Sógorom, a zugügyvéd

...and justice for all.

Ön is tud egy érdekes esetet? Írja meg a zugügyvédnek!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Linkblog

Friss topikok

Utazási ajánlatok

Kaución felüli festés

2010. augusztus 31. - zugügyvéd

A lakásbérbeadás során egyik félnek sem könnyű, gyakran a tulajdonosok részéről akadnak érdekes szerződésértelmezések. A Zugügyvédnek a macskája miatt kellett egyszer újratapétáznia egy albérleti lakást szobáját. Ha a szerződésben az szerepel, hogy a bérbeadót terhelik az átlagos használat határain belüli felújítási költség, akkor nem igazán jogosult a lakás teljes felújítását kifizettetni.

 

Tisztel Zugugyved!

Alberlettel kapcsolatos problemaval fordulok onokhoz. A tulaj felmondott, a felmondasi idot (ket honap) be nem tartva, de jofejek vagyunk, ket het alatt talaltunk mas lakast, tehat legyen kozos megegyezes. Ez meg nem is gond.

 

Nyolcvanezer forint kaucio van naluk, amibol a fennmarado szamlakat akarjak rendezni (eddig meg oke), tisztasagi festest akarnak es fel akarjak csiszolni a parkettat es ujat akarnak rakatni, lakkozni, mert megkopott a gorgos szek alatt. A szerzodesben az van, hogy a berbeadot terhelik az atlagos hasznalat hatarin belul marado felujitasi koltsegek (mellekszal, a szobat azert akarja kifesteni mert a gyerek mas szint akar, masfel szobas lakas, a kisszobaban nem lakott senki, a falon semmi szennyezodes) es a berlot terhelik az atlagos hasznalatot meghalado felujitasi koltsegek.

 

A kaucion felul meg a tulaj extra penzt kovetel tolunk, kb 100 ezret a parketta miatt ("a kauciot elviszi a festes es az augusztusban fogyasztott szamlak) Azt mar latom, hogy a kauciobol semmit nem fogok viszontlatni, viszont a kaucion feluli kovetelese mennyire jogos? Mit jelent az, hogy a kauciot meghalado felujitasi koltsegeket karatalanykent konyveli el (a szerzodes szerint).

 

Szerintem se a teljes lakas festese nem jogos, mivel semmi altalunk okozott szennyezodes nincs a falon, az, hogy a festek fakul az meg atlagos elhasznalodas. A parkettaval is vitatkoznek, mivel az altalam okozott kar kb 1 negyzetmeteres teruletet erint, ergo ha ujra akar parkettazni, akkor engem csak annak az egy negyzetmeternek a koltsege erint (logikusan gondolkozva, mondjuk parkettabol csak szobat szoktak csiszolni, kis teruletet nemigazan) Emellet az uj parketta lerakasa sem szukseges, mivel a mostani meg boven csiszolhato meg negyszer-otszor.

A lenyegre terve: a kaucion felul kovetelt szazezer forint behajtasara van-e jogalapja, maga az osszeg jogos-e (180 ezer forint a kaucioval egyutt), hogy tudom elkerulni hogy ezt a penzt ki kelljen fizetnem? Szamlat a kifizetett berleti dijrol egyszersem kaptam, lehet-e ez alapjan "egyezkedni" a berlovel hogy tovabbi anyagi koveteles nelkul felejtsuk el egymast?

Valaszat elore is koszonom,

K. J.

105 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://zugugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr332261892

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ki fizet adót a kiadott lakások után? 2010.08.31. 18:40:43

Augusztus vége, szeptember eleje az albérleti piac csúcsszezonja. Ilyenkor keresnek albérletet több tízezer otthonától távol tanuló diák részére. Ha valaki kiadja lakását, vagy lakásának egy szobáját albérletbe, a befolyó összeg 25%-át be kell fiz...

Trackback: Ki fizet adót a kiadott lakások után? 2010.08.31. 18:39:38

Augusztus vége, szeptember eleje az albérleti piac csúcsszezonja. Ilyenkor keresnek albérletet több tízezer otthonától távol tanuló diák részére. Ha valaki kiadja lakását, vagy lakásának egy szobáját albérletbe, a befolyó összeg 25%-át be kell fiz...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

virus 2010.08.31. 16:40:15

Jogos a lópikulát...Nehogy fizess...
Már alapból a festés sem a bérlő dolga,hacsak nincs szerződésbe foglalva.

adhuvbeigiqe upiugtqeőoqőoqqe 2010.08.31. 16:45:36

pofánvágni egy hólapáttal.
ahogy az időjárást elnézem úgyis mindjárt itt a tél.

fedélzeti kompót 2010.08.31. 16:51:08

Volt már olyan hogy valaki visszakapta a kauciót? Mert nálam ez már tervezetten veszett pénz, remélem patikára költik a nagyját.

PR32 (törölt) 2010.08.31. 16:55:56

Khmm-khmm... A 80-at nehéz lesz visszakapnod.
A parkettázást nehogy fizesd, ha reklamál, kérd a számlákat visszamenőleg, az APEH nevére kiállítva. Érteni fogja.
(Ez egy barátság végét is jelenti egyben)

Rejtélyes 2010.08.31. 16:57:03

Vagy felejtsen el a bérbeadó, vagy mond meg neki, hogy az APEH-et érdekelni fogja az eset...

hegyilany 2010.08.31. 16:57:41

Ahhoz volt esze, hogy szerződést írasson, de számlát nem adott? Toll a fülébe!

csibra 2010.08.31. 17:05:32

Én már kaptam vissza kauciót :)

virus 2010.08.31. 17:06:19

@hegyilany: Észrevételeim szerint általában nem egy észlények ezek az emberek.Tisztelet a kivételnek...

DaM 2010.08.31. 17:12:14

Volt, hogy kaptam vissza kauciót, bár általában "lelakhattuk". Ahol nem, ott volt általában baj. De nem kellett verekedni. Végül. :)

A parketta ügyben azért lehettél volna körültekintőbb. IKEA, védőlap, párezer. Vagy parkettára való univerzális görgő a székre, szintén párezer (gumírozott ugyebár - ennyi a trükk). Mert azért itt nekem rezegne a léc. 1nm-t fizetni a 20-ból szintén humor volna, hacsak nem csiszolnak részterületet - szerintem nem.

Festés nem a te dolgod. Hacsak nem hánytad le a falat.

Azért a kulturált bérlők imidzsére kérlek vigyázz: csak akkor vedd elő az APEH-ágyúdat, ha nagyon muszály és csak az igazságosság mértékéig (empátia rulez!). Ha minden bérlő minden fejfájásátt ezzel a 4 bötűvel oldaná meg, akkor méginkább mérgesedne hazánkban a bérlő-tulaj viszony. Egyik oldalon sem szeretem a hülyéket, kapzsikat, pofátlan mocskokat. Türekedjünk a lelki békére és pénzügyi egyensúlyra! Köszike. :)

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2010.08.31. 17:14:36

Behajtatni vagy végrehajtatni semmiképpen sem tudja, hiszen nincsen a részedről elismert adósságod. Mivel számlákat nem adott, illetve szinte biztos, hogy nem vallotta be ezt az APEH felé nem valószínű, hogy bírósághoz fordulna. Legközelebb érdemes azt írásban rögzíteni, pontosan mit is takarnak az átlagos felújítási kötelezettség.

DaM 2010.08.31. 17:15:13

Ja, az megvan nektek, amikor a tulaj aszondja a festés témánál, hogy:

"node amikor ideköltöztél, pont előtte festettünk ki, úgyhogy fessél már ki ha elmész"

vs

"Nekem meg pont előtte volt tele a pénztárcám, amikor még nem fizettem neked a bérleti díjakat - te is teletömnéd nekem újra?"

my personal favorite... :D

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2010.08.31. 17:29:18

Én adok bérbe. Tőlem még nem ment el úgy bérlő, hogy maradt volna a kaucióból akár csak egy fillér is. Az eddigi 4-5 csapat mind úgy lett kibaszva, mikor már lelakták a kauciójukat, hogy az utánuk maradt csatateret nekem kellett saját pénzből helyrerakni.
S igen, az maradt. Most az, hogy ki kell takarítani, az egy dolog. De hogy 2-300 szöget kalapáltak bele a falba (még a fürdőben és a konyhában a csempe fúgáiba is több tucattal, az már azért kicsit sok volt nekem...
Mit mondok ilyenkor a következő bérlőnek? A csempe fúgáját javítani nem igazán lehet, csak ha újrarakatom a falat. Ez több százezer forint lenne...

