Sógorom, a zugügyvéd

...and justice for all.

Ön is tud egy érdekes esetet? Írja meg a zugügyvédnek!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Linkblog

Friss topikok

Utazási ajánlatok

Ki felel a törvénytelen rendeletekért?

2009. december 03. - zugügyvéd

A magyar jogalkotás újabb gyöngyszeméről szól a következő bejegyzés. Az tényleg vicces, hogy a november 20-án megjelent rendeletben a határidő november 16-án kezdődik.

Tisztelt Zugügyvéd!
 
Cégem vidékfejlesztési pályázatokat menedzsel, európai uniós támogatások elnyerésére.


Ez évben a miniszter 2009 október 01. és 31. közötti határidőre írta ki a pályázatok beadási határidejét. Ezt aztán később november 01. és 30. közötti határidőre, később november 16. – és december 16. közöttire majd november 20. és december 20 közötti határidőre módosították.


Majd november 20-án megjelent a miniszter 160/2009 –es rendelete, amely alapvetően megváltoztatta a pályázat eddigi feltételeit. (Ez szerintem már önmagában is törvénysértő, mert ugye 20-án megnyílt a pályázat beadásának lehetősége, de ugyan azon a napon hatályba lépett rendelet meg alapvetően megváltoztatja azt, jelentős mértékben hátrányosan a pályázók részére.) De ez még nem elég baki, rátettek egy lapáttal: a 20-án hatályba lépett rendeletben a beadási határidő november 16 (!!!) és december 16 között van megjelölve!

Azaz, négy nappal korábbi határidőt szab meg, mint a megjelenés dátuma!


Mit lehet ilyenkor tenni?


Ki felel egy ilyen abszolút törvénytelen, rendeletért?
Ebben az országban már tényleg mindent szabad következmények nélkül?
 
OFK

38 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zugugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr941571688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attila64 · www.sagaontour.ca 2009.12.03. 17:53:17

"Ki felel..?" Költő-e vagy?

Itt az ideje, hogy belépj valamelyik gárdába. Választék is van: Új Magyar Gárda v. cigány gárda, előbbiben fizetős minden, utóbbiban milliárdok várnak arra, hogy elköltsék.

ghck 2009.12.03. 18:04:54

Csak a laikusok kedvéért, mi a törvénysértő, és milyen törvényt sért?

magorka 2009.12.03. 18:36:28

Jogszabályi háttért teremtenek a politikai alapon történő döntéshez. Ez ma nem ritka. Elősorban az önkormányatoknál, ám az országgyűlés is egyre többet vét ilyen hibát...
Az ilyen jogszabályokat csak a jogalkotó és az alkotmánybíróság tudja visszavonni...
Hát ez a borzasztó a jogalkalmazó matt helyzetben van!

Lesből Támadó Szárítókötél 2009.12.03. 18:42:32

A visszaható hatály tiltott változatának iskolapéldája. Alkotmánybíróság, bár ez nem fog segíteni konkrétan.

Egyébként Magorkának lehet igaza az utólagosan teremtett jogszabályi háttér vonatkozásában.

OFK1 2009.12.03. 18:44:14

1987 évi XI. törvény, a jogalkotásról:

12. § (1) A jogszabályban meg kell határozni a hatálybalépésének napját. A jogszabály egyes rendelkezéseinek hatálybalépésére különböző időpontokat is meg lehet állapítani.
(2) A jogszabály a kihirdetését megelőző időre nem állapíthat meg kötelezettséget, és nem nyilváníthat valamely magatartást jogellenessé.
(3) A jogszabály hatálybalépésének időpontját úgy kell meghatározni, hogy kellő idő maradjon a jogszabály alkalmazására való felkészülésre.
(4) A jogszabályt és végrehajtási jogszabályát egy időben kell hatályba léptetni.

Mazsola66 (törölt) 2009.12.03. 18:52:58

"Ki felel egy ilyen abszolút törvénytelen, rendeletért?
Ebben az országban már tényleg mindent szabad következmények nélkül?"

Válaszom az, hogy IGEN! Ez az ország ma erről szól, és én is ezzel küzdök nap, mint nap:)

Jogász 2009.12.03. 18:53:56

Most ez már megint milyen poszt?
(Persze annyiban új, hogy most éppen nem bírót szid valaki..., egész furcsa.)

