Sógorom, a zugügyvéd

...and justice for all.

Ön is tud egy érdekes esetet? Írja meg a zugügyvédnek!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Linkblog

Friss topikok

Utazási ajánlatok

Furfangos pályázat

2006. július 28. - zugügyvéd
Címkék: pályázat
A közbeszerzési pályázati kiírások is okozhatnak meglepetéseket, főleg, ha már előre megvan a kijelölt nyertes. Egy építész olvasónk küldte be a következő izgalmas hirdetményt, amely mögül igencsak kivillan az a bizonyos rohadó lóláb:

A tervpályázati hirdetmény csak a ..... Nemzeti Park üzemi lapjában jelenik meg időben, az építész kamarai közlönyben a beadás előtt három nappal. A kiírás egy többfunkciós, művelődési házból iskolává, abból pedig bármikor Suzuki szalonná alakítható épületről szól, amit a polgármester tulajdonában lévő 50%-os lejtésű telken kell megvalósítani.

A feladat meghatározás két mondat, a bírálóbizottságról viszont 6 oldalas fényképes, hobbis-életrajzos szösszenet található. A pályázat titkos, de a zsűri elnökének színes homlokzatot kell emilezni, mert különben nem ismeri fel.


Úgy határozzák meg a beadandó dokumentáció méretarányát, hogy egy A4-es lapra ráfér, de ragaszkodnak hozzá, hogy 1m×1m-es bazalt táblára legyen felkasírozva.

Csak postán lehet feladni és csak a kijelölt napon és kizárólag 8 óra 12 percig, miközben 100 Postából 90-ben csak a napot tudják rábélyegezni, A bíráló bizottság megküldött értékelési jegyzőkönyvében azt a művet találja a legjobbnak, amelyiknek sikerült figyelmen kívül hagynia a kiírás idióta feltételeit.

A bíráló bizottságnak mindig kétszer annyi ideje van a bírálatra, mint a tervezőnek a terv elkészítésére, mégis azt választják, aki a legelőbb volt kész. Annyira hülyének nézik a pályázónak, hogy fél oldalt szánnak a jó jelige megválasztásának leírására.

Üdvözlettel:

Hinta

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zugugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr611786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

boldogvagyok 2006.07.28. 11:20:27

Kedves Hinta!

Informatikai területen kb. minden második közbeszerzés olyan, hogy szinte csak a nyertes neve nincs benne már a kiírásban.
Indokolhatatlan gazdasági vagy műszaki feltételek, egyes paraméterek konkrét megadása (olcsón beszerezhető vagy elfekvő készlet), létszám és szakmai végzettségi előírások (szállításra nem üzemeltetésre!), bármi, amiről azt hiszik, hogy kiejti a többieket.

Építési területen nem vagyok jártas. Ezért tetszik különösen, hogy közbeszerzés a polgármester telkére. Írjál többet! Hadd tanuljunk.

Thomas 2006.07.28. 11:27:20

ez a cikk mit keres itt? nem sok köze van a joghoz szakmai szempontból. oké h jogszabályok szerint kell a pályázatok minden lépését megtenni de azon kívül semmi különös..
inkább arról írjon be valaki cikket hogy ha valahol utat újítanak fel és a vadi új utat a kontár munkások felsértik meg ilyen közpénzen végzett kontár munkákra mit kéne lépni jogilag- attól függetlenül hogy a beruházó érdeke lenne a kivitelezőt felügyelni de az önkormányzat szarik rá mert közpénzből van.... ok hogy feljújítanak utakat, meg h gyorsabban lehet rajtuk menni, de miután 2 hó eltelik már kátyu van rajta? és ezt nem lehet büntetni?na de elvtársak, hát mi van itt?

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2006.07.28. 11:45:31

Drill!

Te csináltál már közbeszerzési pályázatot? Mert én igen, néhányat, az építőipar területén.
A jogszabályok léteznek, de csak azért, hogy bonyolultabb legyen kihozni az előre kiválaszott nyertest.
Tudnék példákat írni, hogy miért zárják ki a pályázót, de legyen itt a kedvencem:
Cégünk az előírt fizetési határidőt megajánlotta (kiírt befejezéstől számított 60 nap), de a befejezést 30 nappal korábbra ígérte, így a fizetési határidő 90 nap lett. (Csak hogy tiszta legyen, ez az államnak igencsak kedvezőbb.) Ezért kizártak minket és kihozták győztesnek azt a céget, amelyik 800(!) millióval magyasabb árat adott meg. Arra hivatkozva, hogy mi nem az előírt 60 napot ajánlottuk.
De zártak már ki olyanért is, hogy a 500 oldalas dokumentáció egyetlen oldala nem volt leszignálva.

