Sógorom, a zugügyvéd

...and justice for all.

Ön is tud egy érdekes esetet? Írja meg a zugügyvédnek!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Linkblog

Friss topikok

Utazási ajánlatok

Alkotmány és jogászeskü

2011. április 26. - zugügyvéd

A Zugügyvéd itt is közzéteszi a Népszabadságban  szombaton megjelent publicisztikáját, a jogász eskü szövegével kiegészítve:

Én (…), esküszöm, hogy országunk alkotmányát, törvényeit és alkotmányos rendjét megtartom, az ember személyiségéből folyó alapjogait tiszteletben tartom, tudományomat hazánk és embertársaink javára fogom hivatásom szerint hasznosítani.
Tudásomat arra kívánom használni, hogy hazánk felvirágozzék, abban kicsi és nagy, erős és erőtlen, de főleg minden elhagyatott és védelemre szoruló biztonságban érezhesse magát. A törvények rendjét nem önös szempontok szerint, hanem a közjóra és a természetes értékekre figyelemmel igyekszem alakítani, fenntartani, alkalmazni. (Jogászeskü szövege)

Figyelemre méltó az a közömbösség, ahogy társadalom nagyobbik fele szemléli a sajátos törvényalkotási, különösen alkotmányozási folyamatot. Hiába rázza a vészharangot az ellenzék egy része, hiába szerveznek tüntetéseket a Facebookon, hiába ír riasztó elemzéseket néhány jogtudós, politológus, történész, közíró, mintha ez az egész csak kötelező ellenzéki száj tépés, és egy szűk, behatárolható értelmiségi kör siránkozása lenne.
Az átlagállampolgár ekként is kezeli az egész kérdéskört. Ami persze magyarázható politikával szembeni általános bizalomvesztéssel is, bár szerintem ez inkább a civil öntudat és az állampolgári jogtudatosság hiányának tudható be.

Amíg egy alapvető szabadságjogot csak élvezünk, valójában fel sem tűnik a léte és az a kérdés, hogy egy kívülről jelentéktelennek tűnő szövegmódosítás csorbítja-e ezt a jogot és mennyiben, inkább látszik hitvitának, mint valós kockázatelemzésnek, főleg, hogy amire ez amódosításmegtelik gyakorlati tartalommal, akár évek is eltelhetnek. És ezzel a kormánytöbbség pontosan tisztában van, erre épül az egész stratégiája, az alkotmányozás során nemritkán csupán jogtechnikai kérdésnek állítva be olyan indítványokat, amely alapvető jogainkat – és ezen keresztül a mindennapjainkat is – módosítja, befolyásolja.

A kormányzó párt már az előző kormányzati időszaka alatt is érdekesen viszonyult a jogalkotáshoz és a jogszabályok értelmezéséhez. Mondjuk a hetente-háromhetente ülésezés kérdése már-már mulatságos bepróbálkozásnak tűnik a mostani alkotmányozásnak nevezett ámokfutáshoz képest.
 
Mindig is nehéz feladat a jogrendszer valódi természetét elmagyarázni egy átlagembernek. Azt, hogy, miért születnek egymásnak ellentmondó ítéletek különböző bíróságokon látszólag ugyanazon tényállás alapján, ugyanaz a cselekmény egyszer miért merít ki egy büntetőjogi tényállást, máskor miért nem, örökérvényű dilemma, hogy a jog és az igazságosság többnyire köszönő viszonyban sincs egymással, de akkor is a társadalom egyik összetartó ereje a jogbiztonságba vetett hit.

Ha egy autószerelő azt próbálja beadni egy kuncsaftnak, hogy az autó fék nélkül is üzemképes, valójában igazat mond, ha az üzemképesség fogalmát kizárólag a mozgásképességhez kötjük. Mégis mindenki, aki ült már gépjárműben, fejéhez kapna egy ilyen kijelentés hallatán, és olyan botrány lenne belőle, hogy minimum eltiltanák a mestert a szakmája további gyakorlásától.

Ha egy nem jogász szakmabéli politikus, politikai haszonlesés céljából verbálisan amortizál alapvető jogi értékeket, az is nehezen elfogadható, de ilyenkor a szembenálló politikai oldal és a szakma többé-kevésbé helyre teheti ezt a kérdést. De mi a helyzet akkor, ha jogvégzett politikusok erőből, tudatosan magyaráznak félre kikristályosodott jogelveket, és ezek alapján frontális, egész pályás letámadást intéznek a jogállamiság ellen, folyamatosan azt harsogva, hogy mindez jogszerű, jogilag nincs ebben semmi kivetnivaló?

Persze lehet vitatni a római jogi regulák gyakorlati hasznát, lehet kritizálni a felvilágosodás eszményét, természetjogi alapértékeket, évszázados hagyományokat, a hatalommegosztást, lehet tagadni a fékek és egyensúlyok elvét, mint ahogy a Tízparancsolat egyes részeit is idejétmúltnak lehet tekinteni. A jogtudományról is lehet állítani, hogy nem tudományág, hanem hipotézisek, absztrakciók bizonyos nézőpont szerinti rendszerbe foglalása, és ez a rendszer nézőponttól függően szabadon változtatható, alakítható. Csak ez egy kissé abszurd állítás lenne egy jogvégzett diplomás szájából. Vagy ami még rosszabb, rendkívül cinikus állítás.

Ez az alkotmányozásnak nevezett barkácsolás méltatlan ahhoz a jogászikultúrához, hagyományhoz, amit az egyetemek próbálnak közvetíteni a hallgatóik felé, és később a különböző szakmai szervezetek, egyesületek, kamarák megőrizni. Természetesen a gyakorló jogászok között is vannak elhajlók, a szakma alapvető szabályait megszegők, de a korrupt bírót, ügyészt kíméletlenül eltávolítják a testülettől, az ügyfeleit meglopó, hamis tanácsokat adó ügyvédet is előbb utóbb utoléri a kamara fegyelmi szervezete.

Vajon miként reagálná le az orvostársadalom, ha egy kollégájuk élő adásban, érzéstelenítés nélkül műtene életlen szikével, közben a lekötözött, őrjöngő páciensről folyamatosan azt kommunikálná,hogy valójában ez nem fáj neki, és aki ennek az ellenkezőjét állítja, csak őt akarja lejáratni, az a beteg ellensége és hazudik?

Persze meg lehet tagadni politikusként a jogászi múltat is, de kíváncsi lennék, hogy néz szembe magával az az egyetemi tanár, aki anno a szemináriumokon, előadásokon gyökeresen más  szellemben oktatott, mint ahogy most a kamerába kommunikál, vagy amilyen módosító indítványokat benyújt? És hogy fog majd tükörbe nézni, ha esetleg ez az összetákolt alkotmány és hozadéka olyan társadalmi folyamatokat fog elindítani, amelyek beláthatatlan következményekkel lesznek az eljövendő nemzedékre?