A Zugügyvéd ezek szerint még nem hallott arról, hogy a jogszabályokban is lehetnek elírások? (Lehet, hogy újat mondok, de ezeket is emberek írják, akik tévedhetnek.)

Itt arról lehet szó, hogy november 15-re tervezték a rendelet kihirdetését, de valamilyen oknál fogva (pl. késett az aláírása, nem volt hely már a Közlönyben, stb.) csak a november 19-i Közlönyben jelent meg.
Ez a dátum meg benne maradt.

Ezért nem szerencsés egy jogszabályba konkrét dátumot írni (pl. lehetett volna úgy fogalmazni, hogy a kérelemet a "hatályba lépés napjától" lehet beadni), de ezt úgy beállítani, mintha valami eszement nagy jogtiprás lenne, enyhe túlzás.

Egyébként meg a kérelmet december 16-i lehet beadni, ez nem megoldható?

(De egyébként a rendelet ezen rendelkezése valóban jogszabálysértő, támadd meg az Alkotmánybíróságon, 6-7 év alatt majd döntenek is. Én mondjuk inkább a kérelmet adnám be dec. 16-ig...)

De itt a jogszabály szövege:

"A támogatási kérelmet postai úton 2009. november 16. és december 16. között, azt követõen évente május 1. és
május 31. között, valamint október 1. és október 31. között lehet benyújtani a Mezõgazdasági és Vidékfejlesztési
Hivatal (a továbbiakban: MVH) által rendszeresített, a (2) bekezdésben meghatározott adattartalmú
formanyomtatványon...."

Mazsola66 (törölt) 2009.12.03. 18:55:40

Hovatovább: a paragrafusokat külsős cégek alkotják, és így lehet bele kiskaput kérni. Ha átmegy a szavazáson, marad, ha észreveszik, újra módosítják:) Addig meg szív, akit érint.

Mazsola66 (törölt) 2009.12.03. 18:57:26

@Jogász: értem én a mundér becsületét:) de ilyen bakikkal lehetetlenítik el sok ember munkáját...Hm..

Jogász 2009.12.03. 18:58:24

@Mazsola66: Már hogy a miniszteri rendelet?
Az milyen szavazáson megy át?

Santer 2009.12.03. 19:02:18

@OFK1: Bocsánat, de nem hinném, hogy a rendelet sértené a 1987 évi XI. törvényt, ugyanis a rendelet nem állapít meg visszamenőleges kötelezettséget, sem pedig jogellenességet.

Pályázatot beadni nem kötelező, hanem egy lehetőség. Aki 16-20 között már beadta a régi feltételekkel, annak nyilván érdemes visszavonni és beadni még egyszer, javított formában, de semmiképp se kötelező. Ha meg úgy hagyja, akkor sem marad jogellenes helyzetben. Max nem fog nyerni.

Jogász 2009.12.03. 19:02:54

@Mazsola66: Mit lehetetlenítettek el?

November 20. és december 16. között miért lehetetlen annak a kérelemnek a beadása?

De gondolom Te vagy I. azaz Tévedhetetlen Mazsola, aki még életében soha, semmit nem hibázott.
Szerintem jelentkezz az FVM-be jogszabályszerkesztőnek, akkor majd nem lesznek ilyen hibák....

OFK1 2009.12.03. 19:03:03

@Jogász: de, persze megoldható a beadás.Csak tudod, okt. 01 óta folyamatosan lökdösték tovább a határidőket, aztán amikor a beadási lehetőség megnyilt, azon a napon módosult - igen jelentős mértékben hátrányosan! - maga a jogszabály. Értem én, hogy véded...

OFK1 2009.12.03. 19:10:33

2007 évi XVII. tv.

a mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési,
valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás
egyes kérdéseiről

5. § A piaci szereplők gazdálkodása kiszámíthatóságának érdekében biztosítani kell, hogy:
a) a támogatások kifizetéséért és az egyéb intézkedések lebonyolításának végrehajtásáért felelős intézményrendszer működése átlátható, szabályszerű, megfelelően szabályozott és a hatékonyság, gazdaságosság, eredményesség követelményeinek megfelelő legyen,
b) az ügyfelet csak a kérelem elbírálásához legszükségesebb mértékben terhelje adminisztrációs kötelezettség,
c) a támogatási kérelmeket, pályázatokat az egyenlő esélyek biztosítása mellett bírálják el, továbbá
d) a piaci szereplők a jogszabályok keretei között kiszámíthatóan, és határidőn belül jussanak hozzá az őket megillető támogatáshoz,
e) az átlagosnál kisebb gazdasági erővel rendelkező piaci szereplők számára is elérhetőek legyenek a versenyképessé válásukhoz szükséges támogatások.
f) a pályázati és kérelmezési feltételek és határidők a jogszabály vagy pályázati felhívás alapján egy benyújtási időszakban benyújtott kérelmek vagy pályázatok esetén – közösségi jogi aktus eltérő rendelkezése hiányában – az ügyfél hátrányára nem módosíthatók.