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2006.07.28. 11:50:07

Ja, még valami: Most jelent meg olyan pályázat, hogy mire megjelent (Közbeszerzési Értesítőben) már lejárt a határidő, amíg tisztázó kérdéseket lehet feltenni. Ilyenkor aztán találd ki, hogy mire gondolt a T. kiíró.

drill 2006.07.28. 12:23:00

Ahmet!

Én is csináltam néhány közbeszerzési pályázatot, inkább ajánlatkérői oldalról - nyilván innen az elfogultságom, ha van ilyenem. Pontosan tudom, hogy milyen "trükkök" vannak a kedvencek helyzetbe hozására. Ugyanakkor mi például mindig kínosan ügyelünk a szabályok betartására, arra, hogy meg tudjuk védeni a kiírásainkat, mégis örökké bent ülünk a Döntőbizottságon. Ha az ajánlattevő valamiért nem fér bele a feltételekbe, vagy nem jó ajánlatot adott, rögtön rohanhat panaszkodni, és a KDB sokkal szigorúbban veszi az ajánlatkérő hibáját, mert azt feltételezi, hogy ott vannak meg a feltételek a szabályossághoz - nem mintha az ajánlattevő nem alkalmazhatna közbeszerzési jogászt.
Az általad írt esetre két megjegyzés: a többlet ajánlása valóban visszautasítható, akkor is ha kedvezőbb az ajánlatkérőnek, különösen akkor, ha az ajánlati elem (itt a fizetési határidő) nem volt bírálati szempont - mondjuk akkor nem is volt sok értelme jobbat ajánlani. A másik az oldalszámozás. A mi gyakorlatunkban éppen arra volt példa, hogy a mi fogadtunk el egy olyan nyertes ajánlatot, amiből egyetlen oldal száma hiányzott - tehát az ajánlattevő javára bíráltunk (volna) - és a Döntőbizottság az elfogadó döntésünket megsemmisítette. Na erre varrjunk gombot. (modhatnánk persze, hogy szar az egész, de az is lehet a tanulság, hogy a közbeszerzés ilyen szigorú dolog)
Végül: szerintem is érdekes lenne, ha lenne egy olyan közérdekű szervezet vagy valami érdekképviselet, ami a nyilvánvalóan jogellenes kiírásokat megtámadja és megizélteti a kiírókat! Miért nincs ilyen? Miért csak károgunk?

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2006.07.28. 12:52:01

Igen kellene egy ilyen hivatalos támadó. Én a másik oldalon vagyok. A szabályok betartása nem jelent etikusságot (nem rolad/rólatok beszélek)
A mi esetünkben ha 60 napot ajánlunk, akkor azt mondhatták volna, hogy de az nem az általuk megállípított határidőtől van számolva. Többlet megajánlásért szerintem nem lehet kizárni, csak ha irreális.
Az, hogy elmeszeltek a hiányos oldalszám miatt, az érthető. Hiszen valószínűleg úgy írtátok, hogy nem lehet hiányt pótolni, és aki nem nyer, az támad, hátha így van még lehetősége nyerni.
A panaszkodni a KDB-nél meg csak akkor érdemes, ha az ajánlatkérő nem rendszeresen ír ki pályázatokat, mert ha begyűjtötted a rosszpontot akkor kevés az esélyed a következő pályázatra.
Egyébként meg a pályázatok jó részén látszik, hogy a nyertes éppen megfelel a referenciáival, pü mutatóival. Vagy olyan feltételt szabnak, ami egyértelművé teszi, hogy ki lesz a nyertes. (Olyan referenciát kérnek, amiből az országban csak egy épült, stb.)
És van egy csomó dolog, ami a kiíronak nem jut eszébe, például rendszeres, hogy kér oldalszámozást és kézjegyet minden oldalra. De az üresekre is? Mit ért kézjegy alatt? Szignót, vagy aláírást? Lehet kézzel oldalszámozni? Aztán ott vannak a sunyi g*&@ciségek, mikor a dokumentációban itt ott elrejtve kér nyilatkozatokat. Mondjuk esetenként 20-at. De úgy eldugva, hogy ember legyen a talpán, aki megtalálja. Doksit nem adnak ki elektronikus formában, mert könnyű lenne megtalálni ezeket a szemétségeket. Üdvözlöm a Buda/Deák ügyvédi irodát, és kívánok nekik minden rosszat!

