Sógorom, a zugügyvéd

...and justice for all.

Ön is tud egy érdekes esetet? Írja meg a zugügyvédnek!

Hirdetés

Utolsó kommentek

Linkblog

Friss topikok

Utazási ajánlatok

Ügyvédek és köpések

2007. november 06. - zugügyvéd

Talán Kiss István kolléga, és a Népszabadság nem sértődik meg, ha ezt a publicisztikát az idevágó publicisztikát a Zugügyvéd egy az egyben átveszi. Vajon tényleg olyan nagy bűn  a bírót köpködő vádlottat képviselni?

 

A Népszabadság is írt a bírókat ért fenyegetésekről, becsületsértésekről (Le akarta köpni a bírót, szeptember 15., Bánfai Tamara: Megéri köpködni a vádlottaknak, szeptember 21.). Az egyik esetben a bíró felé köpő vádlott védői lemondtak megbízatásukról, egy másik köpéses esetben viszont a védő nem mondott le, hanem a bíró ellen jelentett be elfogultsági kifogást. Dr. Bánáti János, a Magyar Ügyvédi Kamara elnöke elhatárolódott az ilyen ügyvédi magatartástól.


A gyanúsítottnak jár a védelem, ez alkotmányos jog. A bíró felé köpő vádlottnak is jár. Nem vitás, hogy a köpéssel bűncselekményt követett el, a tettleges becsületsértés kísérletét, és ezért felelnie kell. Ebben az esetben is megilleti azonban a védelem joga. A lemondás viszont a bírónak szólt, jelezte, hogy az ügyvédek hozzá lojálisak.

Kár, hogy a cikkben a vádlottat nem szólaltatták meg, pedig érdekes lenne tudni, miért is köpött. Megtudtuk viszont, hogy Lomnici Zoltán kezdeményezésére az Országos Igazságszolgáltatási Tanács és az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium közösen létrehoz egy bizottságot, amely javaslatokat dolgoz majd ki a bírák "intézményes védelmének" erősítéséről. Bárándy Gergely ügyvéd, OIT-tag és MSZP-s országgyűlési képviselő, az igazságügyi bizottság tagja a frakció nevében csatlakozott a kezdeményezéshez.

Ha a Népszabadság a maga helyén kezeli a "köpős" hírt, nem is ír róla. A BKV ellenőreit, a munkaügyi, vasúti stb. ellenőröket sokszor annyi atrocitás éri, mint a bírókat, mégsem érzi fontosnak senki, hogy bizottságokat hozzanak létre külön az ő védelmükre. Cserni János bíró az Élet és Irodalomban (szeptember 21.) megírta, hogy a törvény pontosan és hatásosan kezeli az ilyen ügyeket, semmiféle külön bizottságra nincs szükség.

Bánfai Tamara említett cikke szerint a vádlott ezzel elhúzhatja a tárgyalást. Lehet, de azt is meg kellene írni, hogy az eljárás alá vontakat senki sem védi meg a hatóságok önkényétől. Sok tippet tudnék adni Bánfai Tamarának, kinek a tárgyalására üljön be. Lomnici Zoltán és Bárándy Gergely nem alakított bizottságot, amikor az OIT alelnöke, Varga Zoltán a móri ügyben tényleges életfogytiglanra ítélt egy (ebben) ártatlan embert, és a Fővárosi Ítélőtábla helybenhagyta a törvénysértő ítéletet. Mi egy feléköpés egy törvénytelen életfogytiglani büntetéshez képest? Varga nem mondott le, Lomnici pedig elintézte a dolgot azzal, hogy ilyen előfordul. Az üzenet világos: a bíró bármit megtehet, amíg lojális a vezetőkhöz. Képzelhetjük, hogyan befolyásolják az ilyen üzenetek az ítélkezés amúgy is alacsony színvonalát. A nép pedig azt érti belőle, hogy a bíró azt tesz, amit akar, a törvényen felül és kívül áll.

Frech Ágnes, a Fővárosi Bíróság kollégiumvezetője nyilatkozta a de Jure jogászmagazin 8. számában: "Magyarországon kemény garanciák vannak arra, hogy a bíróságok az ügyeket pártatlanul, a szakmai szabályok betartásával, az eljárási rendnek megfelelően, a törvények szabta keretekben bírálják el." Ezzel szemben számos eset jelzi (a Burka-, a Pusoma-ügy, a Gán testvérek ügye csak a jéghegy csúcsa): semmilyen garancia nincs arra, hogy a bírók betartsák a jogszabályokat. Mihez van joga a törvénytelenül elítéltnek? Anyagi kárpótlásra talán (de azt is mi, adózók fizetjük, nem a bíró). És az egyéb sérelmek? A kártérítési eljárást a törvénytelenül ítélkező bíróság folytatja le.

Lomnici Zoltánnak bizonyára jól jönnek az ilyen feléköpések, mert akkor arról szólnak a hírek, hogy a bíróságoknak több védelem és több pénz kell, nem pedig arról, hogy a bírók és a bíróságok ellenőrizhetetlenek és elszámoltathatatlanok.

