Tisztelt Zugügyvéd,
Érdekes nagy volumenű átvágásnak vagyok szenvedő alanya, és a rengeteg szereplő között azt sem tudom, hogy ki kicsoda, és milyen jog vonatkozik rá.
Röviden a következő a helyzet:
- A B. Rt. építette a lakásunkat az E. Lakókertben 2005-ben, egy építtető megbízásából, ami menet közben változott. Az erről szóló nyilatkozatot 2005.10.03-án át is vettünk.
- A lakások közös képviseletét a G. ingatlankezelő Kft. végzi
- A lakások fűtése helyi gázkazánokkal történik, amik a lakással egy épületben vannak.
- A ház átvételekor a fűtési rendszer leolvasó rendszere még hibás volt, ezért a mérőórákat majd egy évvel később,2006 szeptemberében olvasták le először, addig átalánydíjat állapítottak meg a fűtés- és vízdíjakra.
- Az első, a mérőórák szerinti fűtés számlát 2006 november 10-edikén kaptuk meg, amin az áll, hogy a kb. 60 négyzetméteres lakásunk fűtésdíja az előző évben 250,246.- forint volt, ami egy fűtött hónapra vetítve biztosan több, mint 50,000- forint. Ez abszolút irreális.
- A lakógyűlés kezdeményezésére a társasház már vizsgálatot kezdeményezett a fűtési rendszer felülvizsgálatára, ami után peres úton kívánja rendezni a problémát, amit vélhetően a fűtési rendszer nem megfelelő tervezése (a kazánok alultervezése) okozott.
A fő problémám az, hogy egy év fűtés után egyszer csak a kezembe nyomtak egy irreális számlát, és mikor megkerestem a G. Kft-t, közölték, hogy nincs mit tenni, fizessem ki.
Nem tájékoztattak időben arról, hogy a gázkazánok ilyen hatásfokkal működnek, ezért nem választhattam az ebben az esetben olcsóbb villanyfűtést. Ebben a G. Kft-t hibáztatom. De fogalmam sincs, mit lehet tenni ilyenkor.
Lakópark és a pénznyelő kazán
Az új építésű lakások körüli anomáliákról külön blogot lehetne nyitni. Átadás után a szavatosság alól kibúvó, eltüntetett project cégektől kezdve a rendezetlen társasházi jogi helyzetig, a pénzzel eltűnő, félkész házat maga mögött hagyó, csaló építtetőig sok minden előfordul ebben a műfajban. K. úr még szerencsésnek mondhatja magát, hogy csak a kazán hibás.
45 komment
A bejegyzés trackback címe:
https://zugugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr9421159
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
kisrobert 2006.12.05. 18:05:06
Egy kicsit azért bővebben kellett volna írni.
Gázóra állása beköltözéskor (megnézte valaki?)?
Gázóra állása leolvasáskor?
Gázóra állása jelenleg?
A helyi gázmű olvassa le a gázórát és küldi a számlát?
Gázkazán típusa? Lakásban a hőmérséklet (napközben/este/éjjel)?
Ha egy napig nem használ gázt (fűtés/melegvíz/főzés), akkor megy-e a gázóra?
(60m2-es új lakásba nem hinném, hogy lehetne alultervezett kazánt venni)
Gázóra állása beköltözéskor (megnézte valaki?)?
Gázóra állása leolvasáskor?
Gázóra állása jelenleg?
A helyi gázmű olvassa le a gázórát és küldi a számlát?
Gázkazán típusa? Lakásban a hőmérséklet (napközben/este/éjjel)?
Ha egy napig nem használ gázt (fűtés/melegvíz/főzés), akkor megy-e a gázóra?
(60m2-es új lakásba nem hinném, hogy lehetne alultervezett kazánt venni)
asdf 2006.12.05. 21:52:03
Ha jol veszem le a tortenetet, itt nem egyedi futesrol van szo. Egy tarsashaz pinyojaba/tetoterebe odatoltak egy bazinagy gazkazant, es az szolgaltatja a futest a tarsashaz lakoi szamara. Szerintem...
lolka_bolka 2006.12.05. 22:35:05
viszont az ujepitesueknel a legtobb helyen fel van szerelve egy ora a fogyaszto lakasaban is nem ?
az nonszensz, hogy valaki abszolut nem fut, valaki meg nyitott ablaknal maxon, es ez egyenletesen oszlik meg...
Lolka
az nonszensz, hogy valaki abszolut nem fut, valaki meg nyitott ablaknal maxon, es ez egyenletesen oszlik meg...
Lolka
Klai 2006.12.05. 22:40:41
Nálunk is hasonló a helyzet, kísértetiesen hasonlító helyzetben. Nálunk is az van, hogy van egy kazán a lépcsőháznak és az fűti a lakásokat és csinálja a melegvizet. Nálunk is magas a fűtés számla, és nem tesz senki semmit, mármint a közös pékviselőnek hiába pofázunk, hogy nem kell a vizet 65fokra melegíteni mert az 1. rohadt meleg 2. ha csak 55 fok lenne akkor töredéke kellene a gáznak a felfűtéséhez. Nálunk is kiderült az első fűtési szezon után, hogy szar a fűtéscsövek szigetelése, állítólag leszigetelték, bár senki nem látott embereket akik csinálták volna akkoriban. Azóta pedig ráadásul az áremelésektől is magasabb mértékben emelkedett a fűtési költség, pedig mindenki spórolósra fogta a tavalyi szezon után. A kivitelező meg felszámolódott érdekes módon... Nincs kin bevasalni a garis javításokat sem. Mi speciel húzunk családi házba, és aki teheti ne költözzön soha újépítésű társasházba!!!! Csak a szopás van vele. Csak olyanba ami már régebb óta lakott és előtte körbeszimatolt, hogy mi, hol merre. Majd pár év múlva, ha esetleg megszűnik a "felépítgetjük ócsón ócsó munkásokkal és utánna eltűnünk" lakásépítés. Ha eltűnik, a másik alternatíva. Venni kell üres telket és arra házat építeni, két kézzel. Mert akkor max magad szidhatod.
Valaki 2006.12.05. 23:24:47
Újépítésű 60nm-es lakás éves gázfogyasztása kb 1000 m3 lehet melegvíz-fogyasztással. Ez a mai tarifával kb 50-60 e ft.
Ennyibe még egy panelben sem kerül a fűtés. Újépítésűt csak saját kazánnal érdemes vásárolni, akkor is, ha többe kerül pár százezer forinttal (kémény és kazán ára lakásonként plusszban)
Ennyibe még egy panelben sem kerül a fűtés. Újépítésűt csak saját kazánnal érdemes vásárolni, akkor is, ha többe kerül pár százezer forinttal (kémény és kazán ára lakásonként plusszban)
MrJohnson 2006.12.05. 23:31:35
305/A. § (1) Ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy azt ismernie kellett, a kötelezett mentesül a szavatossági felelősség alól. Mentesül a kötelezett a szavatossági felelősség alól akkor is, ha a hiba a jogosult által adott anyag hibájára vezethető vissza, feltéve, hogy az anyag alkalmatlanságára a jogosultat figyelmeztette.
Erre figyeljetek oda mert ebbe nagyon könnyen bele lehet sétálni. Ha pl. teljesen egyértelmű volt a szerződéskötéskor, hogy a fűtési rendszer nem lesz kielégítő, bajok lehetnek.
