Sógorom, a zugügyvéd

...and justice for all.

Ön is tud egy érdekes esetet? Írja meg a zugügyvédnek!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Linkblog

Friss topikok

Utazási ajánlatok

Kifosztás közös tulajdon megszűntetéssel?

2011. február 14. - zugügyvéd

Az alábbi, a posztoló által viszonylag pontosan körülírt eset is szomorú példája annak, hogy egyesek egy rokonságon belül néhányan miként rendezkedhetnek be hosszabb távon a hozzátartozóik kifosztására.

Tisztelt Zugügyvéd,


Véső elkeseredettségemben fordulok Önökhöz! Nagyon megtisztelő lenne számomra ha Önök és a kedves olvasók tudnának bármilyen információval segíteni.
(A levelemet rövidített formában is közzétehetik, amennyiben az nem megy a tartalom rovására.)

 

Alábbi történet egy több évtizedes, jogi csatározásokba átcsapó, családi dráma krónikája, az átláthatóság és olvashatóság kedvéért leegyszerűsítve.
A téma (és később a per) tárgya egy vidéki, családi ingatlan + hozzá tartozó telek valamint azon található kisebb építmények együttese. Nem kell semmi extrára gondolni, több mint 100 éves parasztház, végig jó állapotban lett tartva, többszörösen felújítva mint ahogyan a körülötte lévő udvar, kert, borospince, istállóból átalakított garázs is.

 

Az ingatlant 3 generáció lakja.Felosztás tekintetében évtizedekig fele-fele arányban (nagyszülők/kisebbik fiuk + családja) használták a házat+kertet, de az elmúlt évek során több haláleset miatt felborult eme hallgatólagos egyensúly. A továbbiakban Alperes (a még élő Nagypapa, felesége már meghalt) és a Felperes (Nagypapa idő közben szintén elhunyt középső fiának felesége és gyerekei) terminológiát használnám. Mint oly sok esetben, itt is arról van szó hogy a feleség+a 2 gyerek minél nagyobb hányadot szeretne kihasítani ebből az ingatlanból, évek óta arra voltak berendezkedve hogy a nagyszülők halálával 100%-os tulajdonrész birtokosaivá válhatnak. Jelenleg 75% már a nevükön van, az Öregek évtizedekkel ezelőtt a nevükre íratták bízván abban hogy ez családon belül nem jelenthet problémát, továbbá a szerettek volna mindkét fiú gyermeküknek egyformán támogatni a családalapításban.

 

Míg az idősebbik fiuk kisebb telket kapott hozományként, amire később önerőből házat építetett addig a kisebbik fiú ehhez túl lusta volt, hát kikönyörögte magának a családi ház felét + a felesége számára az 1/4edét. Ebbe az Öregek naivan belementek, maradék ¼ tulajdonrészük egyformán oszlott meg a két házastárs között 1/8-1/8 arányban.  Itt már eleve sérült az arányosság elve, ami csak folytatódott évtizedeken át. Míg az idősebbik fiú ahol csak tehette anyagilag illetve érzelmileg támogatta korosodó szüleit, a fiatalabbik egyre követelőzőbbé vált, általánosan rossz anyagi helyzetét a szülők lehúzogatásával, kevéske kárpótlásból kapott földjeik eladogatásából elégítette ki idő előtt felélve így azt az örökséget melyet elvileg az unokáknak szántak volna. Ebből az idősebb fivére is részesült, de jóval kisebb arányban.

 

Az egyre jobban elmérgesedő viszony akkor érte el tetőfokát, amikor a beteg, már fél lábbal a sírban lévő Öregeket magukra hagyták, nem látogatták vagy törődtek velük de követelőzéseik ezzel fordított arányban megnövekedtek. Ezt látván a család maradék része összefogott, erőn felül igyekezett méltó öregkort, később pedig megfelelő kórházi ápolást biztosítani (mindezt saját zsebből) az idő közben egyre betegebb, nemrég elhalálozott Nagymama számára. Aki még egyik utolsó kívánságaként, teljes szellemi képességei birtokában végrendeletében rögzítette hogy a kisebbik fiú+családja a büdös életben nem fogja megkapni az Ő maradék 1/8adát, mely értelem szerűen az idősebbik gyermekre szállt. A még életben lévő 80+ éves Nagypapa hasonlóan rendelkezett, mindez a hagyatéki tárgyaláson vált csak nyilvánvalóvá és kvázi a temetőből azonnal futottak az ügyvédhez.