Az igazságügyi államtitkár szerint a rendszer így jó, ahogy van. Sokunk szerint pedig az igazságszolgáltatás rossz működésének egyik kiváltó oka az elhibázott szervezeti, igazgatási rendszer. A szakmai kritika azonban nem kap elegendő nyilvánosságot. A számos lényeges változtatást javasoló Fleck Zoltán jogszociológust például egyenesen eltanácsolták egy jogászi összejövetelről.

Bánáti János ügyvéd, az ügyvédi kamara elnöke is tagja az Országos Igazságszolgáltatási Tanácsnak, amely a bíróságokat irányítja. Tehát amikor ő és Bárándy Gergely ügyvédként eljárnak a bíróságon, a bíró főnökeként is jelen vannak. Ez polgári ügyben tisztességtelen a perbeli ellenféllel szemben, büntetőügyekben pedig elvtelenül kedvezményezi védenceiket, hiszen a bíró előmenetele, jövedelme, egyáltalán, a munkahelye a védőként eljáró ügyvédektől is függ. Ennél is súlyosabb következményekkel jár, hogy az OIT-ban ülő bírók - az ügyvédek képviselőinek közreműködésével - önmagukat választják meg megyei elnököknek (ahogy azt már többen megírták). Ezzel szétzilálják, korrumpálják a magyar igazságszolgáltatást. A megyei elnökök rövid úton megszabadulhatnak esetleges riválisaiktól. A bíróságokat a lojalitás elvén működtetik, ez pedig kontraszelektálja a bírói kart, mely egyre nagyobb arányban alkalmatlan személyekből áll.

Kondorosi Ferenc igazságügyi államtitkár a de Jure című jogászmagazin 8. számában azzal büszkélkedett, hogy az OIT-hoz hasonló rendszer nincs sehol a világon. Az biztos. Mint ahogy négyszögletű kerék sincs. Csoda, hogy senki sem akar utánozni minket?

Magam a Fővárosi Bíróság és az alárendelt Pesti Központi Kerületi Bíróság működéséről szereztem a legtöbb tapasztalatot, példáimat innen veszem.

Cserni János fővárosi bíró rágalmazás miatt börtönbüntetésre ítélt egy szélsőjobboldali újságírót. A szélsőjobb az ítéletet erősen sérelmezte (a felsőbb bíróságok enyhítették is). Cserni feje célkeresztben jelent meg egy honlapon, de ez nem váltott ki a bírói vezetésből olyan reakciókat, mint a feléköpés. Cserni tehetséges fiatal bíró, az elnökhelyettesi poszt várományosa volt. Gatter László fővárosi elnök minden tisztségéből leváltotta.

A bírói tanács - mely elvileg a belső demokrácia intézménye lenne - véleményezi a beosztásokat, jutalmakat, előléptetéseket, nem védte meg Cserni Jánost. A bírói tanács elnöke és tagjai (a Budai Központi Kerületi Bíróság, a Pesti Központi Kerületi Bíróság, valamint három kerületi bíróság elnökei) valamennyien Gatter László emberei, kinevezettjei. Így a vezetők a kinevezettjeiken keresztül terjesztik elő saját maguknak, amit dönteni szeretnének, s ami aztán a bírók döntéseként jelenik meg. A vezetők pozíciója ily módon biztos, hatalmuk szinte korlátlan. A bíróság nem önigazgató szervezet - mint ezt sokan hiszik -, hanem kemény belső diktatúra. Ez "átjön" a tárgyalásokon is. A bíró, aki elfogadja a belső diktatúrát - mi mást tehetne -, maga is diktátor a felekkel szemben. Így szocializálódik.

Valamilyen különös logika alapján az OIT-nak tagja a legfőbb ügyész is, aki így főnöke valamennyi bírónak. Biztosan nem örülne, ha a bírók tömegesen mentenék föl azokat, akik ellen az ügyészség vádat emelt. Ez az egyik magyarázata a kilencvennyolc százalékos váderedményességnek is. A bíróság szinte elhanyagolható kivétellel mindenkit elítél, akit az ügyész megvádol. A bíróság nem az ártatlanságot vélelmezi, hanem azt, hogy akit az ügyészség megvádol, az bűnös is. Azokban az országokban, ahol a demokrácia az igazságszolgáltatásban ténylegesen - és nemcsak formálisan - működik, a váderedményesség nem haladja meg a hatvan százalékot.