Áhh...

Mindegy, a lényeg, hogy a bérlők is mindig szopnak ebben az országban, s a bérbeadók is.

Nyilván az egésznek az alapja az, hogy nagyon sok adót kellene fizetni, ha mindenki legálisan csinálná a lakáskiadást (amit persze a bérlőtől kéne behajtani, aki 40%-kal nem bírna többet fizetni), s így majd' mindenki feketén csinálja.
Így meg persze nincs jogbiztonság, semelyik oldalról, semelyik oldal felé...

cork77 2010.08.31. 17:36:19

@Meister: ki lehet cserélni a fugát a csempék, sőt a járólapok között is.

Aggie 2010.08.31. 17:38:13

En a barrikad (szerencsere 10+ ev alatt csak egyszer fordult elo) masik oldalarol szolnek hozza.
En az uj berlok elott mindig ki szoktam festeni, 63 nm-re eleg 4 liter disperzit, egy teddy henger es egy delutan - ha az en idomet nem szamolom, akkor egy 3-4 ezer forint. Ezenkivul ki is szoktam takaritani a lakast olyan alaposan, hogy a CSI sem talalna benne egy porszemet sem. Ebbol normalis ember nem csinal problemat, meg soha nem hisztiztem azon, hogy foltos a fal (mindig az volt) vagy koszos lakasbol koltoznek mi (mindig abbol szoktak).
A gorgos szek viszont jogos, azert en is felkaptam volna a vizet, mert azt biztosan latta a posztolo mar korabban is, hogy az eleg rendesen gyalulja a parkettat. Ennel sejtek egy kis "nem az enyem, ergo le van szarva" eleterzest. Ami azert nem szerencses, mert ha te leszarod a foberlot, akkor o is le fog teged. Ahogy korabban is irta valaki, 1nm parkettat nem lehet lakkozni, csak az egesz szobat, ez 20nm-re min. 30 ezer forint korul van. Azt nem ertem, hogy miert kell felszedni.

Apeh-hel fenyegetozni felesleges, mert nem nagyon foglalkoznak vele. Az egyik szomszed lepcsohazban konkretan uzleti celra hasznalja 2 lany a berelt lakast (ugye mindenki erti mirol van szo!) a kozos kepviselo mindenhol feljelentette oket, de kozel 1 ev alatt semmi sem tortent.

KolompárRómeó 2010.08.31. 17:42:53

Labancéknál a festés távozáskor alap. De az benne foglaltatik a szerződésben. Ha Mo. és nem volt lefektetve a festés és nem volt összeokádva a fal, akkor felejtős.

Sics68 2010.08.31. 17:50:02

Üdv!

Szerintem:

A számlák kifizetését és parketta felcsiszolásának (nem cseréjének) a költségét szerintem jogosan követeli a tulaj. Hogy nem egy négyzetméterét, az tuti... és részben sincs értelme csiszolni... ez nem nagy tétel, szerintem a normális az ha erre rábólintasz.

A tulaj többi követelésének (festés stb) nincs semmi jogalapja. Szerintem a "jogos" az lenne, hogy az egyik oldalon ott van a kaució,a másik oldalon a hátralevő közüzemi számlák plusz a parketta felcsiszolásának költsége (abban a szobában, ahol a gögős szék miatt lehet ezen izélni lehet...) - ha a számlák+csiszolás többe kerül mint a kaució akkor a különbözetet neked kéne megfizetni a tulajnak, ha a kaució több mint ezen tételek összege, akkor neki kéne visszaadnia neked a különbözetet.

Amúgy meg az lesz, hogy ő lenyeli a kauciót, Te meg kiköltözöl... ha valakinek követelése van, akkor elvileg mehet bíróságra ... szerintem neked lesz igazad, de lesz mondjuk 20-30 ezer Ft követelésed a tulajjal szemben... ezért nem biztos hogy érdemes. ( Bár lehet.)

Az ő követelése (egész lakás felújításának a költségei) meg nem jogos, neki meg ezért nem érdemes bíróságra szaladgálni.

Szóval szerintem szard le, ha bírósághoz fordul akkor meg majd ott lejátsszátok.

bye
Sics

andika25 2010.08.31. 18:01:20

Már, bocs, de nehogy már a bérlő fizesse a lakás felújítási költségét...

Arról pl. egyáltalán nem esett szó, hogy a bérlő mennyi ideig lakta az adott lakást. Két-három év alatt elfogadható az, ha a görgős szék alatt kicsit megkopik a parketta. Szerintem.

A festés egyenesen nevetséges... Hacsak nincs összemancsozva, lehányva a fal, akkor minek újra festeni?

Számoljunk egy kicsit... Ha pl. három éve ki van adva a lakás, és a havi bérleti díj 40.000,-Ft, akkor a három év alatt 1.440.000,-Ft bevétele lett a bérbeadónak. Ha levonjuk a 25% forrásadót (tételezzük fel, hogy fizeti, és ezt az adózási módot választotta), akkor marad 1.080.000,-Ft. Ebből már bőven futja a 60-80 eFt festésre, meg 50 eFt parkettázásra...

Leginkább az a probléma, hogy a bérbeadó a teljes bérleti díjat szabadon elkölthető jövedelemnek veszi, és eszébe sem jut félretenni mondjuk a 15-20%-át, hogy legyen miből festegetni...

h040091 (törölt) 2010.08.31. 18:02:13

21 hónapja lakok aktuális albérletemben, és a lakótársakkal közösen rezsivel együtt eddig 2,3 millió szép magyar forintot fizettünk ki a tulajnak, sanda gyanúm szerint ő ebből nem adózott egy forintot sem.

Engedtessék már meg, hogy ezért évente egyszer kifestesse a lakást saját pénzen, illetve a rendszeres karbantartást elvégeztesse, és ne a bérlővel próbálja azt kifizettetni.

Véleményem szerint a probléma megoldása az lenne, ha a bérbeadó-bérlő viszonyt sokkal pontosabban definiálná mondjuk egy törvény, hogy egyik fél se essen túlzásokba, ne gondolja, hogy szerinte joga van erre vagy arra.

Én szépen vigyázok mindenre, dolgozok, próbálom élni az életem, de cserébe ne a bérbeadó jófejségén múljon már, hogy bejelenthetek-e ideiglenes lakcímet, igénybevehetek-e internet-, telefon-, víz- vagy akármilyen szolgáltatást saját néven, vagy hogy a körzeti orvosi ellátásról ne hajtsanak el, vagy hogy esetleg a ház előtt ne havi 30 ezer forintért parkolhassak, hanem évi 2000 forintért, ahogy a tulaj, és akkor 29évesen a 11éve tartó párkapcsolatommal a nagyon aktuális gyerekvállalást még nem is említettem, amiről a bérbeadók szintén rettegnek.

Ezek alapján én hátrányban érzem magam, de lehet, hogy túldramatizálom a helyzetet.

Nálam a vicc kategória egyébként, mikor az albérlet hirdetések 90%-ánál azért kérnek 2 havi kauciót, mert az ingatlan iroda 1 havi bérleti díjért dolgozik, de a bérbeadó már rögtön az elején a bérlőn akarja a költségeit behajtani.

flimo13 2010.08.31. 18:09:19

A parkettát én is biztos kiverném belőled, és nem csak annak az egy négyzetméternek az árát.

flimo13 2010.08.31. 18:14:34

@andika25: három év alatt egymillió egy tízmillás lakásra tiszta haszonnak is lófasz,
nem hogy még abból csinálja meg a parkettát a paraszt után, aki nem tud rá vigyázni. Nálam se ment tönkre 2-3 év alatt a parketta, egy karcolás nincs rajta. A festés már véleményes, mindenkinek jobb, ha megegyeznek róla

maxval.co.nr · http://maxval.co.nr 2010.08.31. 18:15:17

@h040091:

"Engedtessék már meg, hogy ezért évente egyszer kifestesse a lakást saját pénzen, illetve a rendszeres karbantartást elvégeztesse, és ne a bérlővel próbálja azt kifizettetni."