Politikai megfontolásból fel lehet adni a szakmai meggyőződést, mint ahogy az ’56-os perekben közreműködő bírák, ügyészek is cselekedték. De aki ezt teszi legyen annak tudatában, hogy ez már rég nem értékválasztás kérdése. Nemcsak a diplomaosztón tett esküjét szegi meg, nemcsak a hivatását, kollégáit, diákjait árulja el, hanem azokat a jogilag kevésbé képzett állampolgárokat is, akiknek a szemébe hazudja, hogy mindez helyénvaló és messzemenően megfelel a közjogi kultúra évszázados szabályainak.
 

40 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://zugugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr452856781

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Levendel Júlia - VIRTUÁLIS ÉLŐKÉP 2011.04.26. 22:04:00

A kultúráért felelős államtitkár ajánlotta, hogy az alkotmány aláírásának napján, húsvét hétfőn, fanfárok és díszőrségi ceremóniák után, a „magyar újjászületés”-t jelképező esemény megkoronázásaként több helyszínen egy időben rendezzenek ha...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2011.04.26. 16:33:37

Nem mer, vagy nem tud senki hozzászólni?
Az a 'bonmot' jut erről az eszembe, hogy mennyi előnye van az aranyérnek, pl. teljesen elfelejtem tőle a reumámat...

Pilotax 2011.04.26. 16:52:22

Milyen vajon azoknak a jogászoknak a jogászi lelkiismerete akik ennek a kodifikációjában részt vettek? Persze megmagyarázni mindent meg lehet, meg annak az ellenkezőjét is! A FIDESZ-es jogászok szerint ez az alkotmány jó, a nem fideszes jogászok szerint meg nem jó. Én aki egyik politikai táborba tartozónak sem vallom magamat ambivalensen vagyok kénytelen közelíteni, mert van ami tetszik benne és van ami nem. Igazából az ún. sarkalatos törvényekben fognak elbújni az ördögi részletek.

Virág et. 2011.04.27. 07:30:50

A baj az, hogy a jobboldali szavazók tudatában az a kép él, hogy az alkotmányt kritizálók legnagyobb baja a Himnusz részlet és a kereszténység, meg a Szent Korona.
Pedig nem, ezek olyan lényegtelen, kozmetikai részletek, amelyeket említeni is kár. Az új alkotmánynak még csak nem is a pongyola, szakmaiatlan megfogalmazása a legfőbb baja. Az olyan szánalmas részeken, mint a korábbi alkotmány érvénytelenségének kimondása vagy a hatályba léptetés körüli huzavona már nem is érdemes fennakadni.

Az új alaptörvény kb 80%-ban a régi szöveg átemelése. Kreativitásból elégtelen, ezt rögtön kijelenthetjük.

A fennmaradó kb 20% kisebb részben a fenti felesleges maszlag, díszítősor, nagyobb részben pedig a jelenlegi kormányzat politikájának, kádereinek bebetonozása, megágyazás a már meghozott és a jövőben meghozandó, alapvető jogokat sértő jogszabályoknak. Azzal, hogy sarkalatos (azaz 2/3-os) törvény fog rendelkezni a gazdaságpolitikát alakító jogszabályokról (ideértve az adóztatást is) a soron következő, szimpla többséggel rendelkező kormányok kezét kötik meg. A laikusok kedvéért: eddig az adójogszabályokat évente változtatta a jogalkotó, mivel az adóztatás mértéke a gazdaságélénkítés és az államháztartás bevételei egyensúlyának alapját képezi, nagyban függ a pillanatnyi világgazdasági helyzettől és rendszeres módosításokat igényel. Innentől kezdve ehhez 2/3-os többség kell, ami a mostani (még át sem alakított) országgyűlésben is elképzelhetetlen összefogást feltételez. Arról nem is szólva, ha megvan a 2/3, akkor nincs ma olyan ellenzéki párt, aki az adózásról szóló sarkalatos törvényhez nyúlna és nem az alkotmányt dobná ki a kukába.
Észérvek nem szólnak az AB kiherélése mellett sem. Az AB az állampolgár barátja volt a kormányzati önkénnyel szemben. Azoknak a jobboldali szavazóknak, akik most örülnek, hogy az AB az érdemi kérdésekbe nem szólhat többé bele, azoknak csak annyit mondok: Bokros-csomag. Az ide kommentező jobboldaliak rendszeresen érvként hozták fel, hogy lám, az AB megsemmisítette a Bokros-csomag legtöbb elemét. Akkor jó volt, hogy beleszólt a költségvetési kérdésekbe az AB, ma már "korszerűtlen"? 1995-ben Mo-on legalább akkora, hanem nagyobb gazdasági szükséghelyzet volt, mint ma van.

A listát órákig lehetne folytatni.

Füredi 3.0 2011.04.27. 08:36:13

Kezdjük az elején, szükség volt-e egyáltalán új Alkotmányra. Akik azt állítják, hogy igen, szükség volt, azok általában két érvet hoznak fel:

- 2/3;
- "a korábbi alkotmány nem védte meg a zembereket"

Ez a második, némileg kifinomultabb álláspont alapvetően két irányba haladt tovább. A korábbi időszakban az volt az érv, hogy az Alkotmány nem védte meg az országot a Böszmétől, meg 2006-ban alkotmányos válság volt, és így tovább.

Ezek az érvek aztán lassan elcsitultak, figyelemmel arra, hogy ebben a kérdéskörben, mint oly sok mindenben az új alaptörvény nem hozott változást, az ország továbbra is olyan parlamentáris köztársaság, ahol a miniszterelnök az Országgyűlésnek felelős, vagyis az "őszödi helyzetre" ugyanúgy nincsen megoldása, amíg az Ogy. tartja a miniszterelnököt, addig nincs erő, ami leválthatná. A közjogi berendezkedés egyébként sem változott, szinte röhejesen nem, vagyis újjászületésről, meg ilyesmiről beszélni nagyon kacagtató.

Mára a kommunikáció odáig ment, hogy oké, de az eladósodástól már tényleg nem védte meg az embereket az Alkotmány.
Tényleg. Elképzelhető, hogy nem is a feladata. Ezzel együtt az új törvény sem véd meg semmitől. A szabályok ugyanis csak a költségvetésre vonatkoznak, az nem lehet olyan, hogy eladósodás felé vigyen, de ugye az államadósság évközben keletkezik, az alaptörvény sem akadályozza meg a Kormányt abban, hogy válság esetén felvegyen egy kurva nagy hitelt. Főleg úgy, hogy a Kormánynak érdeke is az 50 %-nál nagyobb hiány, hiszen addig béna az Alkotmánybíróság...