Amíg a bíró lojális a főnökéhez, addig a főnök is lojális hozzá, mert szüksége van a szavazatára. Ha a bíró elveszíti főnöke lojalitását, az büntetéssel, esetleg a munkahely elvesztésével járhat. A bíró nem a jogszabályok betartásában érdekelt, hanem a lojalitásban. Ezért a törvényesség ügye vesztésre áll az igazságszolgáltatásban. A bírói elfogultság és korrupció ellen hatékony védelem, jogorvoslat nincs. Ha ugyanis a bíró ellen elfogultságot jelentenek be, akkor a bírót megnyilatkoztatják erről. Nyilatkozata alapján a szomszéd asztalnál ülő kollégája - ma nekem, holnap neked alapon - megállapítja, hogy a bíró nem elfogult. Marad a kétségbeesés, a tehetetlenség. Jogállamban elfogult bíró nem járhat el, és az elfogultság megállapítására vannak tisztességes eljárási szabályok. Nálunk is lehetnének. És akkor talán törvényesebb lenne az igazságszolgáltatás.

Az alkotmányos bíráskodás megvalósítása nem lehetetlen feladat. Az alkotmány második szakasza rendelkezik arról, hogy a hatalmat a nép gyakorolja. A bíróságok működéséről szóló szabályokat ezzel kell összhangba hozni. Az első Nagy Imre-kormány alatt erre már volt példa. Az 1954. évi II. törvény a bírók választását és viszszahívását a tanácsok hatáskörébe utalta, azaz a tanácsok testülete választotta határozott időre és hívta vissza a bírókat. Ezt a rendelkezést a Kádár-rendszer helyezte hatályon kívül.

A demokrácia lehetőségei sokfélék. Az egyik lehetséges megoldást, az elektori rendszert az alábbiakban vázolom: A helyi elektorok választanák pályázat útján, határozott időre a helyi bírókat, ügyészeket, rendőrkapitányokat és más hivatali vezetőket. Ellenőriznék, elszámoltatnák, szükség esetén vissza is hívnák őket. A megyei elektorok választanák a megyei bírókat, ügyészeket, rendőrkapitányokat és más hivatali vezetőket. Az OIT választaná a legfőbb ügyészt és a Legfelsőbb Bíróság elnökét és bíróit. Az OIT-ba a megyei elektori szervezetek egy-egy tagot delegálnának, így abban az elektorok lennének többségben.

Elektor az az állampolgár lehetne, akinek legalább érettségije van (ez sok országban gyakorlat), és tíz-húsz választópolgár támogatja. Egy választó csak egy elektort támogathatna. Aki a támogatást megszerzi, meghatározott időre (pl. öt évre) elektor lenne. Az elektori testület nem kötődne választási ciklusokhoz, összetétele folyamatosan változna. A helyi elektorok összessége alkotná a megyei elektori testületet. Így a választás nem kerülne pénzbe. A közügyek iránt érdeklődő polgároknak beleszólásuk lehetne azok alakításába.

Ezzel a jelenlegi zárt, titkosan működő hivatalok nyílttá, átláthatóvá és ellenőrizhetővé válnának. A hivatalok a helyükre kerülnének, nem hatalmat gyakorolnának és uralkodnának, hanem rendeltetésüknek megfelelően szolgálnának. Rossz közérzetünket jelentős részben a hivatalokkal szembeni kiszolgáltatottságunk, tehetetlenségünk okozza, az, hogy minden törvénytelenséget, alattomosságot, korrupciót le kell nyelnünk. Az alkotmány rendelkezésével ellentétben a hatalmat - elsősorban a közigazgatási hatalmat - nem a nép gyakorolja, hanem az elszámoltathatatlan, felelőtlen és ellenőrizhetetlen hivatal. Ez ellen tenni kell. 

Kiss István ny. ügyvéd, újságíró

36 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zugugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr45220041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Para 2007.11.06. 10:46:11

Hm, hm! És még milyen szép kombó az, amikor a struktúra egy néhány tízezres városban működik, ahol a befolyásoló "jogi értelmiség" legfeljebb száz-százhúsz főből áll és mindenki ismer mindekit.

OkoskaTo:rp 2007.11.06. 10:47:55

Kedves Kiss István! Ugye ön is olvasta Thomas More (Morus Tamás) legismertebb művét?...

Para 2007.11.06. 10:47:57

Jogi értelmiség alatt értve a rendőrség, ügyészség, bíróság, VPOP, APEH társaságot középvezetőtől felfelé.

Para 2007.11.06. 10:56:21

Ööö, hogy jön ide az Utópia?

Virág et. 2007.11.06. 11:09:16

Para

"Jogi értelmiség alatt értve a rendőrség, (...) VPOP (...) középvezetőtől felfelé."

Ez remélem csak vicc. :)

OkoskaTo:rp 2007.11.06. 12:48:12

Para: Az utolsó négy bekezdés. Kb. annyira tartom reálisnak, mint hogy a két nagy párt megszavazza a parlamanti küszöb 1%-ra levitelét, vagy hogy kivonuljanak a média "felügyeletéből".

Para 2007.11.06. 13:42:28

Virág et.: igen is, meg nem is. Szóval nagyképű értelmiségiként mondhatnám, hogy viccnek kellene lennie, de mégsem. Van ugyebár szakirányú, felsőfokú végzettségük, tehát értelmiségiek. Másrészt viszont roppant szeretnek jogalkalmazó helyett jogalkotóként is tündökölni és egymás ilyetén szokásait szépen elfogadják és saját ügyintézési gyakorlatukban alkalmazzák, tehát a tényleges befolyás is megvan.