Ha van megállapodás, fizeti. Ha nincs, nem. Általában nincs. Ingyen festést nem követelhetsz.

flimo13 2010.08.31. 18:17:04

@h040091: évente egyszer festeni? Te ezt saját lakásban komolyan megcsinálnád?

h040091 (törölt) 2010.08.31. 18:19:24

@maxval.co.nr: nem követelek, de ha ki akar festetni, azt ne akarja külön behajtani rajtam.

h040091 (törölt) 2010.08.31. 18:24:21

@flimo13: bocs, első gondolat az évente egyszeri karbantartás volt (konvektor, vízmelegítő stb.), festésből nyilván túlzás, de azért pár évente az se árt.

maxval.co.nr · http://maxval.co.nr 2010.08.31. 18:30:21

@h040091:

Ha normál a lelakás mértéke, akkor nem is követelheti.

maxval.co.nr · http://maxval.co.nr 2010.08.31. 18:33:23

@h040091:

Megállapodás kérdése. Külföldön volt olyan esetünk, hogy mondták mennyi a bérleti díj, majd kérdezték, hogy kell-e valami extra, pl. festés évente, valamilyen más berendezási tárgy a meglévőn kívül. Amikor mondtunk valamit, az ember elővett egy számológépet, s fél perc múlva mondta, hogy jó, akkor a bérleti díj több lesz, s mondott így 10 %-kal nagyobb összeget. Kiszámolta, hogy mennyibe kerül ez neki és elosztotta a bérleti szerződés időtartamával.

Silent Bob 2010.08.31. 18:39:16

@fedélzeti kompót: Én egyszer úgy kaptam vissza, hogy a srác betette a bankba és még a kamatot is ideadta. :)

one_away 2010.08.31. 18:42:15

Itt Németországban mostanában terjednek el az újabb szerződésfajták, amik szerint kiköltözésnél a nagy lelakásokat ki kell javítani, de pld. festeni nem kell, mert azt úgyis fog az új bérlő. Korábban úgy volt, hogy pontosan olyannak kellett lennie a lakásnak, mint ahogy átvetted, tehát, ha mindent bevontál diófa/carrarai márvány kombóval, akkor azt le kellett szedni és visszatenni helyette a tapétát és a linóleumot.

mondjuk, hogy mennyire nem egyszerű a törvénnyel szabályozott helyzet sem, arra jó példa, hogy mikor eladó házat kerestünk, volt egy, ahova nem lehetett bemenni, mert a bérlő nem engedett be senkit, a tulaj meg nem tehetett semmit, mert a csóka fizette rendesen a havi díjat és a számlákat is.

Silent Bob 2010.08.31. 18:46:01

@Meister: És átlagosan egy bérlő ciklusa alatt mennyit is teszel zsebre adómentesen?

Én kb. 10 éve lakom ugyanabban az albérletben (tehát kb. már kifizettem a lakás árát) ezalatt egyszer kifestettünk saját költségünkön.
Ehhez képest rajtam is le akarják verni a parkettacsiszolást amire a lakás tartozékaként használt fotel miatt van szükség.
(Nem áll szándékomban fizetni.)

bogancs · http://nivo.blog.hu 2010.08.31. 18:51:53

Szerintem a legnagyobb gond az, hogy sokan nem is kötnek szerződést, és nem jelentik be az albérleti jogviszonyt.

Így minden fél kiszolgáltatottá válik.

Ennek oka pedig, hogy túl van adóztatva a szektor. Az adó mértéke 25%, amit nem csak az albérleti díjra, hanem a rezsire is fizetnie kell a tulajnak. Így az adó mértéke akár 40%-ot is elérhet...

Aki ezt vállalja (a többség nem), csak utána lépnek fel a posztban megjelölt problémák.

habzsolhapi 2010.08.31. 18:56:07

Nekem egyszer a tulaj (soklakasos hazbol) utanamkuldott egy oriasi szamlat, hogy hoppa, egesz evben nem fizettem a kabeltevet, ugyhogy most utolag leszek szives.

A koax aljzat a tapeta mogott volt :-)

Ja, ez Nemetorszag, ott is vannak gyokerek, csak ott nem ez a normalis.

Punxsutawney Mormota 2010.08.31. 19:04:23

@PR32: Könyörgöm, ha már nem tudod mit beszélsz, akkor legalább hülyeséget ne mondj! Mi az, hogy számla az "APEH nevére kiállítva"? Talán az APEH bérelte a lakást? Gondolkodj már!

flimo13 2010.08.31. 19:07:49

@Silent Bob: ha azt nézed tíz év alatt 100% növekmény az évi 7%-os kamat, erre akár állampapírt is lehetett találni, tíz éve meg főleg, cserébe nincs költsége, nem kell fosni, hogy lemennek az ingatlanárak, nem kell azon izgulni, mit basznak szét a lakáson, te meg mehetsz a híd alá lakni.

Punxsutawney Mormota 2010.08.31. 19:11:50

@bogancs: Ez újfent tévedés. Háromféleképpen lehet adózni. Az egyik a 25%-os. Ez csak akkor éri meg, ha valakinek kb. 2,5-3 millió forint bevétele származik évente bérbeadásból. A másik féle, amikor szintén 25% az adó, viszont 10%-t le lehet vonni az adóalapból számlák és bizonylatok nélkül is. Tehát a 90%-nak fizeted a 25%-át. A harmadik, a tételes adózás, amikor sima SzjA-t fizetsz. Viszont egy rahedli költség levonható. Ez nem jó, ha az alapkereseted viszonylag magas és pont a bérbeadás lök túl a felső adósávba.
A adó tetejére még az EHO is rákúszik, hacsak nem keresel annyit a munkahelyeden, hogy az éves négyszáz x ezer forintos EHO feltöltési szintet elérd.

A rezsire nem, ismétlem nem kell fizetni adót, akkor sem ha all. incl szerdőzése van a tulajdonosnak. Ennek feltétele, hogy a tételes adózást válassza.

Silent Bob 2010.08.31. 19:12:31

@flimo13: Mint tudjuk, az ingatlanárak nem mentek le, tehát a tulajnak volt durván 6-7 misi tiszta, adómentes bevétele, abba azért férjen már bele egy parkettacsiszolás, amit mint említettem, a saját bútorai okoztak.

Silent Bob 2010.08.31. 19:14:58

@flimo13: És kurvára nem volt semmilyen költsége, mivel az eddigi festést, plusz az összes javítást, a csaptelepcserétől a százéves bútorok javításáig mi fizettünk. Ergó, ha kiköltözés előtt felgyújtom a lakást akkor is kurva jól keresett.

Punxsutawney Mormota 2010.08.31. 19:23:48

Alapvető a bérbeadásnál / bérlésnél: mindent írásba foglalni! És nem csak a szerződést. A szerződés mellékletét kell, hogy képezze, egy állapot felmérő lap, amelyben a lakás hibái fel vannak sorolva. Legyetek kukacosak és irassatok fel minden koszfoltot a falon, minden repedt csempét. A legjobb az, ha körbefényképezitek az ingatlant.
Szintén alapszabály: tulajdoni lap. Ha már kifizettek előre két-három hónapot, letesztek kéthavi kauciót, akkor legyen már 6500 forintotok arra, hogy kikérjetek egy tulajdoni lapot! Igen-igen sok kellemetlenségtől kímélhetetitek meg magatokat.