Erre figyeljetek oda mert ebbe nagyon könnyen bele lehet sétálni. Ha pl. teljesen egyértelmű volt a szerződéskötéskor, hogy a fűtési rendszer nem lesz kielégítő, bajok lehetnek.
kisrobert 2006.12.06. 07:28:31
Sajnos ilyenkor a bennlakók igénytelensége is felmerül - ugyanúgy, mint a távfűtésnél. Vannak emberek, akik egész télen nyitott ablak+fűtés+30fok mellett élnek. Egypár ilyen lakó irreális mértékben meg tudja emelni a többiek fűtésszámláját és felboríthat egy normálisan kiszámolt fűtési rendszert.
De lehet téves számítás eredménye is. El kellene kérni a gázszámlát (és az egyéb, fűtéssel kapcsolatos számlákat - ha vannak) és utánnaszámolni. (cetlikre felírt számok nem számlák)
Mennyi volt a gázfogyasztás szeptemberig?
Szeptember óta?
Melegvíz fogyasztás-mérő van-e lakásonként?
Van-e a kazánon hőmennyiségmérő?
Naponta ugyanakkor fel kellene írni a központi gázóra állását.
Esetleg egyedi mérőeszköz felszerelése:
www.addel.hu/template/temp1/detailproduct.php?storeid=466&productid=30937
Műszakilag egyébkén képtelenség, hogy a gázkazánok 20%-os hatásfokkal működjenek - ekkor jönne ki a 10000Ft helyett 50000Ft.
A gázkazánok a névleges teljesítményük felett nemigen mennek el tartósan, azon pedig 85-105% hatásfokkal működnek.
De lehet téves számítás eredménye is. El kellene kérni a gázszámlát (és az egyéb, fűtéssel kapcsolatos számlákat - ha vannak) és utánnaszámolni. (cetlikre felírt számok nem számlák)
Mennyi volt a gázfogyasztás szeptemberig?
Szeptember óta?
Melegvíz fogyasztás-mérő van-e lakásonként?
Van-e a kazánon hőmennyiségmérő?
Naponta ugyanakkor fel kellene írni a központi gázóra állását.
Esetleg egyedi mérőeszköz felszerelése:
www.addel.hu/template/temp1/detailproduct.php?storeid=466&productid=30937
Műszakilag egyébkén képtelenség, hogy a gázkazánok 20%-os hatásfokkal működjenek - ekkor jönne ki a 10000Ft helyett 50000Ft.
A gázkazánok a névleges teljesítményük felett nemigen mennek el tartósan, azon pedig 85-105% hatásfokkal működnek.
demizson bobby 2006.12.06. 08:12:07
A kisrobertnak teljesen igaza van,a számok alapján nem reális a méretezési hiba,és tényleg látni kellene az első kommentben igényelt számokat,mert lehet,hogy a rendszer rendben üzemel.
Gyakori hiba,hogy 10-20 millát kifizető vásárlók szakember megkérdezése nélkül rábólintanak mindenre lakásvásárlásnál,aztán csodálkoznak,hogy az "...ezt, ennyiért"-ből,hogyan lesz "...azt, annyiért".Felhívom mindenki szíves figyelmét,hogy ha lakást vesz,akkor számoljon a következőkkel:1.ügyvéd 2.építész 3.gépész 4.villanyász.Fenti szakmákhoz értő tanácsadók nélkül lakást venni felelőtlenség.
Gyakori hiba,hogy 10-20 millát kifizető vásárlók szakember megkérdezése nélkül rábólintanak mindenre lakásvásárlásnál,aztán csodálkoznak,hogy az "...ezt, ennyiért"-ből,hogyan lesz "...azt, annyiért".Felhívom mindenki szíves figyelmét,hogy ha lakást vesz,akkor számoljon a következőkkel:1.ügyvéd 2.építész 3.gépész 4.villanyász.Fenti szakmákhoz értő tanácsadók nélkül lakást venni felelőtlenség.
Whisp 2006.12.06. 08:13:19
kisrobert: a 105% hatásfok az milyen?
Lehet hogy én vagyok buta, de azt tanultam hogy hatásfok az elméletben is csak max 100% lehet... gyakorlatban pedig sohasem éri el a 100%-ot (bármiről legyen is szó, kazánról, villanymotorról vagy atomerőműről).
Egyébként ettől a témától félek ám nagyon én is...
Lehet hogy én vagyok buta, de azt tanultam hogy hatásfok az elméletben is csak max 100% lehet... gyakorlatban pedig sohasem éri el a 100%-ot (bármiről legyen is szó, kazánról, villanymotorról vagy atomerőműről).
Egyébként ettől a témától félek ám nagyon én is...
gera 2006.12.06. 08:13:46
Bevált gyakorlat az is, hy a szolgáltató emberei nem üresen hozzák ki az órákat. Ilyenkor az a kérdés ki vette át...
Ha ez történt legalább annyi a vigasz, hy idén már a realitást fogja mutatni az óra.
Ha ez történt legalább annyi a vigasz, hy idén már a realitást fogja mutatni az óra.
demizson bobby 2006.12.06. 08:22:43
ebben az esetben ez abszolút hatásfok.Tehát a befektetett energiából kinyerhető hőmennyiség az egység.Ezért kondenzációs kazánoknál pl,ahol még hasznosítódik a füstgáz hője (ezt ugye elveszted rendes esetben) a hatásfok akár 110 %-is lehet.
Whisp 2006.12.06. 08:36:22
demizson bobby: ebben az esetben a hatásfok - mint fogalom - rosszul értelmezett. A hatásfok SOHA nem lehet magasabb mint 100%. Ez azt jelentené, hogy több energiát nyersz ki a kazánból, mint amennyit befektetsz.
"A 100%-nál nagyobb hatásfok tehát abból ered, hogy hagyományosan a kazánok hatásfokát az elégetett tüzelőanyag fűtőértékére vonatkoztatják. Ha viszont a fűtőérték feletti energiatartalmat, az egyébként az égéstermékben lévő vízgőzzel távozó energia nagyobb részét is sikerül fűtésre felhasználni, a fűtőértékre vonatkoztatott 100%-os hatásfok fölé juthatunk. Természetesen, ha az égéshőt vesszük alapul, soha sem érhető el a 100%-os hatásfok. A vonatkoztatási alapban rejlik tehát a megoldás."
Nézzetek ide a témában:
www.amiotthonunk.hu/cgi-bin/journal.exe?type=3&ID=1176
"A 100%-nál nagyobb hatásfok tehát abból ered, hogy hagyományosan a kazánok hatásfokát az elégetett tüzelőanyag fűtőértékére vonatkoztatják. Ha viszont a fűtőérték feletti energiatartalmat, az egyébként az égéstermékben lévő vízgőzzel távozó energia nagyobb részét is sikerül fűtésre felhasználni, a fűtőértékre vonatkoztatott 100%-os hatásfok fölé juthatunk. Természetesen, ha az égéshőt vesszük alapul, soha sem érhető el a 100%-os hatásfok. A vonatkoztatási alapban rejlik tehát a megoldás."
Nézzetek ide a témában:
www.amiotthonunk.hu/cgi-bin/journal.exe?type=3&ID=1176
cuti 2006.12.06. 08:44:15
Klai: azert a viz ho"fokaval vigyazni kell a legionellozis miatt. Bar nem emlekszem, lehet, hogy az 55 is jo lenne. Mintha az lenne a magyar szabvany.