Para 2007.11.06. 13:51:27

To:rp: jaaa, már azt hittem, hogy konkrétan a morusi Utópiában találtál valami aktuálisat. Ez esetben műveletlenségem okán olvasni lettem volna kénytelen ;-)
Az tényleg utópisztikus elképzelés, hogy pont ez a rendszer lesz az, amelyik majd belülről fog jól megreformálódni. Spec. a bíróság, mint független hatalmi ág prímán tud hárítani mindent épp a függetlenségére hivatkozva (jól emlékszem, hogy alkotmányban rögzített?). Vizuális természet vagyok jó képzelőerővel, de valahogy nem bírom magam előtt megjeleníteni azt a képet, amint a vonatkozó jogszabálymódosítás -- gyakorló bírák által szakvéleményekkel megtámogatva -- konszenzusosan, simán átmegy a szavazáson.

Virág et. 2007.11.06. 13:57:02

"Van ugyebár szakirányú, felsőfokú végzettségük, tehát értelmiségiek."

Rendőrtiszti + nagyritkán BM-jog. Ez nagyon-nagyon messze van a "jogi értelmiségitől". Gyakorlati tapasztalatom is az, hogy az értelmesebbje általában a fiatal tisztek közül kerül ki. Azok közül meg sokan még időben leszerelnek, mielőtt karriert futnának be.

Rozsgyi 2007.11.06. 14:07:33

Ez az a Kiss István, aki az előző bejegyzésben, meg itt: index.hu/politika/belfold/ugyveditelet/ is szerepel?

Minden esetre ez az OIT tényleg fura intézmény.

2007.11.06. 14:22:44

Amit Kiss István ír fontos felvetés. Azt nem tudom, hogy mindenben tényként kell -e elfogadni, de semmiképpen sem lehet csak úgy elmenni mellette. Az, hogy lehet -e, vagy kell -e átállni egy teljesen más rendszerre, kérdéses, abban viszont biztos vagyok, hogy nem lehet ezt olyan módon megtenni ahogy utal rá.

Pók · http://poooOOoook.blog.hu 2007.11.06. 16:46:21

Szorosan ide tartozik, hogy egyszer egy börtönben valaki azt mondta az egyik elítéltre, hogy "szemét zsidó".

Most a verés meg a nemi erőszak meg a gyilkosság is súlyos dolgok, de ehhez nem mérhetőek. A Fidesz meg sunyin hallgat. Orbán sem határolódik el. Ez Magyarország, 2007-ben. A bőröndöm össze van csomagolva.

Pók · http://poooOOoook.blog.hu 2007.11.06. 16:49:16

Ja, nem ide szántam, bocsánat.

Ide azt jegyezném meg, hogy nekem mindegy, ki a bíró, meg az ügyvéd, csak egyik se zsidózzon.

derelyegrádi szellem 2007.11.06. 16:56:31

"Cserni János fővárosi bíró rágalmazás miatt börtönbüntetésre ítélt egy szélsőjobboldali újságírót. A szélsőjobb az ítéletet erősen sérelmezte (a felsőbb bíróságok enyhítették is)"

1./ Kérném Kiss nyugalmazott kollégát a "szélsőjobboldali" vádat legyen olyan drága alátámasztani valamivel.

2./ Egy újságcikkért (Mécs Imréről szólt nem értettem velem egyet, de ez most más lapra tartozik) 8 havi letöltendő börtönbüntetést gyakorló büntetőjogászként én is "sérelmezem". Tehát nyilván én is szélsőjobboldali vagyok.

3./ Azt a nagyon sunyi inszinuálás, hogy a felsőbbbíróságok a szélsőjobb sérelemzése miatt enyhítette az ítéletet az meg minősíti magát a szerzőt.

4./ Cserni kiválóságáról. Egy másik rágalmazós ügyben (magánvádló Wekler Ferenc, Szdsz) nem engedte az alperesek (volt felesége, és egy újságíró) valóságbizonyítást, mondván őt nem érdeki az igazság. Az lehet, viszont az LB (és AB) határozata szerint közszereplő esetén valóságbizonyításnak helyt kell adni. Persze, kivéve a Cserni bírót. Aztán ez a kiváló bíró politikai nyilatkozatokat is tesz, amit viszont tilt számára a szabályzat. Emiatt fegyelmit kapott nagy titokban. Kicsit úgy lett ő is "mártír", mint Bolgár elvtárs "veled is megtörténhet" sztorija (168 óra, címlap). Aki nem emlékezne rá: Bolgár elvtárs a fehérterror hatására és nyomására közös megegyezéssel és tizenegynéhánymillió forint végkielégítéssel a zsebében távozott a rádiótól....(velem havonta megtörténhetne, ha nem kell hozzá Bolgár arcát, jellemét és intellektusát viselnem.)

