Sógorom, a zugügyvéd

...and justice for all.

Ön is tud egy érdekes esetet? Írja meg a zugügyvédnek!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Linkblog

Friss topikok

Utazási ajánlatok

Cserni bíró és ajaj

2007. május 22. - zugügyvéd

Az Országgyűlés tíz éve fogadta el a Bjt-t és a bíróságok szerkezetéről és igazgatásáról szóló 1997. évi LXVI. törvényt (Bszit.). A két törvény eredeti szándéka szerint a bírói függetlenség védelmét és a hatékonyabb igazságszolgáltatást szolgálnák, azonban "tízévnyi működés után világosan látszanak e törvények súlyos következményekkel fenyegető hibái" - áll a Joggal a Jogállamiságért Egyesület (ajaj) és a Nyilvánosság Klub évfordulós nyílt levelében. A levél az egyesület honlapján is megtekinthető, de a Zugügyvéd ide is bemásolja. Az üggyel kapcsolatos információ, hogy Cserni János bíró 2007. január 14-én nyílt levélben is közzétette alkotmánybírósági beadványát, amiben a bírák jogállásáról szóló, 1997. évi LXVII. törvény (Bjt.) három passzusának megsemmisítését kéri.

Tíz éves lesz az Országos Igazságszolgáltatási Tanács

(Nyílt levél a Magyar Országgyűlés képviselőihez)


Tíz évvel ezelőtt fogadta el a Parlament a magyar igazságszolgáltatás történetének új szakaszát nyitó 1997. évi LXVI. és LXVII. törvényeket.
Ezek a törvények, amelyek a bírói függetlenség védelmében és a hatékonyabb jogszolgáltatás érdekében születtek, a politikai hatalom önkorlátozásának hiányát és a bíróságok anyagi természetű kiszolgáltatottságát az igazgatás teljességének bírói szervezetekhez telepítésével igyekeztek ellensúlyozni.
Az eredeti törvényhozói szándékok nem vesztettek jelentőségükből!

Áttekintve azonban az elmúlt évtized történéseit azt látjuk, hogy ma sokkal inkább a számvetés, semmint az ünneplés ideje van!

Az igazságszolgáltatás az állampolgárok jogainak védelmezője, a társadalmi konfliktusok kezelője, jogállami berendezkedésünk szimbolikus hatalommal is rendelkező eleme.
Felelős jogalkotónak akkor is alkotmányos kötelessége figyelemmel kísérni az ilyen jelentős törvények működését, ha az eredeti célokat sikerült elérni. A helyzet azonban közel sem ez.

Tízévnyi működés után világosan látszanak e törvények súlyos következményekkel fenyegető hibái. A közvélemény felháborodását joggal kiváltó esetek és az ezekkel való szembenézés hiánya is a szervezeti, szabályozási hiányosságokra vezethetők vissza. Ezek kezelése, korrekciójuk elmaradása esetén a reform tényleges eredményei, végső soron a bírói függetlenség is veszélybe kerül. Ez az állapot nagyon közel van.

Felhívjuk a felelősen gondolkodó politikusokat és szakembereket, hogy igényeljék a valós helyzetértékelést, vegyék komolyan az igazságszolgáltatás súlyos, egymás hatásait erősítő szervezeti gyengeségeit, a bíróságok tevékenységének anomáliáit!

1. A bíróságok igazgatási tevékenysége ma nem áttekinthető, ellenőrizetlen. Az igazgatási döntések átláthatóvá tétele, az értük vállalt felelősség megjelenítése a bírói szervezet feletti alkotmányos kontroll egyetlen eszköze, egyben a bírói kar függetlenségének valódi garanciája.
Nem szükségszerű, hogy a kormány igazgatási jogköreinek megszűnése, a belső igazgatás intézményesítése ellenőrizetlen hatalomgyakorlást jelentsen. A jelenlegi szabályozás a korporatív önvédelemnek és a partikuláris érdekek képviseletének kedvez, mindezek az OIT igazgatási tevékenységében tetten érhetők. Át kell tekinteni, és értékelni kell ezt a tevékenységet! Az elemző munka nem maradhat kizárólag azok kezében, akikre vonatkozik!