Ja, es nem hiszem, hogy nagysagrendi kulonbseg lenne. Ilyen kis hofoknal szerintem inkabb linearisan lehet extrapolalni (bar szerintem mar nem tudnam levezetni, reg volt az egyetem, azota sok sor lefolyt :) )
Ja, es nem hiszem, hogy nagysagrendi kulonbseg lenne. Ilyen kis hofoknal szerintem inkabb linearisan lehet extrapolalni (bar szerintem mar nem tudnam levezetni, reg volt az egyetem, azota sok sor lefolyt :) )
demizson bobby 2006.12.06. 09:00:20
Cuti:mivel társasházról van szó,gyanítom a vízvételezés kb folyamatos lesz,más kérdés,hogy hogyan szabályozható a kazán (általa a melegvíz),hiszen szóba jöhet ugye időnkénti túlfűtés.
Whisp:a hatásfok ebben az esetben is jól értelmezett,ahogy mindketten mondjuk a vonatkoztatási alap a lényeg,de fűtéskor a füstgázban a nedvsség nem folyékony halmazállapotban van jelen.Nem is tudom hirtelen,hogy mire használják az égéshőt,de gyakorlati jelentőségét nem látom.(Elméletit sem,de én se ma végeztem az oskolában)
Whisp:a hatásfok ebben az esetben is jól értelmezett,ahogy mindketten mondjuk a vonatkoztatási alap a lényeg,de fűtéskor a füstgázban a nedvsség nem folyékony halmazállapotban van jelen.Nem is tudom hirtelen,hogy mire használják az égéshőt,de gyakorlati jelentőségét nem látom.(Elméletit sem,de én se ma végeztem az oskolában)
Whisp 2006.12.06. 09:14:12
demizson bobby: hatásfok: oké, szerintem mindketten értjük a lényeget.
A másik dolog: én is most veszek lakást, de nem látom kivitelezhetőnek, hogy egy építészt, egy ügyvédet, egy villanyszerelőt és egy épületgépészt magammal vigyek az átadás-átvételre (ugye ezt azért te is érzed, hogy nem nagyon van az átlagembernek erre lehetősége). Ráadásul villanyszerelőn kívül nem nagyon vannak ilyen ismerőseim + akit pedig nem ismerek, annak a véleményében hogyan bízhatnék meg? Persze logikus amit mondasz, de nem tudom hogyan lenne kivitelezhető (jó, fizethetnék nekik egy napi bért, de az meg milyen már...). Esetleg nincs valamilyen intézményesített módszer erre? Mármint, hogy ne verjenek át mindennel amihez nem értek?
Azt mondjuk el tudnám képzelni, hogy a szakembereket megfizetjük egy napra a leendő szomszédokkal/lakástulajdonosokkal összefogva arra a napra amikor átadás van (gondolom nem mindenkinek ugyanazon a napon van, de akiknek egy nap van azok összefoghatnának). Mindazonáltal nem hiszem, hogy az eladó kiadná a leendő tulajok adatait nekem, hogy felvehessem velük a kapcsolatot (mondjuk egy próbát azért megérne).
Valaki ötlet?
A másik dolog: én is most veszek lakást, de nem látom kivitelezhetőnek, hogy egy építészt, egy ügyvédet, egy villanyszerelőt és egy épületgépészt magammal vigyek az átadás-átvételre (ugye ezt azért te is érzed, hogy nem nagyon van az átlagembernek erre lehetősége). Ráadásul villanyszerelőn kívül nem nagyon vannak ilyen ismerőseim + akit pedig nem ismerek, annak a véleményében hogyan bízhatnék meg? Persze logikus amit mondasz, de nem tudom hogyan lenne kivitelezhető (jó, fizethetnék nekik egy napi bért, de az meg milyen már...). Esetleg nincs valamilyen intézményesített módszer erre? Mármint, hogy ne verjenek át mindennel amihez nem értek?
Azt mondjuk el tudnám képzelni, hogy a szakembereket megfizetjük egy napra a leendő szomszédokkal/lakástulajdonosokkal összefogva arra a napra amikor átadás van (gondolom nem mindenkinek ugyanazon a napon van, de akiknek egy nap van azok összefoghatnának). Mindazonáltal nem hiszem, hogy az eladó kiadná a leendő tulajok adatait nekem, hogy felvehessem velük a kapcsolatot (mondjuk egy próbát azért megérne).
Valaki ötlet?
demizson bobby 2006.12.06. 09:37:20
Igazad van,szomszédokat nehezen találsz valószínűleg.Felkérhetsz műszaki ellenőrt,nemtom mennyi pénzt kérnek most,de persze a szerződésben ki kell kötni,hogy te(és az haverod,vagy az ellenőröd) igen is bemehet az építési területre,mert különben elhajtanak.Az önjelölt kritikusokban (mint most én:))nem feltétlenül kell megbízni,de már az is egy lépés,ha egy ötletet adnak,vagy ráirányítják vmire a figyelmet.Speciel én már ezért sem haboznék,akár idegenektől is tanácsot kérni.Nem kell mondjam az új lakások ára sosem határozható meg egy egyszerű szorzással.Egy szelet csoki 50 Ft,de 50m2 sosem 50 x 300ezer Ft.Itt kőkemény pénzről van szó,és ezt sok vásárló nem érzi,alap felszereltségű lakást vesz,előfinanszíroz,és azt hiszi,hogy jól járt.Ami biztos,hogy nem lehet tutira menni,de minimalizálni kell a kellemetlenségek lehetőségét.
Kokilla 2006.12.06. 10:21:46
Sziasztok!
Én épületgépész mérnökként (tervező) dolgozom, és már kért fel barátom tanácsadásra amikor újépítésű lakásba költöztek. Nem olyan egyszerű tanácsot adni egy kész rendszerre, de azért nyilván megérheti, ha teljesen egyértelmű dolgok derülnek ki. Én sem látok be a falba/padlóba, így az ott vezetett csöveket sem tudom megvizslatni hogy pl. leszigetelték-e. A kazánról meg tudtam mondani hogy gagyi olasz noname, de attól még elműködik (egyedi fűtésűek voltak).
Sejteni lehetett (anno mondtam is) hogy penészedni fog a fala, ha nem szellőztetnek eleget (annyit meg nehéz nyitogatni az ablakot amennyit kéne), mert új, tökéletes zárású ablakokat raktak be. Az építész dolga sem sokkal egyszerűbb, hiszen Ő sem lát bele, hogy hol hagytak úgynevezett hőhidakat, vagyis olyan felületet, amelyen át a hő el tud távolzni és a felületi hőmérséklete hidegebb mint a környezete (ez az egyik oka a nedvesedésnek).
Nagyjábóli közelítést lehet adni a helyszínen, hogy elé-e a radiátorfelület hogy kifűtse a helyiséget, de ez általában nem szokott gond lenni (illetve nem ez).
A villanyászokról nem tudok nyilatkozni, de nem hiszem hogy sokkal okosabbak lennének egy kész házban, mivel csak egy részét látják Ők is (igaz, a fontosabb részeket).
Szóval mindenképpen hasznos kikérni szakember véleményét, ezt nagyon fontosnak tartom hangsúlyozni, de én személy szerint nem írnék alá semmilyen felelőséget a szakvéleményemben, mivel nem látok a falakba, nem tudom hogy szigetelték, mit is csináltak, mekkora csővel mennek...stb. (iszonyat kivitelezések léteznek, az ember nem is hinné, pedig de)
Én épületgépész mérnökként (tervező) dolgozom, és már kért fel barátom tanácsadásra amikor újépítésű lakásba költöztek. Nem olyan egyszerű tanácsot adni egy kész rendszerre, de azért nyilván megérheti, ha teljesen egyértelmű dolgok derülnek ki. Én sem látok be a falba/padlóba, így az ott vezetett csöveket sem tudom megvizslatni hogy pl. leszigetelték-e. A kazánról meg tudtam mondani hogy gagyi olasz noname, de attól még elműködik (egyedi fűtésűek voltak).