Közös tulajdon megszüntetését kértek az idősebbik fivér esetén, míg a Nagypapa kegyesen maradhatna az őt megillető hányadú ingatlan területen, ez a mostani életterének kevesebb mint a fele. Kb. lenne egy szobája meghalni, abban a házban amiben több mint száz éve él a családja, mert egy senkiházinak és a két idióta gyerekének úgy tetszik. Miután végig böngésztem az internetet a közös tulajdon megszüntetésének folyamatáról, rájöttem a jog a felpereseknek kedvez és majdnem le is fordultam a székről.
 
Kérdéseim: 

    - Előfordulhat e az hogy ha nem sikerül megegyezni, legvégső esetben elárverezik a házat a Nagyapám feje felől?
-Szokott e mérlegelni a bíróság, vagy mindenképpen az a cél hogy megszűnjön a közös tulajdon, akár a kisebbségi tulajdonosok érdekei sérülésének árán is? 80+ éves idős, beteg ember nehezen keres magának csak úgy új albérletet.
- Meddig húzódhat el egy ilyen per? Évekig? (1, 3 vagy 5 évig?)

- Ügyvédi költségek százezres vagy inkább milliós tétel ilyen esetben? Bárkinek személyes tapasztalat? Kit terhel a perköltség?

- Érdemes e pereskedni, ha a végén így is úgy is megszűntetik a közös tulajdont vagy előfordulhat e olyan eset, hogy a bíróság nem rak ki csak úgy bárkit a többiek         telhetetlensége miatt?
- Van e bármilyen lehetőség az „időhúzásra”, hogy a Nagypapának ne kelljen megélni azt a szégyent, hogy a saját lakásából kipaterolják?


Megtisztelő segítségüket előre is köszönöm!


T. Antal


 

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zugugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr642660470

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Iustizmord 2011.02.14. 15:35:40

ritkán van ilyenre példa, de ez most az lehet: a bíróság nem köteles az oszatlan közös tulajdont megszüntetni, indokolt esetben (pl joggal való visszaélés, ptk. 4§ (4)) a keresetet elutasíthatja. emellett ugye most is természetben osztott a használat, tehát jogilag gond egy szál se

Iustizmord 2011.02.14. 15:36:44

elvi lehetőségként amúgy felmerül az ajándák visszakövetelése, érdemtelenség címszó alatt. bár nem túl esályes...

Feketecsuklya 2011.02.14. 15:44:26

Én végig csináltam egy ilyen pert, nem rokonokkal szemben, meg is nyertem.
Az én esetemben a bíróság mindkét félnek "kedvezett", mi megkaptuk az ingatlant, Ők meg jóval magasabb összeget, mint ért.

manager2008 2011.02.14. 16:03:01

Van más megoldás is a peren kívül.
A nagypapát egy évre fogadja be valaki és adják ki a szobáját egy nagycsaládos minimum tízgyerekes segélyen élő kisebbséginek ingyen, a lakbér a napi törődés és különös foglalkozás szolgáltatása a kedves rokonnak. A többi működik magától, nem kell nekik kiképzés. Plusz ingyen van, nem kell pereskedni.
Egy év múlva a zokogó rokonokkal fel lehet mosni az udvart.

Hozzá Szóló 2011.02.14. 16:04:36

Előre kell gondolkodni.

"az Öregek évtizedekkel ezelőtt a nevükre íratták bízván abban hogy ez családon belül nem jelenthet problémát, továbbá a szerettek volna mindkét fiú gyermeküknek egyformán támogatni a családalapításban."

"kikönyörögte magának a családi ház felét + a felesége számára az 1/4edét. Ebbe az Öregek naivan belementek, maradék ¼ tulajdonrészük egyformán oszlott meg a két házastárs között 1/8-1/8 arányban."