drill 2006.07.28. 13:20:05

Teljesen megértem ezt a fajta felháborodást, és tagadhatatlanul sok az igazság benne (elrejtett igények, rossz hizzáállás a panaszosokra, stb.), nyilván tényleg sok rossz tapasztalatod gyűlhetett össze. Sok esetben távolról sem mondható etikusnak ami történik, sokszor még a látszatra sem törekszenek.

Hiavatlos támadó - ahogy említed - vicces módon létezik, több is: Állami Számvevőszék, Ügyészség, KEHI, sőt maga a Közbeszerzési Döntőbizottság és Tanács. Utóbbi kettőt leszámítva még soha egyetlen jogorvoslati kérelmet nem láttam kezdeményezni hivatalos szerv által. Ilyen szempontból a nagybetűs Állam évek óta teljesen rendben lévőnek tekinti a közbeszerzéseket, soha egy revízión nem bukik le senki. Ez szerintem is megmosolyogtató. Én olyan szervezetre gondoltam, mint például - lehet hogy hülyeség - a Magyar Építész Kamara, aki mondjuk a fenti eredeti ügyben bizonyíthatná az illetékességét és megtámadhatná a kiírást. Ha érdekelné.

Arra, hogy hogyan értelmezhetők a kiíró feltételei gyakorlati tanácsként javaslom, hogy tegyetek fel kérdést a törvényes határidőn belül. Bármilyen kis dologra: kell-e meghatalmazás a szignózáshoz? kell-e igazolni egyéb bankszámlát ha több van? stb. Aztán a kiíró köteles válaszolni és ahhoz úgy van kötve, mint magához a kiíráshoz. Ha meg nem válaszolja meg az a szabálytalan.

kukorica 2006.07.28. 13:42:03

szasztok!
nekem is lenne a témához egy kommentem. a munkahelyemen én is a sokszor kerülök kapcsolatba PPP-közbeszerzésekkel (elsősorban építkezések). nem egyszer láttam már arra példát, hogy az ajánlattevő a költségeibe belekalkulált mondjuk plusz 20millát, amit az előreláthatóan kiszabott közbeszerzési bírság fedezésére szánt. azaz az ajánlattevővel fizetteti meg a saját sarát. ugyanis a kdb lassan működik, és egy majdnem kész épületre senki nem fogja azt mondani, hogy bontsák le, és írjanak ki új tendert.. ugyanígy lenne mutyizós példám is, illetve azt is elmesélhetném, hogy hogyan lehet megkerülni egy beszerzés tendereztetését. de mondjuk ez már cégtitoknak minősülne, úgyhogy kussolok. ciao!

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2006.07.28. 15:49:25

Tudom, hogy lehet kérdezni, de kicsit idegesítő, mikor olyan válasz érkezik, amiből továbbra sem derül ki semmi. vagy mint a mostani eset, hogy a gyorsított eljárás miatt később jelent meg, mint a kérdezési határidő.
A Kamara, vagy akármilyen szervezet hiába vizsgálódna, mert minden tökésetesen jogszerű. Új példa: Eredménytelenül zárult a pályázat, majd újra kiírták csökkentett műszaki tartalommal. Mit ad isten, miután látták a mérlegünket úgy módosították a megkívánt mutatókat, hogy pont ne férjünk bele. KDB válasza: teljesen jogszerű. Igaza van, csak a törvény szelleme van leszarva.

Mr.Phe 2006.07.28. 16:41:34

Uraim nem hiszem hogy csodálkozni kellene ebben az országban a mutyizáson, aki olvasta a Rokonok című könyvet, az tudja hogy nem változott semmit az ország az elmúlt 100 évben. Mindenki pénzéhes, mindenki gyorsan akar gazdagodni, ennek pedig a legegyszerűbb lehetősége, a törvények ésszerű kijátszása, ami persze nem zavarja a törvény alkotókat sem, hiszen ők meg a legnagyobb mutyizós körnek belső tagjai, amit úgy hívnak, hogy kormány illetve a kormányon lévő párt vagy pártok.
A fejétől bűzlik a hal, itt az lenne válasz ezeknek a főmutyizoknak, ha jönne egy olyan választás, amelyen kongana az ürességtől minden szavazó helyság, vagy csúcsszámban mennénk el, de mindenki érvénytelen szavazatót adna le oly módon, hogy ráfilkálna a szavazó lapra, egyetlen jelenlegi politikusra és politikai erőre sem hajlandó szavazni.