Sejteni lehetett (anno mondtam is) hogy penészedni fog a fala, ha nem szellőztetnek eleget (annyit meg nehéz nyitogatni az ablakot amennyit kéne), mert új, tökéletes zárású ablakokat raktak be. Az építész dolga sem sokkal egyszerűbb, hiszen Ő sem lát bele, hogy hol hagytak úgynevezett hőhidakat, vagyis olyan felületet, amelyen át a hő el tud távolzni és a felületi hőmérséklete hidegebb mint a környezete (ez az egyik oka a nedvesedésnek).
Nagyjábóli közelítést lehet adni a helyszínen, hogy elé-e a radiátorfelület hogy kifűtse a helyiséget, de ez általában nem szokott gond lenni (illetve nem ez).
A villanyászokról nem tudok nyilatkozni, de nem hiszem hogy sokkal okosabbak lennének egy kész házban, mivel csak egy részét látják Ők is (igaz, a fontosabb részeket).
Szóval mindenképpen hasznos kikérni szakember véleményét, ezt nagyon fontosnak tartom hangsúlyozni, de én személy szerint nem írnék alá semmilyen felelőséget a szakvéleményemben, mivel nem látok a falakba, nem tudom hogy szigetelték, mit is csináltak, mekkora csővel mennek...stb. (iszonyat kivitelezések léteznek, az ember nem is hinné, pedig de)
demizson bobby 2006.12.06. 11:14:43
Hát igen, tény ,hogy egy kész rendszer már....kész van.Azzal már csak annyit lehet tenni,hogy felsorolod a kockázatokat.Ezért mondom én mindenkinek,hogy azt próbálja meg kiharcolni,hogy teljes,részletes műszaki tartalomra szerződjön, és ellenőrizhessen az építkezés ideje alatt.Mert akkor te választasz kockázatot.
LágyTojás (ex OkosTojás) 2006.12.06. 11:23:44
Szevasztok!
Mivel a vakolat "ápol és eltakar" ezért a társasházak esetén csak az lenne a megoldás, ha azok a lakók akik már beugrottak (a csőbe csak még nem tudják)felfogadnának müszaki szakértöt(ket) vagy müszakiellenörö(ke)t, akik még a kivitelezés folyamán közbeszólhatnának. De saját tapasztaltból is tudom, hogy a kivetelezök mindent megtesznek annak érdekében, hogy a majdani tulajdonosok ne tudjanak összefogni (mi pont ezért nem vettünk a végén új épitésü társasházat, mert mindenhol madárnak néztek).
De ha már a kivitelezésnél elmarad az ellenörzés, legalább az átvételkor oda kell figyelni. Aztán az első közgyülés az igazán fontos, de sajnos ezt is el szokták szabotálni az értékesitő / kezelő cégek (nem csoda hiszen a legtöbb esetben összefonodás van a háttérben).
Mivel az emlitett ház lakói is egy évig ültek a babérjaikon ézért utólag már elég nehéz korrigálni.
De hogy mit is lehet csinalni:
- sürgösen közgyülni
- felkérni egy ügyvédet a társasház nevében
- felkérni müszaki szakértöket a társasház nevében
- ha nem támogatja a fentiket a ház kezelője, akkor első és legfontosabb dolog a kezelőt lecserélni, mivel valószinüleg Ő is a kivitelező szekerét tólja.
Ha ezek a dolgok nem kivitelezhetök akkor célszerü költözni vagy jó nagyra nyitni a buxát.
Szakértöket és müszaki ellenöröket a Mérnöki kamara honlapján lehet a legkönnyebben találni. Ezek zsoldodok, annak dolgoznak aki fizet és nem igazán kockáztatnak összefonodással.
Mivel a vakolat "ápol és eltakar" ezért a társasházak esetén csak az lenne a megoldás, ha azok a lakók akik már beugrottak (a csőbe csak még nem tudják)felfogadnának müszaki szakértöt(ket) vagy müszakiellenörö(ke)t, akik még a kivitelezés folyamán közbeszólhatnának. De saját tapasztaltból is tudom, hogy a kivetelezök mindent megtesznek annak érdekében, hogy a majdani tulajdonosok ne tudjanak összefogni (mi pont ezért nem vettünk a végén új épitésü társasházat, mert mindenhol madárnak néztek).
De ha már a kivitelezésnél elmarad az ellenörzés, legalább az átvételkor oda kell figyelni. Aztán az első közgyülés az igazán fontos, de sajnos ezt is el szokták szabotálni az értékesitő / kezelő cégek (nem csoda hiszen a legtöbb esetben összefonodás van a háttérben).
Mivel az emlitett ház lakói is egy évig ültek a babérjaikon ézért utólag már elég nehéz korrigálni.
De hogy mit is lehet csinalni:
- sürgösen közgyülni
- felkérni egy ügyvédet a társasház nevében
- felkérni müszaki szakértöket a társasház nevében
- ha nem támogatja a fentiket a ház kezelője, akkor első és legfontosabb dolog a kezelőt lecserélni, mivel valószinüleg Ő is a kivitelező szekerét tólja.
Ha ezek a dolgok nem kivitelezhetök akkor célszerü költözni vagy jó nagyra nyitni a buxát.
Szakértöket és müszaki ellenöröket a Mérnöki kamara honlapján lehet a legkönnyebben találni. Ezek zsoldodok, annak dolgoznak aki fizet és nem igazán kockáztatnak összefonodással.
okostojás 2006.12.06. 12:02:26
Egyrészt fel kívánok szólalni, hogy 1 okostojás már van, még ha ez nem is világszabadalom.
Másrést azt javasolnám, hogy ha valaki valamit gyanúsnak talál, akkor először mérjen és számoljon. Én hasonló esetben vettem egy külső/belső hőmérőt és egy szezonon keresztül folyamatosan mértem és teszteltem a kinti/benti hőmérséklet és a mért hőfogyasztás összefüggéseit. Ezen kívül vannak még becsült értékek és statisztikák a neten amikkel össze lehet hasonlítani az adatokat. Arra is érdemes figyelni, hogy 21 és 24 fok között nem 1/8-dal lesz nagyobb a számla. Látatlanban pedig valószínűnek azt tartom, hogy nem a kazán a hibás, hanem a mérésnél lett valami elszúrva. Ilyen rossz hatásfokkal nem fűt semmilyen mai rendszer. Hacsak persze nem volt egész télen 27 fok a lakásban, mert akkor akár reális is lehet a számla. Az én méregetésem legalább is azt mutatta, hogy azonos kinti hőmérséklet mellett, kis benti eltérés is nagy különbséget okozhat a számla végösszegben. A szellőztetést, meg a főzésnél az elszívót is figyelni kell. Ami szinte biztos, hogy konkrét adatok és hibamegállapítás nélkül nem nagyon fog senki semmire sem jutni jogi úton. Lehet szakértőt is fogadni persze, csak az igen borsos áron dolgozik. Ráadásul nem fog naponta méricskélni hónapokon keresztül, így sokminden homályban maradhat. Arra számítani, hogy a szakértőt a bíróság készpénznek veszi, szerintem tévedés. A tulajdonosok összefogása pedig ...hahahaha.. A leginkább tapasztalt hozzáállás az, hogy VALAMIT KÉNE CSINÁLNI vagy KÉNE SZÓLNI VALAKINEK. Persze mindig valaki másnak KÉNE. Ha valaki eredményt akar akkor legjobb ha maga hozzáfog.
