Internetes utalási problémánál a bank által elismert rendszerhiba kártérítési alap lehet. De fontos kérdés, hogy a bank milyen formában ismerte el a hibát, mert egy ügyintéző közlése nem elegendő a későbbi bizonyításhoz.
Tisztelt Ügyvéd Úr!
VIII. 24-én banki (forint) folyószámlámról (melyen kb. 2,5 milliós összeg volt) 6.500,- eurót szerettem volna - internetes utalással - egy ausztriai számlára elvégezni.
A banki "kezelőfelületen" úgy tűnt, hogy rendben lezajlott a tranzakció.
VIII. 26-án reggel észleltem, hogy az összeg (kb. 1.700.000,-) nem került zárolásra. Arra gondoltam, hogy - mivel a bank jelentősen nagyobb összeget szokott zárolni, az árfolyam-változás kockázatának kivédésére - az utalás forintértéke átlépte a 2 millió forintot, ami az egyszeri devizautalás maximuma.
Ezért megismételtem az utalást, de 6.200,- euróra csökkentve. Ismét megjelent a felületen, hogy "a bank elfogadta a megbízást", de ekkor ellenőriztem, hogy az összeg zárolásra került-e. Ki-, majd ismét belépve a net-oldalra láttam, hogy megint nem zárolták az összeget. Ekkor megpróbáltam az ügyfélszolgálattal telefonon kapcsolatba lépni, de csak visszahívást igértek.
Mivel 11 óráig nem hívtak vissza, személyesen elmentem a bank egy fiókjába. Ott az ügyintéző, közölte, hogy tudnak a "rendszerhibáról" - majd miután belépett a számlámra, azt mondta, hogy az aznapi utalásom már zárolva van. Külön kérdésemre, hogy a két nappal korábbi utalásommal mi lett, azt válaszolta "annak nem látja nyomát".
VIII. 28-án reggel az internetes felületen észleltem, hogy egyenlegem MÍNUSZ 1 millió 68 ezer forintot mutat. Ekkor ismét megpróbálkoztam az ügyfélszolgálatot hívni, ahol két ügyintézővel is beszéltem, melynek eredménye az volt, hogy tudnak a hibákról, természetesen nem megy el az utalás, hanem a 3 napos fedezetvizsgálat letelte után, a második utalás nem fog teljesülni és majd "felszabadul" a számla.
A három nap leteltével ez nem történt meg, sőt megtudtam, hogy az ausztriai számlára megérkezett a két utalás.
Még ezt megelőzően két "panasz-emailt" küldtem a banknak, majd miután tudomást szereztem az utalások megtörténtéről elmentem a központba, ahol csak annyit ígértek, hogy 15 napon belül kivizsgálják, illetve annak eredményéről tájékoztatnak engem.
Én kértem, hogy mivel megítélésem szerint nem az én hibámból történt a kétszeres utalás - sőt, mint a számlatörténetből kiderül, az utalásokat azt követő napokon teljesítették, hogy személyesen reklamáltam a fiókban - viselje a bank a második utalás ki-, illetve visszautalásának költségét. (ami összességében elég jelentős összeg lesz, s még az is lehet, hogy ehhez ki kell utazzak Ausztriába) Továbbá állítsák vissza a korábbi állapotot - tudni illik a korábbi előjegyzett kamatom is "eltűnt", s naponként jelentősen növekszik a MÍNUSZ kamatként feltüntetett összeg.
Kértem, hogy egy erről való "megállapodást" rögzítsünk írásban, s akkor intézkedem a visszautalásra - melyről egyébként a bank a tegnapi napig úgy nyilatkozott, hogy azt Ők intézik, de ma telefonon jelezték, hogy nekem kell, s nem mennek bele a megállapodás írásos rögzítésébe.
Elnézést a hosszú leírás miatt, de gondoltam, hogy szükséges az eset pontos ismerete a megítéléshez.
Tehát a kérdésem, hogy:
1. Jól gondolom-e, hogy kérhetem az írásos megállapodást? Mivel attól tartok, hogy megtörténik a visszautalás és az összes költség engem fog terhelni.
2. Kérhetek-e - és ha igen, milyen nagyságrendben - "kártérítést" az elszenvedett kellemetlenségekért;
- lassan két hete és még ki tudja meddig, nem tudom a számlámat, illetve kártyámat használni,
- az érkező átutalások csak a mínusz összeget csökkentik - készpénzhiányba kerültem, mely miatt kölcsönt kellett kérjek,
- személyes utánajárások,
- órákig tartó telefonálások stb.
Még egy dolgot szeretnék közölni, nincs és soha nem is volt "hitelkeretem" - mert a bank illetékes osztálya már megkeresett, hogy behajtást kezdeményeznek rajtam, a hitelkeretem túllépése miatt.
Egyszer egy internetes vásárlásnál mínusz 34,- forintba került volna az egyenlegem - akkor ezt nem engedte a rendszer. Ez a "tapasztalat" is arra utalt, hogy nem lehet fedezetlen utalást teljesíteni.
Tisztelettel és köszönettel: F. A.
Utolsó kommentek