2. A jelenleg hatályos szabályozás súlyosan egyensúlytalan koncentrált és kontrollálatlan hatalmat biztosít a megyei bíróságok vezetésének. A belső hatalomkoncentrációt meg kell akadályozni! Ezt a koncentrációt a ténylegesen önkormányzati jellegű bírói testületek és a nyilvánosság képes ellensúlyozni. Újra kell gondolni az OIT összetételét, választásának rendjét. Senkitől nem várható saját hatalmának ellenőrzése. A jogállam intézményes garanciákon múlik!

3. A bírói hivatás jelentőségéhez kell igazítani a bíróvá válás rendszerét, amely ma áttekinthetetlen, nem a legrátermettebbek kiválasztását segíti elő. A jelenleginél erőteljesebb formális és tartalmi garanciákkal kell biztosítani, hogy a legjobb képességű, legalkalmasabb jogászok kerüljenek a bírói posztokra! A 2007. évi XXV. Törvény csak az első fontos lépés.

4. Az állampolgárok jogbiztonsághoz fűződő jogainak érvényesüléséhez a jogalkalmazás magasabb szintű egységességére van szükség. Ezt az illetékes bírói testületek nem teljesítik megfelelően. A kiszámítható és stabil joggyakorlat kialakítása az Országos Igazságszolgáltatási Tanács és a Legfelsőbb Bíróság feladata. A jogbizonytalanság megszüntetése érdekében meg kell teremteni a bírói gyakorlat folyamatos figyelemmel kísérésének rendszerét, az ítélkező bíró függetlenségének sérelme nélkül.

5. A fentiek mellett alapkövetelmény a levont tanulságok nyilvánosságra hozatala. Ki kell vizsgálni a közvélemény felháborodását joggal kiváltó eseteket és a vizsgálatok eredményét is meg kell ismertetni a társadalommal! Az igazságszolgáltatás működésének egészét a lehető legteljesebb nyilvánosságnak kell jellemeznie.

Bízunk abban, hogy a Magyar Parlament minden frakciója és minden egyes képviselője elkötelezett híve a jogállamnak és a bírói függetlenségnek. Bízunk abban, hogy a tíz évvel ezelőtt megfogalmazott törvényhozói célokkal ma is azonosulnak, és felelősséget éreznek megvalósulásukért. Reméljük, hogy az általunk felvetett problémák megoldását egyaránt kötelességüknek érzik és abban együtt fognak működni.

2007. május 14.


Joggal a Jogállamiságért Egyesület Nyilvánosság Klub



40 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zugugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr3585273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lesley · http://8ker.blog.hu/ 2007.05.23. 14:17:22

hazakísérjelek? sok erre a rendőr...!

2007.05.23. 15:07:37

Lesley, az esélyegyenlőség végett, a jóízlés határát súrolva, én is elengedek egy régi poént:
Pénzváltónál:
- Hölgyem, ez a 100 dolláros hamis...
- Úristen, akkor engem megerőszakoltak!
(nem akarom bántania z ominózus hölgyet, és állást sem szeretnék foglalni pro és kontra, eccerűen csak morbis módon ez ugrott be pár napja ennek kapcsán)

derelyegrádi szellem 2007.05.23. 15:35:14

vagy így:

Rendőr a pénzváltónál:

-biztos úr ez a 20.000-es hamis!
-Tudtam, hogy nekem is inkább megerőszakolni kellett volna mint a másik kettőnek!

Virág et. 2007.05.23. 15:49:38

Nem tartozik ide, de azért bemásolom. Ritkán szoktam kurucinfót idézni, de ebben a mondatban minden benne van, ami jellemzi a hazai szélsőjobbot:

"Kuruc komment: Ebből is látszik, hogy nincs itt semmiféle antiszemitizmus, csak a büdös zsidók terjesztik azt, hogy van."