Másrést azt javasolnám, hogy ha valaki valamit gyanúsnak talál, akkor először mérjen és számoljon. Én hasonló esetben vettem egy külső/belső hőmérőt és egy szezonon keresztül folyamatosan mértem és teszteltem a kinti/benti hőmérséklet és a mért hőfogyasztás összefüggéseit. Ezen kívül vannak még becsült értékek és statisztikák a neten amikkel össze lehet hasonlítani az adatokat. Arra is érdemes figyelni, hogy 21 és 24 fok között nem 1/8-dal lesz nagyobb a számla. Látatlanban pedig valószínűnek azt tartom, hogy nem a kazán a hibás, hanem a mérésnél lett valami elszúrva. Ilyen rossz hatásfokkal nem fűt semmilyen mai rendszer. Hacsak persze nem volt egész télen 27 fok a lakásban, mert akkor akár reális is lehet a számla. Az én méregetésem legalább is azt mutatta, hogy azonos kinti hőmérséklet mellett, kis benti eltérés is nagy különbséget okozhat a számla végösszegben. A szellőztetést, meg a főzésnél az elszívót is figyelni kell. Ami szinte biztos, hogy konkrét adatok és hibamegállapítás nélkül nem nagyon fog senki semmire sem jutni jogi úton. Lehet szakértőt is fogadni persze, csak az igen borsos áron dolgozik. Ráadásul nem fog naponta méricskélni hónapokon keresztül, így sokminden homályban maradhat. Arra számítani, hogy a szakértőt a bíróság készpénznek veszi, szerintem tévedés. A tulajdonosok összefogása pedig ...hahahaha.. A leginkább tapasztalt hozzáállás az, hogy VALAMIT KÉNE CSINÁLNI vagy KÉNE SZÓLNI VALAKINEK. Persze mindig valaki másnak KÉNE. Ha valaki eredményt akar akkor legjobb ha maga hozzáfog.
K. Ur 2006.12.06. 12:17:14
Köszönöm a hozzászólásokat,
Először is igen, a fűtés az épületben elhelyezett kazánokkal történik, legalábbis állítólag, mivel ezt nem én vettem át, nem én üzemeltetem, hanem az ingatlankezelő. Nálam csak egy hőmennyiségmérő van, ami méri az átfolyó fűtővíz mennyiségét, a ki-és bemenő víz hőmérsékletét, és ebből számol hőmennyiséget. Az ingatlankezelő aztán az elfogyott gáz árát ezzel arányítja, és ezt számlázza ki nekünk.
Másrészt igazából nem is lett volna haszna, ha látom a kazánt, ugyanis nem értek hozzá: informatikus vagyok, nem építészmérnök. És mint a szakértő kolega megjegyezte, ő se ment volna vele sokra.
Szóval ez egy olyan hiba, ami csak garanciális időben derül ki.
De igazából a kérdésem nem is erre vonatkozott. Engem nem is annyira az izgat, hogy mi lesz a kazánnal (arról már pereskedik a társasház), hanem hogy az ingatlankezelőnek - akivel én szolgáltatási szerződésben állok - milyen felelőssége van, és kiszámlázhat-e irreális díjat, illetve meg kell-e ezt nekem fizetnem. Ez egy sokkal egyszerűbb esetnek tűnik.
Egyébként még megjegyzem, hogy az építő Balusztrád ellen csődeljárás folyik, vagyis nem sok az esélye, hogy a végén egy fityinget is látunk tőlük...
Először is igen, a fűtés az épületben elhelyezett kazánokkal történik, legalábbis állítólag, mivel ezt nem én vettem át, nem én üzemeltetem, hanem az ingatlankezelő. Nálam csak egy hőmennyiségmérő van, ami méri az átfolyó fűtővíz mennyiségét, a ki-és bemenő víz hőmérsékletét, és ebből számol hőmennyiséget. Az ingatlankezelő aztán az elfogyott gáz árát ezzel arányítja, és ezt számlázza ki nekünk.
Másrészt igazából nem is lett volna haszna, ha látom a kazánt, ugyanis nem értek hozzá: informatikus vagyok, nem építészmérnök. És mint a szakértő kolega megjegyezte, ő se ment volna vele sokra.
Szóval ez egy olyan hiba, ami csak garanciális időben derül ki.
De igazából a kérdésem nem is erre vonatkozott. Engem nem is annyira az izgat, hogy mi lesz a kazánnal (arról már pereskedik a társasház), hanem hogy az ingatlankezelőnek - akivel én szolgáltatási szerződésben állok - milyen felelőssége van, és kiszámlázhat-e irreális díjat, illetve meg kell-e ezt nekem fizetnem. Ez egy sokkal egyszerűbb esetnek tűnik.
Egyébként még megjegyzem, hogy az építő Balusztrád ellen csődeljárás folyik, vagyis nem sok az esélye, hogy a végén egy fityinget is látunk tőlük...
LágyTojás (ex OkosTojás) 2006.12.06. 12:35:55
Elnézést kivánok "okostojás" kollégától, de én csak ezt a rovatot néztem át, majd hasraütés szerüen választottam egy Nick-et.
Én már csak egy garázs erejéig vagyok bent egy társasházban, de idönként az is sok. (Nem hiába mondja azt a régi közmondás, hogy: "Közös lónak túrós a háta!" )
Egyébként meg alapigasság, hogy mindent mérni és dokumentálni kell.
És egy fájó igazság, az ilyen esetekre, hogy csak saját magadban bízhatsz!
Ja és van még valami:
Vannak olyan lakóparkok, ahol gázgenerátor müködik. A Tietek nem ilyen véletlenül?
Erröl annyit kell tudni, hogy alapvetően villamos áramot termel és a "hulladék" hőt használják el fütésre/vizmelegitésre.
Ilyen estekben nagyon alacsonynak kellene lenni a fütés számlának , de én még ilyen csodáról nem hallottam ugyanis a lakók/tulajdonosok sokszor nem is tudnak róla, hogy az "ő pénzükböl" beépitett gázmotort egy idegen cég tulajdonába/üzemeltetésébe került. Aztán a társasház vagy kezelő ezzel a céggel szerződik le a hőszolgáltatásra.
Úgy hogy, ha használható segitséget akarsz, akkor gyüjtsd az infókat és osztd meg velünk.
Én már csak egy garázs erejéig vagyok bent egy társasházban, de idönként az is sok. (Nem hiába mondja azt a régi közmondás, hogy: "Közös lónak túrós a háta!" )
Egyébként meg alapigasság, hogy mindent mérni és dokumentálni kell.
És egy fájó igazság, az ilyen esetekre, hogy csak saját magadban bízhatsz!
Ja és van még valami:
Vannak olyan lakóparkok, ahol gázgenerátor müködik. A Tietek nem ilyen véletlenül?
Erröl annyit kell tudni, hogy alapvetően villamos áramot termel és a "hulladék" hőt használják el fütésre/vizmelegitésre.
Ilyen estekben nagyon alacsonynak kellene lenni a fütés számlának , de én még ilyen csodáról nem hallottam ugyanis a lakók/tulajdonosok sokszor nem is tudnak róla, hogy az "ő pénzükböl" beépitett gázmotort egy idegen cég tulajdonába/üzemeltetésébe került. Aztán a társasház vagy kezelő ezzel a céggel szerződik le a hőszolgáltatásra.
Úgy hogy, ha használható segitséget akarsz, akkor gyüjtsd az infókat és osztd meg velünk.
LágyTojás (ex OkosTojás) 2006.12.06. 12:53:25
Kedves K.Ur!
Kérlek ne tetézd a bajt:))) Ne hozz szégyent az informatikusokra.