A kaució kényes kérdés. Kinek mi az természetes elhasználódás. Pl. ha a bérlőim dohányoznak, akkor tudomásul veszem ugyan, de felhívom a figyelmüket arra, hogy legyenek szívesek a teraszon dohányozni. Ha extrém mértékű a dohányzás (értsd. egy év alatt sárga foltok jelennek meg a plafonon, a kárpitos bútorok kezdenek dohányszagúak lesznek stb.) akkor szólok a bérlőnek, hogy ez fizetős lesz. De szólni előre kell, mindig előre! A legnagyobb baj az, hogy legtöbbször sem egyik, sem pedig másik fél nincs tisztában a jogaival és kötelességeivel.

Punxsutawney Mormota 2010.08.31. 19:27:01

@h040091: Erre való a Lakás- és Helyiséggazdálkodási törvény.

szőketisza 2010.08.31. 19:33:45

@h040091: „rezsivel együtt eddig 2,3 millió szép magyar forintot fizettünk ki a tulajnak, sanda gyanúm szerint ő ebből nem adózott egy forintot sem.“
Miért kellene a te rezsid (villany, fűtés, gáz stb.) után a tulajnak adózni?
A többi is hülyeség, amit írtál.

Punxsutawney Mormota 2010.08.31. 19:42:08

@h040091: Csak csendben jegyzem meg... A büdös életben nem kapsz bérlőként parkolási engedélyt, akkor sem, ha oda vagy bejelentve. Ha pedig a belvárosba akarsz gyereket szülni... gratulálok a döntéshez. A minimum az, hogy már terhesen kihúz az ember valamelyik külsőbb kerületbe, ahol zöld van és hangyányit jobb a levegő.

7esbusz 2010.08.31. 19:47:04

off. Csak engem zavar az albérlet szó alkalmazása minden bérbe adott ingatlanra?
Könyörgöm, az albérlet az jelenti, ha egy már lakást bérlő személy az ingatlan egy részét tovább adja bérbe. (házinéni kiad egy szobát)

bogancs · http://nivo.blog.hu 2010.08.31. 19:47:51

@Punxsutawney Mormota: Nem igazán értem a különbséget az első két variáció között. Lehet választani a 25%-os adózást, és a 90%-nak a 25%-os adózását. Ha ez így van, akkor mindenki a második verziót választja nem?

+ Tedd hozzá, hogy borsodi falu mélyén lakom, írástudatlan nyugdíjas vagyok, és a ház mögötti nyárikonyhát alakítottam ki lakhatóvá, és azt adtam ki egy lengyel vendégmunkásnak. Szerinted ismerem én a lehetőségeimet, meg hogy hová kellene mennem intézni, hogy számlát tudjak adni, meg hogy adózni tudjak?

Szokásos magyar túlbonyolítása a dolgoknak. Miért nem jobb ehelyett, hogy az albérleti díj 10%-a az adó és kész.

Sokkal egyszerűbb, elviselhető adóméérték, így fehéríti a gazdaságot, és a jog véd mindenkit. Szerintem a költségvetés bevétele sem lenne kevesebb, sőt inkább több lenne.

mrzigi 2010.08.31. 19:52:25

Erről csak az jut eszembe, hogy míg ez ilyen bonyolult, addig a cselédet meg kertészt fizetni, bejelenteni az igen egyszerű lett.
Ráadásul korlátlan mértékben, tehát akár milliókat is lehet így tisztára mosni, átjátszani adómentesen.

Ugyebár a törvényhozókat ez a probléma jobban, sőt sürgősséggel érintette, a lakás bérbe adás meg nem.

mokas_gizi 2010.08.31. 19:58:24

Ilyenről még nem is halottam, hogy egy bérlőnek kell a festést a lakás felújítását fizetni... :)

bogancs · http://nivo.blog.hu 2010.08.31. 20:06:19

@mokas_gizi: Pedig ez így van. A lakást olyan állapotban kell elhagyni, ahogy anno átvetted. Ha összekented a falat, megkarcoltad a parkettát, neked kell rendbehozni. Még jó!

Punxsutawney Mormota 2010.08.31. 20:18:45

@bogancs: Bizonyos esetekben jobb a 100 - 10 után fizetendő adó, mint a 100%-nak a 25%a. Ezek összegszerűen kijönnek. Van erre egy táblázatom... A jövő évben az épület bekerülési költségének 2%-át is le lehet vonni, mint amortizációs díj. Cserébe a adót is szuperbruttósítják majd.

Jó hír. Ha jól tudom holnaptól nem kell kiváltanod adószámot, ha adózni akarsz. Az adójeled elég lesz, és nem kell az áfa törvény előírásainak megfelelő pénzügyi bizonylatot adnod.

Punxsutawney Mormota 2010.08.31. 20:29:47

@bogancs: Igazából nem nő a bevétel. Amikor először behozták az átalány adózást 20%-os rátával nagyon sokan kiváltották az adószámot. Úgy voltak vele, hogy ennyiért nem érdemes pengét nyelni. Viszont a bérbeadások 70%-a még mindig feketén megy. Van egy nagyon komoly réteg, aki akkor sem fizetne adót, ha 5% lenne a kulcs. Ez valahol genetika. És általában ezek az emberek hírdetik a leghangosabban, hogy mit ne csináljon az állam az ő adójukból.

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2010.08.31. 20:32:57

@Silent Bob: Tudod nekem nem volt szerencsém az albérlőimmel, nem igazán vagyok pluszban.
Az eddigiek mind max fél évig voltak, de úgy, hogy az utolsó hónapokban már nem igazán fizettek.

Abba gondolj bele, hogy itt egy 15 millát érő lakás. Ha 5%-ra berakom az árát a bankba (AXÁnál lekötés nélkül ennyit lehet kapni), akkor éves szinten 750.000 Ft-ot kapnék érte, adómentesen.
(Ez havi 62.500 Ft.)
Most havi 50.000 pénzt kérek érte, plusz a 25% ÁFA.
Szerinted ez így megérős? Őszintén?
És még ebből kell kifestenem (mert ki szoktam amikor elmennek a bérlők) egy 47 nm-es lakást. 4 méteres belmagassággal. Ez több tízezer forint.

Nyilván egész máshogy gondolkodnék, ha 2-3-4 éve lenne ugyanaz az albérlő, de mint írtam, eddig nem voltam ilyen szerencsés.
(u.i.: és nem miattam, vagy a lakás miatt lépnek a bérlők, hanem mert nincs munka, vagy van, de máshol/vidéken/külföldön).

Bromwyn 2010.08.31. 20:42:34

@Punxsutawney Mormota:
Na ezeket most hallom először, pedig könyvelő segit az adóbevallásomban minden évben.
Kérlek, adj meg erre nekem hivatkozást! (Ez az adóalap-csökkentés érdekelne legfőképpen.)
Már vagy 8 éve adom ki a lakásom, és eddig minden hónapban fizettem utána az adókat. Először 20, majd 25% lett a forrásadó, aztán hozzájött először 4, majd 14 % EHO. Mára 39% járulékot fizetek a bérbeadás után, pedig a vevő közölte, nem kell neki számla. De én adok, mert igy tudok tükörbe nézni.
Ja, és a kauciót is mindig visszadom, csak a takaritas költségét vontam le belőle mindig. :) Pedig néhányan igencsak lelakták a lakást.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.08.31. 20:44:07

@bogancs: dehogy van így.
ha a szerződés külön nem rendelkezett, akkor a festés, az általános karbantartás részeként a magyar jog szerint a bérbeadó dolga. (a csöpögő csap és a lötyögő ablak is.)

a bérlő az általa okozott, nem rendeletésszerű használatból következő károkért felel. (pl. görgös szék - szétcseszett parketta esete)

pakesz (törölt) 2010.08.31. 20:47:07

be tudja bizonyitani hogy a parketta az nem votlt kopott elotte?
menjen perre oszt jo napot :)

2010.08.31. 20:50:39

@szőketisza:
"Miért kellene a te rezsid (villany, fűtés, gáz stb.) után a tulajnak adózni?"

Hát mert az szja-törvény így írja elő...

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2010.08.31. 20:53:36

@szőketisza: Ha átírod a bérlőre a villany, gáz, stb számlát, s ő kapja a számlát, s ő fizeti, akkor nem kell adózni.
De ha a te nevedre jönnek a számlák, akkor -- mivel kp-ben megkapod a pénzt, az bevétel a hülye apeh szerint -- adóköteles.