Ha ez kellett... :(

Ez sajnos ilyen játék... nem is értem ezeket az átírásokat, amíg életben vagyok, miért írnék bármit is bárki más nevére, mint az ENYÉM? Innentől már tökmindegy.
Maximum az egész felfordulás arra lesz jó, hogy még lesz egy rakás jogász, aki megszedi magát rajtatok :(

titantoma 2011.02.14. 16:04:53

@manager2008: ááá, ez milyen jó, és a legjobb, hogy teljesen jogszerű :) támogatom

cdrom70 2011.02.14. 16:29:31

A bérbe adás tetszik..)))
Teljesen törvényes..... Jó megoldás...))

ámbátor 2011.02.14. 16:36:40

@Hozzá Szóló: Nem ott volt a baj, hogy elajándékoztak bármit, hanem ott, hogy nem tartották fenn a haszonélvezeti jogot.
Öcsi sírhatna a 75% tulajdonával és mehetne a híd alá családostul, ha a haszonélvezeti jog tulajdonosa nem fogadja be.

dr. _mmm_ 2011.02.14. 16:43:53

Én nem értem, hogy a gyerek felesége milyen alapon kapott tulajdonrészt a családi házban???

HA már nagyszülők szét akarják osztani a család vagyonát akkor azt miért nem igazságosan tették?

Amikor ez történt miért nem avatkozott be a család többi tagja (másik gyerek)?

igazságos 2011.02.14. 17:04:00

@manager2008: ezzel csak az a gond, hogy ha a cigányok valahová beköltöznek, az istennek se lehet őket kiebrudalni onnan.

vicsigabi · http://vicsigabi.blog.hu 2011.02.14. 17:24:55

Ötleteket én is szívesen fogadtam volna pár évvel ezelőtt. De azon kívül, hogy milyen szörnyű, ami velem történt majdnem lesöpörtek a jogaimmal együtt az asztalról.

Alapvető tény, hogy egy per sosem végződhet jobban, mint egy közös megegyezés, meg az is, hogy az önzés általában nem elég, hatalom vagy pénz is kell mellé.

(az én esetemben azért lett vége a cirkusznak 6 év alatt, mert ezalatt csak dőlt bele a pénz és teljesen reménytelen volt egy "normális" befejezés - ígyhát elfogadtam egy "megalázó" ajánlatot is).

majomkutya 2011.02.14. 18:05:30

A közös tulajdon megszüntetésénél az árverezés a legvégső megoldás, csak akkor lehetséges, ha a felek nem jutnak megállapodásra. A bíróság nem hozhat olyan döntést, ami ellen mindkét fél tiltakozik (szerintem a ribancnak és a 2 gyerekének sem érdeke az árverezés)
Ez esetben marad az, hogy a bíróság döntése értelmében a közös tulajdon megszűntetést kérelmező, piaci áron magához válthatja a másik tulajdonos tulajdonrészét, ami a nagypapának nagyon nem jó, mert az 1/8-adot könnyű szerrel ki lehet fizetni, szegény nagypapa nem sokat ér ennyi kevéske pénzzel.
Így ismeretlenül is őszintén sajnálom a nagypapát. Hogy lehet valaki ilyen kegyetlen? Nekem nem volt nagypapám, az egyik a második világháborúban a keleti fronton halt meg, a másik meg a hetvenes években, 8 évvel a születésem előtt. Ha lenne nagypapám biztos a tenyeremen hordoznám a kis öreget.
Valóban ez egy csapdahelyzet, sajnos a másik gyereknek megint aránytalanul ki kell vegye a részét a nagypapa öregkori ellátásából, ha a ribanc úgy dönt. :-(

majomkutya 2011.02.14. 18:08:48

Késő bánat eb gondolat: Ha már az öregek ilyen nagylelkűek voltak holtig tartó haszonélvezeti jogot kellett volna bejegyezzenek az ingatlanra. Utólag könnyű okosnak lenni, tudom.

k.o._laci 2011.02.14. 18:59:07

@majomkutya: Tudod ezzel az a baj hogy az én nagyszüleim fejében sem fordult meg régen az hogy a saját szüleiket kitegyék otthonról, egyszerűen távol áll tőlük ez a mentalitás.

