Sógorom, a zugügyvéd

...and justice for all.

Ön is tud egy érdekes esetet? Írja meg a zugügyvédnek!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Linkblog

Friss topikok

Utazási ajánlatok

A TASZ és a láthatatlan alkotmány

2007. január 15. - zugügyvéd
A Népszabadság cikke szerint pert vesztett a TASZ az igazságügyi és rendészeti miniszter ellen. A TASZ az új alkotmány-tervezetet szerette volna látni. A Fővárosi  Ítélőtábla szerint az anyag még döntés előkészítő fázisban van, és nem közérdekű adat, bár erről az adatvédelmi biztos másképpen vélekedik. A Zugügyvéd is tapasztalatból tudja, hogy a törvényi előírások ellenére is milyen nehéz egy közérdekű adatok kicsikarni egy állami szervtől. Mint látjuk, itt olykor a pereskedés sem megoldás.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zugugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr9828507

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Virág et. 2007.01.15. 12:53:10

Anélkül, hogy olvastam volna az ítéletet egyet kell, hogy értsek az ítélőtábla döntésével. Nem hiszem, hogy gyakorlatot kellene csinálni abból, hogy minden még csak munkapéldányként létező jogszabályt közérdekű adatként kezeljünk és nyilvánosságra hozzunk.

Az egész dolgot amúgy is TASZ-féle tucat-értelmetlenségnek tartom. A jelenlegi politikai légkörben nulla esélyét látom annak, hogy a két nagy párt kiegyezzen egymással és megszavazzák az új alkotmányt. Gyakorlatilag zéró relevanciája van Petrétei doktor munkapéldányának, tényleges jogszabály álláspontom szerint még sok évig nem lesz belőle. Jogdogmatikai-jogtörténeti jelentőségét meg majd a szakma később megvitatja.

Pióca 2007.01.15. 20:48:35

Az elektronikus információszabadságról szóló 2005. évi XC. törvény 9. §-a (1) bekezdésének a) pontja értelmében közzé kell tenni a minisztérium honlapján az egyeztetés állapotának megjelölésével a jogalkotásról szóló törvény, valamint a kormány ügyrendje alapján véleményezésre bocsátott jogszabálytervezeteket. A sandaság ott van, hogy a kormány sem a Jat., sem a saját ügyrendje alapján nem bocsátotta véleményezésre az alkotmánytervezetet. Én sem ismerem az ítélőtáblai ítéletet, de valahol itt lehet a kutya elásva.
Hogyha viszont elfogadja a kormány a tervezetet, és benyújtja mint törvényjavaslatot, akkor azt az országgyűlés a honlapján közzéteszi.
A TASZ-nak igaza van abban, hogy ez nem igazi információszabadság, és engem a TASZ egyes fellépései kifejezetten szórakoztatnak is (jó értelemben). A miniszteri rendelet tervezete ugyanis majdnem mindig, a törvényjavaslat pedig mindig nyilvános, a kormányrendelet tervezetének közzététele azonban a miniszterelnök diszkrecionális döntésére van bízva. Mire jó ez?

SzigMa 2007.01.16. 11:22:40

Hát én is azt mondom, hogyha minden papírt, amit tervezetként leírnak, de sosem lesz belőle semmi (szerintem a legalább tízszerese a végül megszülető anyagoknak) ki kellene adni megcsámcsogásra, akkor gyakorlatilag nem lehetne alternatívákon alapuló döntéselőkészítést folytatni, azaz legleljebb a foszfát tartalmú vegyszerek csomagolásának jelöléséről születnének miniszteri rendeletek, de semmi komolyabb koncepcionális anyag.
A dolgot a másik végéről kéne megfogni, tudniillik onnan, hogy viszont döntéselőkészítő anyag ne tudja átugorni az egyeztetési fázist és rögtön törvénytervezetként vagy ne'adj'isten jogszabályként megjelenni. Bár tudjuk, hogy az a bizonyos "társadalmi vita" mit szokott jelenteni.

Terlis 2007.01.20. 15:37:57

Úgy tudom BTK tervezet is van, vagy nem? Látszik, hogy lenne mit megreformálni...és ez csak az elmélet, a gyakorlaton meg még ennél is többet a zugügyvéd alapján...

Terlis 2007.01.20. 15:39:23

És akkor ugye ott van a PTK is. Abból nem hallottam tervezetről, de ott is vannak szép számmal dogmatikai ütközések a módosítások következtében. Na meg elavult szoci cucc.

Pióca 2007.01.20. 20:01:57

A Btk. és a Ptk. tervezetén még dolgoznak. Kormány által kezdeményezett törvények tervezetéről akkor beszélhetünk, ha a konkrét (magyarul: paragrafusjelekkel telepakolt) normaszöveget a szakminiszter a kormány elé terjeszti megvitatásra. Ha a tervezetet a kormány elfogadja és az országgyűlés elé viszi, az attól kezdve már törvényjavaslat. A javaslat kötelezően, a tervezet pedig kormánydöntéstől függően nyilvános.
Hogy miért kell titokban tartani egy alkotmánytervezetet? Talán mert nem is létezik? Pedig az igazságügyi miniszter, aki a törvényhozástan tudósa, biztosan tudja, mi a különbség a törvénytervezet és az előkészítő anyag között (a könyveiben legalábbis írt erről).

Terlis 2007.01.22. 02:23:13

Hát hogy létezik az biztos. Legalábbis az alkotmányjog tanárom szerint, aki vmi ombudsmannak a segédje, annyira nem emlékszem :) Vmi olyasmit mondott, hogy elég régóta megvan, talán a régi jó fideszes időkben született, és azóta ott hever az asztalon. Fájlalta, hogy csesznek szakmai vitára bocsátani...
Vagy nem így van?
süti beállítások módosítása