Igen, tényleg. Magyarország, mi így szeretjük.

Punxsutawney Mormota 2010.08.31. 20:56:48

@Bromwyn: Szia! A könyvelőm gyakorlatilag mindent lekönyvel, ami költségként felmerül. Értsd ezalatt, hogy amikor a lakásaim üresek és fizetem a közös költséget, azt is. Ez már így megy évek óta. Voltam már APEH ellenőrzésen és soha semmi gond nem volt.

Dobj rám egy e-mail privátban, a céges gépemen vannak a hivatkozott jogszabályok. Átküldhetek egy táblázatot arról is, hogy jövőre hogyan alakulnak az adózás az ingatlanok után.

Bromwyn 2010.08.31. 21:04:33

@Punxsutawney Mormota:
Köszönöm, Mormota.
Nagy segitség volna!
Sajnos nem tudom, hogy kell privát emailt dobni (szőkenő), de az enyém bromwyn1 kukac gmail pont com
Még egyszer köszönöm!

Punxsutawney Mormota 2010.08.31. 21:04:41

@Meister: Ne haragudj, hogy megkérdezem, de miért számolsz fel áfát lakóingatlan bérbeadásra? Tudom, hogy magánszemélyek is bejelentkezhetnek az áfakörbe lakóingatlan bérbeadás esetén is, de ez csak az adminisztrációs költségeidet növeli.

A másik pedig, hogy elfelejtetted levonni a kamatadót :) Azért az is tétel. És ismétlem, egy jó könyvelővel és némi odafigyeléssel a ténylegesen megfizetett adó 10-12%-ra csökkenthető. Te például állandóan kifestetsz. Nagyszerű, kérj számlát róla! Ha ingatlanügynököt veszel igénybe, kérj számlát! Mindenféle javításról kérj számlát! Ha van biztosításod azt is levonhatod.

Csomorkány 2010.08.31. 21:06:26

Én az adótörvényből azt nem értem, hogy a rezsi után miért kell a főbérlőnek adót fizetni. Az albérlő ebédje után ne fizessek adót az államnak? Végülis ő nem fázott, ő használt csapvizet, ő nézett tévét, nekem ehhez mi közöm van?

Silent Bob 2010.08.31. 21:09:08

@Meister: Szerintem megérős, különben a bankba tetted volna a pénzed.

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2010.08.31. 21:12:43

@Silent Bob: Nem. Egy nagy lakásom van, aminek a fele lett leválasztva (hivatalosan egy albetét), míg apám élt. És most nem akarom eladni, hiszen itt élek én is, a másik felében. Egyszer újra egybe nyitom, ha lesz miért. :-)

Nem megérős, kényelmes. :-)

Jenc111 2010.08.31. 21:17:13

A mindenki számára megnyugtató megoldás : a bérleti szerződést KÖZJEGYZŐI OKIRATBA kell foglalni. kb. 10 évvel ezelőtt két dörzsölt ügyvéddel és egy közjegyzői irodával rengeteg munkaidőráfordítással megalkottunk egy bérleti szerződést, amely megnyugtató mindkét fél részére, mindent pontosan szabályoz. Ez pontosan leirja a jogokat és kötelességeket. Persze ezt nem érdemes megküldeni egyik félnek sem az APEHnek, mert a bérleti díj szja-val növelt részét ugyis a bérlőnek kell megfizetnie. Eddig ezt a szerződést kb. 15x kötötték meg, egyetlen esetben sem merült fel gond, mert gyakorlatilag a ma létező összes problématikára fel van készítve. A bérleti szerződés megkötése persze úgy indul, hogy a BM adatbázisból le van húzva a szerződő felek adatai, a földhivatalból az ingatlan adatai, így mindenki tisztában van mindennel. aszerződés természetesen jogvédett, megkötése csak közjegyzői irodába lehetséges a végrehajthatóság miatt. bővebb kérdésekre szívesen válaszolok

Csomorkány 2010.08.31. 21:19:16

@Meister: Basszus. És az APEH hallott már közüzemi ügyintézőt könyörögni, hogy ne akarjam átírni a saját nevemre az előző tulaj nevére jövő szmálákat, csak fizessek, mint a katonatiszt? Évente 4-5-ször csináljam végig ezt a tortúrát? Emiatt nem lehetne valami próbapert indítani? Ha már zugügyvéd.

Jenc111 2010.08.31. 21:21:43

a bérbeadónak közvetlenül megfizetett bérleti díj a netto bérleti díj!!!!; a bruttó bérleti díj= nettó +25 % szja; abszolut nem bonyulult az apehtól ingatlan bérbeadásra adószámot kérni, így azonnal lehet számlát kiállítani a bruttó összegről; így aztán a bérbevő apehozos szája csöndben marad; fizetheti a 25% szjaval megnövelt összeget szerződés szerint! csak ajánlani tudom mindenkinek a közjegyzős szerződést!

Jenc111 2010.08.31. 21:24:56

a mérőket mint tényleges fogyasztó és számlafizető - a bérbeadó kezességvállalása nélkül - át kell iratni a bérlőre! innentől az apeh is csöndben van; másrészt a közműcég végrehajtója a bérlőn követeli az elmaradt közüzemi díjat és a mérővisszakapcsolási díjat is, a bérbeadót semmiféle teher nem terheli!

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2010.08.31. 21:31:55

@Jenc111: Azért ha elmaradás van a villanyszámlán, az ELMŰ ugyanoda nem fog létesíteni új mérőt, másik névre, hibába van überfasza szerződésed.
Az én esetem meg még bonyolultabb, mert itt egy lakásról van szó, aminek a felében én lakom, s a másik fele van kiadva bérlőnek. (Külön bejáratos, de közös villany, és gázóra, valamint a cirkófűtést én mérem két hőmennyiségmérővel, s arányosítom be.)

Punxsutawney Mormota 2010.08.31. 21:34:53

@Jenc111: Elméletileg igazad van, de... Hiába íratod át a bérlőd nevére a közüzemi órákat, amikor

a) a közműcégek nem fognak pert indítani egy szlovák, német, norvég stb ellen sem. Lekötik a mérőórádat és kész! Persze mélységesen megértik a problémádat, de fütyülnek rá. Hidd el - tapasztalat.

2) közös költséget nem tudsz átíratni. Ez ugyanis a tulajdonjoghoz köthető költség. Továbbá a közös képviselő készséggel ráírja a bérlőd nevét a csekkre, de ő sem fogja a bérlődet hajkurászni - nem is teheti, hiszen veled áll jogviszonyban, nem a bérlővel.

3) ugyanez vonatkozik a központi fűtéses újabban épült ingatlanokra, ahol fűtés átalányt fizetsz vagy esetleg havi bediktálás alapján a közös képviselt osztja szét a költségeket.

2010.08.31. 21:35:14

@Jenc111:

A kiadó ingatlanoknál is igen erős túlkínálat van, pluszba még 25%-kal a bevétel-eltitkoló többség fölé mész a bérleti díjjal. Így elég nehéz lesz épeszű bérlőt találni a jelen helyzetben.

Punxsutawney Mormota 2010.08.31. 21:45:52

@Jenc111: Mindenre? Olyan nincs :))) 20 éve csinálom a bérbeadást és amikor azt hittem, hogy már láttam mindent és mindennek az ellenkezőjét hirtelen történik valami, amit addig soha nem láttam.
A kedvencem a német nagykövetség szerződése. Másfél oldal. 14-es betűkkel. A bérbeadó kiadja, bérlő kiveszi, ingatlan leírása, bérleti díj, fizetési módozatok, közüzemi és egyéb költségekről rendelkezés, a követség teljes körű felelősség vállalási nyilatkozata (mert miután immunitást élveznek a PTK-val kitörölhetjük a ...) Dátum, aláírás. Csókolom!