:)

derelyegrádi szellem 2007.05.23. 16:23:36

És a szélsőbal: Aki "soha többé nácizmust" pólóban az áldozatokon viccelődik (Zuschlag). Az is van olyan, mint ez a vadmarha, aki ezt írta. Tényleg, te tájékozott ember vagy, ott volt a megyei elnök úr a rasszizmus elleni láncban? Esteleg a díszzsidózó V. kerületi képviselő párjaként?

derelyegrádi szellem 2007.05.23. 16:28:42

Nehogy OFF-al vádoltassak, így a témához is hozzászólnék, így lényegét érintve:

Tisztelt Zugügyvéd!

El kellene dönteni, hogy azt a János bírót Csernyinek vagy csak simán Cserninek híjják. Aztán utána következetesen alkalmazni a döntést. :)

Virág et. 2007.05.23. 16:35:02

derelye

Nem voltam ott. Azt sem tudom, Zuschlag melyik megyének elnöke. Amúgy tehetséges fiatalember, csak hát fiatal még nagyon és ebből fakadóan kicsit (?) hülye.
A kettő azért nem egy kategória. Amit egy politikus mond, az fajsúlyosabb és nem vicces. Azt ugyanakkor nem gondolnám, hogy ő antiszemita lenne. Inkább sz.rik az egészre, ahogy kishazánk polgárainak nagy része. Persze ezt ő, mint politikus nem teheti meg. Nyilvánosan legalábbis. Pont a HírTV kamerájába. A szerencsétlen.

Amit a kurucinfo-s mond, azt meg szerintem maga sem fogta fel. Kb. olyan ez, hogy "nincs itt kérem fajgyűlölet, csak azok a rohadt niggerek terjesztik". :)

Virág et. 2007.05.23. 16:38:49

Vicces dolog (témától függetlenül), ha valaki olyan hülye, hogy egy mondatban állít és mond ellent a saját állításának.

derelyegrádi szellem 2007.05.23. 16:51:02

Tehetsége fiatalember? Én nem ismerem, így elárulnád miben? Mert neked elhiszem. Lehet hogy félreismertem, mert azt gondoltam róla, hogy egy mitugrász műveletlen balfék. Bár igazad lehet. Abban volt némi szikrája a fennköltségnek amikor odaláncolta magát a Petőfi laktanya kapujához. Nincs (teljesen) kizárva, hogy hallott a Leláncolt Prométheuszról. Ha ez így van, az nem kis teljesítmény tőle.:) /ha esetleg még azt is tudja ki az a Prométheusz akkor viszont tényleg kalap le! Bár olyasmiket hallottam, hogy ő nem tüzet szokott lopni/

mint párt nem

Fogtam a példát elsőre is.

Virág et. 2007.05.23. 16:53:53

Nem azt mondtam, hogy nagyon művelt, hanem hogy tehetséges. Politikusnak, persze. Ambíciózus, törtető, jól kommunikál (nem a beszédhibájára gondoltam, hanem úgy általában ki tudja magát fejezni) és jól helyezkedik, hiszen ismét ott van az első sorokban.
Még lesz belőle valaki, hidd el.

Vedd jobbról a Szíjjártót pl. Az is így kezdte és szépen megy feljebb a szamárlétrán. Ugyanaz a műsor.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.05.23. 17:00:42

Virág et. Na igen, csak a helyezkedéssel a ritmust is el kell csípni, akkor kell magasra jutni a párton belül, amikor a pártod jól áll.

Szíjjártó egyellőre úgy néz ki, jól időzíti a formáját.

Virág et. 2007.05.23. 17:01:52

TheElf

Azért ne írjuk le a Zuschlagot se. Most Szíjjártó jobban áll, de lesz az majd fordítva is. Mindketten nagyon fiatalok még.

2007.05.23. 17:14:07

ha már idióta viccek, meg rasszizmus, akkor én is kreáltam egy régi cigányviccből egyet (ezzel viszont állást is foglalhatnék):
- Mit mond arra az átlagember, ha 193 országgyűlési képviselő hulláját viszi lefele a Duna?
- Kevés.

derelyegrádi szellem 2007.05.23. 18:09:55

Virág et.