Amikor én végeztem még számitástechnikusnak hivták. De talán az még egy informatikustól is elvárható, hogy egy eszköz tipusát, modell számát estleg a rajta lávő adatlapon található infókat leirja vagy begyüjtse.
Ami meg a konkrét kérdést illeti:
- az attól függ mi van a szolgáltatási szerződésben
- ha ugyan is, Te azt irtad alá, hogy arany áron veszed a Joule-okat, akkor igen fizetned kell
- az más kérdés, hogy nekiállhatsz pereskedni, hogy "feltünő érték aránytalanság" miatt semmisitsék meg a szerződést.
Én azt javasolom, hogy scanneld be a szerzödést, tedd fel a netre valahova és ird meg ide a linket.
Addig csak találgatni és bölcselkedni lehet, de nem sok értelme van az egésznek.
Kérlek ne tetézd a bajt:))) Ne hozz szégyent az informatikusokra.
Amikor én végeztem még számitástechnikusnak hivták. De talán az még egy informatikustól is elvárható, hogy egy eszköz tipusát, modell számát estleg a rajta lávő adatlapon található infókat leirja vagy begyüjtse.
Ami meg a konkrét kérdést illeti:
- az attól függ mi van a szolgáltatási szerződésben
- ha ugyan is, Te azt irtad alá, hogy arany áron veszed a Joule-okat, akkor igen fizetned kell
- az más kérdés, hogy nekiállhatsz pereskedni, hogy "feltünő érték aránytalanság" miatt semmisitsék meg a szerződést.
Én azt javasolom, hogy scanneld be a szerzödést, tedd fel a netre valahova és ird meg ide a linket.
Addig csak találgatni és bölcselkedni lehet, de nem sok értelme van az egésznek.
LágyTojás (ex OkosTojás) 2006.12.06. 13:04:07
K.Ur!
Mégegysezer elolvastam az utolsó hozzá szólásodat, ami megerösitette bennem a gyanut.
Ugyanis normális esetekben a gáz vagy hő szolgáltató társaság osztja meg a számlát a kezelő által megadott szorzók alapján.
De ha jól értem akkor itt a kezelő által kibocsájtott és általa elkövetett szolgáltatásról szóló számláról beszélsz.
Tehát ne csak a szerződést, hanem a számlát is tedd közzé, ha segitséget szeretnél.
Üdv:
LágyTojás
Mégegysezer elolvastam az utolsó hozzá szólásodat, ami megerösitette bennem a gyanut.
Ugyanis normális esetekben a gáz vagy hő szolgáltató társaság osztja meg a számlát a kezelő által megadott szorzók alapján.
De ha jól értem akkor itt a kezelő által kibocsájtott és általa elkövetett szolgáltatásról szóló számláról beszélsz.
Tehát ne csak a szerződést, hanem a számlát is tedd közzé, ha segitséget szeretnél.
Üdv:
LágyTojás
Attila64 · www.sagaontour.ca 2006.12.06. 13:51:01
LágyTojás (ex OkosTojás) -nak szerény észrevétel:
'a régi közmondás, hogy: "Közös lónak túrós a háta!" '
Helyesen: Közös lónak túros a háta.
Semmi köze a túróhoz, esetleg a kancatejből készült túrónak lehetne, de nem a közmondáshoz, hanem a lóhoz...
Üdv,
G.A
'a régi közmondás, hogy: "Közös lónak túrós a háta!" '
Helyesen: Közös lónak túros a háta.
Semmi köze a túróhoz, esetleg a kancatejből készült túrónak lehetne, de nem a közmondáshoz, hanem a lóhoz...
Üdv,
G.A
demizson bobby 2006.12.06. 13:53:37
"A ház átvételekor a fűtési rendszer leolvasó rendszere még hibás volt, ezért a mérőórákat majd egy évvel később,2006 szeptemberében olvasták le először, addig átalánydíjat állapítottak meg a fűtés- és vízdíjakra."
Ez a hiba dolog érdekelne.Hogyhogy hibás?Mikortól,meddig,ki javította,mi baja volt?És hogyan állapítják meg utólag a díjat,ha nem működött a mérőeszköz?
Ez a hiba dolog érdekelne.Hogyhogy hibás?Mikortól,meddig,ki javította,mi baja volt?És hogyan állapítják meg utólag a díjat,ha nem működött a mérőeszköz?
K. Ur 2006.12.06. 14:08:04
"Ez a hiba dolog érdekelne.Hogyhogy hibás?Mikortól,meddig,ki javította,mi baja volt?És hogyan állapítják meg utólag a díjat,ha nem működött a mérőeszköz?"
Foggalmam sincs. Csak annyit tudok, hogy valami garanciális hiba miatt egy teljes évig általányt fizettem a fűtésre (kb. 10000 forintot fűtött hónaponként). Gondolod tájékoztatott valaki, hogy miért?
Foggalmam sincs. Csak annyit tudok, hogy valami garanciális hiba miatt egy teljes évig általányt fizettem a fűtésre (kb. 10000 forintot fűtött hónaponként). Gondolod tájékoztatott valaki, hogy miért?
szomi 2006.12.06. 14:09:00
Kedves K. Úr,
Szerintem te elég keveset tudsz az ügyről, meg úgy általában egy társasház működéséről, ami elég szomorú, mert hogy a tulajdonodról van szó.
Légyszíves tanulmányozd a társasházi törvényt, a társasházad alapító okiratát, a szervezeti és működési szabályzatotokat, valamint az eddigi összes közgyűlési jegyzőkönyvet. Ezekben valahol benne kell lennie a fogyasztás elszámolás módjánank. Ezután beszélj a társasházatok számvizsgálóival és kérdezd meg őket, hogy leellenőrizték-e az általad kifogásolt fogyasztás elszámolást. Ez az ellenőrzés viszonylag egyszerű: Ellenőrizni kell, hogy fennt említett hivatalos iratokban található módszer szerint számolták-e ki a díjat és azt valóban mindenkinek kiszámlázták (lehet, hogy valaki potyázik). Ha ez stimmel, akkor a lakókra kiterhelt össz díjat össze kéne hasonlítani az érintett időszakban a ház által fizetett gáz összdíjával valamint a vízdíjjal. Ha a kiszámlázott összdíj jóval nagyobb mint az emlegetett két költség összege akkor gáz van és valaki nagyon jól járt aki nem ti vagytok. ;-)
Másodszor pedig ha a társasházad pereli a kivitelezőt akkor az azt jelenti, hogy a közösképviseletet ellátó személy/cég perel tehát a te esetedben G kft. Ugyanis a társasházi törvény szerint csak és kizárólag neki van ehhez joga. Most te azt veted fel, hogy G. megkárosított, aki közben az érdekedben pereskedik a beruházóval. Azt hiszem, hogy ebből már érezhető, hogy alaposan utána kell járni a dolognak mielőtt neki mész G.-nek. Mint fennt írtam először meg kell győződni, hogy a számvizsgálók mit ellenőriztek az elszámolásból. Ha tényleg nekimész G.-nek akkor úgyis a számvizsgálókat veszik elő elsőnek, hisz G. ellenőrzése az ő dolguk.
Ezenkívül még arra is felhívnám a figyelmedet, hogy a társasház közgyűlése bármikor _indoklás nélkül_ felmentheti a közösképviselőt. Egy ilyen (bármilyen más rendkívüli okból összehívandó) közgyűlés összehívásához a tulajdonosok 10%-ának a támogató aláírását kell csak összeszedned a napirend pontos meghatározásával. (Persze ha van szerződés G.-vel akkor abban van felmondási idő és érdemes azt a közgyűlést csak akkor összehívni, ha már van új jelölt, stb, stb, stb)
Szóval szép és jó, hogy így szépen kielemeztétek a technikai paramétereket, de nem ártana tisztában lenni a jogi és számszaki részével is...