(Az egyéb közgazdasági vonatkozásokat átengedem másnak, én csak annyit mondanék, hogy az eladósodás önmagában nem rossz, ha az mondjuk céllal történik. Tehát tételezzük fel, hogy találunk magunk alatt egy kurva nagy gázmezőt, amibe most be kellene fektetni 100 ezer milliárdokat, aztán húsz év múlva jön a kánanán, akkor ne tegyük meg? Sarkított a példa, de egy konjunktúra elején érdemes egy kicsit befektetni, hogy annál nagyobb legyen a nyereség a csúcson.)

Marad tehát egyetlen indok: 2/3. Vagyis azért alkotmányozunk, mert úgy van, és általában úgy van.

Folytatom még, de melózni kell, még a végén leviszik 40-re a nyugdíjkorhatárt, aztán mehetek ügyvédnek.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2011.04.27. 15:27:44

Azon agyalok miért van Fürediből 3 darab(valami rémlik hogy a szám nélküli kiakadt a szennyvíz-ügyön).

Egyébként a fentiek mellett meg szokták említeni, hogy a régit Alkotmányt olyanok hozták, illetve tárgyalták végig, akiknek semmifajta legitim felhatalmazásuk nem volt alkotmányt hozni.

Egyébként - de egészen konkrétan és kizárólag szakmailag - mi is az óriási baj az új Alkotmánnyal?

Például, én mindeddig két konkrét szakmai vitatott kérdést hallottam: az AB hatáskörének korlátozása, ill. a bírók nyugdíjkorhatára. Ami bajnak lehet hogy baj (nézőpont kérdése), de talán nem katasztrófa. Ezen kívül még mi?

Pilotax 2011.04.27. 17:03:30

@Pascal: Pl. a népszavazás kérdése. Az ilyen mereven képviseleti "demokráciában" mint "mienk" gyakorlatilag rám mint választópolgárra csak négyévente egyszer van szükség. Sokkal több lehetőséget kellene kapnia a polgároknak a lényeges kérdések eldöntésében való részvételre, pl. mint Svájcban. Miért is van az, hogy az egyéni képviselő a mandátumának kézhezvétele után már nem felelős 4 évig az őt megválasztóknak? A szó maga az, hogy képviselő nem azt takarja, hogy engem aki megválasztotta képviseljen, nem a választóinak az akaratát kell képviselnie hanem pártfegyelemből kell szavaznia?

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2011.04.27. 17:14:22

Pilotax, ez így volt a régi Alkotmányban is (ahogy többen megjegyezték a szöveg 80%-a onnan van).

Azért kérdezem, mert itt többen a római jogi regulákkal való ellentétességet, a felvilágosodás eszményének illetve természetjogi alapértékek elvetését, továbbá évszázados hagyományok, a hatalommegosztás, a fékek és egyensúlyok elvének sárbatiprását kérik számon... és így tovább.

Na én meg arra lennék nagyon kíváncsi, ez az új Alkotmány melyik részben valósul meg.

Mert egy dolog azon vitatkozni, hogy szükség van-e mondjuk a Művészetek palotájára ha egyszer ott az Opera meg a Zeneakadémia, és az-e a legadekvátabb építészeti stílus - viszont egész más dolog azt állítani, hogy szar az akusztika ha egyszer nem az.

Virág et. 2011.04.27. 18:20:11

@Pascal: Ez elég hosszú, javaslom hogy olvasd át ezt a kimerítő elemzést.

www.es.hu/2011-03-16_szaz-pont-az-alkotmanytervezetrol

Vedd figyelembe, hogy ez még a tervezetről készült, ezért egy-két olyan dolog is benne van, ami a véglegesbe nem került bele és néhány olyan nincs benne, ami már később jött csak elő (bírák nyugdíjazása pl.).

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2011.04.27. 19:28:33

Olvasom olvasom. Még nem értem a végére. De addig is gyors kommentár, csak hogy az álláspontom egész világos legyen:

1. magam részéről - a többiek által fent leírtakkal ellentétben - az új Alkotmány legcikibb részének épp a Szent Koronára, az 1944 márc. 19.-ére, stb.stb., való hivatkozásokat tartom. Amelynek viszont - és itt egyetértek a leírtakkal - minimális közjogi-gyakorlati jelentősége van.

2. Épp a 31. pontnál tartok csak példaképp: "A tervezet a Magyar Tudományos Akadémiával egyenrangú védelmet biztosít a Magyar Művészeti Akadémiának." - (ennél súlyosabb kifogást a korábbi 30 pontban semigen olvastam) - namost hacsak az iromány a hátralevő 70%-ban nem húz bele, mindezekkel akár egyet is értve, továbbra is hiányolom a római jogi regulákkal való ellentétességet, a felvilágosodás eszményének illetve természetjogi alapértékek elvetését, továbbá évszázados hagyományok, a hatalommegosztás, a fékek és egyensúlyok elvének sárbatiprását...

de talán, a hátralevő 70 pont hátha.

3. Ahogy a hivatkozott szöveg is kiemeli, a legsúlyosabb kérdés az Alkotmánybíróság korlátozása. Csakhogy erről volt már itt szó, ezen a blogon korábban, épp a végkielégítésekre kivetett visszamenőleges adó kapcsán:
ha az APEH egy visszamenőleges hatályú törvény alapján vet ki adót, én nem látom akadályát annak, hogy egy mezei közig. bíró megállapítsa a jogszabályon alapuló APEH határozat alkotmányellenességét (amelyet egyébként az AB már megállapított) és hatályon kívül helyezze azt, új eljárásra kötelezve az APEH-et.

(lényegében a felvilágosodás eszménye nem az AB jogkörét, hanem a törvényhozás és ítélkezés szétválasztását tekinti alapvetőnek).

4. később bekerült a bírók nyugdíjazása. Erről azt gondolom - lehet velem vitatkozni - hogy a konkrét döntés megkérdőjelezhető, egyidőben azonban azon a határozott véleményen vagyok, hogy a bírói kar személyzeti/minőségi kérdések eldöntésében való önállóságát, függetlenségét komoly hiba lenne korábbi állapotában meghagyni (utalva, többek között Kaisert elítélő bíró LB-be való emelésére).

Virág et. 2011.04.27. 19:35:02

@Pascal: Ezt a római jogi dolgot nem értem. Ezt ki hozta fel példának? Én biztos nem.

Az én személyes kedvencem az AB, a nemzeti hitvallás (amely az új alaptörvénynek szerves része, ellentétben az Alkotmány preambulumával) 49-es alkotmány érvénytelenségére vonatkozó kitétele és a KT kormánybuktató ereje.
Futottak még kategória a sarkalatos törvények (miért pont ezek, ill ezek hatása egy szimpla többséges kormányzat mozgásterére), az ombudsmanok számának csökkentése és a nagy kormányzati rebranding, azaz az LB Kúriára való átkeresztelése, ami valójában egy igen átlátszó kifogás az LB elnök idő előtti lecserélésére.

makukula 2011.04.27. 19:51:05

@Virág et.: A zugügyvéd mondja. "Persze lehet vitatni a római jogi regulák gyakorlati hasznát, lehet kritizálni a felvilágosodás eszményét, természetjogi alapértékeket, évszázados hagyományokat, a hatalommegosztást, lehet tagadni a fékek és egyensúlyok elvét, mint ahogy a Tízparancsolat egyes részeit is idejétmúltnak lehet tekinteni."