"Most Szíjjártó jobban áll, de lesz az majd fordítva is."

Olyasmit hallottál, hogy Szijjártó átlép majd az MSZP-be? :)

Advokátusz 2007.05.23. 23:08:16

Amit ez a bíró leírt,az színigaz. Viszont amíg egy másik - a fénylő csillag-( Zoltán Atabíró)van hatalmon,addig neki is, enkünk ügyvédeknek is-de még inkább a törvényhozóknak kuss...

Virág et. 2007.05.24. 08:03:13

"Olyasmit hallottál, hogy Szijjártó átlép majd az MSZP-be? :)"

Nem, de 2010-ben azt fogja kivánni, bárcsak megtette volna. Meg 2014-ben is. :)

derelyegrádi szellem 2007.05.24. 09:48:55

Virág et

Gyere be a napról, aggódom érted!

Virág et. 2007.05.24. 10:11:05

Erre térjünk vissza 3 év múlva.

derelyegrádi szellem 2007.05.24. 10:19:03

Szerintem nem kell annyit várni! :)

Virág et. 2007.05.24. 10:33:32

Az újabb MSZP-SZDSZ kormányra? De, az kb. 3 év.
2010-ben majd jön egy új arc MSZP részről és nyer. :)

derelyegrádi szellem 2007.05.24. 10:37:16

Nyugtass meg (ez azért akármilyen is, de azért egy országos párt) ugye nem Kiss Péter a "titkos fegyver"?

Virág et. 2007.05.24. 10:42:33

Nem tudom. De még mások sem. Szerintem nem ő lesz a befutó, egyszerűen nem elég népszerű. Ha addig elhalványul az "elkúrtuk" hisztéria, akkor marad Fletó. Ez viszon kizárt, mert 2009-től a HírTV reggel, este és délben erről fog riportműsort és "oknyomozást" készíteni. Szóval Fletó megy.

Hogy ki jön, azt nem tudja még senki. Akár új arc is lehet. Medgyessy és GyF is kivülről került a képbe.

Virág et. 2007.05.24. 10:45:57

Szili Katalin sanszons. Úgyis trendi dolog most női jelöltet állítani. Segolene Royale meg a németek után ez olyan "európai" lenne.

derelyegrádi szellem 2007.05.24. 10:46:20

Virág et.

"Medgyessy és GyF is kivülről került a képbe."

Kívülről???? (az hogy nem voltak párttagok, - mármint az MSZP-ben - nem jelent "kivült". Szerintem ezt te is tudod)

"egyszerűen nem elég népszerű."

Ez nagyon jó! :)))))))))

Virág et. 2007.05.24. 10:48:22

derelye

Pontosan ezt jelenti. Nem voltak részei az aktuális pártelitnek, a napi politkának. A múlt egy dolog.

derelyegrádi szellem 2007.05.24. 10:59:19

Olvasd már el fletó könyvét, hogy milyen szinten vett részt a napi politikában (az ő fogalmai szintjén "elitben"). Saját elmondása szerint azt csak elhiszed.

Amúlt valóban egy dolog, de nem lehet végleg eltörölni (bár dalban megpróbálták). Vállalni KELL! Apróékkal együtt. Legalábbis amíg "pápai gyerekként" a villájukban lakik, és a többiről még ne is beszéljünk most!

Virág et. 2007.05.24. 11:09:18

derelye

Te Fletót olvasol? :) Nekem van jobb dolgom is, köszönöm.

Abban azért egyetértünk, hogy nem volt egy kategória egy Hornnal vagy Kiss Péterrel, igaz? Az átlagember számára teljesen ismeretlen volt, amikor miniszter lett és ez számít egy választáson, nem az, hogy mi van a háttérben. A választók 90%-a a híradót nézi, meg az újságokat olvassa. Abban nem szerepelt. Medgyessy is eltűnt a rendszerváltás óta.