Szomi
(Informatikus és számvizsgáló egy 3 éves, központikazános társasházban, ahol még mindig nem működik tökéletesen a fogyasztáselszámolás)
Szerintem te elég keveset tudsz az ügyről, meg úgy általában egy társasház működéséről, ami elég szomorú, mert hogy a tulajdonodról van szó.
Légyszíves tanulmányozd a társasházi törvényt, a társasházad alapító okiratát, a szervezeti és működési szabályzatotokat, valamint az eddigi összes közgyűlési jegyzőkönyvet. Ezekben valahol benne kell lennie a fogyasztás elszámolás módjánank. Ezután beszélj a társasházatok számvizsgálóival és kérdezd meg őket, hogy leellenőrizték-e az általad kifogásolt fogyasztás elszámolást. Ez az ellenőrzés viszonylag egyszerű: Ellenőrizni kell, hogy fennt említett hivatalos iratokban található módszer szerint számolták-e ki a díjat és azt valóban mindenkinek kiszámlázták (lehet, hogy valaki potyázik). Ha ez stimmel, akkor a lakókra kiterhelt össz díjat össze kéne hasonlítani az érintett időszakban a ház által fizetett gáz összdíjával valamint a vízdíjjal. Ha a kiszámlázott összdíj jóval nagyobb mint az emlegetett két költség összege akkor gáz van és valaki nagyon jól járt aki nem ti vagytok. ;-)
Másodszor pedig ha a társasházad pereli a kivitelezőt akkor az azt jelenti, hogy a közösképviseletet ellátó személy/cég perel tehát a te esetedben G kft. Ugyanis a társasházi törvény szerint csak és kizárólag neki van ehhez joga. Most te azt veted fel, hogy G. megkárosított, aki közben az érdekedben pereskedik a beruházóval. Azt hiszem, hogy ebből már érezhető, hogy alaposan utána kell járni a dolognak mielőtt neki mész G.-nek. Mint fennt írtam először meg kell győződni, hogy a számvizsgálók mit ellenőriztek az elszámolásból. Ha tényleg nekimész G.-nek akkor úgyis a számvizsgálókat veszik elő elsőnek, hisz G. ellenőrzése az ő dolguk.
Ezenkívül még arra is felhívnám a figyelmedet, hogy a társasház közgyűlése bármikor _indoklás nélkül_ felmentheti a közösképviselőt. Egy ilyen (bármilyen más rendkívüli okból összehívandó) közgyűlés összehívásához a tulajdonosok 10%-ának a támogató aláírását kell csak összeszedned a napirend pontos meghatározásával. (Persze ha van szerződés G.-vel akkor abban van felmondási idő és érdemes azt a közgyűlést csak akkor összehívni, ha már van új jelölt, stb, stb, stb)
Szóval szép és jó, hogy így szépen kielemeztétek a technikai paramétereket, de nem ártana tisztában lenni a jogi és számszaki részével is...
Szomi
(Informatikus és számvizsgáló egy 3 éves, központikazános társasházban, ahol még mindig nem működik tökéletesen a fogyasztáselszámolás)
szomi 2006.12.06. 14:16:59
Bocsánat pongyola voltam: A _tulajdoni hányad szerint_ 10%-nyi tulajdonos aláírását kell összeszedni.
szomi 2006.12.06. 14:28:53
Újra elolvastam, hogy mit írtál. Szerintem az se biztos, hogy pereltek a kazán miatt. Ha jól értem a közgyűlés (NEM LAKÓGYŰLÉS!!! Olyan, hogy lakógyűlés nincs a törvényben. Persze összeverődhettek az udvaron, de semmiről nem határozhattok hivatalosan) határozott, hogy indítsatok vizsgálatot, ami alapján esetleg pereltek. Tudod, hogy ki csinálja ezt a vizsgálatot és hogyan?! Ha igen akkor velük is kéne beszélned. A perhez egyébként szinte biztos kell _igazságügyi_ szakértő, aki tényleg nem olcsó. Fontos kérdés egyébként, hogy a hiba _tervezési_ vagy _kivitelezési_ hiba. Na példáulé ilyenekről is kell nyilatkoznia ennek a szakértőnek...
kisrobert 2006.12.06. 16:32:32
Kedves K.Úr.
Ha van fogyasztásmérőd, akkor írd már meg, hogy mennyit mutat. Mennyit mutatott, amikor átvetted, és mennyit a szeptemberi leolvasáskor.
(mértékegységgel együtt írd)
Milyen típusú a fogyasztásmérő?
Van-e központi fogyasztásmérő?
Milyen típusú a kazán?
MEnnyibe kerül a hideg és mennyibe a melegvíz (/m3)?
Nem lehet, hogy simán egy tizedessel rosszul olvasták le?
Fogyasztásmérőd hitelesített? - csak hitelesített fogyasztásmérő által mért értéket szabad leszámlázni - bár lehet, hogy ez csak a távhőre igaz.
Nem lehet úgy nekimenni az élet dolgainak, hogy nem tudom, nem érdekel és nem is kívánom megtanulni, mert akkor nem csak az lesz a baj, hogy becsaptak, hanem az is hogy azt sem tudod, hogy mikor, hol és hogyan. A matematika és a fizika alapjait ismerni kell még egy informatikusnak is.
Műszaki kérdésekben pedig előbb adatokat kell gyűjteni, azokat kiértékelni, megbeszélni. Ha az ember egy-egy félreértés esetén egyből perrel, bírósággal, ügyvéddel fenyegetőzik, akkor a másik fél is nekiáll időt és idegrendszert húzni. Tehát 5-10 év mire másodfokon is ítélet születik. És addig nem túl jó dolog fázni.
Ha van fogyasztásmérőd, akkor írd már meg, hogy mennyit mutat. Mennyit mutatott, amikor átvetted, és mennyit a szeptemberi leolvasáskor.
(mértékegységgel együtt írd)
Milyen típusú a fogyasztásmérő?
Van-e központi fogyasztásmérő?
Milyen típusú a kazán?
MEnnyibe kerül a hideg és mennyibe a melegvíz (/m3)?
Nem lehet, hogy simán egy tizedessel rosszul olvasták le?
Fogyasztásmérőd hitelesített? - csak hitelesített fogyasztásmérő által mért értéket szabad leszámlázni - bár lehet, hogy ez csak a távhőre igaz.
Nem lehet úgy nekimenni az élet dolgainak, hogy nem tudom, nem érdekel és nem is kívánom megtanulni, mert akkor nem csak az lesz a baj, hogy becsaptak, hanem az is hogy azt sem tudod, hogy mikor, hol és hogyan. A matematika és a fizika alapjait ismerni kell még egy informatikusnak is.
Műszaki kérdésekben pedig előbb adatokat kell gyűjteni, azokat kiértékelni, megbeszélni. Ha az ember egy-egy félreértés esetén egyből perrel, bírósággal, ügyvéddel fenyegetőzik, akkor a másik fél is nekiáll időt és idegrendszert húzni. Tehát 5-10 év mire másodfokon is ítélet születik. És addig nem túl jó dolog fázni.
szomi 2006.12.06. 16:48:38
A központikazános társasházakban a mérőórák általában csak költségmegosztóként működnek és nem szükséges hitelesíttetni őket.
szomi 2006.12.06. 16:57:47
Utsó hozzászólásomhoz hozzátenném: "Legjobb tudomásom szerint". :-)
Péter 2006.12.07. 10:09:39
Urak, volt már olyan tapasztalatom, hogy utólag igy kívánták a lakókon behajtani az építkezés során, tehát még az átadás előtt felhasznált gáz árát. Nagy összegben mernék fogadni, hogy most is valami hasonlóról van szó.
demizson bobby 2006.12.07. 10:47:04
Én is erre gyanakodtam,de túl nagy az összeg a reálishoz képest,és ha novemberben átadták a házat,akkor még a téliesítés sem kerülhetett túl sokba.Kellennének a kisrobert által kért adatok.
