Sógorom, a zugügyvéd

...and justice for all.

Ön is tud egy érdekes esetet? Írja meg a zugügyvédnek!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Linkblog

Friss topikok

Utazási ajánlatok

Elhalálozás és hiánypótlás

2010. február 26. - zugügyvéd

Ha valaki elhalálozása miatt nem tud egy banki hiánypótlásnak eleget tenni, jogszerűen jár-e a bank? A Zugügyvéd szerint igen, mert így a nyugdíjpénztárszámlán ragadt összeg a hagyaték részévé vált.

 

Tisztelt "Zugügyvéd"!

Az alábbi problémára kérnék tanácsot.
Adott egy nagyobb összegű önkéntes nyudíjpénztár. Édesanyámé. Halála előtt meg akarta szüntetni, és saját számlájára utaltatni, aminek társtulajdonosa vagyok. Hiánypótlások ürügyén ez nem tudott megvalósulni, és kedvezményezettnek fizetnének(élettárs)...ami nem jogos(se én nem szeretném, se édesanyám nem ezt akarta volna,csak megszüntetés mellett feleslegesnek ítélt módosítani kedvezményezettet). Meg tudom-e ezt támadni, bíróság adhat-e nekem igazat?

Alább levelezésem OTP-vel.A neveket, adatokat kivettem a levélből.

otp válasza:

Tisztelt xxxxx Úr !
Először is fogadja őszinte részvétemet.
A rendelkezésemre álló dokumentumokból azt állapítom meg, hogy a szolgáltatás teljesítéséhez Édesanyjától 2009.12.14-i dátummal levélben kétféle hiánypótlást kértünk: igazolást a rokkantsági nyugdíjazása fennállásáról (tekintettel arra, hogy még nem érte el a törvényes öregségi nyugdíjkorhatárt), továbbá nyilatkozatot vártunk a fennálló fedezeti hitelre vonatkozóan. A kért hiánypótlások nem érkeztek meg a pénztárhoz.
Tekintettel az időközben tudomásunkra jutott  elhalálozásra, már nem teljesíthetünk nyugdíjszolgáltatást, hanem a pénztártörvény előírásainak megfelelően kizárólag néhai Kxxxné Bxxxxxxxx Mxxxxx  megnevezett kedvezményezettje részére fizethetünk – így sajnálatosan nem tudunk eleget tenni kérésének.


OTPnek írt panasz:

 

Tisztelt OTP Nyugdíjpénztár!
Panasszal élnék, miszerint édesanyám, Kxxxx Bxxxx Mxxxxxxxx  Önkéntes nyugdíjpénztári számlájának megszüntetését kezdeményezte 2009.12.10-én. Édesanyám 2009.12.28-án elhalálozott, viszont az utalás nem lett teljesítve, mivel adminisztrációs hibából kifolyólag nem került eldöntésre, hogy a számlán lévő hitelt annak terhére egyenlítené ki, habár ezt az ügyinézőnek jelezte személyesen.
E hibából kifolyólag kénytelen voltam a kifiztetést kedvezményezett részére kérni, mikor édesanyám haláláról az OTP-t értesítettem. Ezt szeretném törölni(tudomásom szerint egy kedvezményyezett van megjelölve(élettárs).Viszon ez nem egyezik édesanyám akaratával, mely szerint megszüntette nyugdíj számláját és átutlását kérte bankszámlájára(ennek én is tulajdonosa/részleges örököse vagyok).
Ezért kérném segítségüket, milyen eszköz áll rendelkezésemre, hogy a kedvezményezett felé való utalást meggátoljam és a korábban édesanyám még életében kért utalás valósulhasson meg.

üdvözlettel,
Kxxxx László
 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zugugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr121792754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Negotiator 2010.02.26. 18:15:28

először is részvétem. a konkrét probléma kapcsán jó lenne ha ügyvéd írna a megbízásodból a nyugdíjpénztárnak. noha formálisan az élettárs volt a haláleseti kedvezményezett, ezt szerintem a saját részre szóló kiutalás kérése tkp. felülírta. ettől még sajnos a haláleseti kedvezményezett nem került törlésre. ha nagyon nem szeretnéd hogy az élettárs hozzájusson a pénzhez (és esetleg tőle kelljen megpróbálni visszaperelni egy kétes kimenetelű polgári perben), első menetben legyen az a cél hogy a kétes jogi helyzet kapcsán a nyugdíjpénztár fenyegetve érezze magát, és legalább bírói letétbe tegye az összeget. így te sem jutsz hozzá azonnal, de ha a bíró átlátja a történteket és látja hogy a pénztár is inkább bírói letétbe mint a megjelölt kedvezményezettnek fizetett, van esély hogy te fogod megkapni. kérdés, ér-e ennyit a kérdéses összeg, a tröténetnek költségei is vannak (ügyvéd díja + bírói eljárás).