A haszonélvezet jogos felvetés, de valószínűleg a válasz is ilyen egyszerű, mint ahogyan nekem is kézenfekvő lenne, de az időseket sok féle módon meg tudják vezetni.

majomkutya 2011.02.14. 19:10:58

@k.o._laci: Igen, értelek. Az én fejemben sem fordulna meg ilyesmi.
A haszonélvezettel kapcsolatban írtam, hogy késő bánat és utólag könnyű okosnak lenni, inkább a jövőre nézve írtam okulás képpen mindenki számára.

Pióca 2011.02.14. 19:53:05

Amennyire én értem, valószínűleg arról lehet szó, hogy a bentlakó fiú és a felesége költöttek az ingatlanra (pl. házbővítés, közművek bevezetése, szigetelés, tetőcsere, komfortosítás, nyílászárócsere), ezért tulajdoni hányadot vagy többlettulajdoni hányadot szereztek (magyarul: eltolódtak a tulajdoni arányok), természetesen a nagyszülők egyetértésével. Így lehetett a beruházásokhoz anyagilag hozzá nem járult nagyszülők 1/2-1/2 tulajdoni hányadából 1/8-1/8.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2011.02.15. 00:13:51

@Pióca: nem tudom, te mit olvastál, de nagyon nem ez van leírva a bevezetőben.

1: idősebb fiú telket kap máshol, ezért
2: a kisebb fiú a ház 50%-át (4/8), + a neje még 25%-ot (2/8).
3: az eredeti tulaj nagyszülőké maradt a maradék 25%, azaz 1/8-1/8.
4: a sztori szerint csak az öregek költöttek a házra, a kicsi fiú meg tékozolt.

sima sztori, az öregek szerették a gyerekeket (nyilván az unokákat is), a házhoz csapódott meny meg harácsolni vágy a maga és az unokák javára.
naívak voltak, megbíztak a "rokonukban". hibáztak.

korrekt jogi megoldás nincs, célszerű berendezkedni 5-8 éves perre, egy ügyes ügyvéddel el lehet húzni sokáig. addig se fizessen a papa semmit, majd a "kedves" meny fizeti a házra jutó költségeket, ha nem, akkor megpróbálhatja peres úton behajtani.

de elég sok jó módszer lehet még:
- a két 1/8-adot összevonni és elkölteni a házra pár milliót, így az értéke bővül, a meny nyilván nem tud beszállni, ezért az ő hányada csökkenne
- hosszú távú bérleti szerződést kötni csúnya nagy összegű bánatpénz kikötéssel és kiadni a szobát egy hajókürt-tesztelő cégnek, vagy ilyesmi

Pióca 2011.02.15. 08:25:09

@mcs: Ha van középső fiú, akkor a fiúk száma páratlan, legalább három.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2011.02.15. 09:13:01

Ha van, akkor igen. De a szöveg egy helyen említi csak, ezután viszont mintha a - kettőből - a fiatalabb fiú családja lenne a fekete bárány. Csak úgy jön ki a 100% ahogy mcs számolja!

"...mindkét fiú gyermeküknek egyformán támogatni a családalapításban..."

Viszont költésről és eltolódott tulajdoni arányról szó sincs, egyszerűen a nagyszülők odaadtak egy másik telket - hasonló értékben - a nagyobbnak, miközben a kisebb nevére íratták a ház 50% + 25%-át; úgy hogy a fennmaradó 25%-ot a végrendeletükben a nagyobbra hagyták.

Megjegyzem ha a nagyobb (illetve a többi) testvér azonos arányban szintén kapott valamit, hasonló értékben, akkor a 75%-os tulajdonnal semmi jogi és erkölcsi gond nincs.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2011.02.15. 12:50:17

@Pióca: ha a középső fiú nem elírás, akkor a többi adat válik értelmezhetetlenné, így én inkább azt tartom rossz fogalmazásnak, tekintve, hogy sehol máshol nem szerepel, és nincs is máshogy értelme a sztorinak.

viszont akár van középső, akár nincs, az eltérő beruházási értékek miatti tulajdoni arányváltozás elsőnek a te kommentedben jött elő, erre utaló jel/adat/infó sehol nem volt.