Az amerikai nagykövetség szerződése ezzel szemben kb. 8 oldal és kicsit lejt a pálya feléjük. Lényegében az van benne, hogy ha bármi jogvitám van kizárólag a Washington DC-beli bíróság hatálya van kikötve. Magyarán, perelhetem az USA Külügyminisztériumot Washingtonban. Kösz. Node... Köll vagy nem köll egy 3x5 éves szerződés, most kikötött elővásárlási joggal Euro-ban meghatározott áron??? Persze, hogy köll :)))))

A lényeg: egy szerződést vagy be akarnak tartani vagy nem. Ha nem, akkor lehet olyan hosszú mint a Bürgerliches Gesetzbuch, a kb. 5,000 oldalas német polgári törvénykönyv (mármint a régi, amit 1900-ban adtak ki) akkor is beüt a mennykő. Ha pedig igen, akkor elég másfél oldal is.

Punxsutawney Mormota 2010.08.31. 21:52:38

@tff: És matematikailag sem stimmel a dolog. Ő nem nettó + 25% ból fizet adót. Hanem kiszámláz egy összeget és annak a 25%-t fizeti meg. Ez esetben az általa megálmodott ár alá csúszik be az összeg.

2010.08.31. 22:00:25

@Punxsutawney Mormota:

Így van! Mindezen bakik után én egy kicsit óvatos lennék azzal a csoda jogvédett szerződésmintával kapcsolatban, amit a kollega oly lelkesen ajánlgat. :))

baloo784 2010.08.31. 22:05:59

Sziasztok,
én a másik oldalt képviselem. Mi van akkor, ha a lakóm bérleti díj helyett festetett ki (80 ezerért számla nélkül egy 34.5 négyzetméteres lakást...). Majd egy kutyával lakik a kéróban, és a srác dohányzik is, igaz nem bent, de akkor is érezni a dohányszagot. Én szeretném kifestetni utána a lakást - természetesen 80 ezerért, egy fillérrel sem többért és nem kevesebbért, ő viszont hallani sem akar erről. No, ilyenkor mi van, szerintetek?
Előre is köszi a válaszokat!
B

Gyulimali 2010.08.31. 22:15:46

1., Ingatlant lehet ÁFA mentesen bérbeadni.
2., Sok önkormányzat bizony a lakáscélú ingatlanokra is kiveti az ingatlan adót. Ez a 3. kerületben pl. most évente kb. 1200 HUF/nm.
3., Az ingatlanok ára igenis nagyot esett az utóbbi években, sőt, ha minden nagyon rosszul megy, akkor jövő április után vagy 100 000 devizahiteles kerül utcára a lakásából. Kíváncsi vagyok, hogy ekkora hirtelen felszabaduló lakásmennyiség mit tesz az ingatlan árakkal.
4., Ma Magyarországon az új ingatlanok borzalmasan túlárazottak. Legalábbis a magyar fizetésekhez képest.
5., Ahogy már többen is megemlítették, azért nem annyira jó üzlet ám lakást kiadni itthon. Ha pedig mindenki inkább állampapírba tenné a pénzét, mert lássuk be, hogy az még a mai kamatszint mellett is meggondolandó, akkor kíváncsi vagyok, hogy hol lakna ez a sok kiszipolyozott bérlő, és arra is, hogy vajon mennyiért tudna lakást bérelni?
6., Azért, azt lássuk be, hogy 2 havi kaúció sem biztosíték ám. Semmi perc alatt lehet több százezres kárt okozni egy lakásban, és aztán nem egyszerű behajtani a bérlőn.
+1., Hogy a témához is hozzászóljak:
- a parketta jogos, én is fizettetném.
- a festés is lehet jogos, a szerződéstől függően.
- kell egy nagyon részletes szerződés, állapotfelmérés, mérőóra állás felvétel.

Gyakori · http://kerdestar.hu 2010.08.31. 22:21:57

Azért az nagyon tetszik, hogy némelyik bérbeadó mennyire oda van a jogbiztonság meg szerződés szavakért. De adót bezzeg egyik sem fizet a fekete jövedelme után.

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2010.08.31. 22:42:06

@Fogatlan Travi: Minden bérbeadó leírta, hogy pont az adó miatt nem járható út a szerződéskötés. Ez benne van a pakliban. Azt írtuk -- csak értelmezned kéne -- hogy mennyivel jobb lenne, ha tisztán, rendezetten lehetne az egészet csinálni, mert nem csinál ki az adó, ha úgy csinálod.
Biztos vagyok benne, hogy sokan nem olyan szerencsések mint én, hogy a bérlő fizeti a plusz cca. 25%-ot. ha meg csak 50-et fizetne nekem, s abból jönne le az adó, akkor tényleg nem érdemes kiadni kb. 30 ropiért, ami után még festeni is kell.
(Éves bevétel lenne 360.000, ebből lejönne kb. 100.000 festésre, csapok cseréjére, meg amikor elmegy úgy is itthagyja az utolsó villany és gázszámlát.
Szóval az éves bevétel lenne kb. 250.000 Ft egy 15 milliós ingatlanon. Ha bankban lenne a pénz 5%-os kamattal, akkor meg 750.000 Ft.

Csomorkány 2010.08.31. 23:12:07

@Meister: Hát, igen, 10-15% adót simán megérne a jogbiztonság. Tisztában vagyok azzal, hogy van egy réteg, amelyik soha nem fizet adót, de épp ez a blog is bizonyítja, hogy lakásbérbeadás esetén volna olyan állami szolgáltatás, ami ésszerű mértékű adóbefizetést megérne. Meg bármilyen hülyén hangzik ez Magyarországon, tükörbe is szívesebben néznék, miután rendezetten befizettem az ésszerű mértékű adómat. A Biblia is ilyesmikre biztat, meg minden. Node hogy az albérlőm által elfogyasztott víz után adót fizessek, attól elkap a harctéri idegesség.

Aggie 2010.09.01. 07:52:48

@Gyulimali:
A III. keruletben a lakascelu ingatlanok utan nem kell fizetned ingatlanadot, ha megenszemely tulajdonaban van! Önkormányzati rendelet ¸4. paragrafus, 1 bekezdes.

h040091 (törölt) 2010.09.01. 08:28:51

@szőketisza: nem írtam ilyet. Örülök, hogy sikerült megragadni mondanivalóm lényegét.
Személyeskedésen kívül tudsz még valamit?

h040091 (törölt) 2010.09.01. 08:36:04

@Punxsutawney Mormota: Nem átutazóban vagyok a fővárosban, itt lakok egy bérelt ingatlanban. Szerintem nem lenne felháborító, ha kapnék parkolási engedélyt.

Én pedig gratulálok, hogy bár nem írtam, melyik kerületről van szó, te megtippelted, helytelenül.

Egyébként nem szülök semmit, legfeljebb majd a menyasszonyom.

h040091 (törölt) 2010.09.01. 08:36:43

@Punxsutawney Mormota: meg fogom nézni közelebbről, köszönöm.

esef 2010.09.01. 10:14:38

@Gyulimali:
Öööö, én speciel III. kerületi vagyok de az elmúlt 25 évben nem kell fizetni...

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.09.01. 11:08:52

bérlakásban, sőt még bérautóra is lehet parkolási engedélyt kapni.

igaz, kell hozzá egy kérvényt írni a polg. mesternek, de nem szokott szarozni vele.

én már a VII. és a XIII.-ban is kaptam

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2010.09.01. 11:10:31

Na hát mivel valószínűleg a bérleti szerződés feketén történt, az egész kérdés jogi relevanciája nagyon kevés: az jogos amit te elfogadsz jogosnak. A többi meg nem jogos.

Én erre a részre reagálnék: "a közműcégek nem fognak pert indítani egy szlovák, német, norvég stb ellen sem. Lekötik a mérőórádat és kész! Persze mélységesen megértik a problémádat, de fütyülnek rá. Hidd el - tapasztalat."

Nos ez nem egészen így van, a közműcégnek szolgáltatási kötelezettsége van. Furcsa lenne például, ha vennél egy lakást és megtagadnák tőled a szolgáltatást, azon az alapon, hogy az előző tulaj - szerintük - tartozik nekik. Ezt pedig én tudom tapasztalatból. Az előző tulajnak volt vagy 200 ezer tartozása amit nem ismert el (asszem bírósági ügy is lett belőle, bár nem tudom), ehhez nekem semmi közöm nem volt.