Mackósajt66 2010.02.26. 19:07:25

Szerintem egyszerűbb lenne, ha a Nyugdíjpénztár befagyasztaná a számlát, nem fizetne senkinek, aztán majd a közjegyző a hagyatéki eljárásban eldöntené kit illet meg a pénz.

Ugyanakkor a megalapozott válaszhoz látni kellene a Nyugdíjpénztár Alapszabályát és azokat az iratokat amit az elhunyt hölgy aláírt.
A kedvezményezettség intézménye ugyanis azt a célt szolgálja, hogy ilyen esetben az elhunytat megillető pénztári szolgáltatáshoz hosszas hagyatéki eljárás nélkül, közvetlenül hozzájusson.

És ilyen esetben szerintem, ha van érvényesen és hatályosan megjelölt kedvezményezett, a Nyugdíjpénztár nem nagyon mérlegelhet, ki kell fizetnie az összeget a kedvezményezettnek.

És ilyenkor szerintem sajnos az okiratok a perdöntőek, nem biztos, hogy ilyen esetben akár a bíróság is elfogad olyan hivatkozást, hogy az elhunytnak már más volt a szándéka, de nem intézkedett a pénztár felé a kedvezményezettség törlése miatt.

Ha az elhunyt gyermeke nem egyezik meg a kedvezményezettel, de igényt tart a papírok szerint a kedvezményezettet megillető összegre szép hosszú, de vélhetően érdekes per lesz ebből, akárki meglássa.....

ReggieHammond 2010.02.26. 20:14:23

Először is őszinte részvétem.

Viszont Mackósajt66+1:

Semmilyen pénzügyi szolgáltató nem tud mit kezdeni az "édeasanyám se szerette vona" jellegű dolgokkal....pont ezért van a kedvezményezett.Az hogy az édesanyád ezt nem módosította arról a biztosító nem tehet. Ha meg hiánypótlást kértek és ez ne történt meg azt se lehet a biztosítón számon kérni...

Az lehet még valóban kérdés, hogy vajon ez kedvezményezettől függetlenül nem tartozik-e hagyatéki eljárás alá, ha igen akkor valóban a közjegyző által megnevezett örökös(ök) között oszlik meg a járandóság.

egy maréknyi dollár 2010.02.26. 20:34:59

@ReggieHammond: Igazad van.
Én is tagja vagyok egy önkéntes nyugdíjpénztárnak.Múltkor beszéltem velük telefonon.Én nem jelöltem meg kedvezményezettet.Ezt egy letölthető formanyomtatványon lehet megtenni.Nekem nincs házas/élettársam;a fiam az egyetlen örökösöm.Azt mondták,ha megjelölöm kedvezményezettként,akkor - halálom esetén - hagyatéki eljárás nélkül azonnal megkapja az összeget.Ha nem jelölöm meg,akkor az örökösödés szabályai szerint később jut hozzá.
Azt nem értem, hogy ha Édesanyád neked szánta a pénzt, miért jelölte az élettársat kedvezményezettnek?Szerintem ez avval jár, hogy őt illeti az összeg.
Más.Ha a nyugdij-jogosultság elérése előtt akarja valaki felvenni a pénzét a pénztártól,majdnem a felét elveszíti/adó és egészségbiztosítási járulék címén/
Fordulj ügyvédhez szerintem,hogy megtudd, mit kell ill. érdemes tenned ez ügyben.

j311 2010.03.01. 09:35:28

@egy maréknyi dollár: első körben az élettársának szánta, aztán meg lehet megromlott a kapcsolat az élettárssal és inkább odaadta volna a gyereknek.

- vagy -

A halála közelében lévő anyukát szépen rábeszélte, hogy adja neki a pénzt inkább, mint az élettársának. Ilyet is láttunk már.

=============
Mellesleg ha jól tudom akkor a megszüntetett nyugdíjpénztári számláról kapott pénz után még be kell fizetni állambácsi kasszájába. Tehát pénzügyileg is érdemesebb kedvezményezettet módosítani.
süti beállítások módosítása