Majd az 56-os vérbírákhoz hasonlítja az alkotmányt elfogadókat, akik megszegik esküjüket, elárulják hivatásukat, kollégáikat és a jogilag kevésbé képzett állampolgárokat.

Virág et. 2011.04.27. 19:56:40

@Pascal: "ha az APEH egy visszamenőleges hatályú törvény alapján vet ki adót, én nem látom akadályát annak, hogy egy mezei közig. bíró megállapítsa a jogszabályon alapuló APEH határozat alkotmányellenességét"

Az még a régi Alkotmány alapján volt lehetséges, ahol a visszamenőleges hatály általános tilalma szerepelt. Az új alaptörvényben ez már nincs, tehát ilyen lehetőség sem lesz.

Az AB korlátozása azért probléma mert ez volt konkrétan az egyetlen olyan szerv, amely utolsó védővonalként ellenállhatott a kormányzati önkénynek. Objektív, az alkotmányból levezethető érvek alapján ütött rá a magáról megfeledkezett jogalkotó kezére. Tette ezt sokszor az elmúlt nyolc évben, pont ezért álságos a Fidesz kormányzati magatartása. Álságos és aljas.

@makukula: Ja, hogy a bejegyzésben szerepel. Már azt hittem, hogy ez valami széles körben emlegetett, általános érv az új alaptörvénnyel szemben. Majd a zugügyvéd leírja, hogy mit értett alattuk.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2011.04.27. 21:39:52

Hűű. Az előző szöveg sem tartalmazta a visszamenőleges hatály általános tilalmát (a szövegben előbb kerestem rá a "visszamenőleges" szóra, csak a biztonság kedvéért). Viszont tartalmazta a jogbiztonság elvét és a tulajdon védelmét - amit az új is tartalmaz.

Az Alkotmányt - mint a jogszabályok közül a legmagasabb hierarchiában levőt - pedig a bírónak kellene figyelembe vennie, elsősorban (Utalva Lomniczi ezügyben tett korábbi, szerencsétlen kijelentésére). Az AB "ellenállása" semmiképp sem az UTOLSÓ alkotmányos "védvonal", elvileg sem lehet az, tekintettel többek között arra, hogy jogorvoslatot sem lehet kérni a döntése ellen.

Montesquieu óta nem illik megkérdőjelezni, hogy a garancia a törvényhozástól függetlenített igazságszolgáltatás.

(érdekes ő nem jogszolgáltatásnak hívta)
(és meg sem említette az AB-t)
((nyilván egyenesen az ördögtől származó gondolat de van olyan ország ahol nincs AB ennek ellenére tűrhető demokráciában élnek))

A szöveg pedig valóban zugügyvédtől származik, ezzel együtt - ha mindezeket komolyan gondoljátok - véleményem szerint jobban tennétek, ha alaposabban felkötnétek a szakmai gatyát, lásd fent, emellett viszont elhagynátok a szubjektívumokat pl., most tőled idézve, "álságos és aljas".

Virág et. 2011.04.27. 23:33:05

@Pascal: Nem vagy jogász, igaz? Látod, a te hozzászólásod a legfőbb érv az AB léte mellett. Az Alkotmány (a régi, a hatályos) ugyanis nemcsak az Alkotmány írott szövegéből áll. Egy google keresés éppen ezért nem elégséges az Alkotmány értelmezéséhez. Talán hallottad a "láthatatlan alkotmány" kifejezést. Ez az AB határozataira utal. Az Alkotmány ugyanis nagyon rövid, nagyon kevés szó szerinti szabályt tartalmaz, ezért kellett azt az AB-nak és a jogtudománynak úgy általában értelmeznie.

Az AB a 32/1991. és a 34/1991. ABH-kon levezetve kiterjesztően értelmezte a jogalkotásról szóló törvény 12. § (2) bekezdésének expressis verbis tilalmát a visszamenőleges hatályú jogszabályalkotásra vonatkozóan. A hatályos Alkotmány szövege ugyan csak a büntető jogszabályokra vonatkozóan tartalmazza a visszamenőleges hatály tilalmát (57. § (4) bekezdés), de az AB a fenti két határozatában és az azóta folytatott tudományos munkájában (vö. láthatatlan alkotmány) következetesen kiterjesztette ezt minden más jogszabályra is, amely kötelezettséget állapít meg. Mindezt az Alkotmány 2§ (1) bekezdésére alapozva, azaz hogy Magyar Köztársaság (ejj, a régi szép idők!) jogállam.

Mielőtt valaki felett szakmailag pálcát törsz, talán egy ctrl+f-nél nagyobb erőfeszítést is illenék belefeccölni a dologba.
Kicsit én is túllőttem a célon mert ilyen mélységű elemzést sem te, sem e blog látogatói nem érdemeltek.

És igen, álságos és aljas az a párt, aki 8 évig megállás nélkül az AB-hoz rohant mindenért, bírálta a kormányt, hogy nem képes az alkotmányos normáknak megfelelő jogszabályokat alkotni, aztán a kormányalakítás után az első intézkedései között kiheréli ezt a szervezetet. Ha nem látod, nem érzed, hogy mi ebben az aljas és cinikus, akkor vedd le a narancsszemüveget, mert teljesen elvakít.

Virág et. 2011.04.27. 23:36:44

@Virág et.: A visszamenőleges hatály tilalma alóli egyedüli kivétel (eddig, persze) az az eset volt, amikor a jogszabály a címzettekre vonatkozóan kedvezőbb helyzetet eredményez.

A fidesz jogászai nálad jobban ismerték az AB-t és annak működését, ezért is gondoskodtak róla, hogy időben kiiktassák azt a rendszerből.

makukula 2011.04.28. 00:03:06

@Virág et.:

Tehát a régi alkotmányban a jogállamiság fogalmából következett a visszamenőleges hatály tilalma, az újban szó szerint ugyanúgy szereplő jogállamiságból viszont nem. Logikus.

Köszönjük ezt a valóban mélyenszántó elemzést, amit a blog látogatóiként tényleg nem érdemeltünk meg.

Virág et. 2011.04.28. 07:02:10

@makukula: Az új alaptörvény szó szerint kizárja az AB döntési kompetenciáját a költségvetést érintő (és így pl az adózási) kérdésekben. Azaz, az AB helyzetbe sem kerül, hogy ilyen gyakorlatot alakítson ki az új alaptörvény értelmezésekor, mivel döntési joga sem lesz.