bluemoon · http://mondomamagamet.blogspot.com 2007.11.06. 23:06:26

Nem tartozik konkrétan a tárgyhoz... A kollegák véleményét szeretném kérni. Rövid tényállás: gyermekelhelyezési per. a bíróság igazságyügyi pszichológus szakértőt rendel ki. Azt akit már mintegy 10 éve folyamatosan,évek óta mindig is, mert viszonylag gyors, érthető és megbízható véleményeket ad. De aki sose jön el személyesen megvédeni szakértői véleményét, mindig írásban teszi ezt meg. Most nem ilyen a vélemény, máshogy történt. Ügyfelem elmondja, hogy mindenki( szülők, gyerek, négy nagyszülő) együttesen jelen volt az exploráció alkalmával, egymás jelenlétében kérdezgetett és várt a szakértő választ bizalmas kérdésekre (pl. végez-e önkielégítést az apa akit a másik fél homoszexualitással vádol egy bírósági iratban, mint később bevallja, bosszúból) A hely nem alkalmas a vizsgálat elvégzésére, a kórbonctani intézetben van, igaz, a szakártő szerint a boncolást az emelten végzik.A szakértői vélemény egyébként se felel meg a 20 sz. módzsertani levélben támasztott követelményeknek.
Tehát ügyfél kételkedik, ügyvéd keres, és talál. Azaz nem talál. Mármint a szakértőt nem találja az IM szakértői névjegyzékében. e-mailt ír helyi szakértői kamarának, Országos Szakártői Kamarának, mindkét helyről gyorsan érkezik a válasz: nem tagja a szakártői kamarának, tehát nem jogosult igazságügyi szakértői véleményt benyújtani a bírósághoz.
Kifogást, kapott e-maileket, jogszabályi hivatkozást benyújtjuk a bírósághoz kérünk más, tényleges igazságügyi szakértő kirendelését. Bíróság beadványunkat "elküldi a szakértőnek" aki ahelyett, hogy benyújtaná az igazságügyi szakértői igazolványa másolatát a bírósához ( perszehogy nem, mert nincs neki) csatol egy egészségügyi szakképzési bizottsági oklevelét, mely feljogosítja őt az "igazságügyi klinikai szakpszichológusi" cím viselésére, valamint egy évekkel ezelőtti, 2004-ben kelt ajánlást, melyben egy kollega "ajánlja" őt felvételre a szakértői névjegyzékbe.
És kikéri magának a szakértő a gyanúsítgatást, mert ő már több mint 3 ezer alkalommal végzett szakértői vizsgálatot. És fenntartja a szakértői véleméynéban foglalatak: mely szerint az anya alkalmasabb a gyermek nevelésére, mert bár mindkét szülő alkalmas mindkét nagyszülőpár alkalmas a szülő melletti segítésre, de az anya elfogadóbban nyilatkozik az apáról, jó apának tartja, de az apa minden rosszat az anyának tulajdonít, azzal, hogy ami jót tud a gyermek az ő és az ő családja érdeme, mert ők tanítják beszélni, wc használatra, önállóan enni, biciklizni stb. míg az anya és családja nem teszi ugyanezt.A gyereket rendszeresen koszosan adja ki reggel, mosdatlanul, mocskosan, (körme füle koszos), méreténél két számmal nagyobb ruhákban járatja. Erről az apa rendszeresen fényképfelvételeket is készített. A gyermek egyébként 2-3 év közötti életkorú, egy héten három nappalt az apával és annak családjával, négy napot és az összes éjszakát az anyával és annak családjával tölt. Tehát az anya alkalmasabb a gyermeknevelésre.

De a tény az tény: az igazságügyi szakértőkről szóló tv. szerint nem járhat el igazságügyi szakértőként az a személy, aki nem tagja a lakóhelye szerint illetékes Igazságügyi Szakértői Kamarának.

Bíróság ezután minden további, előterjeszett bizonyítás
mellőzésével ítéletet hoz, és az anyánál helyezi el a gyermeket.
Fellebbezés, kifogásolva szakértő nem igazságügyi szakértői mivolta, hogy hosszú hónapok teltek el a szakértői vélemény elkészítése és az ítélet között ( több mint 6 hónap) megváltoztak az életkörülmények, a gyerek óvodába került, beszél, és már elmondja, hogy az anyja időnként kezére combjára üt, húzza a haját.
Másodfokú bíróság - ítélkezési szünet közbejötte miatt 4 hónappal az ítélet kézbesítése után - ahelyett, hogy azonnal hat. kív. helyezné az ítéletet, halaszt, és elrendeli beszerezni az óvoda véleményét a gyerekről.