Bejelented az igényedet, és igazolod, hogy tiéd a lakás. Ha neked nincs feléjük tartozásod, nekik szolgáltatniuk kell - törvény kötelezi őket erre.

isti77 2010.09.01. 16:00:48

Semmit nem kell elfogadnod, mivel erősen sanszos, hogy adót fizetni a bérleti díj után nem volt kedve a tulajnak, így úgysem meri hivatalos útra terelni a dolgot.
A sunnyogásnak megvan az az ára, hogy csak az igazságszolgáltatás kihagyásával lehet rendezni a vitás dolgokat. Marad az önbíráskodás. Győzzön az erősebb.

j311 2010.09.01. 17:13:41

Albérlőm 6 hete (kedden) szólt, hogy csöpög a csap, folyik a WC. Megbeszéltük, hogy csütörtökön javítás/csere. Csütörtökön nem volt otthon, nem volt elérhető telefonon. Azóta sem elérhető.

Egyre erősebb a késztetés, hogy zárat cseréltetek a lakáson, hátha akkor megjön a kedve a beszélgetéshez, meg a fizetéshez....

Gyakori · http://kerdestar.hu 2010.09.01. 17:18:36

@Meister: Pont erről beszélek, hogy nem tartják be a törvényt.
A törvények betartása nem "milyen jó lenne kategória". Senki nem kényszerítette őket hogy hitelből vegyenek lakást aminek a törlesztését albérleti díjból akarják törleszteni tisztelet a kivételnek.

Punxsutawney Mormota 2010.09.01. 18:52:50

@h040091: Nézd, évekkel ezelőtt a VI. kerületi önkormányzatnak sikerült a kerületben (Podmaniczky utca és környéke) tevekénykedő több tucat nagykereskedést elűznie, mert nem voltak hajlandók parkolási jegyet kiadni nekik, vagy komolyabb kedvezményt biztosítani a parkolás óradíjaiból. Ráadásul ezek a cégek helyi iparűzési adót is fizettek, foglalkoztattak stb.
Ezt csupán azért írtam, mert a különböző szervek gyakran felülírják a józan paraszti ész által diktált érveket, inkább a politikai nyomásra cselekednek. De ez már egy másik blog témája :)

Punxsutawney Mormota 2010.09.01. 18:53:59

@mcs: Ne haragudj, hogy ezt mondom, de akkor te nagyon tudsz valamit.

Punxsutawney Mormota 2010.09.01. 18:57:32

@baloo784: Mindig az a kérdés, hogy mi volt leírva? Megegyeztek a festésben, illetve a festés lelakhatósában? Tudtál róla, hogy kutyával költözik? Sajnos túl kevés az információ.
Abban az esetben, ha tudomásod van arról, hogy dohányzott, akkor - véleményem szerint - nem követelhetsz rajta még egy festést, hacsak nem történik extrém szennyeződés a lakásban.

Punxsutawney Mormota 2010.09.01. 19:19:01

@Pascal: Rendben, te az elméletet magyarázod - én viszont a gyakorlatot. A cégem többszáz lakást kezel és nekem is vannak saját ingatlanaim. Meglehetősen jó viszonyt ápolok a közmű cégekkel, vannak bérlőim az E-ON-tól, ELMÜ-től is.
Ha perrel fenyegeted őket, vagy el is indítod, akkor nem kizárt, hogy elindulnak megkeresni Kis Józsefet vagy akár Joseph Kleint is, de addig is ki van kapcsolva az áram, a gáz a lakásodban és nem tudod bérbeadni.
A közműszolgáltatóknál alapvető tézis, hogy először fizess, utána vitatkozhatsz. De mindig az erőpoziciójából beszélnek. Soha nem lehetsz egyenlő partnerük. Max a törvény szerint.

Gyulimali 2010.09.01. 19:26:59

OK, igazatok van, ezt jól benéztem. Mentségemre legyen szólva, hogy az én esetemben nem lakóingatlanról van szó, szóval mindenképpen fizetni kell.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.09.01. 20:12:28

@Punxsutawney Mormota: bocsánatot nem kell kérned, viszont kérvényt írni a polgármesternek próbáltál-e már?

egyébként nem is p.m. bírálja el, hanem valaki az okmányirodától, vagy a segédjegyző, szóval nincs nagy tétje a dolognak.

Weiß Api 2010.09.02. 09:40:20

@bogancs: "Az adó mértéke 25%, amit nem csak az albérleti díjra, hanem a rezsire is fizetnie kell a tulajnak."

A rezsire? Az kizárólag akkor jövedelem (és ugye jövedelemadóról beszélünk), ha a bérbeadó energiakereskedő.

Ez pedig azért nem jellemző. Pedig meg kell mondanom, hogy praktikus lenne mondjuk ha társasházak vagy több társasház együtt energiakereskedő lehetne (az ezt engedélyező Energia Hivatalnál nem szeretik a nem multinacionális, nem csókos kérelmezőket). "Kicsit" másképp néznének ki az árak.

Persze tudok olyanról, amikor gázártámogatásra jogosult magánszemély bérbeadó a gázártámogatás nélküli gázárral akarta áthárítani a gázfogyasztást a bérlőre, mert utóbbinak a jövedelme alapján nem járt volna gázártámogatás. Ezt persze engedéllyel rendelkező energiakereskedőként megtehette volna, de itt szó nem volt ilyenről. A tudálékos posztkádári újgazdagok tipikus esete volt a bérbeadó család: gázártámogatásra alkalmas bevallott jövedelem + háromszintes, minimális esztétikai érzék nélkül összehozott újszerű ház pesti külső kerületben (a bérbeadott lakás egy vizesedő melléképületben volt, aminek bent elértem a plafonját kinyújtott karral, amikor ott voltam a bérlő kiköltöztetésénél).

Weiß Api 2010.09.02. 09:45:08

@Punxsutawney Mormota

Nagyon szomorú és teljesen jogellenes, ha az a gyakorlata a közműcégeknek, hogy az előző tulaj, fogyasztó tartozásáért az új tulajtól, fogyasztótól mögöttes felelősséget követelnek. Ez nagyon nem frankó.

Weiß Api 2010.09.02. 09:50:06

@mcs

Józsefvárosban kizárólag bejelentett állandó lakóhelyre adtak magánszemélynek kedvezményes parkolási engedélyt, bejelentett tartózkodási helyre (ez az "ideiglenes lakcím" utóda) nem. Legalábbis kb. 10 éve ez volt a helyzet, amikor fizető parkolós zónába került az az utca, ahol akkor laktam (tulajdonosként, de "csak" bejelentett tartózkodási hellyel). Azóta zónán kívüli utcába költöztem, nem tudom, hogy változtattak-e ezen a rossz szabályozáson.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.09.02. 10:14:42

@Weiß Api: ez a szép ebben a szétszabdalt hatáskörökkel és feladatokkal rendelkező városban, hogy a király utca egyik oldalán még várakozhatsz engedéllyel, de a páros oldalon már büntetnek.

ahány kerület, annyi rendelet és annyiféle értelmezés.

csodálom, hogy egyáltalán van, ami működik.

Weiß Api 2010.09.02. 10:15:57

@Meister: "Nyilván az egésznek az alapja az, hogy nagyon sok adót kellene fizetni, ha mindenki legálisan csinálná a lakáskiadást (amit persze a bérlőtől kéne behajtani, aki 40%-kal nem bírna többet fizetni), s így majd' mindenki feketén csinálja."

Az rendben van, hogy gáz a magyar adó- és járulékrendszer (egyes esetekben - főleg SZJA, TB - a radbruchi "jogtalan jog" határait feszegeti).