Az új alaptörvényhez új ABH-k és új jogértelmezési gyakorlat is kell. Ez nem öröklődik a régiből, nem is öröklődhet, mivel a jogszabály, amit értelmeztek lett egészen más.

Azt meg már a blog első évében feladtam, hogy jogszabályhelyeket idézzek. Itt is, akárcsak máshol a narancs vagy piros szín dönt, nem az észérvek. Ezért írtam, hogy értelmetlen a "jogászkodás" úgyis annak fogsz hinni te is meg a mások is hinni, hogy a kedvenc pártod épp mit mond. Van olyan fórum az interneten, ahol értelme is van a szakmai vitának. A blog.hu nem az.

Virág et. 2011.04.28. 07:03:53

@makukula: Arról nem is beszélve, hogy azt egyelőre nem tudjuk, hogy a jogalkotási törvényt átírja majd-e a fidesz vagy sem. Ha ugyanis abból is kiveszik ezt a generális tilalmat, akkor akár egy változatlan Alkotmány mellett sem biztos, hogy ugyanaz az ABH értelmezés helytálló lenne.

Ha ez neked nem logikus, az nem baj. Attól még ez így van.

Virág et. 2011.04.28. 07:16:10

Viszonyításként talán érdemes elővenni a Petrétei féle alkotmány-tervezetet. A 78. § (1) bekezdése szó szerint tartalmazza ezt a klauzulát. Azért teszi ezt, mert azt (volt) alkotmánybírák bevonásával készítették és a Szent Korona meg az államadósság mértékének meghatározása mellett volt idejük beemelni az AB gyakorlatát is. Terjedelmesebb is lett, de megérte - kevesebb helyet hagy az értelmezésnek és világosabbá teszi a jogalkotó mozgásterét.

Füredi 3.0 2011.04.28. 09:23:33

@Pascal: Időnként visszavonulok majd, csitult lélekkel feltámadok.
Hogy mi a baj az Alaptörvénnyel? Bármilyen meglepő, első nekifutásra semmi. Ahhoz képest, hogy tavaly ilyenkor prezidenciális köztársaságról riadozott mindenki hét éves, nagy hatáskörű közt. elnökkel, ahhoz képest gyakorlatilag semmi sem változott, annyira nem, hogy néha nem is érti az ember, hogy mire volt az egész. De azért ha olvasgat az ember talál egy pár dolgot. Mivel ez egy jogi blog, és a cikk is erről szól, most csak ebben a körben mutatnák pár - mondjuk így - jogtechnikai hibát.

Alkotmányt máshol azért csinálnak évekig, mert ez egy komoly meló, nem lehet összecsapni. Egy alkotmány minden szavának jelentősége van, ez a jogi alap, a jogi kifejezések és értelmezések kiindulópontja. Itt nem lehet ellentmondás, minden vesszőnek a helyén kell lennie.

Ehhez képest.

Tudni kell, hogy ha egy, a bíróságokról szóló jogszabályhely azt mondja, hogy "bíró" az egyszerre jelenti a bírót és az ülnököt. Ha csak a "jogász" bíróról akar szólni a jogszabály, akkor azt mondja, hogy "hivatásos bíró", ha meg csak az ülnökről, akkor azt mondja, hogy "ülnök". Szerintem nem bonyolult.

Ehhez képest nézzük a sokat hánytorgatott 26. cikk (2) bekezdését:

"A hivatásos bírákat - sarkalatos törvényben meghatározottak szerint - a köztársasági elnök nevezi ki. Bíróvá az nevezhető ki, aki a harmincadik életévét betöltötte. A Kúria elnöke kivételével a bíró szolgálati jogviszonya az általános öregségi nyugdíjkorhatár betöltéséig állhat fenn."

Na, akkor ez az utolsó mondat vonatkozik az ülnökre? Elsőre azt mondanánk, hogy igen, hiszen a "bíró" szót használja, amibe az ülnököt is érteni kell. Igen, de az ülnöknek nincsen szolgálati viszonya, az csak a hivatásos bírónak van. De: az eddigi 70 év az ülnökre is vonatkozott, tehát az eddigi szabály a "bírókra" vonatkozott. Most akkor? Csak a hivatásosra vonatkozik, mert ez következik a szolgálati viszony kifejezésből, de akkor az ülnök meddig bíráskodhat? Örökké? Vagy mindenkire vonatkozik, mert ez következik a bíró kifejezésből de akkor mit keres a mondatban a szolgálati viszony?
Hm?

Vagy:

A VII. cikk (külön tankönyvet lehetne írni az egy jogszabályon belüli háromféle szakaszjelölésről - betű, római szám, arab szám) rögzíti a lelkiismeret és a vallás szabadságát. Rendben, van, a (2) bekezdés szépen elválasztja az államot az egyháztól, biztosítja, hogy ha akarod magad kinyilvánítsd, amit akarsz, sőt azt is, hogy mellőzd a kinyilvánítást, oké.

Aztán jön a (3) bekezdés azzal, hogy "Az egyházakra vonatkozó részletes szabályokat sarkalatos törvény határozza meg."

Az alapjog az a lelkiismeret és vallás szabadsága. Az egyházak e nagy halmazban egy kis halmaz. Pont arról van szó egy szekuláris államban - mely szekularitást az alaptörvény a fentiek szerint fenntartja - hogy a lelkiismeretem szabadság nem feltétlenül kapcsolódik egyházhoz? Hát akkor? Magáról a lelkiismeret és vallás szabadságáról nem lesz sarkalatos törvény, csak az egyházakról. Tehát azon magyar emberekkel, akik úgy gondolják van Isten, és karácsonykor 2000 éve valóban megszületett egy Jézus nevű kisfiú, egyébként meg templomban a nagymama temetésekor voltak utoljára 86-ban, és akiket a "maguk módján vallásosnak" neveznek a statisztikusok, és amelyek nem mellesleg úgy saccra a lakosság 2/3-át teszik ki, azokkal mi van? És nem arról van szó, hogy a kormány mégiscsak az egyházakon belül képzeli el a lelkiismereti szabadságot - szerintem legalábbis - hanem arról, hogy rosszul írtak le egy jogi mondatot.

Füredi 3.0 2011.04.28. 09:26:04

Első bekezdésben "mutatnák" helyett "mutatnék". Jézusmária, de égek.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2011.04.28. 09:38:48

elvtárs ezt te sem gondolod már komolyan, egy AB - vagy bármilyen - határozat indokolása bármennyire szakszerű, pontos, gondos, attól sem lesz jogszabály (technikailag az új Alkotmány még hatályon kívül sem helyezni ezeket a határozatokat, egyébként).