Ez az Apró-villa dolog most nagyon megy. MN is erről cikkez.

derelyegrádi szellem 2007.05.24. 11:18:35

Én majd mindent olvasok. Csak bulvárújságot nem.

"Ez az Apró-villa dolog most nagyon megy."

Helyes. Lenyomata sokmindennek. De ebbem most idő hiányában nem mennék bele. Egyzser majd ha lesz idő nézőpontot egyeztehetünk ez ügyben is.

"MN is erről cikkez."

Szintén helyes

Szerintem hagyjuk fletót és bűntársait egy időre.

Virág et. 2007.05.30. 10:41:12

Miért pont öt?

De abban most igazatok van, hogy a következő ciklus most Viktor-ciklusnak látszik. Viszont 2010 még olyan nagyon messze van, hogy addig bármi lehet. Még az is lehet, hogy kiderül, ő is elkúrta. :)

gargoyle 2007.05.30. 10:42:43

nem csodalnam de sajnos megis latszol, csak kesik a blogmotor idonkent. de ehhez ugy latszik mernok kell hogy megertse, a jogasz atyauristen elme erre nem kepes tizedjere sem (:

derelyegrádi szellem 2007.05.30. 12:15:09

Off

Virág et.

Idézet az INDEX cikkéből (Félholtra vert katasztrófa túrista):

"Néhány ilyen ügyben a nyomozásban - bár az azonosítószám hiánya és a símaszk ezt sok esetben lehetetlenné tette - a nyomozó ügyészség azonosította a felelősöket.

Szerinted ezt mit jelent a fogadásunk viszonylatában?

On.

Virág et. 2007.05.30. 12:23:14

Azt hogy értelmetlen a mondat a cikkből. Ha valamit "lehetetlenné tett" egy körülmény, akkor az lehetetlen és kész. Ha az ügyész ennek ellenére azonosítani tudja, akkor az nem lehetetlen, hanem max. nehezebb. És azt is remélem, hogy nem "néhány" ilyen ügyben azonosította az elkövetőket a nyomozó ügyészség, hanem az összesben. Ugyanis ez a dolga.

A fogadásunkkal várjuk meg a be-k végét. Mint rendesen. :) Ha persze közben lesz olyan megbízható sajtóhír, hogy egyes rendőrök ellen a símaszk/azonosító hiánya miatt megszüntették a be-t (biz. hiány), akkor elismerem, hogy veszítettem.

Virág et. 2007.05.30. 12:28:31

"bár az azonosítószám hiánya és a símaszk ezt sok esetben lehetetlenné tette"

Konkrétumok? Ez eddig csak újságírói szófordulat.

Ha ez tényleg így van, akkor kapsz egy üveg bort. De nem túl drágát, megszorítás van, vagy micsoda. :)

derelyegrádi szellem 2007.05.30. 16:33:10

Már a Morvai Attila is mondott yilet már vadászom a "kokrétumot".

A megszüntették a nyomozást alatt értjük azt is hogy az ismeretlen ettteses nyomozást szüntetik meg amertaz elkövető kiléte ismeretlen marad a símazsk és azonsoító hiánya miatt (röviden: ezért nem tud in personamra váltani ismretlenesből)

Ha nyerek drágát kérek! Milyen megszorítások? Kis kiigazítás van csak, és egyébként is dübörök a pannon puma. Mo. legszavahihetőbb embereitől tudom!

Méghogy megszorítások...Ez hihetlen mikkel nem rágalmaznak ezek a fidesznácikok... drágabolgárúr.....

Virág et. 2007.05.30. 16:48:22

Vörös, fehér, rosé? Pultalatti, műanyagpalackos folyóbor jó lesz? Az az igazi, abban van benne a hazai föld íze (cukor és műtrágya), a parasztember (volt olajszőkítő) fáradságos munkája. A palackozottakat úgyis felhigították már a nemzetrontó multik.

:)

(Várom a konkrétumokat.)

derelyegrádi szellem 2007.05.30. 17:02:38

Nem, mint a Ferrari (copyright by Megyo), meg a panonn puma segge:)
süti beállítások módosítása