De miért is kéne a bérlőknek az adótartalommal többet fizetni a jelenlegi piaci áraknál (és miért is 40 %-kal)? A jelenlegi piaci árak gyakorlatilag bruttó piaci árak és kész. Az, hogy ezekből ki hogy számol el az adótartalommal, az teljesen érdektelen abból a szempontból, hogy a piac milyen árakat bír el. Olyan árakat bír el, amilyenek most vannak. Így is kínálati a piac, emellett nagyon alacsonyak a magyarországi jövedelmek. A háború előtt alapelv volt, hogy a jövedelem ötödét ne lépje túl a lakásbérlet díja (ezért is fals a jelenlegi magyarországi, "albérletnek" csúfolt torz lakásbérleti szokásjogot összehasonlítani a háború előttivel és a németországival). Ehhez képest ma garzonok indulnak 50 rugótól, miközben olyanok kényszerülnek ilyen lakásba költözni, akik alacsony jövedelmük miatt nem tudnak lakáshitelt felvenni. Ma 100 rugó körül, ezalatt keresők fizetnek 50 + rezsit, amit általában többen összeállva tudnak csak összedobni. Kutya nem fizetne még ennyit sem, ha még adótartalommal is növelnék a bérbeadók a bérleti díjat.

A különböző számla nélkül igénybevett szolgáltatásoknál sem az a pálya általában, hogy kevesebbet kér a vállalkozó, ha a megrendelő nem kér számlát. Kisebb lakossági építőipari munkák esetén így van persze (és enélkül a maradék piac is összedőlne), de a fodrász, az autószervíz, a vendéglátós, a gáz-, villany-, vízvezetékszerelő stb-stb. a teli piaci árat fölözi le függetlenül attól, hogy írt-e számlát vagy sem. Vagy ha valakinek úgy szolgáltak fel ételt, hogy ha nem kér számlát, akkor olcsóbb, illetve ha kér egy céges számlát, akkor drágább, akkor szóljon...

Persze ismétlem: rossz a magyar adó- és járulékrendszer (emellett a kamatszint magas volta és a vállalkozói hitelstop is korlát), és a feketegazdaság nélkül a maradék reálgazdaság is összedőlne...

Vienna 2010.09.02. 16:19:09

En az alberloimnek kikoltozes utan 30 napon belul fizetem vissza a kauciot.

A lakast frissen festett alapotban adom ki. Hosszutavu berletet feltetelezve 3 evente kifestetem, kiveve ha a berlo keri hogy (mivel neki kell elviselnie a festessel jaro hercehurcat) halasszuk el.

Tehat ha a berlo felmond, es a festes amugyis esedekes, akkor az az en koltsegem.

Egy esetet tudok igy nagyhirtelen elkepzelni, amikor raterhelnem a berlore, ha kiberli a lakast, kevesebb mint 6 honap mulva felmond (vagy valami neki felrohato indok miatt rendkivuli felmondassal fel kell mondanom neki), es ezalatt a rovid ido alatt latvanyosan lelakta, tonkretette a festest (vagy barmi mast).

Parkettaval ugyanez a helyzet. Az ezer forintos akcios laminaltpadlo csak arra valo, hogy eladas elott gyorsan feljavitsak vele a lakast. Elni nem lehet vele, hasznalat alatt 1-2 even belul szetkopik. Azert ennyi. A parketta csiszolasa-lakkozasa meg bele kell hogy ferjen a berleti dijbol elkulonitett felujitasi koltsegekbe (nalam ez a berleti dij 10%-ka kb, amit elkulonitett szamlara gyujtok).

Egyebkent fizetes nelkul lelepni ertelmetlen. A foberlo eleg konnyen fizetesi meghagyast bocsathat ki a berlo fele, azt meg birosagi behajto behajtja, vagy a fizetesebol lefogjak. Ezt persze a karokozasnal kevesbe lehet alkalmazni (arra igazabol csak a kaucio nyujt fedezetet reszben, a tobbit perelni kell), viszont a szolgaltatok fele felhalmozott dijhatralekot egyszeru igy behajtani a berlon.

Evekkel ezelott berlokent en is talalkoztam ilyen probalkozassal, hogy a berbeado mindenfele mondvacsinalt indokkal meg akarta tartani a kauciot. Egy ajtozarcsere es a kulcs kaucio elleneben torteno atadasa megoldotta a problemat. Gondolom a lakatos + uj zar kombinacio tobbe jott volna ki mint a kaucio...

Csomorkány 2010.09.04. 19:27:28

@Weiß Api: Jó, a 40% költői túlzás, de a 35% aránylag könnyen kijön, tekintettel arra, amit többen megírtunk, hogy a hülye APEH valóban megadóztatja a rezsit, ha nem írod át a 4-5 közüzemi szlát az albérlő nevére (ugyebár víz, villany, gáz, tv, internet, közös költség).

Ha a közműveknek te fizeted, az albérlő meg neked fizet, ami az egyetlen épeszű dolog mondjuk évente változó albérlőknél, akkor a helyzet pl. a következő:

lakásbérlet: 45 000 Ft
rezsi mindenestül, amit az albérlő neked fizet: 20 000 Ft
APEH szerinti jövedelmed tehát: 65 000 Ft
Ennek 25%-a 16250 Ft, ami a valódi, tovább nem utalt jövedelmednek 36%-a.

Ja, és akkor még arról nem is beszéltünk, hogy ha pl. részletfizetési kedvezményt adsz a kaucióra, és az is havi pénzjövedelemmé válik...

Egyrészt a mérték miatt, másrészt meg az indoklás miatt (márminthogy a rezsi az pénzjövedelem) azt tudom mondani, hogy elefes az APEH-nek, nem jogkövető magatartás. Mondom én, pedig egyrészt morális megfontolásokból, másrészt azért, hogy a szerződések bíróság előtt kikényszeríthetőek legyenek, 10-15 % adót méltányosnak tartanék, és még a valóban 25%-ot is éppen hajlandó lennék lenyelni.

Szó se róla, amit mormota írt arról, hogy ő leszorította az adót 12-13%-ra, jól hangzik, el is kértem tőle a cuccost, de ő végülis ebből él, nyilván utánanézett. Erre Átlag Jakab bérbeadónak, vagy pl. Csomorkány bérbeadónak nincs kapacitása.

Tutanhamon 2010.09.10. 14:21:58

Fizessen a bérlő 40%-al többet, a bérbeadó meg adózza le. Mindenki boldog lesz.

Sics68 2010.09.10. 22:01:43

@Tutanhamon:
@bogancs:

> Fizessen a bérlő 40%-al többet

A bérlő elmegy olyan bérbeadóhoz aki nem adózza le és ott nem fizet 40%-al többet. Annak a bérbeadónak meg aki becsületes akart lenni, nem lesz bérlője, és üres marad a zsebe..

Nem biztos hogy jó üzlet "első fecskének" lenni.

:(

( ... sőt első és egyetlen fecskének. )

Nyilván jót tenne a viszonyoknak egy "tisztulás", de ezt nem biztos hogy egy magánszemélynek érdemes elkezdeni a saját kárára.. ha a jogalkotás és jogalkalmazás majd jobban "odafigyel" erre a szektorra, sajna akkor lesz csak az ilyen (jogkövető) magatartásnak helye
a "piacon".

bye
Sics

Csomorkány 2010.09.11. 12:15:10

@Sics68: Igazából még csak nem is erről van szó. Ha az állam bevállalná a 35-40% adót (lsd. a fönti levezetést), akkor azt mondanám, hülyék, de kimondtak valamit, amihez tarthatjuk magunkat.

Ehelyett 25% adóról fecsegnek, és sunyi módon azzal tornázzák föl valóban 35-40%-ig, hogy nem ismerik el az "átfolyó bevétel" fogalmát.

Punxsutawney Mormota 2010.09.24. 21:40:46

@Weiß Api: Csak a leírtak utolsó részére reagálnék, annyira már nem rossz az adórendszer, már ami a bérbeadást illeti. A probléma ezzel a nyomorult EHO-val van, amit teljesen pofátlanul rápakolnak. Idén, már a lakás vételárának a 2%-t is le lehet vonni, mint amortizációs költség - igaz, hogy a bevételeidet szuperbruttósítani kell, de még így is egy átlag 100,000 forintos havi bérbeadás esetén kb. 80,000 forintot takarítasz meg az előző évekhez képest.
süti beállítások módosítása