Én nem látom semmi akadályát annak, hogy a jelenlegi Alkotmány szöveget is pontosan ugyanígy értelmezzék, alkalmazzák, tekintettel arra főképp, hogy NEM VÁLTOZOTT. A mezei bíróra - végső soron a Legfelsőbb Bíróságra - való utalásom, úgy néz ki elkerülte a figyelmed :)

De biztos valamit nem értek (talán ahogy Lomniczi mondta, az Alkotmány figyelembe vétele nem feladata a bíróságoknak)

Tudod mit így akkor legyen aljas, álságos, meg minden amit akartok, továbbá amit zugi leírt: a római jogi regulákkal a felvilágosodás eszményével, a természetjogi alapértékekkel, évszázados hagyományok, a hatalommegosztás elvével, a jogászi esküvel ellentétes; továbbá cinikus és minden tekintetben egy szintre helyezendő az 56os bírók&ügyészek munkájával. És így tovább-

viszont innen fogva engem és talán az átlagállampolgárt is hidegen hagyja a kérdés, valószínűleg joggal

(zuginak: szájtépés egy szó)

Virág et. 2011.04.28. 09:49:15

@Pascal: Az AB határozatai kötelező erővel bírnak, az AB ezek alapján semmisíti meg a jogszabályokat. Illetve semmisítette, amíg volt joga a költségvetést érintő jogszabályokba beleszólni. Ennyi éppen elég, nem kell jogszabálynak lennie.
Ha a visszamenőleges hatály AB gyakorlatból levezetett tilalmával akarsz vitatkozni, akkor vesztes háborúba kezdtél, barátom.

"Én nem látom semmi akadályát annak, hogy a jelenlegi Alkotmány szöveget is pontosan ugyanígy értelmezzék, alkalmazzák, tekintettel arra főképp, hogy NEM VÁLTOZOTT."

Nem érted, hogy nem értelmezhetik? Hiába nem változott, nem értelmezhetik, mert a költségvetést érintő kérdésről van szó (adózás), ezért az AB-nak nincs hatásköre eljárni. És az ABH-kat nem kell hatályon kívül helyezni, csak éppen (a normál BH-khoz hasonlóan) addig használhatóak, amíg az abban szereplő érvelés alapjául szolgáló jogszabály hatályos. Mit olyan nehéz ezen felfogni?

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2011.04.28. 09:50:28

füredi három

egyetértek a Művészetek Palotájára nem is biztos, hogy szükség volt - hiszen ott az Opera és a Zeneakadémia - továbbá az épület stílusa, enyhén szólva, egy randa betonkocka, nem illik a Duna partjára, kétszer annyiba került mint kéne, és és és.... még 100 pont...

DE ahhoz, hogy kijelentsük, hogy aljasság, továbbá hogy rossz benne az akusztika mert a római regulákkal, a felvilágosodás eszményével - és főképp az építészi esküvel - ellentétes, ennél sokkal-sokkal több kéne.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2011.04.28. 10:01:05

"Nem érted, hogy nem értelmezhetik?"

Tényleg nem. Az AB-nek a továbbiakban nincs hatásköre hatályon kívül helyezni. Ez igaz. Ha arra kérdezel, hogy jó-e így szerintem: nem jó.

Miért mondod, hogy az Alkotmányt nem értelmezhetik? Egy bírónak tilos?

Virág et. 2011.04.28. 10:09:57

@Pascal: Értelmezés alatt olyan értelmezést értettem, ami joghatállyal is bír. Persze, hobbiból, otthon értelmezheti bárki, de ABH ezalapján nem születhet - azaz a jogszabály nem semmisíthető meg.

A rendes bíróságok jogalkalmazók, azaz a tételes jogszabályokat alkalmazzák és nem végeznek jogelméleti értelmezést. Eddig az Alkotmány ilyen jellegű értelmezésére kizárólag az AB volt jogosult. Ha arra gondolsz, hogy Mo-n is kialakulhat egy olyan helyzet, hogy a rendes bíróságok kezdik értelmezni az alkotmányt az AB helyett, akkor arra nehéz bármit is mondani. Az eddigi jogelvekkel ellentmond, hogy olyan kérdésekben, amiről nem szól tételes jog és olyan mértékben, mint az AB szokott végezzen jogértelmezést egy rendes bíróság, nem is vagyok biztos benne, hogy erre joga van (bár az alaptörvény - egyelőre - nem tiltja), mindenesetre gyakorlat nem volt rá.

Egészen más a helyzet, ha van egy hatályos ABH-d, amit a rendes bíróság alkalmaz (ez is necces, szerintem) és egészen más, ha te, mint rendes bíróság elkezdesz AB-t játszani és értelmezgeted annak egyes rendelkezéseit.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2011.04.28. 10:16:13

Énszerintem most vagy viccelsz velem, vagy egy nagyon komoly és alapvető hiányosságra mutattál rá a bírósági gyakorlatban.

felmerülhet egyáltalán az a kérdés, hogy a bírónak nincs JOGA az Alkotmányt értelmezni és alkalmazni ???

Füredi 3.0 2011.04.28. 11:36:59

@Pascal: Nem feltétlenül értek egyet a cikk minden szavával, inkább csak kerestem egy fórumot, ahol a saját gondolataimat leírhatom. És bár vannak az alaptörvényben egészen furcsa, napi politikai szintű dolgok - és most nem a bírói nyugdíjról beszélek, hanem az utolsó pillanatban benyomott Lex Tétényire, magam továbbra is - jó egy kicsit lanyhulva - de a Bajnai Gordon-féle "Orbán Viktor demokrata" tételből indulok ki, tehát nem értek egyet azzal sem feltétlenül, hogy ez egy hatalom betonozó alkotmány. Azzal igen, hogy egy kapkodva készített több helyen hibás jogszöveg.

Füredi 3.0 2011.04.28. 11:39:33

@Pascal: Igen, nincs joga! Ha holnap jön egy Btk. módosítás, amiben az van, hogy visszamenőleg bűnös az, akinek Gy-vel kezdődik a neve, és urcsányra végződik, akkor, ha elém kerül, én nem menthetem fel a vádlottat azzal, hogy alkotmányellenes a törvény, hanem fel kell függesztenem az eljárást és az AB-hez fordulnom.

makukula 2011.04.28. 13:47:09

@Virág et.: "Az új alaptörvény szó szerint kizárja az AB döntési kompetenciáját a költségvetést érintő (és így pl az adózási) kérdésekben."

Ebben igazad van, csak abból indultunk ki, hogy szerinted a régi alkotmányban benne van a visszamenőleges jogalkotás tilalma, az újban meg nincs. Ami viszont téves.

Az általad idézett AB határozatot nem ismerem, de furcsa lenne, ha egy alkotmányban szereplő fogalom (jogállam) tartalmát az határozná meg, hogy mi szerepel egy alacsonyabb rendű jogszabályban (a jogalkotási törvényben). Ez ugyanis lehetetlenné tenné, hogy az alacsonyabb rendű jogszabályt az alkotmányhoz mérjük.