Péter 2006.12.07. 11:46:49
Amennyiben abból indulunk ki, hogy csak az idén működtek azok a kazánok, akkor biztos, hogy az összeg irreális. Kérdezzük meg már azonban, hogy mikor kezdtek fűteni azok a kazánok. Lehet, hogy az derül ki, hogy már az előző télen is működtek, csak a számla jött most. Lehet, hogy az építő cégnek kellett volna a kivitelezés során kifizetni azt a számlát, de ehelyett most a lakókra lőcsölik.
picml 2006.12.07. 13:50:17
Lehet, hogy semmi baja a rendszernek.
10000 Ft fűtött hónaponként nevetségesen kevés. Pláne, hogy hőmennyiség mérős rendszerekben a melegvíz is benne van.
Az átalánydíj valószínűleg nem fedezte a tényleges költségeket, és a felhalmozódott hátralékot is az első mérőóraleolvasás arányai szerint osztották szét.
"Foggalmam sincs." Olyan nincs. Kérjen másolatot mindenről a közös képviserltől, és ő ki fogja adni.
Számolja végig, hogy mikor mennyit fogyasztott a ház, mennyit Ön, mi mennyibe került, mikor kezdtek el mérni az órák, stb. Amíg ez nincs meg, amíg nem tudja ponsosan, hogy hol is tűnt el a kérdéses pénz, addig semmit sem lehet tenni.
A leírtak alapján lehet a kazán, lehet a kazánfűtő, lehet a szigetelés, lehet a szolgáltató, lehet Ön, lehet akárki a felelős. Ezek közül egyet találomra beperelni nem kecsegtet sok haszonnal.
10000 Ft fűtött hónaponként nevetségesen kevés. Pláne, hogy hőmennyiség mérős rendszerekben a melegvíz is benne van.
Az átalánydíj valószínűleg nem fedezte a tényleges költségeket, és a felhalmozódott hátralékot is az első mérőóraleolvasás arányai szerint osztották szét.
"Foggalmam sincs." Olyan nincs. Kérjen másolatot mindenről a közös képviserltől, és ő ki fogja adni.
Számolja végig, hogy mikor mennyit fogyasztott a ház, mennyit Ön, mi mennyibe került, mikor kezdtek el mérni az órák, stb. Amíg ez nincs meg, amíg nem tudja ponsosan, hogy hol is tűnt el a kérdéses pénz, addig semmit sem lehet tenni.
A leírtak alapján lehet a kazán, lehet a kazánfűtő, lehet a szigetelés, lehet a szolgáltató, lehet Ön, lehet akárki a felelős. Ezek közül egyet találomra beperelni nem kecsegtet sok haszonnal.
kisrobert 2006.12.07. 18:25:17
A 10000Ft egészen reális lehet egy most épült 60m2-es lakásnál akár melegvízzel együtt is. Én pl. kb 6000Ft-ot fizetek télen gázra (fűtés, melegvíz, főzés) kb 35m2-es 30 éves lakásban, régi huzatos ablakokkal és 18-20 fok van bent.
tmp 2006.12.08. 08:50:24
Bocsi, valamit elnéztetek: nem 10,000 per hó, hanem 50,000 per hó + a melegvíz díja (hidegvíz+melegítés)!!!
tmp 2006.12.08. 08:54:00
Ugyancsak érdemes megemlíteni, hogy az előző fűtési szezonra (15% áfával) 7200 ft volt a hőmennyiség egységár, okróberre pedig (20% áfával) 4100 ft. Hogy változhat az egységár ilyen mértékben???
kisrobert 2006.12.08. 11:40:59
Ennek a "hőmennyiség"-nek van mértékegysége is?
kisrobert 2006.12.08. 13:42:53
tmp: minidg felmerül az a kérdés is, hogy mikor volt leolvasva a gázóra, és mikor a fogyasztásmérőt (rövid időszakok esetén nagy eltérés lehet egyszer erre, egyszer arra).
De a 7200Ft és a 4100Ft közötti különbség még nem magyarázza a kb 50000Ft/hó költséget.
Jelenlegi gázárak (a régieknek meg nézzen utánna mindenki a gázszámlán - ha kiigazodik rajta) ( www.fogaz.hu )
Gáz listaára: 2,393 Ft/MJ
Támogatás: 1,183Ft/MJ
Gáz valós ára: 1,21Ft/MJ=1,21Ft/MWs=4356Ft/MWh
De a 7200Ft és a 4100Ft közötti különbség még nem magyarázza a kb 50000Ft/hó költséget.
Jelenlegi gázárak (a régieknek meg nézzen utánna mindenki a gázszámlán - ha kiigazodik rajta) ( www.fogaz.hu )
Gáz listaára: 2,393 Ft/MJ
Támogatás: 1,183Ft/MJ
Gáz valós ára: 1,21Ft/MJ=1,21Ft/MWs=4356Ft/MWh
K. Ur 2006.12.13. 14:19:02
Először is köszönet mindenkinek, aki hozzászólt: ugyan jogilag nem lettem okosabb, de legalább lelki támaszra találtam. :-)
A probléma úgy tűnik közben megoldódott: a gondot a hőmennyiségmérő helytelen bekötése okozta.
Ugyanis az a (kimenő vízhőmérséklet-bemenő hőmérséklet)*átfolt volumen alapon számol, a kimenő hőmérőt viszont az építéskor elfelejtették bedugni a kimenő csőbe, ahol egyébként ott van a foglalata.
Ezek után a bemenő víz hőmérsékletéből cska szobahőmérsékletet vont ki, így többszörösét mérte a valóságnak.
Ezt a beruházó képviselője jegyzőkönyvbe vette, a Gestor ingatlankezelőtől pedig ígéretet kaptam, hogy újraszámolják a fogyasztásomat, amint megérkezik hozzájuk a jegyzőkönyv.
Ha minden jól megy, Jauárra újra lesz fűtés a lakásomban (ugyanis csak akkorra tudnak szerelőt szerezni, aki kijavítja a bekötést...)
A probléma úgy tűnik közben megoldódott: a gondot a hőmennyiségmérő helytelen bekötése okozta.
Ugyanis az a (kimenő vízhőmérséklet-bemenő hőmérséklet)*átfolt volumen alapon számol, a kimenő hőmérőt viszont az építéskor elfelejtették bedugni a kimenő csőbe, ahol egyébként ott van a foglalata.
Ezek után a bemenő víz hőmérsékletéből cska szobahőmérsékletet vont ki, így többszörösét mérte a valóságnak.
Ezt a beruházó képviselője jegyzőkönyvbe vette, a Gestor ingatlankezelőtől pedig ígéretet kaptam, hogy újraszámolják a fogyasztásomat, amint megérkezik hozzájuk a jegyzőkönyv.
Ha minden jól megy, Jauárra újra lesz fűtés a lakásomban (ugyanis csak akkorra tudnak szerelőt szerezni, aki kijavítja a bekötést...)
demizson bobby 2006.12.14. 16:05:37
Tehát ez az ...elromlott a tévém... - ...dugd be a konnektorba...tipikus esete.
Utolsó kommentek