Ügyfél büntető feljelentést kíván tenni szakértő ellen, mielőtt másodfok helybenhagyná az első fokú ítéletet.
Hmm, de melyik törvényi tényállás keretei közé is illeszkedik annak a személynek a tevékenysége, aki magát igazságügyi szakértőnek tünteti fel, holott nem az, és szakértői véleményt nyújt be a bíróság kirendelésére ( aki igazságügyi szakértőként rendeli ki és rendszeresen ki is fizeti neki az igazságügyi szakértői díjat)?
Ja még annyit, hogy az 1995. évi IM kiadásában megjelentetett szakértői névjegyzékben sem szerepel a személy, aki most mint igazságügyi szakértő szerepelteti magát.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2007.11.07. 07:01:39

Az a baja ennek a cikknek, hogy elfogult es tendenciozus, mint minden cikk amit a birosagokrol eddig olvastam. Ugyvedek kozott nyilvan sok pletyka kering a birokrol es a birok meg sokszor felmentve erzik magukat mindenfele felelosseg alol nehez munkajuk utan, de ezek csak lozungok es ezek a lozungok vannak a cikkben is. Irnak Varga Zoltanrol, akinek az alklamassagat persze lehet vitatni a mori itelet miatt. En szemelyesen nem ismerem ot, illetve csak futolag, vizsgaztam nala buntetojogbol. Annak az embernek a fellepese, viselkedese nem olyan hogy lekopjek. Egyszeruen uralja a beszelgetest (legalabbis vizsga kozben, de gondolom ilyen lehet a kihallgatasi modora is) ha az ember esznel van, akkor semmi gond, ha nincs, nos az bukta. (esznel voltam) Ha valakinek ez a kepessege hianyzik, hogy lesz belole biro? Jo futballbiro is abbol lesz aki a sarga lap elott meg harom fokozatban tud a szemevel villantani. Puhl Sandornak se kellett allandoan a zsebehez kapkodni, a testtartasa, a fellepese tudatta a csatarral, hogy hany ilyen esest kamuzhat meg mielott lekuldi a francba. Azonkivul kevesszer hibazott. A birot se a torvenynek a joeg tudja mifele ujfajta tanacsnak kell megvedenie a tekintely hianyatol.
Amerikaban amugy ez valahogy nem kerdes. A vadlottnak megvannak a jogai, a ha lekopi a birot, akkor is megmaradnak a jogai, csak az eselyei szallnak el az eskudteknel (ha olyan az ugy, hogy eskudtbirosag van) masreszt meg eloszor is fejbevagjak, majd a tovabbiakban biztonsagos tavolsagbol, guzsbakotve felelget a kerdesekre. Birogatekintelymegvedo Tekintetes Fotanacs nincs.

derelyegrádi szellem 2007.11.07. 09:46:57

Professor P.

"Birogatekintelymegvedo Tekintetes Fotanacs nincs."

Dehogynincs! Az ügyvédi kamarák etikai bizottságainak hívják őket! Ha emlékszel a sztorira. :)

moli 2007.11.07. 14:21:00

igaz ez a 98-60%?

Virág et. 2007.11.07. 14:29:26

A váderedményesség 95% felett van, ez igaz. Ebben mondjuk az is benne van, hogy ahol erősen kétesélyes az ítélet, abban a vádpontban az ügyészség inkább vádat sem emel.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2007.11.07. 15:15:13

derelyegradi: az usakokra gondoltam. A Fenyes Tekintetu Kamarat nem veszem a szamra :-)
Ha jol tudom a vaderedmenyessegben az is talalatnak szamit ha valakit okirathamisitastol lopason es emberkereskedelmen at tobbszoros emberolesen es rablason at mindennel megvadolnak, majd tizenot fekvotamaszra itelik enyhen csunya nezesert. Ez azt hiszem "eredmenyes vad" statisztikai szempontbol.

derelyegrádi szellem 2007.11.07. 15:20:05

Meg az is, ha vádat emel ellened különösen jelentős értékre elkövetett hűtlen kezelésért, vagy csalásért (5-10 évig mindkettő), de csak 1 rendbeli magán okirathamisításért, vagy szabálysértésért ítélnek el, 10. 000,-Ft pénzbüntetéssel, azt is beikszelheti eredményes vádnak hisz bűnösítő ítélet született, igaza volt....És ez a nagyobb baj.

Ezt a statisztikai szemléletet az igazságszolgáltatásban abba kéne hagyni. Mégpedig sürgősen.

derelyegrádi szellem 2007.11.07. 15:33:40

zugügyvéd

"..ha ezt a publicisztikát az idevágó publicisztikát a Zugügyvéd egy az egyben átveszi."

Jó mondat, igazi publicista indítása egy jó publicisztikának. :)

dr.justice 2007.11.07. 16:39:30

"Azokban az országokban, ahol a demokrácia az igazságszolgáltatásban ténylegesen - és nemcsak formálisan - működik, a váderedményesség nem haladja meg a hatvan százalékot."

Kíváncsi lennék, hogy erről mi a vélenye annak a 40 %-nak, akit indokolatlanul vádoltak meg.