Ami a rendes bíróságok általi alkotmányértelmezést illeti, szerintem itt várható némi változás, hiszen az új alkotmány alapján az AB vizsgálhatja konkrét bírói döntés alkotmányosságát, és meg is semmisítheti a határozatot. Ami nyilván erősíteni fogja az alkotmányjogi érvelést a perekben.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2011.04.28. 15:16:04

Akkor abban egyetértünk, hogy az Alkotmány szövege pontatlan, továbbá abban is, hogy nem jó az Alkotmánybíróság korlátozása, továbbá a bírók nyugdíjkorhatárának alkotmányos rögzítése ("nem jó" ami nem azt jelenti, hogy rögtön minden alapelv páros lábbal lett tiporva).

Én ezt azzal egészíteném ki, hogy akik ezt a - nevezzük barkácsnak - végzik, világos, egyértelmű, tiszta felhatalmazással teszik. Amit, ha már a jogászeskünél tartunk, illik szintén komolyan venni, tiszteletben tartani, már úgy legalább valamennyire :)

Remek a példa (ismerem a jelenlegi gyakorlatot). Miért nincs jogod? A Be-ben nem találom azt a passzust amely alapján neked figyelmen kívül KELL hagynod az Alkotmányt :) Valami külső ok erre téged kötelez, vagy egyszerűen a bírói gyakorlat alakult így?

De ha már itt ez a jó kis példa, én azt várnám, hogy az AB azt írja vissza, hogy a felvetés jogos, a törvény valóban alkotmányellenes, csak sajnos nincs joga hatályon kívül helyezni (most tegyük fel egy percre ez egyike pont azoknak a törvényeknek, amit korábban hatályon kívül helyezhetett most már nem).

Mire te ennek alapján mit teszel?

Sőt vigyük tovább. Tegyük fel egy percre az AB azt írja vissza, hogy nemcsak nem helyezheti a törvényt hatályon kívül, de még arra sincs hatásköre, hogy állást foglaljon abban a kérdésben, hogy alkotmányos-e az, hogy visszamenőleg bűnös akinek Gy-vel kezdődik a neve és urcsányra végződik.

És ekkor mit teszel?

Igazán jó kis példa, komolyan kíváncsi vagyok a válaszra.

Virág et. 2011.04.28. 18:32:48

@makukula: "Ebben igazad van, csak abból indultunk ki, hogy szerinted a régi alkotmányban benne van a visszamenőleges jogalkotás tilalma, az újban meg nincs. Ami viszont téves."

Benne van. A régi Alkotmány az nem csak az 1949. évi XX. tv-t foglalja magába, hanem az ehhez kapcsolódó teljes AB határozatok körét is. Ezek összessége a ma hatályos Alkotmány. Ezzel az Alkotmány egy ilyen fura szerkezet a magyar jogrendszerben - de ne gondold, hogy ez a fajta megoldás hungarikum lenne.

"Az általad idézett AB határozatot nem ismerem, de furcsa lenne, ha egy alkotmányban szereplő fogalom (jogállam) tartalmát az határozná meg, hogy mi szerepel egy alacsonyabb rendű jogszabályban (a jogalkotási törvényben)."

Az Alkotmány rövid és ehhez képest nagyon sűrű. Az egyes fogalmakat nem definiálja, azt a feladatot az AB-re hagyta. A fogalmak meghatározásánál az AB pedig ugyanabból a jogelméleti alapelvekből indult ki, mint a régi Jat kodifikátorai. Tehát talán helyesebb fogalmazás, hogy közös elvek alapján épült fel a régi Jat és a hatályos Alkotmány vonatkozó rendelkezése.

M. Bertalan 2011.04.28. 18:57:19

@Pascal: Még a bírói korhatáros kérdés sem baj önmagában.

Tegnap láttátok Pepét, hogy a 3. percben már odalépett Messinek?

Ennek a két mondatnak természetesen semmi köze egymáshoz.

Füredi 3.0 2011.04.28. 19:18:50

@Pascal: Az eddigi szabályozás alapja az, hogy egy jogszabály addig "él", amíg az AB. meg nem semmisíti. És amíg meg nem semmisíti, addig alkalmazni kell. Ezért voltak furcsák sok esetben az AB halasztott döntései, amikor azt mondta ki, hogy valamit jövő januártól semmisít meg, néztünk, hogy akkor mi van addig, ha egyszer már most alkotmányellenes.
A bíróságnak, mint jogalkalmazónak tehát két döntése lehetett, vagy alkalmazza a "pozitív" jogot, vagy felfüggeszt. Azt sosem mondhatta, hogy "ezt most nem veszem figyelembe".

Most az a változás, hogy megszűnik az "actio popularis", vagyis nem lehet csak úgy az Ab-hez fordulni, csak bíróságokon/hatóságokon keresztül, ez hasonlít az USA LB-rendszeréhez, meg a nemzetközi bíróságok szabályaihoz - Strassbourgba is csak akkor mehetsz, ha itthon már kimerítettél mindent. Ezzel csak az a baj, hogy nem mindenből lehet pert csinálni, teszem azt a magánnyugdíj államosításból hogyan csinálsz?

A kérdésedre válaszolva: Ha elém kerül egy visszamenőleges hatályú büntetőjogi jogszabály, akkor abból luxemburgi bíróság lesz. Az megtehető, hiszen EU-tagok vagyunk.

Egyébként meg bennmaradt az AB aduásza a "MAgyarország demokratikus jogállam" kifejezés, abból gyakorlatilag bármi levezethető.

A mit írtam, az részemről csak egy példa volt arra, hogy mit tehet meg egy bíróság, de a már e kormány által elfogadott jogalkotásról szóló törvény is tiltja a visszamenőleges jogalkotást, gondolom ezt nem fogják máshogy gondolni.

Bár az egy érdekes dolog, hogy a preambulumban elhelyezett "tagadjuk a magyar nemzet és polgárai ellen a nemzetiszocialista és kommunista diktatúrák uralma alatt elkövetett embertelen bűnök elévülést" szöveg mi a francot akar jelenteni. Normatív-e egyáltalán. Meg hogy mit jelent az a szó, hogy "embertelen bűn". Ilyen ugyanis nincs.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2011.04.28. 20:47:55

Csupán arra gondoltam rámutatni, hogy az általad hivatkozott Be rész nem tiltja, hogy a bíró értelmezze és alkalmazza az Alkotmányt.

Ennek kapcsán kialakult gyakorlat valóban az, hogy a bíró nem értelmezi és alkalmazza, hiszen az "AB dolga". Ez a kialakult gyakorlat azon alapul, hogy az AB - mindeddig - visszajött egy fekete-fehér-igen-nem válasszal. Ha az AB ezt nem teszi meg (pl. mert a Fidesz ebben korlátozza), a bíró szabad döntése, hogy mit tesz.