@Pascal: a tulajdonlással kapcsolatban nincs is erkölcsi gond, a haszonélvezet megfosztásával, csökkentésével van.

egyébként kinek mi a tapasztalata "az ajándék visszakérése érdemtelenségre hivatkozva" jellegű érveléssel kapcsolatban. én még nem hallottam olyan ügyről, ahol ez simán átment volna. minimum bűncselekményt kell elkövetni az ajándékozó részére, hogy a bíróság ezt elismerje.

tapasztalatok?

manager2008 2011.02.15. 16:13:49

@igazságos: Dehogynem. Szerződést kötsz velük raktározásról, és a raktározott termékek napi ellenőrzését 24 órán keresztül lehetővé teszed. A tárolási szerződés bármikor felmondható, és hónap végén ha nem szállítják a termékeiket (bútor) akkor jogod van a szerződés szerint szükségtárolóhelyre kirakni ezeket, a tárolási költség felszámolásával ha onnan nem viszik el 8 napon belül. A költségeket a termékek eladásából, árverezéséből stb. fedezni lehessen.
Ha időben nem jelentkezik a termékeket megsemmisítheted, mert előfordul hogy nem is érdekli az egész.
Na most ez csak púder, a valóságban odamegy hat fickó és kipakolják a bútorral együtt a kis családot is (megtekintés felfüggesztve), mert ők ott sincsenek tulajdonképpen. Persze ha jár a szájuk akkor tudatátalakítás kinéz nekik ott helyben.

A kulturált hegyi országban történt ilyen, hogy a bérlő nem reagált a felkérésre (kapott három felszólítást), (mesélte ismerős aki a házban lakott). Megjelent egy lomtalanító kocsi délelőtt és a teljes bútorzatot ledarálták sec perc alatt csillárostól, könyvszekrényt könyvel együtt, mindent az égvilágon.
Mire hazaért a bérlőnek látszó laza polgár, nem talált semmit csak egy cédulát az ajtón, hogy ne aggódjon, ami bent volt elhagyott tárgy, azt a szerződés 2366. pontja értelmében eltakarították hogy neki ne legyen ezzel plusz gondja, további sok sikert stb. A takarítási költségeket meg ezen a csekken legyen szíves befizetni, mert az hasznos lenne. Aláírás, tanuk stb.

hüséges 2011.02.15. 19:57:37

Kifosztás osztatlan ...-hoz szeretnék hozzászólni ill.kérdezni:
"lustizmord" légyszi válaszolj:
mit értesz az alatt, hogy "természetben osztott a használat" és "jogilag igy rendben van" ?!
Várom a választ,és köszi.

k.o._laci 2011.02.16. 06:56:35

@mcs: Pontosan! Szerintem is csak egy szerencsétlen elírás lehet a "középső", mivel végig 2 fiútestvérről van szó. Abban viszont nem vagyok biztos hogy a két testvérpár egyforma arányban részesült volna mindenből, hiszen az egyik jóval erőszakosabb, haszonlesőbb volt míg a másik nem járt a szülők nyakára minden nap. A probléma nem is annyira a ház felosztásával van a szülők halála után, hanem az hogy még az élő idős szülőt akarják korlátozni a saját életterében, tudván hogy bár papíron az övék azt csak a jóhiszemű naivitásnak köszönhetik, és nem kétkezi munkával szerezték meg. Nálunk is volt ilyen a családban, ismerős szitu amennyiben helyesen értelmezem a leírtakat.

Pióca 2011.02.16. 21:42:33

Én háromgyerekesnek olvastam az egyébként is zavaros sztorit, de két gyerekkel is lehet értelmes.
Túl sokat nem érdemes vitatkozni rajta, hiszen a nagypapa halála után lehetőség lesz (a nagymama halála után lehetőség lett volna) osztályrabocsátásra, amikor az örökhagyó ingyenes adományait is hozzá kell számítani a hagyaték értékéhez. Ilyenkor aztán be kell számítani a (leg?)idősebb gyereknek adott telket és a (leg?)kisebbnek juttatott 4/8 tulajdoni hányadot is. A meny 2/8 részét nem, mert ő nem leszármazó.

hüséges 2011.02.20. 18:42:41

@Iustizmord: Kérdésem lenne. T.Iustizmord ! Mit értesz az alatt, hogy: "most is természetben osztott a használat, tehát jogilag gond egy szál sem".
Várom válaszodat köszönettel, Hűséges
süti beállítások módosítása