Virág et. 2007.11.07. 16:53:13

derelyegrádi szellem 2007.11.07. 15:20:05

Bizony. A statisztikák nem sokat mondanak.

derelyegrádi szellem 2007.11.07. 18:37:34

Látszólag igazad van Justice. Csakhogy az mit szól, akit bevádoltak minősített emberöléssel és kiderül egy szó sem igaz az egészből, de gyorsan hajtott és ha már itt van akkor az a bíróásg gyorsan el is bírálja. Joga van hozzá. Meg aztán így nem kell visszatéríteni neki az ügyvédje munkdíját, hisz bűnös. Az ügyész meg mint aki jól végezte dolgát bestriugálázza az "eredményes" vádat.

Meglátásom szerint mindkét felfogás, ami stat. adatból indul ki téves, elhibázott. Az is, aki azt mondja: 60 %? Na az jogállam. 97.5 %! Az nem!

A jogállam az, ami számok mödött van. Mondok egy példát. A tavaly októberi események kapcsán 170 egynéhány eljárás indult, Ebből eddig 40 egynéhány esetben lett vád, tehát tudták meg ki volt az elkövető. Ez megfelel a felderítési statisztikák átlagának. Konkluzió: Jogállam.

Ha azt is hozzáteszem, hogy a több felderítetlen maradt ügyben azért nem derült ki az elkövető személye, mert nem volt rajta azonosító, volt viszont símaszk, meg egy fönök, aki ezt megengedte "ez legyen az ügyészség gondja" felkiáltással biztatja jogsértésre beosztottait, akik aztán nem is segítik az ügyészek munkáját. Na, ez nem jogállam! Pedig a statisztika alapján akár az is lehetne. Meg jogszabályak alapján is, hisz Virág et ezirányú elmondása szerint ha nem derül ki ki volt az elköveteő akkor csapatparancsnok azonsoító nékül is tudja kötelékében ki hol áll, tehát azonosító nélkül, símaszk ellenére is kiderül minden elkövető kiléte. A tapasztalat rácáfol erre. Egyetlen eljárás sincs bűnpártolás miatt, meg sorolhatnám. Jogállam? Ugyanmár.

doki 2007.11.07. 20:45:14

Az OIT tag BG. ha jól emlékszem kb. 5 éve szakvizsgázott. Ha máshova születik most lenne kezdő biró vagy ügyész igy meg ő osztja az észt.Ez azért nem semmi.

dr.justice 2007.11.07. 22:25:25

szellem

"Meg az is, ha vádat emel ellened különösen jelentős értékre elkövetett hűtlen kezelésért, vagy csalásért (5-10 évig mindkettő), de csak 1 rendbeli magán okirathamisításért, vagy szabálysértésért ítélnek el, 10. 000,-Ft pénzbüntetéssel, azt is beikszelheti eredményes vádnak hisz bűnösítő ítélet született, igaza volt...."

Abban igazad van, hogy ez is növeli a váderedményességet, viszont a legtöbbször amiatt ítélik el, amiért bevádolták.

"Csakhogy az mit szól, akit bevádoltak minősített emberöléssel és kiderül egy szó sem igaz az egészből, de gyorsan hajtott és ha már itt van akkor az a bíróásg gyorsan el is bírálja. Joga van hozzá."

Nics joga hozzá, azaz csak akkor, ha van törvényes vád. Enyhe csúsztatás amit írsz, mert azért te sem gondolod, hogy ha felmentésre áll az ügy, gyorsan a vád tárgyává tesznek valami piti bűncselekményt, amelynek köze nincs az eredeti vádhoz. Ezt szerintem elég nehéz lenne kivitelezni.
Persze abban igazad van, hogy adott esetben a súlyosabb csalás vagy gazdasági bűncselekmény mellett gyakran áll valamilyen okirat-hamisítás, amelyet könnyebb bizonyítani, így esetleg csak amiatt ítélik el. De ez is egy bűncselekmény, emiatt is büntetést érdemel.

A 60%-os váderedményesség egyik magyarázata az is lehet, hogy az ügyészség nem gondolkodik, nem mérlegel, hanem minden gyanúsítottból vádlottat csinál ( szép szóval ). Rábízza a bíróságra. Nekem ez sem tűnik túl jó megoldásnak.

Végül annyit szeretnék még mondani, hogy az azonosítókkal-parancsnokokkal kapcsolatos véleményeddel egyetértek. A tartalmi részével is, és a "statisztika mint rossz kiindulási alap" kijelentéseddel is. Viszont nem tűnt még fel neked, hogy te bármilyen témáról ide tudsz keveredni ?

A statisztika azért sem jó mérőeszköz, mert mindenki úgy játszik a számokkal, ahogy akar.

dr.justice 2007.11.07. 22:37:19

"Valamilyen különös logika alapján az OIT-nak tagja a legfőbb ügyész is, aki így főnöke valamennyi bírónak. Biztosan nem örülne, ha a bírók tömegesen mentenék föl azokat, akik ellen az ügyészség vádat emelt. Ez az egyik magyarázata a kilencvennyolc százalékos váderedményességnek is"

Ez egy iszonyatos hülyeség. Biztos a bíró ítélethozatkor azon izgul, hogy mit fog szólni a "főnök", azaz a legfőbb ügyész. Ennek szerintem a legcsekélyebb köze sincs a váderedményességhez.