Ha jól értem Gy. Feri tőled mehetne a börtönbe, majd az ügyvédje vinné Luxemburgba? Hmmmm...

A kérdés egyébként a Be. esetében csak elméleti "tegyükfelegypercre" példa, de a Pp-nél már élesebben felmerül, amikor a végkielégítés öt évre visszamenőleges adójáról volt szó:

APEH kiveti az adót a jogszabály alapján, ügyfél fellebbez, hivatal elutasít -> kereset, közig ügy, a határozat hatályon kívül helyezésére -> a bírónak még azon sem kell gondolkoznia, hogy alkotmányellenes-e mert az AB már megállapította. Annyit kell eldöntenie, hogy hatályban tartja-e a jogszabálynak megfelelő, de megállapítottan alkotmányellenes hatósági határozatot :)

Iustizmord 2011.04.28. 22:51:45

@Virág et.: A rendes bíróságok jogalkalmazók, azaz a tételes jogszabályokat alkalmazzák és nem végeznek jogelméleti értelmezést.

már hogyne tennék, pl a jóhiszem, rosszhiszem, méltányosság, büntető tényállások elhatárolása, egyéb általános jogfogalmak körében...

Virág et. 2011.04.29. 07:22:26

@Iustizmord: Alkotmányjogi jogértelmezésre gondoltam, bocsánat a megfogalmazásért. Nyilván a tételes jogi fogalmak más lapra tartoznak, azt viszont nem teheti meg egy rendes bíróság, hogy pl. felülbírálja az AB mondjuk véleményszabadságról szóló határozataiban foglalt értelmezéseket, mert neki más a véleménye.

szgyula 2011.04.29. 17:02:01

Lenne egy konkrét kérdésem: Az új alkotmány II. cikk szerint "a magzat életét a fogantatástól kezdve védelem illeti meg". Ez nem teszi alkotmányellenessé a Postinor tablettát? Annak kifejezetten az a fő célja, hogy a megtermékenyült pete (megfogant magzat) ne ágyazódjon be, ha jól tudom. De ez valamennyire igaz az összes fogamzásgátló tablettára, hisz van esélye megtermékenyülésnek és a legtöbb tabletta hat a beágyazódás ellen is. A spirál szintén ilyen. Ezek mind alkotmányellenesek lesznek? Ha igen (vagy nem), akkor ennek mi lesz a menete? Ki fogja megkérdezni, eldönteni, stb.

Ezt általánosan is lehet kérdezni: Ha az új alkotmányból következik valami, akkor abból ki, mikor, hogyan csinál jogszabályt? Ki kezdeményezhet, mi van, ha nem történik semmi, stb.

Csanna 2011.04.29. 18:26:20

@szgyula: no ez egy jó kérdés....
Még bonyolultabb azonban a már beágyazódott magzat "alkotmányjogi" helyzete figyelemmel arra, hogy Magyarországon a mai napig elég magas az abortuszok száma.

Emlékezetem szerint az ötvenes években egy nagytudású munkásnőből avanzsált miniszter asszony: Ratkó Anna pregnánsan megoldotta a kérdést. Nem vagyok benne biztos, hogy az akkori "ratkó-gyerekek" egyáltalán elérik-e a hőn áhított és mindig emelt nyugdíjkorhatárt s, ha véletlenül még némelyik életben van kap-e egyáltalán nyugdíjat.

anyadmajma 2011.04.30. 11:05:27

Hát, nincsen semmi baj az új alkotmánnyal, és aki ezt állítja, az hazudik, és a nép meg a nemzet ellensége.
EZ az egyik baj vele.
De nekem még lenne pár kérdésem:
Ha annyira szar, akkor miért nincs megfelelő tiltakozás? AZ ellenzék, a civil és a szakmai szervezetek részéről? Semmilyen fórum nem maradt a kialakult állami diktatúrában, hogy hangot tudjanak adni a nemtetszésnek? Nem hallottam semmi, de semmi olyan dolgot, ami egy laikus emberben is gondolatokat ébreszt. Ilyen szar kommunikációval nem lehet tiltakozni.(pl. médiatörvény: megszűnik a szólásszabadság. Jó, de hogyan? El kéne magyarázni sokszor, sokhelyen, hogy miről is van szó.)
Kapják az emberek a gumicsontot, azon rágódnak a médiával karöltve, a lényeg meg szépen végbemegy a háttérben.
Az is nagy probléma szerintem, hogy az alkotmánynak alapértékeket kell meghatároznia, a többire a törvénykönyvek hivatottak. Tényleg benne van, hogy kötelező megjelenni a parlamenti bizottságok előtt? És mi van ha nem? HA valami előírás, akkor ugye kéne hozzá leírás is, hogy mi van, ha nem?
A gyakorlati problémáról már ne is beszéljünk.
JAvítsatok ki, lehet, hogy felületes voltam, de a 49es alkotmány és a mostani szövegében én egyetlen mondatot találtam, ami egyezik: MAgyarország fővárosa Budapest.
Bírói nyugdíjkorhatárt alkotmányba? Ez egy vicc, és mégis inkább sírni volna kedvem. Főleg, hogy mint az összes többi hülyeséget, ezt is MOST! HOgy mi lesz? kit érdekel. Pedig mondjuk 2-3(4-5) éves kifutással már nem lenne probléma ez a dolog sem.
És mi lesz a jelenlegi alkotmányra épülő BTK, PTK, és MTK törvényeivel, jogszabályaival? Egyszerűen megszűnnek? Hiszen érvénytelen lesz, amire hivatkoznak. Amíg nem írnak újat, addig lesz a nagy semmi?
A mostani alkotmány sem jó, sok vele a probléma. De egyszerűbb és jobb ötlet lett volna szerintem ezt pontosítani. Ennek a 20 év alatt előjöttek nagyjából a hibái. Most meg megint várhatunk 20 évet.....
És csak még egy kérdés: A jelenlegi és az új alkotmányban hány olyan bekezdés van, amire nem lehet ráfogni, hogy költségvetési vonatkozású, ezáltal nem érvényes az AB döntése?
Ja, meg még egy: tényleg csak a szavazás előtt mondhat véleményt az AB egy törvényről? Mert akkor tényleg gittegylet, inkább oszlassuk fel. Pont, hogy a megszavazás és a hatálybalépés között kéne először vizsgálódnia, másodkörben persze a gyakorlati alkalmazásokból adódó részét.
Vszont egy biztos: Magyarországon sem 90 előtt, sem 90 után, tehát az elmúlt 60 évben NEM volt demokrácia. Számomra az nem demokrácia, hogy listás szavazás van, pártfegyelem gombnyomás, és nincs az az isten, hogy vissza lehessen hívni egy képviselőt, illetve felelősségre vonni. Ilyesmi miért nincs az új alkotmányban sem?
süti beállítások módosítása