Terlis 2006.07.29. 00:50:30

Mr.Phe: Én most is érvénytelenül szavaztam. Sztem is egyedül ez lehet jó döntés manapság.
Ami meg a közbeszerzést illeti, az egy vicc. Nekem rokonom dolgozott állami intézményben, középvezetőként, és hát rajta kívül minden az ügyben szignózó embernek cseppentek le pénzecskék. Néha átkozta is a becsületes lelkét.

Terlis 2006.07.29. 00:54:15

Egyébként nekem mindenki azt mondta, hogy semmi értelme, ha nem a két nagy párt közül vmelyikre szavazok vagy érvénytelenül. Nem változtatok semmin, csak hülyeséget csinálok. Most mit vársz egy olyan országtól, ahol mindenki ilyen szűk látókörű?

Mr.Phe 2006.07.29. 07:31:19

Terlis én ettől az országtól már rég nem várok semmit, gyávák, gerinctelenek, haszonlesők, mutyizok, korruptok országa a miénk, ennek ellenére azt mondom, hogy mindazknak,akik nem tartoznak az ilyenek közé, kutya kötelessége fel emelni a szavát, ha kell érvénytelenül szavazni, tüntetni, ha arra van szükség, ha másért nem hát azért, hogy ezzel is megkülönböztesse magát a fent idézett szar emberektől, a győzike show-n, szappanoperákon, valóság show-nak csúfolt agyrémeken tengődőkön. tudod, amilyen az ország, olyan a sztárja is, hát nézs meg kik itt a sztárok.

Terlis 2006.07.31. 00:06:10

Nem kell túlzásokba esni. A nép mindenhol hülye, és mindenhol hülye sztárok vannak. Értelmes embernek nem célja, hogy bulvárlapok írjanak róla, márpedig ez a sztárság legfőbb feltétele. Meg persze az, hogy a nép azonosulni tudjon vele.
Magyarország szerintem nem olyan szar ország. Vannak előnyei is annak, hogy relatíve keletre van, de azért még annyira nem, hogy nagyon gáz legyen. Engem egyedül az antiszemita/filoszemita örök buzulás, ami tényleg idegesít.

Gambi 2006.07.31. 23:37:52

Kedves Drill!

A beküldött szösszenet nyilván humorosan próbálja megközelíteni azt, amit mindenki pontosan tud a közbeszerzési szereplők között, csak éppen nyíltan nem mondja el róla az őszinte véleményét (ez egyébként tiszta sor).

Gyakorlott ajánlattevő a hirdetmény elolvasása után rögtön látja, hogy 15 forintot is kár kiadni a dokumentációért, mert már a felhívás megjelenésének napján majdnem kész van a munkával egy konkurens ajánlattevő.

Sajnos a közbeszerzésekben is csalnak. Ez tisztán közhely, bebizonyítani senki sem fogja, mert a korrupció vagy eleve róla szól, vagy csak a következőben lesz ő a főszereplő.

drill 2006.08.01. 11:55:33

Kedves Gambi!

Valószínűleg így van ahogy írod, ennyi hiba még a nyilvánvalóan rosszul kiírt pályázatokban sem szokott egyszerre szerepelni.

Nem vitatom, hogy a közbeszerzések is a korrupció és a különféle összejátszások nyílt vagy félig nyílt terepe. Egy közepes méretű, de gyakran beszerző ajánlatkérő nevében eljárva szerzett tapsztalataim alapján éppen azért írogattam a fentieket, mert én is bicskanyitogatónak érzem azt, hogy egyetlen erre felkent hivatalos szervezet sem lép fel, mindenki szerint minden a legnagyobb rendben van, az ajánlattevők pedig ahelyett, hogy fellépnének ezek ellen, sóhajtanak egy nagyot és mélyen a zsebükbe nyúlnak.