Rosencrantz 2007.11.07. 23:16:09

Hüledezve olvastam a cikket.
Nálam is, akárcsak dr.justice-nál, ez verte ki a biztosítékot: "Valamilyen különös logika alapján az OIT-nak tagja a legfőbb ügyész is, aki így főnöke valamennyi bírónak. Biztosan nem örülne, ha a bírók tömegesen mentenék föl azokat, akik ellen az ügyészség vádat emelt. Ez az egyik magyarázata a kilencvennyolc százalékos váderedményességnek is"
Noooooooormális???

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2007.11.08. 02:09:27

A cikk nyilvan csusztat, de tenyleg eleg egy furcsa valami az OIT.
Dr. Justice: "az ugyeszseg rabizza a birosagra" A birosagnak meg az a dolga, hogy dontson. Az ugyeszseg az nyomozo meg vadhatosag. Nem birosag. Nyilvan kell az ugyeszseg szuro szerep, de valahogy nem hiszem el hogy ilyen hatekonyan szurnenek. Es a birosag elotti eljarasnak jobb garanciai vannak, mint a nyomozasnak. Nem hiszem, hogy a vaderedmenyesseg attol van, hogy az ugyeszseg mindenkit elenged, aki artatatlan...

2007.11.08. 07:39:29

Na, ez se semmi!
"Az alkotmány rendelkezésével ellentétben a hatalmat - elsősorban a közigazgatási hatalmat - nem a nép gyakorolja, ..."

Esetleg ne állítsuk vissza a népköztársaságot?

Azért nézzük meg alaposabban azt a statisztikát. A büncselekmények közel 70%-a vagyon elleni, ennek túlnyomó része piti, tyúklpás, besuranás, gk. feltörés.
Ha, pl. feltörnek egy gépkocsit, abból elvisznek egy tárcát némi készpénzel, iratokkal, amennyiben nincs meg a tettes, a statisztikában 1 db lopás bcs.-ként szerepeltetik. De,ha elfogják a tettest, a tárcában lévő összes közokiratnak minősülő igazolvány , jogsi, lakcimkártya, adókártya, stb. esetében megállapítható lesz a közokirattal visszaélés, tehát ennyi - akár 5-6 - büncselekmény esetében ereményes lesz a vád is.
Ez az egyik kis bűvészkedés a statisztikával, ami teljesen szabálytalan, de ez van.

Szóval, erről a 98%-ról véleményt mondani a tartalmi összetevők ismerete nélkül, nem egyszerűen felületesség, hanem hülyeség.
Az, hogy a meglévő több lépcsős eljárás, illetve jogorvoslati rend mennyire alkalmas a hibák kiszűrésére, az elsősorban erkölcsi , morális kérdés, nem pedig jogi.
Magyarul, erkölcsöt, morált jogszabályokkal, akármféle szevezetekkel nem lehet helyettesíteni. Szerintem.

Sics68 2007.11.08. 08:44:46

Üdv!

Emberek, az OK, hogy a cikk némileg (jócskán) bulvár-ízű, hogy vannak benne jócskán támadható/vitatható mondatok és gondolatok IS.

De az is vitatható vajon hogy a cikk valós problémákat feszeget?

bye
Sics

ps: magam is jobban örülnék, ha komolyabb,hitelsebb, kevésbé bulvárízű forrás/írás volna/lehetne a vita tárgya...

abandi 2007.11.08. 15:17:47

Érdekes fel/alperesi eljárás...Mert sima ügy-elhúzódáshoz vezet(het)...
Egy arra alkalmas ügyvédnek nyerő buli képviselni az ügyfelet...
A bíró (döntésének) támadhatatlansága, pedig sajna valós probléma...

derelyegrádi szellem 2007.11.08. 16:29:10

"Viszont nem tűnt még fel neked, hogy te bármilyen témáról ide tudsz keveredni ?"

Monomániás lennék? Húú, figyelni fogok rá a továbbiakban. :)

Legfelsőbb Íróság 2007.11.08. 20:49:29

Szerintem normális. Az nem normális,hogy az ügyvédi kar b..ik kiállni a kartársai mellett ,sőt még jól bele is rúg és várja,hogy a gazdi(mikor melyik) majd jól megsimogatja.. :o(
Sz...Lomnici miért nem pofázik,amikor az ügyvédeket szivatják a bírók? És az ügyvédek nem mernek szólni,mert még a kamara is jól megrugdalja őket.. :o((

Legfelsőbb Íróság 2007.11.11. 15:11:58

Mi van, ennyit érnek at ügyvédek?!Miért nem meri senki-legalább így, nick alatt- leírni a véleményét? elpuhult,gyáva brigád az ügyvédi társadalom megérdemli,hogy szivassák. Csak az a baj,ebből nekem is jut..
süti beállítások módosítása