Santer 2009.12.03. 19:23:24

Akkor alkotmánybíróság.
Vagy szavazófülke.
Vagy útlevél.

ÁrPi 2009.12.03. 19:25:25

2009. március 15-én igazoltattak és elvittek egy bizonyos transzparenst felmutató tüntetőt.

A transzparens felirata az 1848-as 12 pont egyike volt:

" - Felelős kormányt Budapesten! "

Ennyit akart.

OFK1 2009.12.03. 19:35:28

@Santer: Tudom, tudom, el lehet innen menni...
De nem lehetne, hogy ŐK mennének el? (pl. a pichába.) :-)

hiperaktív 2009.12.03. 19:42:34

a pályázat végső beadási határideje viszont normális, így a posztoló ne sírjon, hanem igyekezzen összeszedni a papírokat és adja be gyorsan.
Fölösleges poszt ez is :(

gitáros 2009.12.03. 20:07:07

Akartam írni, hogy a palyazatihirek.eu-n megjelent, hogy módosultak a határidők, oszt osztani a beküldőt, hogy tán oda kéne figyelni.
Ja, tényleg megjelent. November 30-án...

Füredi 2.0 (törölt) 2009.12.03. 20:20:06

Határidő az a jogban az az időtartam, ameddig a kötelezettséget teljesíteni lehet, vagy a jogosultság nyitva áll. Nem látom, hogy miért lenne itt korábbi a határidő, dec 16-ig áll nyitva.

jog-ász 2009.12.03. 20:24:19

nem fog sietni a posztoló, hanem még elmélázik dec 17ig, majd ir ide egy posztot hogy milyen rohadt egy rendszer mert hogy erről is lemaradt csessze meg...ha mán a jogalkotó töketlenkedik akkor ne finnyáskodjon hanem nyujtsa be azt a pályázatot oszt kész..ja és örüljön hogy rájött erre és követte a határidőket, 90%nem követi csak sir.

gondolom az IRM nem tudja átvizsgálni most már a kodifikációt, hisz teljes a zürzavar, meg meg is mondta a távozó miniszter hogy befejezte a munkáját..lehet hgoy az egész kodifikácios tevékenységére gondolt a minisztériumban.

Iustizmord 2009.12.03. 20:39:24

@Jogász: nem, egy jogszabályalkotásban ne hibázzanak. a sebész műtét közben ne hibázzon, ügyvéd ne írja el a szerződést, stb. lehetne sorolni. emelt szintű elvárhatóságot kell támasztani bizonyos szakmák / tvékenysgek esetén.

ha a szabó elszabja a ruhámat, sag sohn. ha a sebész rosszul vág/varr, az műhiba. ha a kodifikátor elbaltázza, az meg kismillió jogviszonyt / élethelyzetet hozhat lehetetlen helyzetbe. a kodifikátorok rohadt büszkék arra hogy milyen hűdemagas szakmai színvonalon vannak, hát feleljenek is meg az önképüknek.

a jogszabályakotás, kodofikáció team-munka, tehát az "ők is emberek" c érvelés itt el is esik.

OFK1 2009.12.03. 20:41:38

Köszönöm a sok okos tanácsot, főleg azokat, amelyek a pályázat beadására vonatkoznak.
Be fogjuk adni a pályázatokat.
Tényleg lehet védeni még olyan jogsértéseket, mint ez a pályázatkiírás?

(Csak példaként: ha majd nektek azt írja egy jogszabály, hogy az a bérlet, amit ma vettél, az tulajdonképpen a múlt hónap 28-tól érvényes, és csak 30 napig, akkor majd megnézem, hogyan fogtok vonyítani...)

gitáros 2009.12.03. 20:47:25

@H1N1virus:
Aha...

