Belegondolni is rémisztő, mi történne, ha az összes elektronikus banki nyilvántartás összeomlana, ha egy ilyen, az alábbi levélben ismertetett esetet sem tudnak a bankok megnyugtatóan kezelni.
Kedves Zugügyvéd, blog olvasók!
A következő ügyben szeretném a segítségeteket kérni, sajnos elvesztem a jogi útvesztőkben. A történetem azt hiszem túl hosszú, hogy minden részletet kifejtsek, de megpróbálom röviden a lényeget kiemelni.
2009. májusában a bankom internetes felületén megpróbáltam a lekötött betéteimhez hozzáférni, de egy 50.000 ft-os lekötéssel kevesebb volt. Felhívtam az ügyfélszolgálatot, ahol azt mondták, hogy ők látják valamennyi lekötést, de amikor egyeztetni kezdtünk, hogy én mégis melyiket nem látom, akkor az eltűnt lekötésről állítottam, hogy április X napján kötöttem le. Erre az ügyfélszolgálatos határozottan kijavított, hogy azt nem akkor kötöttem le, annak csak a kamatfordulója van akkor.
Később visszahallgattam a bankfiókban a felvételt, amelyből egyértelműen kiderül, hogy az ügyfélszolgálatos nem megfelelően látta a betét paramétereit. Ennek azért van jelentősége, mert ebből kiderül, hogy nem csak az internetes felülettel volt probléma. Kértem a bankot, hogy vizsgálják ki az ügyet, és értesítsenek, ha hozzáférhetek a pénzemhez. (Az ügy előzménye, hogy korábban is előfordult, hogy az volt az érzésem, hogy tűnt el pénz a számlámról, de mivel komolyabban nem merült fel bennem, hogy egy banki rendszerben ilyen történhet, ezért meggyőztem magam, hogy elszámoltam és mégse annyi lekötésem volt. Erre semmilyen bizonyítékom nincs, mivel minden ügyet neten intéztem, és soha nem mentettem le semmilyen bizonylatot, postán se kaptam sose kivonatot. Mivel ezt bizonyítani nem tudom, ezért ez későbbiekben se kevertem bele az ügybe.) Pár órával a reklamáció után a pénz újra hozzáférhetővé vált.
A történet érdekessége itt kezdődött. A bank kivizsgálta az ügyet, mely végén megállapították, hogy rendszerhiba nem volt. Illetve először azt állították, hogy nem tudom használni a görgetősávot, de mivel készült képernyőkép az aktuális állapotról, ezért erről a magyarázatról lemondtak. Az én logikám szerint egy rendszerben a pénzem kétféleképpen módosulhat, vagy válhat hozzáférhetetlenné. Az egyik a rendszerhiba, a másik, pedig emberi beavatkozás. Ezért feljelentést tettem, mivel a bank többször megerősítette, mind szóban, mind írásban, hogy nem volt semmilyen rendszerhiba. Tette ezt úgy, hogy jeleztem, feléjük, ha nem volt rendszerhiba, akkor feljelentést fogok tenni.
A rendőrségen ismeretlen tettes ellen feljelentést tettem. A feljelentés után behívtak tanúkihallgatásra, majd kaptam egy határozatot, hogy a bank ellen tett feljelentésemben nem indítanak, nyomozást. Miután felvilágosítottam őket, hogy én nem a bank ellen tettem feljelentést, akkor született egy újabb határozat, amiben legalább már az ismeretlen tettes ellen tett feljelentésemet utasították el. Ez ellen panasszal éltem, melyre a tegnapi nap során érkezett meg az ügyészség válasza, amiben elutasították a panaszomat, mivel szerintük sincs gyanú a bűncselekményre, mivel az, hogy nem fértem hozzá a pénzemhez az nem gyanú, és különben is a feljelentés nem tartalmazott konkrét adatokat, arra, hogy valaki belépett a rendszerbe. Azt ugyan nem tudom, hogy erre nekem honnan lehetne adatom. A határozat ellen jogorvoslatnak helye nincs. Természetesen arra senki nem adott magyarázatot, hogy ha nem volt rendszerhiba, akkor mégis hogy történhetett mindez meg.
Ezen kívül külön érdekesség, hogy amikor telefonon érdeklődtem a rendőrségnél a panaszom elbírálásáról, akkor közölték, hogy az ügy az ügyészségen van, és hívjam vissza őket, addig megkérdezik, hogy hogyan áll. A XIX kerületben az ügyészség és a rendőrség egy épületben található. Visszahívás után a hölgy közölte, hogy â01EA lányok még nem írták meg a levelet, majd érkezni fog.â01D Igazi felettes szerv. J Ezek után a panasz elutasítását a XIV. kerületi ügyészségtől kaptam. Gondolom megírták a XIX. kerületben, majd átküldték emailben, onnan meg postázták.
Szóval a kérdésem, hogy ezt valóban megteheti a rendőrség, ügyészség és nekem semmilyen jogorvoslatra nincs lehetőségem? Természetesen azt sejtettem, hogy az alkalmatlan rendőrség nem fogja az ügyet megoldani, de hogy még nyomozást se kell indítani, azt azért nem gondoltam. Tulajdonképpen így egy belsős ember nyugodtan lenyúlhatja a pénzeket, mivel, ha észleli, hogy valaki reklamál, akkor visszahelyezi pénzt. Ha nem reklamál, akkor pedig az övé. Az a veszély se fenyegeti, hogy valaha nyomozás fog indulni. Amúgy úgy gondolom, hogy 99% az esély arra, hogy valójában rendszerhiba volt, csak a bank reflexből tagad. Az 1% viszont elég nagy ahhoz, hogy ha valóban valaki manipulál a bank rendszerében, akkor az kiderüljön. Persze nem vagyok naív, biztos vagyok benne, hogy a rendőrség soha nem találhatná meg a bűnöst, mivel a bank nem engedheti meg, hogy kiderüljön, hogy megbízhatatlan emberrel dolgoznak, de legalább egy nyomozás indítására valóban lefolytatna a bank egy komoly belső vizsgálatot, és eltávolíthatnák a tettest ha volt ilyen.
Tanácsaitokat előre is köszönöm. Legelvetemültebb lehetőségeket is várom, mert eldöntöttem, hogy ebben az ügyben a lehető legtovább elmegyek. Sajnos így is nagyon hosszú lett a történet, ezért a rendőrség minden baklövését nem tudtam kifejteni, de botrányos az, hogy még egy elutasítást se tudnak megírni normálisan. Gondolom az alkalmatlan végzést készítők miatt rengeteg bűnöző rohangálhat szabadon, mert egy jó ügyvéd biztos megvétózhat minden döntésüket, mert nekem hibátlan levelet nem sikerült írniuk. Gondolom akkor másnak se tudnak.
Üdv:
Gergő
Utolsó kommentek