Valahogy ez a terület is olyan mint minden más Magyarországon, olyan magyarosan-szerencsétlenül-rosszul működő - nekem inkább ez a keserű következtetésem, és nem az a "kire kellett volna szavaznunk ha nem ezt akarjuk" típusú, ami fent van. Nem azért, mert egyetértek bármelyik oldallal, hanem mert a politikai akarat szemmel láthatóan senkiben nincs meg a közbeszerzések kitisztítására.

Ha csak azt nem tekintjük annak, hogy a Közbeszerzések Tanácsának Döntőbizottsága mind nagyobb bírságokat szab ki - a saját költségvetési szerveire.

Gambi 2006.08.03. 09:53:09

Kedves drill!

Túllépve a korrupció kérdésén a másik legnagyobb problémának azt érzem, hogy a közbeszerzési eljárásokon meglehetősen kevés számú ajánlattevő vesz részt (lényegében kialakult egy állandó kör), sokan a „nagyok dolgának” érzik a közbeszerzést, és inkább bele sem vágnak, mert túl bonyolultnak számukra. A közbeszerzés ma szerintem inkább árfelverő hatású, semmint a legkedvezőbb feltételekkel történő beszerzés módja.

Elsősorban ezen kellene változtatni, mert minél több színvonalas közbeszerzési ajánlat érkezik be, annál nehezebb elcsalni a pályázatot (és valószínűleg annál előnyösebb feltételek mellett lehet megvalósítani a beszerzést). Első lépésként – jóval száz feletti számú közbeszerzési eljárás tapasztalatai alapján – rögtön kötelezővé tenné a hiánypótlás intézményét. Nem látom értelmét annak, hogy egy sokmillióval kedvezőbb ajánlatot csak azért kelljen kizárni, mert pl. elfelejtett nyilatkozni a 71. § (3) bekezdéséről.

quert 2006.08.03. 21:04:14

A közbeszerzés csak egy a sok közül...
Látszólag offtopik, de meg akartam írni!

Éppen ma "tájékoztattak", hogy a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) bizonyos pályázatain ne induljunk, ugyanis azt a kurátorok maguknak írják ki...Az még oké volt, amikor "kedves emberek" közölték, hogy kit és mennyiért kell úgymond megbízni, hogy nyerjünk (nyertünk is). De már ez az utóbbi megjegyzésem is azt bizonyítja, hogy az ember természetesnek veszi a korrupciót és számol vele. Sőt, még jól is jár...A mási rossz hír, hogy a "civilek" szerveződését - amit én alapból elleneztem - máris lenyúlta néhány álcivil. Lásd még a médiakuratóriumok civil tagjait: ott ugyanez megy, gyanítom, kicsit nagyobb összegekért, és még pályázni sem kell...

drill 2006.08.07. 09:54:08

Kedves Gambi és a Többiek!

Azt gondolom, hogy a közbeszerzést gyakorlatban és nap mint nap alkalmazók sokkal jobb módosításokat tudnának javasolni, mint a nagybetűs jogalkotó. Biztos, hogy tele lennénk jó ötletekkel. Ehhez képest a vicc kedvéért érdemes (volt) belenézni abba, hogy a Kbt. január 15-i generális módosításának tervezetét kiknek küldték meg véleményezésre (az ilyenek teljesen esetlegesen törvényjavaslat formában egyben letölthetők az IM honlapjáról). Vagy százhúsz helyre küldték meg a tervezetet, aminek a 85%-a (!) állami szerv, minisztérium, országos hatáskörű szerv vezetője (vagy hogy hívják most) és ehhez hasonló volt. Az ajánlattevőket körülbelül 3 (!) szakszervezet (!) és hasonló érdekképviselet képviselte. Ehhez még annyit, hogy képzelem milyen lelkesen véleményezett egy-egy közigazgatási államtitkár, aki valószínúűleg saját maga az életben nem bonyolított közbeszerzést... Na mindegy.

A közbeszerzési szabályok tényleg nem azokat a célokat szolgálják ki, ami a preambulumban le van írva.

Azt pedig, hogy a közbeszerzéseken való indulás a "nagyok" bulija, nem tudom vitatni, de megint csak azt mondom, hogy profi szakemberekkel felvértezve meggyőződésem, hogy a "kicsik" is sikerrek indulhatnának. Aztán lehet, hogy a kicsik inkább kicsiben csinálják ugyanazt - értsd: az értékhatár alatti beszerzéseknél - amit a nagyok nagyban.

Megint csak azt tudom végkövetkeztetni: ez egy ilyen kifordított belű ország.
süti beállítások módosítása