@OFK1:
Te még sose vettél bérletet? :)

efi 2009.12.03. 20:50:44

Nem hiszem, hogy itt bármilyen elírás lenne, a töketlen és lassú fölterjesztem, leterjesztem, iktatom, 80 ezer aláírás, stb miatt nincs meg időre. Mondjuk ebben az országban általában soha semmi nincs meg időre. Ami esetleg meg mégis, abban nincs köszönet, mert össze van csapva.

Netuddki. 2009.12.03. 21:07:04

@efi: Igen, itt az a nagy kérdés mitől csúszott? Talán a bábáskodó siserehad nemigazán ért a munkájához? Ha meg nem ért, akkor ki kell rúgni a pi..ába őket. Ne az én adómon tegyék a semmit. Csak akad valaki aki határidőre el tudja végezni a feladatot.

Ugyandehogy (törölt) 2009.12.03. 21:37:30

OFK1: ez az a pályázat, amelyik azt mondja, hogy a pályázatnak tartalmaznia kell az építési részekhez az építési engedélyt is?
(mert megkérdezném, van-e az országban olyan éphatóság, amelyik ennyi idő alatt kiadja)

ghck 2009.12.03. 22:10:29

@OFK1:
"Tényleg lehet védeni még olyan jogsértéseket, mint ez a pályázatkiírás?"

Még nem írtad meg, hogy milyen jogot sértettek. Azt már tisztáztuk, hogy
"a rendelet nem állapít meg visszamenőleges kötelezettséget, sem pedig jogellenességet" (Santer 2009.12.03. 19:02:18)

"Csak példaként: ha majd nektek azt írja egy jogszabály, hogy az a bérlet, amit ma vettél, az tulajdonképpen a múlt hónap 28-tól érvényes, és csak 30 napig, akkor majd megnézem, hogyan fogtok vonyítani...)"

Rossz példa, mert ez a feltételezett jogszabály elvenné/csökkentené a ma megszerzett jogomat.

Mutass olyan jogszabályt (nem mondom, hogy nincs!), hogy a pályázat beadásának határideje nem lehet korábban, mint a pályázat kiírásának napjától számított akárhány (mondju 30) nap. Akkor igazad van. Anélkül nincs. Szerintem.

Ugyandehogy (törölt) 2009.12.04. 06:32:10

igaza van egy barátomnak, ma MO-n már mindent jogszabállyal lehet csak. a józan ész és logika nem számít.

Füredi 2.0 (törölt) 2009.12.04. 09:27:15

@OFK1: Vonyítani nem fogunk, nem szoktunk, a példád meg teljesen rossz. Ha ugyanis FIGYELMESEN elolvasod a jogalkotásról szóló törvényt, az azt mondja, hogy "jogszabály a kihirdetését megelőző időre nem állapíthat meg kötelezettséget, éls nem nyilváníthat valamely magatartást jogellenessé." Az általad gyapált jogszabály egyiket sem sérti meg: az, hogy pályázhatsz, az nem kötelesség, hanem jogosultság. Semmiféle jogod nem sérült ezzel a jogszabállyal - javíts ki, ha tévednék.

szigiri 2009.12.04. 09:41:00

@jog-ász: "gondolom az IRM nem tudja átvizsgálni most már a kodifikációt, hisz teljes a zürzavar, meg meg is mondta a távozó miniszter hogy befejezte a munkáját..lehet hgoy az egész kodifikácios tevékenységére gondolt a minisztériumban"

Jat. 24. §

(2) E felelősség érvényre juttatása érdekében a szakminiszter
a) a törvényjavaslatok és a törvényerejű rendelet tervezetét az igazságügyminiszterrel együtt készíti el, és terjeszti a Kormány elé,
b) a minisztertanácsi rendelet tervezetét az igazságügyminiszterrel egyetértésben terjeszti a Kormány elé,
c) a miniszteri rendelet, illetőleg az államtitkári rendelkezés tervezetét véleményezésre megküldi az igazságügyminiszternek.

Aki nem értené: miniszteri rendeletek esetében csak véleményezési joga van az igazságügyért felelős miniszternek, ami azt jelenti, hogy elmondhatja a véleményét, de arra vastagon tehet a szakminiszter. Egyetértési, azaz kvázi vétójoga, csak a törvény és kormányrendeletek esetében van.

Jog-ásznak - amennyiben valóban jogász - jár a f@szkorbács és a farfekvéses batzpapucs szarás. Már csak a zÜrzavarért is, amit a helyesírásában érzek.

papugaja 2009.12.04. 10:19:06

Már nem azér a két fillérér, de milyen pályázatíró az, aki ezt nem tudja értelmezni???
Be lehet adni nov. 16-tól dec. 16-ig. A nov. 16. nem határidő.

