemi fék nélküli könnyű pótkocsi gépjárművel, mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel abban az esetben vontatható, ha a pótkocsi össztömege nem haladja meg a vonó jármű 68 kilogrammal növelt saját tömegének a felét.
(4) Ráfutó fékkel felszerelt pótkocsi abban az esetben vontatható, ha a pótkocsi össztömege nem haladja meg a vonó jármű össztömegének a háromnegyedét.
A 21. § (3), (4) bekezdésben szereplő össztömeg értékek alatt mindenkor a tényleges súlyadatokat kell érteni.
„Az előzőeket értelmezve, összegezve a vonójármű forgalmi engedélyébe bejegyzett vontathatósági értéknél nagyobb össztömegű pótkocsit is lehet vontatni, de rakománnyal megterhelni csak a vonójárműre meghatározott értékig szabad." (A Nemzeti Közlekedési Hatóság állásfoglalása megtalálható http://www.webatrans.hu/admin/arlista/NKH%20vontatas%20allasfoglalasa.pdf webcímen)
Az XXX-XXX frsz-ú tgk. X számú jármű műszaki adatlapján a „vontatható átmenőfékkel" rovatban a bejegyzett tömeg 32660 kg. Az XXX-XXX frsz-ú pótkocsi saját tömege a forgalmi engedély és a jármű műszaki adatlapja alapján 6950,- kg. A rakomány tömege a XXX sorszámú CMR-fuvarlevél alapján 25.280,- kg. Tehát a vontatmány összesen: 32.230,- kg, amely érték a vontató forgalmi engedélyébe bejegyzett vontathatósági értéket (32.660.- kg.) nem haladja meg."
Kifogást megdícsérték, helyt neki nem adtak, de figyelembe vették, hogy ipse 2 éven belül nem volt büntetve, büntetési tételt a bíróság eltörölte, viszont a szabálysértés tényálássát az első idézett indoklással fenntartotta.
Kérdésem:
A Nemzeti Közlekedési Hatóság és az Okmányiroda ugyanazt az adatot 2 különböző okmányon másképp nevesíti: ami megengedett legnagyobb össztömeg a műszaki adatlapon, az a forgalmi engedélyben - amit az előző együttes tömegként szerepel. A kettő a KRESZ szerint sem ugyanaz. Akkor miért szabnak ki szabálysértési büntit? Kicsit unom ezt a dolgot már, mert a police-szal ezt minden második héten le kell játszani, hol figyelmeztetés, hol helyszíni bírság, hol feljelentés lesz belőle.
Észrevételeiteket köszönöm:
Tarquin
Utolsó kommentek