Ne puffogni tessék, hanem pályázni, aztán számlázni vastagon a kedvezményezett felé. De aztán nehogy lemaradjon valami a checklistről, a hiánypótolgatás nem elegáns dolog.

szigiri 2009.12.04. 10:36:53

@papugaja: Be lehet adni nov. 16-tól dec. 16-ig. A nov. 16. nem határidő.

Be lehet adni, de melyik feltétel rendszer szerint fogják elbírálni? Mellesleg nyilván nov. 1 és 15 között is be lehetett adni. És figyeljetek oda azért, hogy itt nem csak egy dátum módosítás történt, egy teljesen új rendelet, új feltételekkel (ráadásul ahogy látom úgy , hogy a régi 137/2008. FVM rendelet hatályban maradt).

Korábban nov 1.- nov. 30 volt a határidő. Az mondjuk fix, hogy nov 1.- nov 15- között beadottakat a régi szerit be kell fogadni. De mi van azzal, aki nov. 17-én beadta a régi feltételek szerint, akkor arra most melyik rendelet lesz irányadó? A 137-es ami nov. 20-án hatályba lépett és nov. 15-i beadási határidőt már előírta de nov 17-én nem is létezett? vagy már a 160-as visszaható hatállyal? És ha nem lehet alkalmazni, akkor mi értelme van beleírni nov. 15-ei határidőt.

Legalább elvarrták volna valamilyen átmeneti rendelkezésben, hogy mi lesz szegény átfedettekkel. A nyomdára meg már nem nagyon kell várni, amióta elektronikus formában jelenik meg a közlöny. Szóval ott meg ne csússzanak.

Iustizmord 2009.12.04. 11:13:54

OFF

ma elmentem a Külügyminisztériumba okiratot hitelesíttetni.

közölték hogy

1. pénteken csak kiadmányozás van, be nem vesznek új kérelmet
2. azt is csak 11h-tól.

tehát ismét igazolta a központi közigazgatás saját érdemtelenségét és balfaszságát. mi a tarka f@szért nem lehet pénteken dolgozni? leesik a karikagyűrű az ujjukról? abzug.

Mazsola66 (törölt) 2009.12.04. 11:20:28

@Iustizmord: :):) NEkem az APEH nél azt mondták, csak előttem záródik be az ajtó pontosan délben, aztán ők ott dolgoznak még 4-5 ig...

papugaja 2009.12.04. 11:35:47

@szigiri:
"Azaz, négy nappal korábbi határidőt szab meg, mint a megjelenés dátuma!"
A kedves pályázatíró ezen akadt fenn. Ez pedig badarság.

Nyilván, ha újra meghirdetik, új feltételekkel, az új kiírás, még akkor is, ha a korábbi keretet nyitották meg újra. De ez a sztori túl zavaros ahhoz, hogy ezt meg lehessen ítélni, nekem úgy jött le az elmesélésből, hogy folyamatosan halasztgatta, tolta a minisztérium a megjelentetést.
ÚMVPben nem vagyok otthon.

"Be lehet adni, de melyik feltétel rendszer szerint fogják elbírálni? "

Értem már a kérdést. Ha az okt01-okt31 (137/2008) és a nov16-dec16 (160/2009) időszakokon kívül jelent meg rendeletileg hivatalosan más, akkor amit annak megfelelően nyújtottak be, azt a minisztériumnak kutya kötelessége az akkor érvényes szabályok szerint befogadni és elbírálni. Ez olyan dolog, ami bíróságon simán támadható. Ha úgy tetszik, böszmeség.

Ami tényleg gáz viszont ezek szerint, hogy a feltételrendszert változtatták, így aki a ugrásra készen várt a pályázatával, (vagy akár benyújtotta téves időpontban), annak gondot okoz a korrigálás.
Lehet, hogy született erre belső utasítás, ha valaki tud ilyesmiről, az segíthetne. Az FVM honlapján nem találtam erre vonatkozó hirdetményt, fel kell hívni a KSz-t, az IH-t, vagy a falugazdászt.

papugaja 2009.12.04. 11:37:36

@Iustizmord:
Én is dolgozok, látod, itt kommentelek. De azért tényleg dolgozok, van, hogy este 8-ig is. Akkor nem szokok kommentelgetni.
süti beállítások módosítása